A hónap témájához kapcsolódva részt vettünk az iskolánk által szervezett „Jónak lenni jó!” akcióban, melyben osztályunk tanulói nagyon sok tartós élelmiszert hoztak be az arra rászoruló társaiknak. Erre a felhívásra plakátokat is készítettünk. Megnéztünk egy táncszínházi bemutatót, amelyben egyik osztálytársuk is szerepelt. A szervezők kérésére az előadásra mi is ajándékokat vittünk egy nógrádi szegényebb sorsú iskola tanulóinak. Műsorral is készültünk és természetesen készítettünk és kaptunk mi is meglepetéseket, ajándékokat.
A foglalkozáson megbeszéltük, hogyan kapcsolódik Erdős Sándor verses meséje az „Egérke új háza” a jó cselekedetek témájához, és ezeken túl is még mi mindent tehetünk, ami a természetes környezetünk szépségét, vele együtt a saját magunk egészségét is javítja. Vajon mire kérné lakóit a Föld, ha beszélni tudna? A Föld-Mama kéréseire válaszolva mesét is szőttünk.
Boldogító jó cselekedetek
BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
,,Van a csoda… Karácsony csodája. Amire várunk. És ami teljesedik. De ez a csoda nem a színes szalagokkal átkötött dobozokban rejlik. Nem a feldíszített zöld fenyő alatt találod. Ezt a csodát másutt kell keresni, másutt lehet megtalálni. Ez a csoda a kedves szavakban, őszinte, szívből jövő kívánságokban, szerető érzésben érkezik. És kell ennél nagyobb ajándék? A következő háromszázhatvanöt napban ezek kísérnek, ezek adnak erőt. Nem a csomagokban lapuló tárgyak, hanem csakis ezek. Csak ezek… Ez a karácsony csodája.,, / Csitáry-Hoch Tamás/
A december a várakozás, az egymásra odafigyelés, a szeretetteljes cselekvések hónapja. Mi is kerestük az alkalmakat, hogy segíthessünk egymásnak, hogy jót cselekedhessünk.
A hónap majdnem minden napja tartogatott valamilyen apró meglepetést:
Bekapcsolódtunk a ,,karácsonyi cipősdoboz,, adománygyűjtő programjába, melynek során tanulóink idős embereknek állítottak össze egy meglepetés csomagot.
,, Ajándékozz örömet Karácsonyra,, program keretén belül olyan játékokat gyűjtöttünk a helyi óvodák részére, melyeket a gyerekek már nem használnak otthon, de még jó állapotúak. Kultúrműsorral kedveskedtünk az Ispotály utcai idősek otthonában élő időseknek.
A gyerek az adventi időszakban azon szorgoskodtak, hogy saját maguk által készített ajándékokat készítsenek a szüleiknek.
Az iskolában megrendezendő karácsonyi vásárra is rengeteg saját készítésű ajándéktárgyat készítettek.
A szülőket, nagyszülőket Karácsonyi kultúrműsorral lepték meg a diákok – énekeltek, táncoltak, szavaltak. Az utolsó tanítási napon pedig egymást ajándékozták meg a gyerekek. A közös programok során átélhettük, hogy nem csak az tehet boldoggá, ha segítséget, ajándékot kapunk, legalább olyan jó érzés másra odafigyelve, szeretettel és jó szándékkal örömet okozni.
BOLDOG KARÁCSONYT KÍVÁNUNK!
Beszélgetésünket a Hétköznapi Hősök témakörrel kezdtük. Erről a projektről szóló videó megtekintése után a gyerekek összeszedték gondolataikat, személyes példáikat. Sokan nem is gondolták, egy egyszerű cselekedetben mennyi kedvesség, segítőkészség van. A zenei kihívás feladat volt a kedvencük, nagy lelkesedéssel vetették bele a keresésbe magukat és mutatták meg a videókat a közösségnek. Az osztályajándékozással zártuk az idei osztályfőnöki órát, nagyon örültek egymásnak a gyerekek.
