Negyedik évfolyamos csoportommal kezdtük meg elkészíteni az iskola karácsonyfáját. Az ötlet a takarékoskodásból jött. Miből vegyük meg az iskola fáját? Ekkor arra gondoltam, készítsük el mi azt a karácsonyfát. A gyerekek saját tenyerüket rajzolták körbe egy zöld lapon, majd kivágták. Azután úgy gondoltam, hogy iskolánk minden tanulója és dolgozója legyen benne, és mindenkitől elkértem a saját körberajzolt tenyerét. Készültek színezett gömbdíszek is. A felnőttek tenyere sárga lapra lett rajzolva, ebből lett a csillagunk, a fa tetejére. Gyönyörű lett a karácsonyfánk!
Boldogító jó cselekedetek
Decemberi jó cselekedetek- Jótett helyébe jót várj!
A Boldogságóra program mindegyik témáját szeretjük, de a” jó cselekedeteket” talán a legjobban. Az adventi időszakot szépen átöleli, persze az év minden egyes napján erre kellene törekednünk.
A segédanyag ajánlásaitól eltértem.
Nagyon sokat beszélgettünk a boldogító jó cselekedetekről, amelyek jobbá tesznek bennünket. Fontos, hogy észre vegyük, ha társunk bajban van, vagy éppen szomorú, nyújtsunk segítő kezet felé. Az otthoni hangolódás segítése céljából átadtam az e havi naptárokat, amit örömmel fogadtak a szülők.
A „Hintaszék” című relaxációs gyakorlattal indítottam a foglalkozást. Majd Grimm A suszter manói című meséjével folytattuk. A mesével igyekeztem témára hangolni a gyerekeket. Ezt követően beszélgetést kezdeményeztem a jó cselekedetekről, s közben több utalás is elhangzott a kismanók önzetlen segítségadásáról. Majd átvezettem őket a mindennapi életünkbe. Elmondták, hogy milyen módon segítenek otthon, hogyan támogatják egymást. Többüknek volt okos, figyelemre méltó hozzászólása. A folytatásban kézműves tevékenységet kezdeményeztem, s közben a hónap dalát hallgattuk. /egyik kedvencünk/ A képeslapokat szívesen készítették, melyekkel megajándékozták egymást. A „jópelyhek” inspiráló hatása érezhető volt, hiszen törekedtek jót tenni, segíteni, szót fogadni, egymásra figyelni, kicsit jobbnak lenni. Az egyik kisfiú otthon készült szívecskével ajándékozta meg társait. Karácsony közeledtével szeretetdobozt készítettünk egy nehezebb körülmények között élő, csoportunkba járó kisfiúnak. Otthonról hozott dolgokkal töltöttük meg a dobozt, ami nagyon jó hatással volt a gyerekekre. Hiszem, hogy jó példát látva beléjük nevelődnek, belsővé válnak a szokások.
Szép hónapot tudunk magunk mögött, ami örömmel tölt el.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A jócselekedetek témakörének feldolgozását nem az ajánlás szerint végeztük, mert csoportunkban évek óta szinte hagyománnyá vált, hogy apró figyelmességekkel lepjük meg egymást. Mi is a gyerekeket, és ők is bennünket. Az adventi várakozáshoz kapcsoljuk ezeket a jócselekedeteket. Elkészítettük a gyerekekkel az adventi naptárt, melynek minden ablakába egy-egy kisgyerek arcképe került, melyet ők maguk rajzoltak. Minden nap kinyitottunk egy ablakot, és az a kisgyerek kívánhatott, akinek a képe alatta volt. Megkötés volt, hogy ne kerüljön pénzbe, és lehetőleg olyan kívánságuk legyen, amit még sohasem csináltak az óvodában. Nem mindenkinek ment könnyen ez a feladat, de voltak azért érdekes kívánságok. Felmehettek a padlásra, beülhettek az óvónénik autójába, de volt olyan kislány, aki azt kérte, hogy ezentúl minden reggel megölelhesse az óvónénit. Egy felhívás kapcsán gyűjtést is szerveztünk rászoruló gyerekeknek. Édességet, és megunt játékokat lehetett hozni. Természetesen ebben a feladatban a szülők segítségére is szükségünk volt, de maximálisan partnereink voltak. Nagyon sokat adományozott az egész óvoda, melyet eljuttattunk a megfelelő helyre. Az ajándékkészítés a szülőknek szintén elengedhetetlen része a jócselekedeteknek. Ebben az évben egy rövid karácsonyi műsorral is készültünk, mely nagyon megható volt. Szerintem ez volt az igazi ajándékunk a szülők, és az óvodánk közössége részére is. Mi voltunk az óvodás vándor tündérek. Óvodásaink rendelkeznek a kedvesség erősségével, és ezt folyamatosan használják is. Természetesen vannak gyerekek, akiknél ez az erősség nagyon erős, éppen ezért mindig megerősítést ,visszajelzést kapnak ezzel kapcsolatban.
