ADNI JÓ! Ez a gondolat vezérelt minket az ünnepre hangolódás heteiben. Ezt a szellemiséget kívántuk bevinni az óvoda mindennapjaiba, a gyerekekkel való közös munkába, hiszen az adventi várakozás időszaka az egymásra való odafigyelésről is szól. Környezetünkben nagyon sok olyan intézmény van, amelybe hátrányos helyzetű családok gyermekei járnak, akik ugyanúgy szeretnék megélni az ünnep örömét, akárcsak tehetősebb társaik, de sajnos nincs rá lehetőségük. Apró ajándékokkal, általunk készített mézeskalácsokkal igyekeztünk szebbé tenni számukra az ünnepet.
Boldogító jó cselekedetek
„Jót tenni jó. Nem csak azért, mert másoknak jót teszünk vele, hanem azért, mert mi is boldogabbak leszünk tőle.”
A „Visszajött a répa” című mese már ismert volt a gyerekeknek. Először plüss állatokkal elmeséltem, beszélgettünk arról mit is jelent jót tenni: 2,5-3 éves macikáim a saját kommunikációs szintjükön elmondták, hogy jót cselekednek, amikor megvigasztalják a szomorú barátaikat, vagy amikor otthon segítenek takarítani.
Örömmel töltött el, hogy értették a „jó cselekedet” értelmét.
Beszélgetés után el is játszottuk a történetet – nagyon lelkesek voltak, mindenki szeretett volna szereplőként részt venni a mesében. Visszahúzódó gyermekek is örömmel vállaltak szerepet, bár nekik nehéz volt az állatok megszólaltatása, de a mozdulataikkal kifejezték a mese történetét.
„Jó emberré csak a szívemmel válhatok” – dal megalapozta a témát, táncoltunk rá, elmutogattuk a szövegét – a nap folyamán többször meghallgattuk.
Lezárásként felragasztottuk a piros szíveket a negyedik lépcsőfokra.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
December számtalan lehetőséget kínált a „Jó cselekedetek gyakorlására”. A gyerekek nagy izgalommal várták a Mikulást, csoportunk „Jézuskáját” akik minden évben eljönnek hozzánk. Verseink, dalaink az ajándékozás, az öröm, a boldogság, és a meghitt családias hangulatról szóltak.
Beszélgettünk miért jobb adni, mint kapni, miért okoz örömet ha másoknak segítünk, és bennünk ez a „segítés” milyen érzést vált ki. Ajándékokat készítettünk a családtagok számára, átadtuk egymásnak a „szeretet fényét”.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Ebben a hónapban a boldogító jó cselekedetek volt a témánk. Karácsonyra készülődve nemcsak arra figyeltünk, hogy bennünket mi tesz boldoggá, arra is, hogy milyen hatással van ránk, ha mi segítünk vagy adakozunk valakinek. A gyerekekkel együtt díszítettük fel a csoportunkat, karácsonyi dalokat verseket tanultunk.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Decemberi témánk „A boldogító jó cselekedetek”. Fésűs Éva: Neszepisze szánkózni megy című meséjével kezdtük a téma feldolgozását. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy kapni jó, de adni még jobb. Mert másoknak örömet szerezni sokkal jobb érzés, mint amikor mi kapunk. Ezután elkészítettük közösen a gyerekekkel a csoportunk Adventi Karácsonyfáját.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Advent és a karácsony előkészületi időszaka köszöntött ránk. Ilyenkor elkészítjük az adventi koszorúnkat, díszítgetjük, szépítgetjük a környezetünket, ünnepi hangulatot teremtettünk csoportszobánkban és az óvoda udvarán is. A szép külsőnél azonban van valami, ami sokkal fontosabb, amivel nagyobb örömet tudunk okozni a környezetünkben élőknek. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy nemcsak az a fontos, hogy nekünk mi a jó, és mit szeretnénk, hanem az is ha másokkal jót teszünk, vagy segítünk nekik. A munkafüzetből a „kis szívecskéket” kiszíneztük, amit minden gyerek odaadhatott egy olyan személynek, aki számára fontos.
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
IDŐPONT: 2021. december 21., kedd
ISKOLA: Zuglói Hajós Alfréd Magyar-Német Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
OSZTÁLY: 7.a
Osztály leírása
Jól együttműködő közösség, kicsi koruk óta iskolán kívül is sokat járnak össze. Kisebb „ellentét” ehhez a korhoz illően a fiúk és a lányok között van, de szükség esetén képesek együttműködni. Zaklatás, kiközösítés nincs, nyilván konfliktusok előfordulnak. Viszonylag sokan vannak (28 gyerek), de most a COVID miatt kevesebben voltunk.
Előzetes információk
A társasjátékot családi körben használjuk, kíváncsi voltam arra is, hogyan működik nagyobb közösségben, és arra is, az osztály hogyan vesz benne részt.
A játék menete
A csoportalakítást teljesen rájuk bíztam.
Ismertettem a szabályokat, majd minden csoport kijelölte, milyen sorrendben jönnek ki a tagjai dobni és feladatot végrehajtani.
A dobásokat én felügyeltem, és segítettem a kártyák között eligazodni.
Az első csapat viszonylag hamar (40 perc alatt) beért, és mivel nem készültem időkitöltővel, ott véget is vetettünk a játéknak.
Tapasztalatok
A játékot (dobás, lépés, feladatkártya) mindenki élvezte.
A feladattípusokkal nagy pechünk volt, rengeteg lila mezős dobás született, és nagyon kevés zöld.
Így osztályban a három ismétlést sokszor elviccelték.
A maszk nagyon nehezítette a játékot, a beszédet is kevéssé értettük és a mimika is elveszett.
Érdemes lenne egyszer sorsolt csapatokkal is kipróbálni.
László Csilla
osztályfőnök
Müncheni Családok Klubja- Macska
Nagyon szerettük ezt a feladatot is, ha a cipőm beszélni tudna…minden cipőnek lett saját neve is.
Müncheni Családok Klubja- Macska
Először egy cipösdobozba dobáltunk 3 kivánságos babzsákot és utána elkészültek a saját kivánság kutak is.