A december hónapunk a megbetegedések miatt sajnos sok sok hiányzással telt. Így egy rendhagyó formáját választottam boldogságóránknak. Egy több feladatból álló ajánlást készítettem a szülőknek, kérve a segítségüket a megvalósításban. A feladatokat az ovis csoportunk -jól funkcionáló-zárt facebook csoportján keresztül juttattam el a gyermekekhez, családokhoz. A szülők az alábbi feladatbankból választhattak:
1.Nézzék meg együtt a gyermekekkel a Bogyó és Babóca : Karácsony című epizódját. https://youtu.be/PMaPc_9J3ok
Ezt követően beszélgessenek a meséről:
Kik voltak a mese szereplői?
Ki volt az aki segített a pajtásának? Mi volt az ő jó cselekedete?
Beszélgessenek arról , hogy a gyermekeknek milyen jó cselekedetei vannak? És a szülőknek? Milyen érzéseik vannak a jó cselekedetek alkalmával? ( öröm, boldogság, vidámság…)
2. Legyen közös tevékenységetek: pl: zokni párosítás 🙂, vagy ruha hajtogatás, …. bármi. Beszéljenek arról, miért is jó, hogy segített a gyerkőc ( jó cselekedet)
3. Készítsenek a gyermekek gyógyító szivecskét társuknak, barátuknak, családtagnak. ( Vágjanak ki szív formát papírból, színezzék, díszítsék.
4. Bármilyen technikával készítsenek a gyermeketekkel együtt jó cselekedet angyalkát.
5.Hallgassák szeretettel a hónap dalát.
Kértem a szülőket, hogy készítsenek fotókat és azokat küldjék el részemre.
Nagy nagy öröm volt számomra , hogy sokan bekapcsolódtak a megvalósításba. A sok fotó és a szülők pozitív visszajelzései (is) újból megerősítettek és érzelmileg feltöltöttek engem is a boldogságórákkal kapcsolatban.
Néhány gondolat a szülőktől:
„Nagyon jó ez a rendhagyó boldogságóra😊.Az angyalunk pont múlt hét végén elkészült, de minden más instrukciót követni fogunk, mert bizony egy boldogság óra sem maradhat el, Lilla szóvá is tenné😃”
„A mai nap tevékenykedtünk együtt 🥰🥰Tetszett nagyon Zoénak, hogy itthon is volt boldogságóra 🥰”
„Ez igy jó volt a kicsi sem akart kimaradni. Mondja is meg várja is a boldogórát. ”
„Elkészültek az angyalkáink.😍Tegnap este megnéztük a Bogyó Babócát és beszélgettünk a jó cselekedetekről.🙂Örültem, hogy Noel a beszélgetés részét érdeklődéssel fogadta és szívesen beszélgetett róla.🥰Köszönjük, hogy ilyen formában, kicsit jobban beleláthattunk, hogy milyen is egy boldogságóra.🤩🥰”
Köszönet és Hála !
Szent István Király Általános Iskola
A &3.b osztályét is ide töltöttük fel,,,
Szent István Király Általános Iskola
A &3.b osztályét is ide töltöttük fel,,,
A hónap során elvégzett feladatok:
December a boldogító jó cselekedetek hónapja. Az adventi várakozás a legtökéletesebb időszak ahhoz, hogy szeretettel forduljunk egymás felé és apró kedvességekkel, odafigyeléssel törődjünk másokkal. Az ünnepi hangulat segít abban, hogy ilyenkor kicsit jobban, kicsit többet foglalkozzunk a körülöttünk lévő emberek érzéseivel, segítsük a rászorulókat, támogassuk az elesetteket. Ennek jegyében idén is részt vettünk az „Angyalbatyu” programban, aminek keretében cipősdobozokba csomagoltuk a gyerekek által otthonról hozott, megunt, de még jó állapotban lévő játékokat, ruhákat, könyveket, író- és rajzeszközöket, édességet. Az iskolai karácsonyfa alatt gyűjtögettük az ajándékokat, amiket folyamatosan szállítottak a gyűjtési központba az arra hívatott felnőttek. Sokat beszélgettünk arról, hogy nagyon jó ajándékot kapni, de adni még annál is felemelőbb érzés.