Harmadikosokkal Jobb veled a világ!- üdvözlőlapot készítettünk egy általuk választott családtagnak, rokonnak, barátnak. Az elkészült ajándékokat karácsonykor kellett átadni.
Második évfolyamos gyerekekkel gyertya tánccal leptük meg a Falusi karácsonyon a közönséget.
Ebben a hónapban az adventi időszakban próbáltam a jó cselekedeteket a gyakorlatban is megvalósítani. Egymásnak titkosan segítettünk, kértük egymást,ha kaptunk valamit megköszöntük, kedvesen szóltunk társunkhoz… A mesét a déli pihenés kezdetén olvastam el. A foglalkozáson az érzelmeinket is kifejeztük örültünk,szomorkodtunk. Bagdi Bella Cd -hallgattunk. Majd a feladatokat,lelkesen oldották meg. Kellemes karácsonyt kívántunk egymásnak öleléssel és angyalkával.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
A téma feldolgozását összekapcsoltuk a téli madárvédelemmel és egy kicsit a hagyományőrzéssel. Természetesen a mesét és a zenét figyelmesen meghallgattuk, átbeszéltük a témát. Luca búzát ültettünk és madáretetőket készítettünk és helyeztünk ki az óvodánk udvarára. A Luca búzával reméljük ,hogy az adott családoknál sok tojást fognak tojni a tyúkok….az etetővel pedig segítjük a madarak életét a téli időszakban.
A boldogító jó cselekedetek téma bevezetése előtt, a megszokott relaxációs gyakorlatok egyike volt az első állomásunk. Majd következett Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok közös ének és tánc. Beszélgető körön belül a téma tartalmát, jelentését megbeszéltük és minden gyermek saját jó cselekedeteiket megoszthatták egymással. Téma feldolgozása Boldog Dóra meséjével kezdődött, Szivem kertje címmel, melyet érdeklődően hallgattak. Szituációs játékok segítségével még jobban elmélyültünk a témában. Megismerkedtünk a jó cselekedetek jelével. Egy angyalka sablont kiszínezhettek,melyet otthon valamelyik szerettüknek nyújthattak át, ezzel megtöltve szívüket szeretettel. Zárásképpen elénekeltük a Boldog vagyok című dalt, minek köszönhetően az örömünk határtalan lett.
Ha valaki egy jó cselekedetet hajtott végre, egy hópehellyel gazdagította a hóesést/jóesést. Így lett egyre sűrűbb és nagyobb a hóesés az általuk készített karácsonyfa körül.
Ebben a hónapban a Boldogság Program keretén belül „A jó cselekedetek gyakorlása” témakört dolgoztuk fel. Beszélgettünk a szeretet ünnepéről, a közelgő karácsonyról, magáról a szeretetről, a család értékéről és fontosságáról, a családban betöltött szerepünkről. Megállapítottuk, hogy bizony vannak szegény családból származó gyerekek, akiknek nem jut ajándék. Hálát adtunk azért, hogy iskolánk tanulói több szervezettől is kaptak ajándékot. Lelki csemegének minden napra ebben a hónapban 24 kedvességet kitaláltunk, amit meg is valósítottunk. Egy lapra ezeket felírtuk és minden nap megvalósítottunk belőle egyet. /pl.: Olvass egy mesét a testvérednek! Készíts valakinek egy karácsonyi képeslapot! Kérdezd meg valakitől, segíthetsz-e neki? /
Külön a fiúk és a lányok rajzoltak egy karácsonyfát és kedvességeket, jótetteket, pozitívumokat írtak fel rá.