Boldogító jó cselekedetek 1.c
Boldogító jó cselekedetek
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Boldogító jó cselekedetek 1c
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Boldogító jó cselekedetek 1c
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Boldogító jó cselekedetek 1c
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Boldogító jó cselekedetek 1c
Meghallgatták a gyerekek a Szívem kertje című mesét, majd eljátszottuk. A Boldogságszékre ülve aki akarta, elmondhatta, hogy mi teszi őt boldoggá és hogyan tesz ő boldoggá másokat. Többen elmesélték, hogy hogyan segítenek otthon szüleiknek: sepregetnek, a főzésben segítenek, a kistesóra vigyáznak… Mindezt szituációs játékokban megjelenítettük. A babáinknak készítettünk sapkát, sálat, hogy meg ne fázzanak a hidegben. Madáreleséget gyűjtöttünk és kiraktuk őket, hogy az itthon telelő madaraink ne éhezzenek.
Iskolánk (így osztályunk is) az idei tanévben a Mosolymanók akcióhoz csatlakozott. Használt, de jó állapotú játékokat gyűjtöttünk össze a rászoruló gyerekeknek.
Boldog karácsonyt!
A témát bibliai történettel nyitottuk. Az özvegyasszony két fillérje azt mutatta meg nekünk, hogy nem ugyanaz, ha valaki a fölöslegéből ad, mint amikor azt teszi a „perselybe”, amije csak van.
A jócselekedetek hónapjában a segítőkészség fontosságáról beszélgettünk. Vajon fontos –e és miért, hogy segítsünk másokon? Milyen mértékű segítő tevékenység lehetséges? Akár saját kárunkon is segíthetünk másoknak? Az állatvilágban is segítenek egymásnak az egyedek? Mi lehet a közös az emberek és az állatok világában? A segítő ösztön szolgálhatja a közösség fennmaradását, a saját fajuk védelmét? A segítőkészség az csak egy lelki dolog, vagy hatással van a testünkre is?
A gyerekek szerint fontos az, hogy segítsünk embertársainknak és már ők is többször tettek ilyen gesztust ismerősöknek, de volt, hogy idősebb embernek is az utcán, akit nem ismertek. A gyerekek azt is belátták, hogy közösségi életünk fennmaradását támogatja minden segítő tevékenység. Elmeséltem, hogy az állatvilágban is gyakori a társas támogatási forma, amely egészen az önfeláldozásig terjedhet. A gyerekek nem tudták, hogy vajon hatással lehet –e az empátia fizikai jóllétünkre. Elmondtam, hogy a segítőkészség a tapasztalatok szerint kedvezően hat ki testünk állapotára. Az újabb kutatások szerint is létezik ilyen hatás, azonban ez csak rövidebb ideig marad fenn, mint korábban gondolták. Megkérdeztem a gyerekeket, milyen segítő szervezeteket ismernek Magyarországon? Legtöbben a Magyar Vöröskeresztet, a Máltai Szeretetszolgálatot és a Katolikus Karitászt említették.
Egy videót tekintettünk meg, 21 jótétemény képi gyűjteményét. forrás: https://www.youtube.com/watch?v=9Fc0ATEOPT0
A tanulók kaptak tőlem egy rövid kérdőívet is, hogy gondolják át a következőket: Mire vagy büszkébb, amit másért tettél meg? Mit jelent az, hogy a kedvesség megtérül? Fontos az adakozás? Segítettél már rászoruló emberen vagy állaton? Jobb adni, mint kapni? A gyerekek sok állattal kapcsolatos történetet osztottak meg az osztállyal. Karácsony közeledtével számos alkalmat idéztek fel, amikor adakoztak segítő szervezetek irányításával. Jócselekedeteikre büszkék, de azt is mondták, hogy úgy érzik, még többet is fognak tudni tenni másokért a későbbiekben!
Kirakó sablont osztottam szét a gyerekek között. A feladat az volt, hogy gyűjtsenek jósággal kapcsolatos kifejezéseket és írják a kirakó darabokra.
A jócselekedetek tárháza feladatban tizenöt feladatból kellett kiválasztani kettőt és év végéig kell majd teljesíteni. A mondatok egy része segítő tevékenységet (Főzz egy kávét anyának!), más része ajándékozással kapcsolatosak voltak. (Használt ruhádat vagy játékodat juttasd el egy rászorulónak!), bizonyos feladatok kedvességre, jószándékra vonatkoztak.(Dicsérj meg valakit!) (Ne panaszkodj, kritizálj, légy kedves!)
Montázst készítettünk a segítőkészségről, önzetlenségről, közben a gyerekek elmesélték történeteiket. A leginkább tetsző az volt, amikor egy kisfiú elmesélte, hogy van egy otthonban élő középkorú rokonuk, és miután annak édesanyja meghalt ők látogatják és szokták megajándékozni ünnepekkor.
Nemcsak szavakban, hanem tettekben is megnyilvánuló jócselekedetekkel készüljünk a karácsonyi ünnepekre! A járvány idején legyünk figyelmesek arra, hogy a karanténba kerülőknek segíthetünk a bevásárlással vagy akár egy kedves támogató telefonhívással is!
Minden bizonnyal sok tárgyi és lelki ajándékokban lesz részünk az ünnepek alatt, azonban ne feledjük Fodor Ákos gondolatát:
„Visszasugárzom,
amit kaptam. Mint a kő
a Nap melegét.”
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
A gyermekek összegyűjtötték , hogy egy nap alatt mennyi jót tudtak cselekedni otthon , az iskolában, a nagyszülőknél, a szomszédnál, a barátnál…stb.Megfigyeltük a mesékben a jót cselekedni, segíteni jeleneteket. Elolvastuk A kőleves című mesét és megalkottuk A jó cselekedetek levesét. Mindenki mondott egy mondatot és beledobtuk a fazékba. Egy gyerek meglepte az osztályt egy szép ajándékkal.Utolsó tanítási napon kinyitjuk. Jobb adni, mint kapni!
Az osztályom immár hetedikes. Már évek óta részt veszünk olyan kezdeményezésekben, mellyel segíthetünk másoknak! Ilyen a „Több, vagy,ha adsz”- önzetlen segítségnyújtás, vagy az „Adj egy ötöst”- egymás elfogadása, stb. Ezek a megmozdulások is azt bizonyítják a gyerek számára, tényleg többek, és jobbak vagyunk, ha önzetlenül adunk, jót cselekszünk. Lehet egy jó cselekedet, ha pl. bevásárolunk a szomszéd néninek, vagy kiváltjuk a gyógyszert . De lehet az is, hogy a templomkertben összeszedjük a falevelet, vagy esetleg virágot ültetünk az Idősek Otthonában. De az iskolánk környezetének szépítése is bele tartozik akár a jótékony cselekedetekbe. Az idei Több vagy, ha adsz kezdeményezésünk is példamutatóan tükrözte a gyerekek tiszta, önzetlen szeretetét. Az egész napot az idősekkel töltöttük a legnagyobb szeretetbe!
Karácsony közeledtével kitaláltuk játékokat, ajándék tárgyakat készítünk a kisebbek számáéra, olyat, ami pénzbe sem kerül, még is örülnek majd nekik a kisebbek!
A jó cselekedetek fontosságát leginkább a nagyobbak tudják bemutatni a kisebbek számára, azzal, hogy nap, mint nap gyakorolják, a kisebb korosztályt is erre ösztönzik!
Hiszen tudjuk, tudják, hogy attól, hogy jót cselekedem, jól vagyok!