Az órát egy már jól ismert relaxációs gyakorlattal kezdtük: „Kincset rejtek, nem mutatom, kincset rejtek, megmutatom!”. Nagyon szeretik a gyerekek ezt a gyakorlatot, írás órán gyakran használjuk ujjmozgatóként. Most azonban a havi témához kapcsolódóan új értelmezésben vettük elő: megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen kincseink lehetnek (tárgyi és nem tárgyi egyaránt). Milyen érzés az, ha ezeket a kincseket elrejtjük és milyen az, ha megmutatjuk, milyen kincseket adhatunk egymásnak, amivel megörvendeztethetjük a másikat (akár egy rajz, vagy egy ölelés, de szóba került, hogy egy szép kavics, egy szem cukorka, egy mosoly, stb. mind-mind lehetnek olyan kincsek, amikkel örömet okozhatunk a másiknak). December különösen alkalmas arra, hogy a gyerekeknek felhívjuk a figyelmét az ajándékozás, az adakozás, adományozás, jótékonyság, jócselekedetek boldogító érzésére, kiváló alkalom, hogy megtanulják és megtapasztalják a „Jobb adni, mint kapni!” boldogságfokozó hatását.
Az adakozást megélhették a gyerekek a gyakorlatban is: iskolánk csatlakozott a MosolyManók programhoz, és sok-sok cipősdobozt töltöttünk meg játékkal, íróeszközökkel, édességgel. Az osztályunk készített képeslapokat is a dobozokhoz, melyekre csupaszív rajzaikat alkották meg, ezzel is örömet szerezve a rászoruló gyerekeknek.
Az ajándékozás örömét osztályunkban is megélhettük. Adventi hagyományunk, hogy december elsejétől minden nap kihúzzuk egy-egy kisgyerek nevét (a névkártyák az én ajándékaim voltak a gyerekeknek, kamatoztatva a nyáron megszerzett kalligráfiai tudásomat, ezt elmesélve a gyerekeknek az egész életen át tartó tanulásra hívtam fel a figyelmüket). A szerencsés kisgyerek ajándékba kap egy adventi kupont, mely biztosítja, hogy aznap ő legyen a kiválasztott (sor elején állhat, nem kell házi feladatot írnia, oda ül, ahova csak szeretne stb.), így biztosan boldogan megy haza aznap, hiszen érzi az egész napos figyelmet, törődést. Ezen kívül a Mikulásos adventi naptárunk egy-egy zsebecskéjéből megkapja a számára odakészített kis csokoládét (aminek boldogságfokozó hatása szintén bizonyított…).
December közepén egy újabb boldogságóra keretében megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a jó cselekedetekhez mire van szükségünk. A munkafüzeti ábra segítségével elkészültek a kis figuráink, amiket tablóra ragasztva elhelyeztünk a tanteremben, hogy emlékeztessen minket arra, hogy mindig van lehetőségünk jót cselekedni, mindenünk adott hozzá. Az iskolában és az otthonunkban adódó lehetőségekről sokat beszélgettünk, hogy mivel segíthetjük egymást, szüleinket, testvéreinket. Mivel tudunk nekik örömet okozni, hogyan könnyíthetjük meg például anyukánknak a karácsonyi készülődést, hogyan csalhatunk mosolyt osztálytársunk arcára, mivel tehetjük boldoggá a környezetünkben élőket, például egy kedves mosoly a boltosnéninek, egy ölelés az udvaron egyedül lézengő diáktársunknak stb. A gyerekeket figyelve azt láttam, hogy a karácsonyi hangulat, a jócselekedetek boldogító érzése végigkísérte a hónapjukat, és bízom benne, hogy haza is vittek ebből a sok-sok tanulságból, tapasztalatból.
