Az óra kezdetén, amikor elindítottam a Pozitív mondóka dalt megkérdeztem a gyerekektől van-e kedvük egy koreográfiát kitalálni a szöveghez, amire boldogan igent mondtak. Ez az óra teljesen más lett, mint amit terveztem és azóta több óvodás csoportban is megtanítottam ezt a koreográfiát, ahol boldogságórákat tartok. Minden mozdulat a dal szövegéhez kapcsolódik. Egy beszélgető körben a gyerekek átgondolhatták a szöveget sorról sorra, hogy mik az álmaik, mikor érzik magukat szeretve, erősnek, miben szeretnének jobbak lenni….
Új célokat adott nekem ez az élmény, szeretnék minél több dalra életkorhoz kötve egyszerűbb koreográfiákat kitalálni, mert a gyerekek nagyon élvezték, együtt dolgoztak, sikerélményük lett, és a legtöbben az óra végére a dalt is megtanulták.
Boldogító jó cselekedetek
A csodák pedig léteznek… – ŐK AZOK!
„Tégy minden jót, amire képes vagy, és tedd olyan csendben, ahogyan csak lehetséges!” – szólt a december havi boldogságórás idézetünk.
Úgy gondolom, hogy ez az év legszebb hónapja, hiszen még erősebben hiszünk a csodákban, a szeretet erejében, a megváltó megérkezésében. Ebben a hónapban a Bagolyvárunkban is megéltünk igazán nagy mélységeket és magasságokat egyaránt. Soha nem lankadt az erőnk, és a hitünk, hogy együtt többre, jobbra, csodákra vagyunk képesek. Jöhet akár betegség kudarc, sikertelenség, mindig volt egy kis pislákoló reménysugár, mely hirdette, hogy menj tovább, higgy a csodákban!
Mozgalmas hónapot zárhattunk magunk mögött, hol teljes, hol megcsappant létszámmal, de a szívünkben mindig együtt voltunk! Közösen vártuk a Mikulást, felelevenítettük a Luca-napi hagyományainkat, alkottunk képeslapokat, csodaváró filmeket néztünk, szívünket-lelkünket készítettük fel a csodára. Közösen díszítettük fel az osztály-fánkat, adventi naptárat bontogattunk. A boldogságnapon a frissítő relaxációs gyakorlat után erősségeinkkel játszottunk, s adtuk át a társainknak a „szuper erőnket”. A szeretet-zuhany alatt érezhettük, hogy igenis jók vagyunk, erősek, bátrak vagyunk, csak el kell hinni magunkról. Sokszor egy-egy öleléssel is megpecsételtük mindezt. A párbeszéd játékok alatt érdekes, s tanulságos mesék születtek a gyermekeim tollából. Adni jó, megosztom veled és soha ne add fel címmel érzékeny és szuper előadások nézője lehettem jómagam is. Az öreg néne meséje után képeslapot készítettünk az őzikének jó tanácsokkal, majd a Macska grófkisasszony meséjét készítettük el csapatokban képregényszerűen. S végül magára a Földünkre vigyázva alkották meg a saját Föld-anyó plakátjukat, melyen a Földünk védelmét tudatosították. Rengeteget játszottunk, nevettünk és gondoltunk a kis beteg társainkra egész hónapban, s már nagyon vártuk a téli szünetet, a pihenést, a feltöltődést. Hálás vagyok, hogy az én kis reménysugaraim közösen, együtt, egymás kezét fogva, békében az egész világgal fogják a csodát elhozni a számunkra. Hiszen ők maguk a CSODA, jobb velük a világ!
