Alapvető szükségleteink közé tartoznak a jó cselekedeteink: mosoly, hála, kapcsolataink, barátságaink!
Az Adventi készülősés sokat segít a jó cselekedeteink elmélyítésében, fokozódik a boldogságérzés!
Jóságos manókat készítettünk és mindenki annak a gyermeknek ajándékozta akinek a jelét kihúzta a varázskalapból.
Otthon pedig a szülőket gyógyító szívek készítésére ösztönöztük.
Boldogító jó cselekedetek
Óvodánkban már évek óta Advent idején hangsúlyt fektetünk a jó cselekedetekre, egymás segítésére, az egymás iránti empatikus magatartásra. Beszélgetések alkalmával formáljuk gondolkodásukat és motiváljuk őket ezekre a cselekedetekre. Láthatóvá tesszük a jó cselekedeteket oly módon, hogy egy-egy ilyen után a jelük mellé sárga csillagot kapnak. Karácsonyra pedig haza is vihetik, betehetik a karácsonyfa alá ajándékul a kis Jézusnak.
Óvodánkban már évek óta Advent idején hangsúlyt fektetünk a jó cselekedetekre, egymás segítésére, az egymás iránti empatikus magatartásra. Beszélgetések alkalmával formáljuk gondolkodásukat és motiváljuk őket ezekre a cselekedetekre. Láthatóvá tesszük a jó cselekedeteket oly módon, hogy egy-egy ilyen után a jelük mellé sárga csillagot kapnak. Karácsonyra pedig haza is vihetik, betehetik a karácsonyfa alá ajándékul a kis Jézusnak.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra decemberben a Télapó eljöveteléről, a karácsonyi készülődésről, az ünnepvárásról és az ajándékok készítéséről szólt. A gyerekek mézeskalácsot, üdvözlőkártyát és egyéb ajándékot készítettek szüleiknek, családtagjaiknak. Testnevelés órán élvezettel játszották a „Befogadó fogó” játékot. Öröm volt látni a gyerekek arcán a készülődést, és hogy mennyire élvezettel töltötték el a napokat.
A december minden évben a karácsonyra való készülődés hónapja, mely idén is jó alkalom volt arra, hogy felhívjuk tanítványaink figyelmét arra, hogy kapni jó dolog, de adni, segíteni másoknak ugyanolyan jó, vagy talán még jobb is. Ebben az évben intézményünk bekapcsolódott egy adománygyűjtő programba is, mely kapcsán kis diákjaim közül is többen készítettek „cipősdoboz” ajándékot. A Boldogságóra-foglalkozásra néhány nappal a téli szünet kezdete előtt került sor, addigra már a gyerekek ünnepi lázban égtek, a karácsonyi énekek, versek, szövegek mind támogatták a december havi témát. A foglalkozást énekléssel kezdtük, majd bevezetésként a csoportok kifestették a karácsonyfájukat, melyet előzőleg felvázoltam A/1-es méretű lapra. Ezt követően felolvastam Kéri Katalin: Ezt látják a karácsonyi angyalok című történetét.és ehhez kapcsolódóan beszélgettünk arról, hogy milyen cselekedetekkel tehetnének ők is jót másokkal, akárcsak a történetben szereplő angyalok. Az összegyűjt ötletekből válogatva és újabbakkal kiegészítve készültek el a karácsonyfa díszei: a gyerekek minden karácsonyfadíszre felírtak egy-egy cselekedetet, mellyel szerintük jót tehetnek másokkal. A díszeket ezután dekorálták, majd tetszésük szerinti elrendezésben felragasztották a karácsonyfájukra. A foglalkozást újabb zenehallgatással zártuk.
December, az örömteli jócselekedetek hónapja.
Várakoztunk, izgatottan készülődtünk az ünnepekre: az ajándékozás örömével, a társak szeretetével.
A Betűvadász füzetükbe ragasztott mondókákat, verseket hamar megtanulták a gyerekek, a ráhangolódást minden nap ezzel kezdtük.
Az osztályteremben az adventi naptár zsebecskéi rejtettek egy-egy apró karácsonyi képet (tolltartókütyüt), a sarokban állt a kis fenyőfa, az ablakokban hajtott a Luca búza.
Ellátogatott hozzánk a Mikulás, aki fehér szakállát rázva osztotta a dicséreteket a kicsiknek. Neki mézeskalács figurákkal kedveskedtünk.
Egyik délután felköszöntöttük az őszi születésű gyerekeket. Szívünket is ünneplőbe öltöztettük közös dalokkal.
Karácsonyi ajándékot készítettünk a családoknak. A díszes üvegbe jókívánságokat, rajzokat hengergettünk bele.
Öröm volt látni, átélni, hogy a gyerekek mennyire azonosulni tudtak azzal az érzéssel, hogy milyen jó másoknak szeretettel adni, melegséget, élő hitet osztani.
A jóság hullámhosszán
Tanítványaimmal már nagyon vártuk az adventi időszakot, ilyenkor a hétköznapjainkat hagyományainkkal fűszerezzük.
„Angyalkázunk”, ami azt jelenti, hogy mindenki kihúzza valamelyik osztálytársának a nevét és titokban apró figyelmességgel lepi meg a társát nap mint nap.
Az adventi reggeleken kihúzunk egy-egy nevet, akinek a nevét húztuk, kap kis apró ajándékokat.
Idén a Mikulás szakállkáján figyeltük az idő múlását és minden nap levágtunk egy-egy csíkot a papírszakállból.
A hóemberünk répaorra is mutatta, hogy december hányadik napján járunk.
December 6-án meglátogatott bennünket a Mikulás és személyesen adta át a gyerekek ajándékát.
Luca napján búzát vetettünk, amit naponta gondoztak a gyerekek. A hiányzóinkra s gondoltunk és számukra is készítettünk Luca-búzát.
