December az óvodai életben egy várakozással és csodákkal teli időszak. Ilyenkor mi, felnőttek igyekszünk minél több csodát csempészni a mindennapokba. De ki mondta azt, hogy a csodákra és a varázslatra csak a felnőttek képesek?!
21 kicsi gyermek kezdte meg a csoportban a decemberi készülődést. Sürögtek, forogtak a barkácsolós asztal körül, hiszen szüleiknek titokban készíthettek ajándékot, amit a karácsonyi ünnepség után boldogan, csillogó szemmel adtak át. De mi a helyzet azokkal a számukra ismeretlen emberekkel, akik az óvodánkat környező utcákban élnek? Nekik apró tenyereikkel gyártották a színes és vidám képeslapokat, amiket nagy izgalommal dobáltak be egy közös séta alkalmával a postaládákba. Nagy öröm volt a gyerekek és a szülők számára is, amikor 1-1 internetes bejegyzésen megpillantották a gyerekek alkotásait néhány hálás szó kíséretében, de azt gondolom, hogy még többet adtunk és kaptunk azoktól az idős lakóktól, akikkel találkoztuk is a kapuikban és személyesen adhattuk át jókívánságainkat nekik. Egy néni meg is hatódott és könnybelábadt szemmel kívánt nekünk szép ünnepeket és mesélte, hogy hamarosan meglátogatja őt is a külföldön élő családja, az unokája éppen óvodáskorú.
Sajnos nem minden alakul úgy, ahogy tervezzük. Ez történt az idei mézeskalács sütésünkkel is. Drága dadusnénink megbetegedett, így nélküle kellett ezt a kedvelt „feladatot” végrehajtanunk. Amikor már egy kicsit jobban érezte magát, vittünk neki egy kis csomagot, hiszen nagyon fontos tagja a csoportunknak és mindenben számíthatunk rá. A csomagba rejtettünk mézeskalácsot és egy képeslapot, amit a gyerekek színeztek neki, remélve, hogy ezzel is segítjük őt, hogy mihamarabb meggyógyuljon.
Megtanultuk a gyerekekkel, hogy kapni jó dolog, de adni talán még jobb. Ötleteket gyűjtögettünk, hogy az óvodában és otthon milyen jócselekedetekkel lephetjük meg egymást. Azóta minden felnőtt dupla/tripla adag „kávét és forrócsokit” kap, amit a gyerekek a babakonyhában készítenek nekünk, valaki mindig sertepertél, hogy kidobhat-e valamit vagy leszedhet-e plusz edényt az asztalról és mindig kérés nélkül felbukkan egy-egy buksi fej, ha a lapátot meg kell tartani. A gyerekek mesélték, hogy anyát és apát is meglepték otthon, hogy beágyaztak maguknak, segítettek porszívózni és kérés nélkül felkeltek reggel. Egy gyermek azt is megfigyelte, hogy amikor a fővárosban buszoztak anyával, akkor egy nagy fiú átadta a helyet egy idős néninek és ez a néninek nagyon jól esett.
Ha már szóba került a barkácsolás, akkor az óvoda minden gyermekének készítettünk közösen apró angyalkákat, amit borítékokba rejtve a titkár néni segítségével „el is küldtünk” a csoportokba, persze titokban, hogy senki ne tudja kik voltak a kisangyalok alkotói. Terveinkkel ellentétben az óvó nénik hamar rájöttek, hogy a mi csoportunk volt, hiszen látják és hallják az aktuális havi beszámolóinkat :).
A hónapunk egyik utolsó nagy feladata a körülöttünk élő madarak segítése volt. Számukra tartottunk egy kis Madárkarácsonyi ünnepséget, ahol együtt énekeltünk karácsonyi dalokat, majd a fákra cinkegolyókat akasztottunk és megtöltöttük a madáretetőket finom magvakkal.