Boldogító jó cselekedetek
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
December 13-án dolgoztuk fel a Boldogító jócselekedet témakört. Az első órán a karácsonyról, ünnepről, ajándékozásról beszélgettünk, a másodikon hátrányos helyzetű kisiskolásoknak készítettünk meglepetéscsomagot. A diákokkal már december elejétől gyűjtöttünk játékokat, édességet, mozgósítva az iskola többi tanulóját.
Nagy élmény volt, amikor elvittük az általános iskolába a csomagokat, s láttuk a gyerekek örömét.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A községünkben működő egyik nemzeti kisebbségi önkormányzat idén nagyobb pénzösszeggel támogatta intézményünket, ezt megköszönve a gyerekek szalvétatartót készítettek, melyet legközelebbi összejövetelükön adtak át a nagycsoportosok egy rövid műsor keretében. A készülődés során beszélgettünk arról, hogy ajándék lehet egy kedves vers, ének is, nem feltétlenül tárgy. Együtt gondolkodtunk arról, milyen jó cselekedeteket tud tenni egy óvodás.
Eljátszottuk, hogyan tudjuk kifejezni szeretetünket:
– ölelős játék
– simogató folyosó
– szituációs játék (anya kér valamit, apa fáradtan érkezik haza).
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Süni csoport
December első napján elkezdtük gyűjteni a ” Jóság lisztet”. Aki kiemelkedően jól viselkedett, csendesen beszélt, játszott (a csoport zajszintje nagyon magas) vagy a szokásosnál is többet segített társainak, a dadus néninek egy kanál lisztet átmerhetett a dobozba. Ezt udvarra indulás előtt beszéltük meg, figyelembe vettem a gyerekek javaslatát is. Felhívtam a figyelmüket arra az összefüggésre, hogy minél több lisztünk lesz a dobozban, annál nagyobb lesz a belőle sütött kalács. Közösen dagasztottuk, kelesztettük a kalácsunkat, majd boldogan elfogyasztottunk.
A Vándor Tündérek mesét a Tündér-melegedő gyakorlattal kezdtük.
A meseszövés nagyon tetszett a gyerekeknek, sok jó, és vicces ötletük volt, azonban nagyon sok anyagi természetű jutalom merült fel, pl. „adok nekik egy zsák pénzt, kapnak tőlem egy autót, laptopot”.
Játékidőben tündérházakat építettek, tündér színezőt is készíthettek.
„Az élet egyik legszebb jutalma, hogy miközben az ember másokon segít, egyben önmagán is segít.” (Ralph Waldo Emerson)
Már első osztálytól arra neveljük kisdiákjainkat hogy a kedvesség, nagylelkűség jó erény, legyenek segítőkészek. Nagyon sok területre kiterjed a jó cselekedetek hatása. Egy biztos, megállapítást nyert az a tény, hogy a hasznosság érzését és egy új identitás lehetőségének a kialakulását élhetik, élhetjük meg jó cselekedetek kifejezése által. Amikor jó cselekedeteket hajtunk végre empatikusabbnak és szerethetőbbnek látjuk magunkat, hiszen nem csak másokat szemlélünk pozitívabban, de magunkat is kedvezőbben értékeljük. A jó cselekedetek gyakorlása közben, akár olyan képességeik is felszínre bukkanhatnak melyekről, még tudomásuk sem volt. Nem utolsósorban, az egyik legalapvetőbb emberi szükségletet elégíti ki, ha kapcsolatba kerülünk másokkal.
A decemberi hónap az adventi készülődés időszaka, készülünk legszebb ünnepünkre a szeretet ünnepére. A gyerekek cselekedeteit is áthatotta az egymásra figyelés, segítés, az izgatott készülődés. Osztályunk kisdiájkait is jellemezte a kedvesség, nagylelkűség. Adventi naptárunkból minden nap előkerültek a mesék pl: A befogadott nagypapa, és minden kis tanuló kapott valami meglepit.
