December 1-jétől, mint mindenki, mi is visszaszámoltuk a napokat. A karácsonyvárás időszakában készítettem az osztály számára egy adventi naptárt. Mindennap húztunk egy nevet. Akit kihúztunk, kapott egy apró finomságot, valamint egy adventi színezőt. Másrészt minden tanuló készített magának egy olyan adventi naptárt, melyre a jócselekedeteket gyűjtöttek. Minden napra beírtak egy jócselekedetet saját naptárukba. Amelyiket megvalósították, színezéssel jelölték. Januárban elmesélik, kinek mit sikerült megvalósítani a tervezett cselekedetei közül.
Sok időt töltöttünk decemberben beszélgetéssel, a családról, az ünnepekről, a családi szokásokról, hagyományokról. Ajándékokat készítettünk a családtagoknak. Jól tudják, nem erről szól ez a szép időszak, de szeretettel készítették a meglepetéseket.
Boldogító jó cselekedetek
A jócselekedetek.
A gyerekekkel megbeszéltük milyen jó is jót tenni, másoknak segíteni. Nemcsak azért, mert ez jólesik annak, akivel tettük, hanem saját magunk miatt is. Ettől a pozitív érzéstől leszünk mi magunk többek, boldogabbak.
A szeretet ünnepéhez közeledve még jobb ennek a témának a feldolgozása.
Ötletbörzét tartottunk ahol arra törekedtünk,hogy olyan jótetteket és jócselekedeteket keressünk, amit az iskolában lehet végrehajtani. Így született meg az 1.k osztály jócselekedetes befőttes üvege. A legfontosabb,hogy a jót ne csak decemberben hanem az év többi heteiben és hónapjaiban is gyakoroljuk.
Az óra / foglalkozás menete
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: „Almát szedj, ügyesedj, diót szedj, ügyesedj”
körben, zenére: „Zöld erdőben”
2. a) Kéz játék: Dió, dió, mogyoró,
b) Mozgásos játék zenére:
Dió=kopogás
Mogyoró: kör alakítás
Alma: tapsolás
3. Téma feldolgozása
Mese: Az alma és a kerti manó
Mese hívóképének megnézése
a. Közös mese hívó vers: „Kerek erdő kalandra hív…”
b. Beszélgető kör a mesével kapcsolatban
– Ki tett jó cselekedetet a mesében?
– Hogyan segített a manó a mesében?
– Volt már olyan, hogy jót cselekedtetek?
– Mikor, miben tudtok segíteni, jót tenni?
4. Átvezetés:
a. Szituációs játék – Miben tudok segíteni? -Anyának, ovis társamnak, óvó néninek, nagymamának
b. Alma -/diófűzér készítése karácsonyig otthoni tevékenység
5. Foglalkozás lezárása:
a. Bagdi Bella: Repülj velem CD – Jó emberré csak a szívemmel válhatok
A gyerekek sárgában járnak („ÍGY TEDD RÁ” térforma.), zeneszóra a gyerekek mutatják a testrészeket.
b. Készítsétek el a kerti manó festékét!
1. Száraz fűszálakat szedünk a réten, kössünk belőle ecsetet, törjünk ketté egy mákfejet, töltsük meg olvasztott napsugárral, keverjük el friss hajnali harmattal. Kész a pirospozsgásra színezőfesték.
2. Önts egy kicsit a tenyeredbe, dörzsöld össze a kezeidet, és simogasd, dörzsöld meg vele a saját arcodat és a szomszédodét, ahogy a manó az almát. Ugye, milyen szép pirospozsgás lett?
A boldogság óránk témája decemberben: A jócselekedetek.
A gyerekekkel megbeszéltük milyen jó is jót tenni, másoknak segíteni. Nemcsak azért, mert ez jólesik annak, akivel tettük, hanem saját magunk miatt is. Ettől a pozitív érzéstől leszünk mi magunk többek, boldogabbak. Idén is gyűjtöttünk adományokat rászoruló gyerekeknek, ezzel is erősítettük a gyerekekben, hogy adni jó. A szeretet ünnepéhez közeledve még jobb ennek a témának a feldolgozása.
Az órán meghallgattuk „A befogadott nagypapa” c. kínai mesét. Megbeszéltük, mi az örökbefogadás lényege, kit-mit lehet örökbe fogadni. Kihangsúlyoztuk, hogy a szép szó, a jó viselkedés nem csak ilyenkor, hanem az év egészében nagyon fontos.
Ezt követően párban egy-egy lapot kaptak a gyerekek „S E G Í T S” felirattal. Minden betűvel egy jó cselekedetet kellett írniuk. A remek megoldásokkal készült a csoportfotónk. Reméljük sokáig megtartják a megfogadott jócselekedeteket a gyerekek.
Egy fenyőfát alkottak a cipők, melyen a szeretet gyertyái égnek. Ezzel kívánnak a gyerekek békés, boldog karácsonyt mindenkinek.
Tenyérnyomattal közösen elkészítettük a csoport karácsonyfáját. A gyerekek annyi díszt ragasztottak a saját tenyerükre ahány jócselekedetet hajtottak végre. A gyerekek megértették, ha jót cselekednek magukkal is jót tesznek.