December hónapban több órán is foglalkoztunk a hónap témájával.
Minden foglalkozásunk relaxációs gyakorlattal kezdődött és leginkább az irka-firka nevűvel, mert ez a gyerekek kedvence.
Megismerkedtünk a jó emberré csak a szívemmel válhatok című Bagdi Bella dallal, amit már kívülről is tudnak énekelni a gyerekek. A dal első meghallgatása után minden gyerek elmondta, hogy mi jutott eszébe a dal hallgatása közben és hogyan érezte magát.
Bezzeg Anna: Szívem kertje című mesét is feldolgoztuk, dramatizáltuk, valamint lerajzoltuk Amáliát is, ki hogyan képzelte el a kislányt.
A munkafüzet feladatai közül segítettünk a macinak és gyógyító szíveket készítettek a gyerekek, az otthon gyógyuló osztálytársaiknak, mert a fél osztály beteg sajnos.
Az órákat pedig dallal, énekléssel zártuk. A Bagdi Bella: Boldog vagyok című dal mellett ilyenkor még 1-2 másik dal is elszokott hangzani.
Boldogító jó cselekedetek
Ez a téma nagyon jó alkalmat adott a meghitt beszélgetésre a karácsony közeledtével. A foglalkozást A suszter manói című mesével indítottuk. A cselekmény és a szereplők segítségével megismertünk olyan fogalmakat, mint az önzetlen segítség, a jótékonyság… Elmélyítettük a jó cselekedetek mindennapi szükségességét. A gyerekeknek nagyon tetszett a történet, több okból is. A legfontosabb, hogy nekünk van egy saját Manónk is (az egyik kisfiút szólítjuk így), aki szintén aprócska, szeretetreméltó, segítőkész, kedves. A saját kis történetek elmondása, meghallgatása után elkészítettük a mi karácsonyfánkat. Olyan díszeket tettünk rá, amelyeket a gyerekek készítettek. Ráírták, vagy rajzolták azt a jó cselekedetetet, amellyel már okoztak örömet másnak ( és ezáltal maguknak is), vagy szeretnének megtenni, illetve örömet adó gondolatokat, tetteket. A rajzok elkészítése alatt a hónap dalát hallgattuk meg többször is.Feldíszítettük a mi kis fánkat ezekkel a díszekkel. Jó érzésekkel zártuk az órát. Békés, boldog karácsonyt mindenkinek!
Ebben hónapban az ” Angyalkák a cipősdobozban ” című feladattal foglalkoztunk. Először meghallgatták a gyerekek a történetet. Több tanulónak eszébe jutott, hogy az iskolánk részt szokott venni a cipősdoboz akcióban és hogy kapcsolódik ehhez ez a történet. Majd gyerekek elmondták szóban, hogy mit szeretnének ők kapni az angyalkától és ők mit ajándékoznak a rászoruló gyerekeknek, ezek után lerajzolták valamelyiket a kettő közül. Nagyon élvezték ezt a feladatot is.
A decemberi hónap szinte minden napja, rendezvénye és légköre a jó cselekedetek köré csoportosul az osztályban. A gyerekek izgalommal telve várják ezt a hónapot, hiszen igyekszem minden évben más-más játékos feladattal buzdítani őket a fokozott odafigyelésre, a mindennapi jó cselekedetek fontosságára.
Az elmúlt időszakban ezért hosszabb feladatokkal készültünk: „Jótündér” játékot játszottunk több napon keresztül, amiben a kihúzott osztálytárs napjait kell titokban szebbé varázsolni, de a kikötés az volt, hogy tárgyi ajándékot nem adhatunk a másiknak. A cél az, hogy az illető a végén kitalálja: ki volt az ő „Jótündére”. A gyerekek élvezték, sokan ki is találták az ő tündérüket. Kiváló alkalom volt arra ez a játék, hogy elgondolkodjanak, hogyan lehet megszépíteni a másik életét a pénz szerepe nélkül.
Mikulás alkalmából szintén húzásos alapon egymást ajándékozták meg egy-egy csomaggal, aminek meghatározott értékben tartalmaznia kellett a kihúzott osztálytársra jellemző ajándékot is. Itt sem az érték volt a fontos, hanem az egyediség. Igazi örömöt varázsoltak egymás arcára a gyerkőcök a csomagokkal.
A legnagyobb öröm és izgalom a „Jó cselekedetek Activity-t” kísérte, amelyhez a munkafüzet segítségével készítettem egyedi kártyákat. Óriási verseny alakult ki és nagyon ügyesek voltak a cseppet sem könnyű feladványok rajzolásában, mutogatásában.
Bár most nem az írásbeli feladatokra helyeztük a hangsúlyt, nagyon jól éreztük magunkat ebben a hónapban a program során, és lélekben igazán felkészültünk a karácsonyi ünnepekre.