Decemberben folytattuk a Boldogságórás programunkat, melybe nemcsak a gyerekeket, hanem a szülőket is bevontam. December hónap témája a ” Boldogító jócselekedetek”, mely úgy gondolom nem véletlenül van decemberben. Aki vallásos, tudja, ez az adventi várakozás a karácsonyt megelőző időszak, amikor igyekszünk még inkább odafigyelni egymásra, szeretteinkre. Az oviban ebben a hónapban a jócselekedetekről beszélgetünk, és aki sok jót tesz a másikkal, elnyerheti a Jószívű gyermek jutalmat. Készítettem a gyermekeknek jócselekedetes kapszulákat, melyben elolvashatták a szülők, milyen jótetteket hajtottak végre a gyermekek a nap folyamán pl. kikísértem a kicsiket a mosdóba és segítettem neki az öltözködésnél, vagy figyelmesen hallgattam a mesét, megbarátkoztam valakivel, akivel ritkán játszom, vagy összepakoltam a társam helyett. Olvashatták a szülők, hogy milyen jócselekedete volt aznap a gyermekének és biztattam őket, hogy ha otthon is jót tettek, írják le nekünk és küldjék vissza ezeket a kapszulákat. Sokat beszélgettünk a héten arról, hogy ki miben segít otthon anyának, apának. Nagyon büszkén mesélték milyen ügyesek és maradjon is így, kapjanak érte sok-sok dicséretet❤️ Rengeteg üzenetet kaptunk vissza a szülőktől, pl.segítettem anyának porszívózni, palacsintát sütni, vagy épp hagytam a szüleimet pihenni. A mi városunkban vasárnaponként megrendezésre került az adventi forgatag a maglódi katolikus templom előtti téren. Ovisaimmal és zenei tehetségműhelyeseimmel mi is készültünk és zenéltünk a december 11-i vasárnapon. A zene, a hangszerekkel zenélés mindig felvidítja gyermekeimet és a bennem lévő zenei szeretet átragad a kis ovisaimra. Elhatároztam pár hete, hogy akinek van kedve megtanítom furulyázni. Jöttek-mentek a betegségek, de van jó pár furulyásom, akik 6 évesen gyönyörűen haladnak és már van is egy mikulásos dal, amit magabiztosan tudnak. Azt hiszem, hogy a boldog pedagógus minden át tud adni ovisainak, ami benne lakozik és amely gyermek ezt érzi, átveszi ezeket a belső dolgokat, a szeretetet, vagy épp a zene iránti elhivatottsága már ilyen kicsi korban kialakul. Városunkban több felekezet is van, és ilyenkor adventben mindenhol lehet jócselekedeteket gyűjteni, örömet szerezni egymásnak. Egyik ilyen cselekedet, melyre ösztönöztem a gyermekeket, szülőket, hogy egy-egy jócselekedetért gyűjtögethetnek lisztet a római katolikus hittanosok. Ha jót tettek egy-egy kanál lisztet tehettek üvegbe. Ezt összegyűjtve a vasárnap reggeli szentmisén az atya megáldotta, és a hétről-hétre összegyűjtött lisztből a gyermekek, szülők, hitoktató közösen kalácsot készített, melyet a karácsonyi pásztorjáték után közösen elfogyasztottunk.
A társas kapcsolatok ápolása is színes mifelénk ebben a hónapban. December 1-jén indult az adventi ablakkeresés Maglódon. Esti sétákat tehettek a családok a városunkban, térkép alapján keresgéltük a gyönyörű adventi ablakokat 🎄Az ablakdíszítést önkéntes alapon a városlakók és intézmények vállalták. Örömmel töltött el, hogy a mi adventi ablakunkhoz is sok-sok ovisom eljött a családjával és sokukkal találkoztam az esti séták során.
Az ovink is készült az ovisoknak adventi mesekalendáriummal. Zsófi óvó néni vetette fel az ötletet, aki szintén Boldogságórás óvodapedagógus a Kutyus csoportban, a Pitypang csoportos Éva nénivel és velünk együtt az óvoda összes csoportja csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez. Ezek az ablakok úgy nyíltak ki, hogy minden nap egy-egy mesét hallhattak az óvoda dolgozóinak vagy gyermekeinek hangjával, amit minden nap megosztottunk az online csoportokban 🎄❤️
A csigabiga csoportos ovisok minden gyermeke elnyerte ebben a hónapban a Jószívű gyermek jutalmát. ❤️
Úgy vélem, hogy boldogságóra pedagógusnak azért jó lenni, mert az a szeretet, ami bennünk van, átragad a gyermekekre és még a legkonokabb gyermek is törekszik a jóra és bizonyít magának, nekünk, a társainak és a szüleinek. Minden apró jóság elindít egy úton, mely elvezet majd bennünket a boldogságvárunk legfelső lépcsőfokára. Az út nem könnyű, de értékes minden egyes perce.
Örömmel vettünk részt a karácsonyi képeslapkészítő pályázaton is, pedig a csoportunk fele betegség miatt otthon gyógyulgatott, de a többiek örömmel készítették alkotásaikat, rajzaikat.
Boldog ünnepeket kívánunk minden boldog gyermeknek és pedagógusnak!
Szeretettel:
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodavezető-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Csigabiga csoport
A december a várakozás, az elcsendesedés és az egymásra figyelés időszaka. Ebben a hónapban a harmadikosokkal mi is kerestük az alkalmakat, hogy segíthessünk egymásnak, hogy jót cselekedhessünk. Ez a törekvésünk sikerült is, hiszen szinte naponta tudtunk örömet okozni szeretteinknek, ismerőseinknek, barátainknak.
Bekapcsolódtunk a „karácsonyi cipősdoboz” adománygyűjtő programba, amellyel a tanulók szüleik segítségével idős embereknek állítottak össze meglepetés csomagot.
„Ajándékozz örömet Karácsonyra!” program keretén belül olyan játékokat gyűjtöttünk össze a helyi óvodák részére, melyeket a gyerekek már nem használnak, de még jó állapotban vannak. A szülőket és a nagyszülőket karácsonyi kultúrműsorral lepték meg a tanulóink. Az utolsó tanítási napon pedig egymást ajándékozták meg a harmadikosok saját készítésű képeslappal, illetve más kedves ajándékkal.
Az együtt átélt pillanatok mutatták meg igazán, mennyire jó érzés adni, és átélni együtt a szeretetet, a figyelmességet és a kedvességet.