Sok-sok karácsonyi ajándékot alkottunk papírból, fonalból, agyagból. Az adventi projektnapunkon mézeskalácsot készítettünk, amit cukormázzal és apró cukorkákkal díszítettük. E napon német nyelven megnéztük a Rudolph das kleine Rentier című rajzfilmet, majd el is készítettük Rudolf figuráját.
Decemberben érezhető volt, hogy sokkal szebben beszéltek egymással a gyerekek, kevesebb volt közöttük a konfliktus. Ha valakinek nehézsége támadt, kis segítői azonnal készen álltak a probléma megoldására.
A sok közös játék még boldogabbá tette a várakozás időszakát.
Karácsonykor egy csodaszép műsorral leptek meg engem tanítványaim, ami hatalmas meglepetés volt számomra.
Bízom benne, hogy ezzel a lelki felkészüléssel tudjuk folytatni ezt a tanévet, amit januárban a célkitűzéseinkkel teszünk még teljesebbé.
Egy magyar óra keretében a gyerekeknek elsőként az volt a feladatuk, hogy felolvastam nekik idézeteket és ki kellett választaniuk a nekik leginkább tetsző idézetet. 4 csoport alakult ki. Ezután egymást kellett meggyőzni érvekkel, hogy miért a saját idézetük a legjobb. Volt, aki egyedül ” küzdött”, voltak, akik sokan. Érdekes volt látni, hogy a magányos tanuló sokkal jobban érvelt, mint azok, akik sokan voltak. Ez azt eredményezte, hogy neki sikerült maga mellé állítani embereket a másik 3 csoportból. Ezután csoportban dolgoztak tovább. Pozitív üzenetekből készítettek virágot. Nagyon szépen és hatékonyan dolgoztak együtt. Tartalmas üzeneteket írtak a virágok szirmaira. Sikeresen zártuk ezt az órát.
1. Tégy jót, légy jól!
Decemberben két adománygyűjtésben vettünk részt. Baróton működik a Laura House, fogyatékkal élő gyerekeket gondoz kizárólag adományok segítségével.
Osztályközösségünk anyagiakat, meglepetéseket adományozott a szervezetnek, az ott lakó gyerekeknek: édességeket, tanfelszereléseket, pénzadományokat és egy pihe-puha plüssmacit. Osztályfőnöki órán adtuk át az ajándékokat a ház vezetőjének, Cseresznyés Emíliának. A Laura ház hátterét ,,Hisszük, Hogy Fontosak Egyesület” biztosítja.
Iskolánk, a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium részt vesz a ,,Cipősdoboznyi szeretet”– karácsonyi ajándékcsomag gyűjtésben, kiosztásban. Osztályunk tanulói nagy lelkesedéssel készítettek csomagokat a projekt keretében.
Egry József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogság óránk témája decemberben a Boldogító jócselekedetek voltak.
Ez az egyik legszebb időszaka az évnek és a jótékonykodásnak is.
A program által kínált feladatokból többet is elvégeztünk. A befogadó játékot i nagyon élvezték a gyerekek. Testnevelés órákon több olyan játékokat játszottunk, amelynek alapja, hogy a győzelem azon múlott mennyire voltak a gyerekek egymással segítőkészek, befogadóak. Megnéztük a gyurmamesét is. Beszéltünk arról, miért is jó jónak lenni, hogyan tudunk mi is segíteni másoknak.
A délutáni foglakozáson felolvastam nekik ,,A befogadott nagypapa” népmesét és megbeszéltük mit jelent a befogadás az elfogadás és az örökbefogadás fogalmak. Az osztályból néhányan már fogadtak örökbe kutyákat, cicákat, sőt állatkerti vadállatot is. Nagyon okosan megfogalmazták érzéseiket, empatikusak voltak ezzel a témával kapcsolatosan és érezhető volt, hogy a jónak lenni jó érzése erősen motiválja őket. Beszélgetéseink témája volt a közelgő ünnep, az ajándékozás, a másoknak való örömszerzés, az adni vagy kapni jobb témakör. Együtt feldíszítettük az osztályunkat, karácsonyi ajándékokat készítettünk a családtagoknak, a gyerekek titokban egymásnak is, de ezek csak saját készítésű ajándékok lehettek. Pozitív üzeneteket tartalmazó karácsonyi kártyákkal is megajándékozták egymást. A szüleiket is egész hónapban kicsi meglepetés levelekkel lepték meg, amelyet a lakás különböző pontjain helyeztek el. Erről a szülők is küldtek nekem visszajelzést és fotót. Egyet bemásolok: Kedves Andi néni! Képzeld, hogy Iza csinált nekem egy nagyon kedves üzenetet és nagyon meglepett vele. Évi A cipős doboz akcióban is többen részt vettek és elmesélték, hogy a bevásárlóközpontokban az adománygyűjtő helyeken élelmiszert vásároltattak a szüleikkel. Az osztályban karácsonyi műsorral készültünk a szülőknek, akik a járvány miatt természetesen csak videofelvételről nézhették azt meg, de a gyerekek így is nagyon lelkesen készültek.. Az utolsó tanítási napon hangulatos karácsonyi party keretében értékeltük a boldogságórák eddig eredményeit, és azokat a változásokat, amelyek ezeknek az óráknak a hatására történt velük. Csodálatos tortát is kapott az osztályunk egy kedves anyukától, és gyerekpezsgővel is koccintottunk, mint a nagyok! Úgy érzem nagyon hasznosan és tartalmasan telt a december és sok örömöt éltünk át közösen, és sikeres volt az érzékenyítés a havi témát illetően. Boldogságot, egészséget, vidámságot kívánunk az újévre Mindenkinek!