Az ajándékozás, az adni vágyás öröme fontos dolog mindannyiunk életében. Gyermekeink most tapasztalják meg, hogy miért is van jelentősége. Örömöt kiváltani valakiből fontos számukra, hiszen egyszer ők adnak, máskor ők kapnak. Nem feltétlenül tárgyi ajándékokra szerettük volna irányítani a figyelmüket. Egyre jobban értékelik és igénylik a dicséretet, simogatást, ölelést, vigasztalást. Szívesen bújtak bele a Mikulás, rénszarvas, manók szerepébe, vita nélkül megosztoztak ezeken a szerepeken.
Az adventi készülődést a gyermekekkel közösen végeztük. Egyszerű, általuk is megvalósítható díszeket készítettünk, (újrahasznosítottunk, kartondobozt, cipősdobozt) melyből még otthonra is jutott. Barkácsműhelyünkben cipősdobozból kandallót készítettünk, hópelyheket nyírtunk ablakunkra, új adventi koszorút barkácsoltunk a régi díszeinek felhasználásával és „mézeskalács díszt” óvodánk közös fájára. No és persze a nagy Titok projekt: meglepetésajándék készítése a családoknak. Nagy örömmel készültünk és közben jót beszélgettünk, ezáltal egy kicsit bepillanthattunk egymás családjának, karácsonyi készülődésébe.
Boldogító jó cselekedetek
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A tanulókat arra kértem, hogy mondják el milyen jó cselekedeteket követtek el 0 2023-as tanévben. Utána azt is mondják el, hogy miben szeretnének fejlődni, milyen ígéreteket tesznek a 2024-es évre.
Az adventi készülődés időszakában elkészítettük díszeinket a falu karácsonyfájára,segítettünk feldíszíteni. Sütöttünk mézeskalácsot, melyet szeretettel kínáltunk társainknak, iskolánk dolgozóinak.
A decemberi Boldogságfoglalkozásunk keretein belül a gyerekekkel közösen mézeskalácsot gyúrtunk, nyújtottunk, szaggattunk, díszítettünk és kóstoltunk a gyerekek nagy örömére.A közös tevékenykedés és játék hálával és boldogsággal töltötte el őket.
Hatodikos osztályommal arról beszélgettünk, hogy miért jobb adni, mint kapni. Mindenki rakott egy kis cetlit az adventi kalendáriumunkba, amit hajlandó megtenni egy emberért az osztályban, vagy a közösségért. A következő órán elolvassuk a cetliket és megbeszéljük.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
Karácsonyra hangolódva angyalkát színeztünk, aki a családokba szeretetet, békességet, boldogságot, örömöt, egészséget, hitet, reményt és jókívánságokat visz. Minden kedves csoportnak áldott, békés, örömteli , meghitt karácsonyt kívánunk sok szeretettel!
Decemberi hónapunk témája a jócselekedetek. Kötetlen beszélgetéssel kezdtük az órát, ki, milyen jócselekedetet tett már vagy tapasztalt-e már ilyet. Hamar előkerült a Mikulás és a karácsony fogalma, az adományozásról és a cipősdoboz akcióról is szó esett. Az Angyal a cipősdobozban mesének már a címe is felkeltette a gyerekek érdeklődését. A mese végének megismerése előtt próbálták kitalálni kik is lehetnek a dobozban és miért is kerülhettek oda. A mese után arról beszélgettünk, hogy ők hogyan tudnának segíteni gyermektársaikon, ki, mivel tudna hozzájárulni ahhoz, hogy minden gyermeknek boldog karácsonya legyen. A rajzkészítésnek is úgy kezdtek neki, hogy ajándékba tudják majd adni kis barátjuknak vagy testvérüknek.
A tevékenységet a Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dal meghallgatásával kezdeményeztem, mely felkeltette a gyermekek érdeklődését.