Bekapcsolódunk iskolánk által szervezett cipősdoboz akcióba, ahol hátrányos helyzetben élő gyerekeknek, lehetett ajándékokat hozni. Öröm volt látni,ahogyan osztályukban gyűltek a kis csomagok. A jótékonykodás lényege, hogy önzetlenül váljunk meg szeretett és nagyra becsült dolgaiktól azért, hogy másoknak jót tegyünk s örömet okozzunk! Ezek a pici gyerekek ezt megtették!
Írtak egymásnak levelet, amely úgy kezdődött örülök hogy az osztálytársam vagy, és azt szeretem benned, hogy…….
Megtanultuk a hónap dalát: Jó emberré csak szívemmel válhatok, hangzott a tantermünkben.
Iskolánk karácsonyfájára az osztályunk is készített díszeket, és fel is díszitettük azt az aulánkban, közös éneklés keretében.
Az osztálytermünkben pedig elkészítettük a jó cseledet karácsonyfáját.
Az adventi utolsó gyertyagyújtáson osztályunk adott műsort. A kisdiákjaink műsora rámutatott az Advent legfontosabb üzenetére, hogy embertársaikban lássuk meg a hozzánk betérő üdvözítőt, és ne szalasszuk el az alkalmat a SZERETETRE. Volt ének és versmondó verseny is osztályunkban.
Ebben a hónapban több órát is ajándék készítésre fordítottunk. Azért hogy, osztályunk kicsi tanulói is tudjanak meglepetést szerezni, szüleiknek, testvéreiknek, nagyszüleiknek. Készítettünk mécseset, hógömböt, gyertyát, képeslapot, angyalkát. Ezekkel a személyes tárgyakkal melyet saját kis kezükkel készítettek a gyerekek, nagy örömet okoztak szeretteiknek, a fenyőfa körül.
Emlékezz! Minden egyes pillanatban, amikor magadnak jót teszel és ebből a jóból más is részesül, hozzájárulsz ahhoz, hogy jobb legyen ez a világ.
A gyerekek meghallgatták, Lukács Elvíra: A téli erdő története című mesét. Majd megbeszéltük a mese fontosabb mozzanatait. Ki milyen segítséget nyújtottés kinek? Kinek okoz örömet a segítségadás, aki adja vagy aki kapja? Te kinek és mit tudsz segíteni? A csoportban többen is régóta betegek, készítettünk boldogító, gyógyító képeslapot, hogy örömet szerezzünk nekik. A képeslapokat borítékba raktuk, majd meghallgattuk Bagdi Bella :Jó emberré csak a szívemmel vállhatok című dalát.
A mesehallgatásra való ráhangolódás után a Szívem kertje című mesét hallgatták meg a gyerekek. Jócselekedetekről beszélgettünk, minden gyereknek alkalma volt egy szívből jövő jócselekedetét megosyóztani társaikkal. Később pedig rajzban is kifejezték gondolataikat amit a boldogító jócselekedetek nevű dobozba gyüjtöttünk össze.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
RÁHANGOLÓDTUNK A HAVI TÉMÁRA. A JÓT TESZEK UTCA LAKÓI ELKÉSZÍTETTÉK A KALENDÁRIUMOT
KIS CSEMETÉK, NAGY CSEMETÉK CSOPORTJA
Óvodánk részt vett az országos Állatvédelmi témahéten. Úgy gondoltuk, hogy a Boldogságóra témáját összevonjuk ezzel a nagyon fontos témával. Több programot is szerveztünk a gyermekeknek, amelyek kapcsán kiemeltük az állatvédelmen belül a menhelyek, – az állatotthonok, – és nem utolsó sorban az otthon tartott állatok gondozásának fontosságát. Megfogalmaztuk, milyen jó cselekedeteket tudunk mi ovisok véghez vinni az állatokkal kapcsolatban. El is határoztuk, hogy meglátogatjuk a közeli tanyaudvart, ahová mindenféle finomságot fogunk vinni az ott élő állatoknak, illetve adománygyűjtésbe kezdtünk egy közeli kutyamenhely számára.