A hónap dalával kezdtünk, amit szívesen hallgattunk. Az adventi időszakban a boldogító jócselekedetekről minden gyerek szívesen mesélt. Megértették az egymásra való odafigyelés fontosságát, ennek jelentőségét az emberi kapcsolatokban. A változatos, boldogító jócselekedetek felsorolása után készítettünk egy plakátot, ami útán a fejünk búbja is festékes volt, de megérte. Nagyon élvezték a gyerekek és én is. 🙂
Boldogító jó cselekedetek
December hónapja a karácsony várásának izgalmában telt. Nagyon sok olyan olvasmányt, verset hallgattunk, amelyek a gyerekek lelkét is felkészítette az ünnepre. Sokat beszélgettünk az ajándékozásról, arról, hogy mivel lehet valakinek szebbé tenni a napját. Mit adhatnak, tehetnek ők, hogy valakinek örömet szerezzenek. Ezután már nagyon ügyesen mondták a példákat. Egy kedves mosoly, érdeklődés valaki hogyléte felől, beszélgetés, segítségnyújtás mind, mind boldogító jócselekedet lehet.
Az osztály egészével csoportmunkában 3D képeslapokat készítettünk vegyes technikàval,Jobb veled a világ!-címmel.
Boldogító jó cselekedetek
Nagy hangsúlyt fektetünk a szociális kompetenciák fejlődésére, a személyes interakciók minőségére, melyek hatással vannak életminőségünket. Számos közös élményt biztosítunk a gyermekek számára, amely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, valamint az erkölcsi tulajdonságok, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség alakulását, fejlődését segítjük elő. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk.
Az adventi készülődés kapcsán, beszélgettünk a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Fényképeket nézegettünk a családtagokról, és beszélgettünk, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncoltunk. A gyermekek kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket. Később, a plüssállatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét. A gyermekek nagyon lelkesek voltak.
„ Az élet olyan, mint a bumeráng játék.
Gondolataink, tetteink és szavaink
előbb vagy utóbb meglepően pontosan
visszatérnek hozzánk.” Florence Scovel Shin
December minden évben a várakozás, ünnep, ajándékozás, meglepetés, szeretet hónapja. A mi kis csoportunkat is átjárták ezek az érzések. A hónap dala elhozta közénk az ünnepvárást, meghittséget. Az órákon több alkalommal is meghallgattuk a gyerekek kérése.
Elsőként megleptem a gyerekeket, kaptak a Mikulástól levelet. Már harmadik éve a helyi postával együttműködve jutnak el a levelek a gyerekekhez. Nagy volt az öröm, hozták fel az iskolába megmutatni. Ilyenkor látni a gyerekeken a csodákban való hitet.
Boldogságórán sokat beszélgettünk az ünnepekről, szeretetről, egymásra való odafigyelésről. Összeálltunk egy körbe és igyekeztünk úgy megfogni egymás kezét, hogy senki se maradjon ki. Ezzel fejeztük ki, hogy mindenki fontos, senkit nem hagyunk magára.
Ebben a tanévben harmadik alkalommal csatlakoztunk a MosolyManók játékgyűjtő akcióhoz. Ehhez készítettünk a csomagokba kisérő leveleket. Az alapjuk a hónap dalának szövege volt, mely köré rajzoltak a gyerekek. Ezeket tettük bele a csomagokba.
Készítettünk magunknak karácsonyi álarcokat. Az álarcokkal kis párbeszédeket adtunk elő a karácsonnyal, szeretettel kapcsolatban.
Nagyon fontosnak tartom, hogy mutassunk példát a gyermekeknek, tanítsuk meg nekik, hogy adni is nagy öröm. Egész december ennek jegyében telt.
„jó emberré csak a szívemmel válhatok” Bagdi Bella
Jónak lenni jó
Török Enikő
Idén is, mint minden évben a Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata meglepetést akart szerezni azoknak, akiket ritkán lepnek meg.
Összefogásuk célba jutott. Mosolyt csaltak más gyerekek arcára.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Gyönyörű meglepetést kapott csoportunk nem véletlen Mikulás napján egy kedves, ügyes kezű édesapától. Sok élményt osztottak meg velünk a gyerekek a hónap témájának jegyében, ki hogyan tud örömet okozni másoknak -mesélték. A mai meglepetés is mekkora örömet okozott annak, aki hozta és annak aki kapta. A közös játék és élmény erősítette mindezt és biztos vagyok abban, hogy továbbviszik a mindennapokban ezt a kedvességet, figyelmességet.
Zöld óvoda révén kiemelt feladatnak tekintjük az állatok szeretetére nevelést. Az állatokról való gondoskodás fontosságát. A téli hónapokban még nagyobb szüksége van az állatoknak az emberi gondoskodásra. Ezt ovisainkban is tudatosítjuk. A jó cselekedetek gyakorlása nagyon jól beilleszthető ezekbe a témákba. Készítettünk madáreleséget, amit az óvoda kertjében helyeztünk el. Képeket válogattunk, melyeken az ember tud segíteni a környezetében.
Szituációs játékokat játszottunk, ami nagyon tetszett a csoportnak például: Madárfióka keresi mamáját, Mit tettem jól?
Karácsony közeledtével egyre nagyobb hangsúlyt kapott a jótett.Előzetes feladatként a gyerekeknek titokban valakinek a részére jót kellett cselekedniük. aranyosak voltak, amikor beszámoltak a ,,meglepetésekről”. Beszélgettünk arról, hogy milyen érzés másokat boldoggá tenni. Meghallgattuk és énekeltük a hónap dalát. Elmeséltem nekik a hónap meséjét (A kőleves). A mese átbeszélése után beszélgettünk a segítő mesehősökről, illetve arról, hogy ki milyen jótettet tenne, ha szuper ereje lenne. Kiszínezték az ábrán, hogy mire van valakinek szüksége ahhoz, hogy jót tudjon tenni. Tetszett nekik a ,,SEGÍTS” szónak a betűivel alkotott jócselekedetek. Az óra végét lazító meditációval zártuk egy képzeletbeli utazással.