Kellemes karácsonyi ünnepeket és békés, boldog új évet kívánunk MINDENKINEK!
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
Decemberben, az adventi időszakban minden nap fokozottan figyeltünk a jó cselekedetekre. Naponta húztunk egy jó cselekedet kártyát. (pl: Légy segítségére valakinek! Vidíts fel valakit! Ha kapsz valamit, köszönd meg szívből! Légy kedves! Beszélj szépen! Tartsd tisztán a környezetedet! Ajándékozz valakinek valami apróságot! Dícsérj meg valakit!…stb) A kártya mellé egy ünnepváró üzenet és egy kis édesség is járt. Másnap megbeszéltük, hogy sikerült-e végrehajtani a feladatot, hetente pedig részletesebben is, hogy milyen érzés volt, milyen tapasztalatokat szereztünk, miért fontos, hogy jót tegyünk.
Elkészítettük a Jobb Veled a Világ képeslapokat. (beküldtük a pályázatra is) A karácsonyt várva feldíszítettük a tantermünket, mézeskalácsot sütöttünk és az utolsó tanítási napon megajándékoztuk egymást. Mindenki annak készített ajándékot, akinek a nevét kihúzta. Jó hangulatban, gyorsan eltelt ez a hónap. (Dec. 3-án egy alapítványi jótékonysági műsorban is sikeresen szerepeltünk, amelyre sokat készültünk.)
Boldogító jócselekedetek
December az ünnepvárás, a szeretet és a jó cselekedetek jegyében telt. A relaxációs gyakorlatok, a zenehallgatás mindennapos volt a hónap folyamán. A téma feldolgozásához elsőként Bezzeg Andrea: Szívem kertje című mesét választottam, a mesét követően beszélgetőkörök, szituációs játékok segítségével erősítettük meg a jócselekedetek fogalmát, lehetőségét. Megerősödött a gyerekekben, hogy a jó cselekedetek örömet okoznak annak, aki kapja és annak is, aki adja. Jó cselekedeteiket le is rajzolták, ajándékdobozba gyűjthették.
A gyerekek nagy örömmel készültek az ünnepre, izgalommal várták a Mikulást, aki személyesen látogatta meg a csoportot. Karácsonyi kézműves nap keretében a gyerekek szüleikkel együtt kézműveskedhettek. Megajándékozták szüleiket jóságos angyalkákkal, melyet mindenki saját maga készített el, kisebb felnőtt segítséggel. A családokkal együtt csatlakoztunk az „Egy doboznyi szeretet” jótékonysági gyűjtéshez, az öszegyűjtött szeretet-dobozokkal több rászoruló gyermek Karácsonyát tettük szebbé.
Örömmel készültünk a karácsonyi ünnepségre, ahol az óvoda többi csoportja és szüleik számára egy Betlehemes dramatikus játékkal kedveskedtünk.
A decemberi hónap boldogságórájának témája a jó cselekedetek gyakorlása. Ennek jegyében épült fel a 2.c osztály órája is, ahol özönlöttek a hozzászólások, élmények, történetek, ami mind egytől egyig ehhez kapcsolódó volt. Az óra nagy része beszélgetéssel telt, a gyerekeknek rengeteg hozzászólása volt az órához, nagyon tetszett nekik a téma mondanivalója.Megbeszéltük a „karaktererősség” szó jelentését, a kedvesség , magasabb önértékelés, ezáltal nagyobb elégedettség fontosságát. Varró Dániel: Mese című verse nagyon tetszett a tanulóknak, csodás művek születtek. A képeslapok szorgalmi munkaként készültek el és bátran írhatom, hogy egyik- másik akár kinyomtatásra is kerülhetne, olyan profi alkotás lett. Végezetül a „Minden rossz szülhet valami jót” témával zártuk az órát, ahol már előzetes megbeszélés, magyarázat nélkül meséltek a gyerekek. Az óra elérte célját, talán még annál többet is!
A dolgok alapja az erkölcs, és minden erkölcs lényege az igazság.
Mahatma Gandhi
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A tevékenységet a közös mesekezdő énekünkkel indítottam, majd a gyerekeknek az ötlettárban feltüntetett Óvodás Vándor Tündérek című mesét meséltem el, melynek folyamatába mondókák, szerepjátékok, imitációs játékok segítségével őket is bevontam. Ezt követően körbevezettem őket a két szabadon választható tevékenységasztalnál. Az első asztalnál a gyerekek legoból egy Tündérfalut építhettek meg, míg a második asztalnál egy „Jobb Veled A Világ!” képeslapot készíthettek az egyik ovis barátjuknak. A tevékenységet egy rövid beszélgetéssel zártam, amely során a gyerekek érzelmeire fókuszáltam. Megkérdeztem tőlük, hogy hogyan érezték magukat a tevékenység alatt, milyen érzés volt az általuk készített képeslapot odaadni a csoporttársuknak, illetve, hogyan érezte magát az, aki kapott képeslapot stb. Zárásképpen pedig közösen játszottunk a gyerekek által megépített tündérfaluban.