A december hónap a jó cselekedetekről szólt. Készítettünk egy listát a témában, melyet minden nap átnéztünk és amit megvalósítottunk belőle azt piros szívvel jelöltük meg. A listát időnként kiegészítették a gyerekek. A hónap utolsó foglalkozásán karácsonyfát készítettünk és a gömbökbe minden gyerek egy-egy jó cselekedetet írt le, olyat, ami leginkább jó érzéssel töltötte el.
December hónapban jócselekedetek címszó alatt elkészítetteük jócselekedetek befőttünket, melybe naponta raktunk neveket. Elolvastuk Az angyal a cipősdobozban c. mesét, majd rajzillusztrációt is készítettünk. Foglalkozások keretén belül egy piros gombolyagot adtunk körbe és mindenki elmesélte kinek milyen jó tulajdonságai vannak. Egy dobozkából egyesével kihúztak a gyerekek egy cetlit amire jó tulajdonságok voltak írva, melyet annak adtak akire szerintük vonatkozott. A foglalkozások záró részeként elcsendesedtünk, relaxáltunk és meghallgattuk a decemberi dalt is. A gyerekek nagyon élvezték a decemberi foglalkozásokat.
JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
Kicsi korunkban minket is arra neveltek a szüleink, hogy legyünk kedvesek, segítőkészek, törekedjünk arra, hogy a környezetünkben élőknek örömet okozzunk, és ha szomorkodnak, megvigasztaljuk Őket. Az óvodában mi is ebben a szellemben neveljük a ránk bízott gyermekeket.
A foglalkozást közös bevezető relaxációs gyakorlattal kezdtük, azt játszottuk, hogy úgy indul a reggelünk, ahogy a Tündérek is kezdik a napjukat. Tündér-melegítő gyakorlattal. Közben elhatároztuk, hogy a Tündérekhez hasonlóan, egész nap jó cselekedetek végzésére törekszünk. Meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, melyhez különböző mozdulatsorokat találtunk ki.
A téma feldolgozásához „Boldog Dóra” hívta a gyerekeket mondókájával a mesesarokba. Elmeséltem az Óvodás Vándor Tündérek című mesét, majd megbeszéltük, hogy miért jó jót tenni, és ha másokon segítünk az minket is jó érzéssel tölt el. Közösen felépítettük a mesebeli falut, ahol a tündérek jó cselekedeteikkel varázsoltak boldogságot a szegény családok életébe.
Ezek után szituációs játékot játszottunk, ahol mindenki elmondhatta, hogy Ő miképpen tudna jót tenni, mibe tudna segíteni otthon, vagy a társainak az óvodában. Miután mindenki elmondta, le is rajzolták egy szívecske alakú rajzlapra, valamint kiszíneztük a hónap jelét, melyet elhelyeztünk az „Évszak Fánkon”.
ndig, most is meditációs gyakorlattal kezdtük.
A kőleves című mese felolvasása után beszélgettünk a történetről, majd arról hogy miért is fontos hogy valaki legyen aki vezet segít minket az úton. Beszélgettünk először a szuperhősök segítőiről, majd a mesehősökéről. Ezután párokban dolgoztak tovább, a többieknek kellett igaz és hamis állításokat mondani a meséből. Az igaz állítások még mentek is, de sok idő kellett mire rájöttek mi is a hamis állítás lényege. Megbeszéltük, kinek ki a segítője, elmesélték hogy ez miben nyilvánul meg. Beszélgettünk róla ki milyen jócselekedeteket tett már, milyet tudna tenni. Megkapták a jó cselekedetek kalendáriumot, amit mindenki saját igénye szerint hajthat végre.
Az órát szituációs játékkal zártuk, valaki bajba került, és segíteni kellett különböző módokon rajta. Feltettük a társas kapcsolatok jelét a boldogvárunkra.
Beszélgettünk az ajándékozásról, családról, jó cselekedetekről.
A szomorkodó gyereket megvigasztaltuk.
Jóságos manókká váltunk.
Kihúzták egymás nevét, akivel valamilyen észrevétlen jót kell cselekedni!
A feladatokat megoldottuk!
Ajándékba szivecske csipesz kaptak. A végén egy közös fotóval köszöntünk el!
A karácsonyi várakozás, készülődés időszaka a legszebb heteket adja az életünkben. Az ünnepre készülődés és ajándékkészítés bizsergető izgatottsága semmi máshoz nem hasonlítható érzés. A gyermekekkel Luca búzát ültettünk, mézes puszedlit sütöttünk, meghitt verseket és dalokat ismertünk meg. Mindezekkel a gyermekek a szüleiknek, nagyszüleiknek kedveskedtek, megajándékozták szeretteiket. Így őrizzük meg hagyományainkat és adjuk át a későbbi generációknak.