A Boldogságórák óvodai gyakorlása hónapról hónapra egyre látványosabb a csoportunkban. A gyerekek észrevesznek a környezetükben olyan dolgokat, amiket eddig nem (pl. a buszos néni öröme) és a foglalkozásokon elhangzott megerősítéseket, kéréseket és témákat fel is használják. Erre a hónapban a legjobb példánk a közös hóember építése volt. Öröm volt látni, hogy egy gyermek elkezdte görgetni a hógombócot, de amikor az már túl naggyá dagadt és egyedül már nem bírt vele, többen is neki gyűrkőztek és együtt sikerült a helyére görgetniük a hóember pocakját. Azt hiszem, hogy ez a program többek között erről is szól, egymás meghallgatása, elfogadása, megsegítése az, amire a mai világban egyre nagyobb szükség van, de talán ez a 21 kicsi emberke már jó úton halad ahhoz, hogy ezt az iskolában és a felnőtt életben is tudatosan alkalmazza majd.
Boldogító jó cselekedetek
A boldogságórára való ráhangolódás a Mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok kezdetű mondókával történt. A gyerekek egyre kevésbé a tárgyakat, inkább egymást vagy engem ölelnek meg.
A kezdő relaxációnak az” irkafirka összevissza ” relaxációs gyakorlatot választottam és a gyerekek több percen keresztül szívesen végezték. Kicsit kiengedték mozdulatok formájában, papirra vetve az akkori hangulatukat, érzéseiket.
Beszélgettünk arról, hogy mik lehetnek a jó cselekedeteket, kivel lehet tenni jót, magunkkal hogy teszünk jót. Majd meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok kezdetű Bagdi Bella dalt. Ezután egy színpadnak kinevezett helyen (szőnyeg) néhány szituációs játékot játszottunk el . Majd a Szívem kertje c. mesét hallgatták meg a gyerekek.
Mik azok a jó cselekedeteket amit én tettem mostanában?- erről beszélgettünk.
Ezután a karácsonyi keretes lapra lerajzolhatták magukat és aki tudta azt is amikor valamilyen jó cselekedetet hajtott végre. Többen azt rajzolták, hogy a kukába berakják a szemetet, amit más eldobott. És természetesen a jó cselekedtek jelét a szívecskét is kiszínezhették és ráragaszthatták a rajzukra. Közben hallgattuk a hónap dalát és egyéb karácsonyi zenéket.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Minden helyzetben lehet segíteni,jót tenni.
A boldogító jó cselekedetek témakörhöz szorosan kapcsolódik a karácsonyi adományozás. A gyerekekkel közösen kitaláltuk, hogy velük egykorú gyerekeknek adunk egy-két ajándékot. Szerény ajándékunkat örömmel fogadta az ajándékosztó segélyszervezet.
Decemberben a „boldogító jó cselekedetek” témával szeretttem volna foglalkozni a 10-es osztállyal. Nagyon kevés idő jutott rá! Az iskolában készültünk a karácsonyi vásárra – nagyon szép portékákat készítettek a gyerekek, tanárok és szülők. A Hegyvidék Adventen is képviseltük az iskolát. Egyik délután a kórusunk karácsonyi énekekkel lépett fel a vásár színpadán. Egyik délelőtt a Fekete István Iskolával közösen mézeskalácsot sütöttünk és karácsonyi képeslapokat gyártottunk. És a legnagyobb esemény – a karácsonyi műsor volt. A drámások és még számos tanuló előadták a Diótörőt! Nagyon nagy siker volt!
A boldogságóra elején és végén karácsonyi dalokat énekeltünk.
Karácsonyfát díszítettünk a szülőknek.
És megnéztük Dickens:Karácsonyi énekét rajzfilm feldolgozásban.
A diákokkal arról beszélgettünk, hogy hogyan tudunk örömet okozni másoknak – családunknak, barátainknak, iskolatársainknak és ismeretleneknek is. Beszéltünk arról is, hogyan mutathatjuk ki szeretetünket – elismerő szavakkal, együtt töltött idővel, ajándékokkal, testi érintéssel, szívességekkel. A diákok könnyen ráhangolódtak a témára. Kiderült, hogy mennyire különbözünk egymástól, mindegyikünk más szeretetnyelvet beszél. A diákok nagyon szeretnek kapni, de érzik és tudják is , hogy adni óriási öröm!