A Téli erdő történetét meséltem el, majd a beszélgetést kezdeményeztem a meséről, a szereplőkről, arra motiváltam őket, hogy érezzék át a szereplők érzéseit, mit érezhetnek a segítségre szorulók, és mit érezhetnek a segítséget nyújtók. Megfogalmazták többen is, hogy jobb adni, mint kapni. Elmondták, hogy ki milyen jócselekedetet hajtott már végre, hogyan segítenek otthon. Az „ajándékozós” játékokkal szerettem volna arra rávilágítani, hogy nem csak tárgyi dologgal lehet jó cselekedetet tenni, hanem egy mosollyal, öleléssel, simogatással, csiklandozással, puszival, egy kedves szóval is. A tevékenység zárásaként a „jó cselekedetek” angyalkáját színezhették, majd vágták ki.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Mi mással is kezdhettük volna a boldogító jó cselekedetek témáját, mint azzal, hogy jót teszünk.
Az időszakban éppen aktuális a madarak etetése, ezért a tündérek szívmelengető bemelegítése után zsírgolyókat készítettünk a gyerekekkel: tálba szórtuk a magokat, a bátrabbak kézzel lapátolták a zsírt, összegyúrtuk és mosolygó szilikonformába nyomkodtuk, hogy a madarak biztosan elmosolyodjanak, ha meglátják. Egy kis hűtés után már ki is tudtuk nyomkodni és etetőbe helyezni az udvarunk kis vendégeinek. Fontos megemlítenem, hogy ez a szülőkkel közös jó cselekedet volt. Önzetlenségüknek hála, olyan sok eleség gyűlt össze, hogy később is lesz mivel dolgoznunk.
Magunkat ünnepelve a hónap dalára úgy táncoltunk, mint ahogy a szív dobog: körbe álltunk, belépkedtünk összehúzódva, majd kilépkedtünk vissza a körbe.
A következő alkalmon játékos beszélgetőkörben meséltük el egymásnak, hogy mi jót tettünk aznap. Majd megismerkedtünk egy szomorú kisegérrel, aki nem szeret óvodába járni, mindenkitől fél és nincsenek barátai. Ismét a tündérek segítettek. Megmutatták neki a szupererejét, ahogy minden gyereknek is. Ez igazán őszinte, ragyogó örömöt festett a kicsi arcokra. Büszkén mutogatták egymásnak a szupererő kártyáikat.
A témát a Bretter Worldians Foundation animációjával zártuk, amely annyira elvarázsolta a gyerekeket, hogy újra megnéztük. A filmecske után 3 féle szimbolikájú színezőből választva színezhették ki a világot a szívből jövő jó cselekedetekre gondolva: sugárzó szeretettel, szívindákat növesztve szerteszét, vagy a szív ajándékát adva. Hiszen „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”…
Karácsony közeledtével az előkészületi időszak is kezdetét vette. Díszítgetjük, szépítgetjük osztálytermünket, szobánkat, hogy az ünnep méltó fogadtatásban részesüljön. A szép külsőnél azonban van valami, ami sokkal fontosabb, amivel nagyobb örömet tudunk okozni a környezetünkben élőknek is! Megajándékozhatjuk egymást egy kis odafigyeléssel, törődéssel, kedvességgel is. Ezek többet jelenthetnek, mint a szépen becsomagolt ajándékok. Adventi kihívásunk, hogy szűkebb és tágabb környezetünkben vegyük észre a kínálkozó lehetőségeket, amikor jót tehetünk. Osztálytársak, szülők felé apró gesztusokkal, segítségnyújtással többet adhatunk mindennél. Max Lucado Különleges ajándék c. meséjét néztük meg és játszottuk el. Megtanultuk, hogy adottságainkkal, tehetségünkkel örömet szerezhetünk másoknak és jobb előzékenyen adni, mint elvárni. A jócselekedetek nemcsak másokat tehetnek boldoggá, hanem minket, magunkat is.