Rajz és technika órákon az összetartozás érzését erősítve rengeteg téli és karácsonyi dekorációt készítettünk a tanterem és a folyosó ablakaira, az ajtókra és a faliújságra, ami igazi ajándék egymás számára, hiszen segít az ünnepi hangulat megteremtésében, de nemcsak magunk, hanem az iskola előtt elhaladó emberek számára is. Hópihék, tortapapírból készült téli fák, madárkák, hóemberek, angyalok, balerinák, kicsi és óriási karácsonyfák, mind-mind az adventi lecsendesedést segítették elő bennünk. A gyerekekkel folyamatosan részt vettünk a község ünnepi készülődésében is. Verseket, kis színdarabokat memorizáltunk, dalokat énekeltünk, zenére koreográfiákat tanultunk, amiket előadtunk az adventi gyertyagyújtási vasárnapokon és a falukarácsonyon is. Jótékonysági vásárt is rendeztünk „Adventi forgatag” címmel, ahol a saját magunk és a szülők által készített fenyőfadíszeket, apró ajándéktárgyakat, süteményeket, forró teát, forralt bort árusítottak a szülői munkaközösség lelkes anyukái. A bevételt iskolánk, gyermekeink támogatására fordítjuk majd a tanév során.
A szünet előtti utolsó nap az ajándékkészítés jegyében telt el. A gyerekekkel családtagjaik számára készítettünk a művelődési házban karácsonyi képeslapokat csengővel, gömbdíszekkel, ami által átérezhették, hogy a maguk által készített ajándékok sokkal személyesebbek, egyénibbek és szeretetteljesebbek. Azt is megtanultuk, hogy nem mindig a drága, csillogó ajándék az igazi, hanem inkább a szívből jövő, még akkor is, ha az esetleg szerényebb.
Az osztálynak van egy előző csoportomtól megöröklött adventi naptárja, ami egy Mikulást ábrázol, akinek a ruhája apró, számozott dobozkákat rejt. Ezekbe a dobozkákba tettem minden gyerek számára pici, jelképes ajándékokat (cukorkát, tasakos mézet, matricát, karamellát), amikhez folyamatosan, napról-napra, egymás nevét kihúzva juthattak hozzá a tanulóim. Örömmel töltött el, hogy bár tudták már, hogy mit rejt a dobozka, mégis véges-végig izgalommal, várakozással telve nyitogatták a fiókokat és boldogan vették át az apró kedvességeket. Ezáltal is erősödött bennük az érzés, hogy a pici dolgok is lehetnek fontosak.
Fő feladatként a „Tündérfalut” készítettük el sablon alapján papírból, ahol az emberekkel együtt élnek a tündérek, ahol mindenki figyel a másikra, segítik a rászorulókat, támogatják az elesetteket. Itt mindig mindenki boldog és elégedett emiatt, de ha netán szomorúság ütné fel a fejét, lehet szólítani a karácsonyi angyalokat is, akik azonnal megoldják a gondokat. Így a Tündérfalu fölé szintén sablon segítségével angyali seregletet is alkottunk, akik a szállingózó hópihék között várják a kívánságokat.
Az utolsó napon a felsősökkel együtt közös énekléssel, egymásnak előadott műsorszámokkal, meghitt hangulatban zártuk a 2022-es évet, majd a falu Betlehemét is meglátogattuk. Remélem, a sok-sok jócselekedettől átitatva mindenki csak a szeretetet, a békességet, a lecsendesedést viszi haza a saját karácsonyfája alá, hiszen csak így lesz áldott az ünnep.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hagyományoknak megfelelően a 4. osztályosok készültek a karácsonyi műsorral. A próbák már novemberben elkezdődtek. A gyerekek lelkesen készültek az előadásra. Izgatottan próbálták a zenés darabot. Az első fellépésre december 10-én szombaton került sor. A sok próba meghozta gyümölcsét, nagy tapssal fogadta a közönség a Betlehemes előadást az Advent fényei rendezvényen. A következő hetekben hétfőn a Szociális Otthon időseinek csaltunk könnyeket a szemükbe kis előadásunkkal, majd kedden a Caritas Központba látogattunk, ahol ismét hatalmas tapsot kaptunk az ottani idős néniktől. A legutolsó fellépésünk az Iskola karácsonyi műsora volt, ahol gyerekeknek, a tanár néniknek és a meghívott vendégeknek vittük el a karácsony hangulatát.
Így biztos, hogy megtanulták a gyerekek, hogy nemcsak a drága ajándék a fontos karácsonykor, hanem egy taps is mennyire sok örömöt tud okozni.
Ezenkívűl a gyerekek idén is gyűjtöttek csokoládét rászoruló gyerekek számára, sőt az idei évben egymásnak is készítettek kedves kis ajándékokat.
Zajzoni Rab István középiskola
A téma megbeszélését követően a képeslapok kivitelezéséhez fogtak a gyerekek. Nagyszerű munkák születtek, amelyeket bemutattak egyénileg az osztálytársaiknak.
Fazekas József Általános Iskola
Az órát egy már jól ismert relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Kincset rejtek, nem mutatom, kincset rejtek, megmutatom!”. Nagyon szeretik a gyerekek ezt a gyakorlatot, írás órán gyakran használjuk ujjmozgatóként. Most azonban a havi témához kapcsolódóan új értelmezésben vettük elő: megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen kincseink lehetnek (tárgyi és nem tárgyi egyaránt). Milyen érzés az, ha ezeket a kincseket elrejtjük és milyen az, ha megmutatjuk, milyen kincseket adhatunk egymásnak, amivel megörvendeztethetjük a másikat (akár egy rajz, vagy egy ölelés, de szóba került, hogy egy szép kavics, egy szem cukorka, egy mosoly, stb. mind-mind lehetnek olyan kincsek, amikkel örömet okozhatunk a másiknak). December különösen alkalmas arra, hogy a gyerekeknek felhívjuk a figyelmét az ajándékozás, az adakozás, adományozás, jótékonyság, jócselekedetek boldogító érzésére, kiváló alkalom, hogy megtanulják és megtapasztalják a „Jobb adni, mint kapni!” boldogságfokozó hatását.
Az adakozást megélhették a gyerekek a gyakorlatban is: iskolánk csatlakozott a MosolyManók programhoz, és sok-sok cipősdobozt töltöttünk meg játékkal, íróeszközökkel, édességgel. Az osztályunk készített képeslapokat is a dobozokhoz, melyekre csupaszív rajzaikat alkották meg, ezzel is örömet szerezve a rászoruló gyerekeknek.
Az ajándékozás örömét osztályunkban is megélhettük. Adventi hagyományunk, hogy december elsejétől minden nap kihúzzuk egy-egy kisgyerek nevét (a névkártyák az én ajándékaim voltak a gyerekeknek, kamatoztatva a nyáron megszerzett kalligráfiai tudásomat, ezt elmesélve a gyerekeknek az egész életen át tartó tanulásra hívtam fel a figyelmüket). A szerencsés kisgyerek ajándékba kap egy adventi kupont, mely biztosítja, hogy aznap ő legyen a kiválasztott (sor elején állhat, nem kell házi feladatot írnia, oda ül, ahova csak szeretne stb.), így biztosan boldogan megy haza aznap, hiszen érzi az egész napos figyelmet, törődést. Ezen kívül a Mikulásos adventi naptárunk egy-egy zsebecskéjéből megkapja a számára odakészített kis csokoládét (aminek boldogságfokozó hatása szintén bizonyított…).
December közepén egy újabb boldogságóra keretében megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a jó cselekedetekhez mire van szükségünk. A munkafüzeti ábra segítségével elkészültek a kis figuráink, amiket tablóra ragasztva elhelyeztünk a tanteremben, hogy emlékeztessen minket arra, hogy mindig van lehetőségünk jót cselekedni, mindenünk adott hozzá. Az iskolában és az otthonunkban adódó lehetőségekről sokat beszélgettünk, hogy mivel segíthetjük egymást, szüleinket, testvéreinket. Mivel tudunk nekik örömet okozni, hogyan könnyíthetjük meg például anyukánknak a karácsonyi készülődést, hogyan csalhatunk mosolyt osztálytársunk arcára, mivel tehetjük boldoggá a környezetünkben élőket, például egy kedves mosoly a boltosnéninek, egy ölelés az udvaron egyedül lézengő diáktársunknak stb. A gyerekeket figyelve azt láttam, hogy a karácsonyi hangulat, a jócselekedetek boldogító érzése végigkísérte a hónapjukat, és bízom benne, hogy haza is vittek ebből a sok-sok tanulságból, tapasztalatból.