Januárban is szeretnék még foglalkozni a témával. Szeretném, ha együtt készítenénk egy jócselekedet-kihívás kalendáriumot és az eredményeket jelölnénk! A téli szünet után lelkesen folytatjuk majd a proramot!
December hónap témája a ” Boldogító jócselekedetek”, mely úgy gondolom nem véletlenül van decemberben. Az adventi várakozás a karácsonyt megelőző időszak, amikor igyekszünk még inkább odafigyelni egymásra, szeretteinkre. Az oviban ebben a hónapban a jócselekedetekről beszélgetünk az integrálás során Boldog Dórával, és aki sok jót tesz a másikkal, elnyerheti a Jószívű gyermek jutalmat. Sokat beszélgettünk a héten arról, hogy ki miben segít otthon anyának, apának. Nagyon büszkén mesélték milyen ügyesek és maradjon is így, kapjanak érte sok-sok dicséretet pl. egy porszívózásért, egy ölelésért, vagy kistesóval való foglalkozásért❤️ A mi városunkban vasárnaponként megrendezésre került az adventi forgatag a maglódi katolikus templom előtti téren. Ovisaimmal és zenei tehetségműhelyeseimmel mi is készültünk és zenéltünk a december 3-i és 17-i vasárnapon. A zene, a hangszerekkel zenélés mindig felvidítja gyermekeimet és a bennem lévő zenei szeretet átragad a kis ovisaimra. Legbüszkébb egyik autista ovisomra vagyok, mivel gyönyörű hangja van, bevettem a zenei műhelybe. A kislány minden félelmét leküzdötte azzal, hogy kiállt velünk énekelni a téren, pedig percekig rettegett a Mikulásbácsitól, aztán a Mindenki Karácsonyán önfeledten énekelt, táncolt a nagyközönség előtt a színpadon. Azt hiszem, hogy a boldog pedagógus mindent át tud adni ovisainak, ami benne lakozik és amely gyermek ezt érzi, átveszi ezeket a belső dolgokat, a szeretetet, vagy épp a zene iránti elhivatottsága már ilyen kicsi korban kialakul. Ebben az adventi forgatagban pedig óvodapedagógus társaimmal is énekeltünk, és az utolsó ovis napon a madaraknak is zenéltünk amikor elhelyeztük a cinkegolyókat, eleségeket madárbarát óvodánkban az udvari fákon.
A társas kapcsolatok ápolása is színes mifelénk ebben a hónapban. December 1-jén indult az adventi ablakkeresés Maglódon. Esti sétákat tehettek a családok a városunkban, térkép alapján keresgéltük a gyönyörű adventi ablakokat 🎄Az ablakdíszítést önkéntes alapon a városlakók és intézmények vállalták. Örömmel töltött el, hogy a mi adventi ablakunkhoz is sok-sok ovisom eljött a családjával és sokukkal találkoztam az esti séták során.
Óvodánkban három csoportban zajlik a Boldogságóra program, hiszen az évek során egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy a pozitív, jó hangulatú játékok, zenei, kézműves foglalkozások, az integrálás során megvalósuló személyes kapcsolatok és érzelmek, szociális interakciók fontosságát hangsúlyozó ovis légkör megteremtését, az autista gyermekek kapcsán a feszültségoldást is célozza. Úgy vélem, hogy mind a gyermekek személyiségfejlesztése, közösségformálása, bátorítása, mind a pedagógustársaim lelki és egészség megőrzése szempontjából hatékony és jól hasznosítható módszer, mely segíti, örömmel tölti el és színesíti a mindennapi pedagógiai munkánkat. Szìnesìtettem hónapunkat mosolykártyák adásával, egyik reggel kollégáimat vagy épp az utca emberét leptem meg vele, vagy az ablakkeresés soran💕Úgy vélem, hogy boldogságóra pedagógusnak azért jó lenni, mert az a szeretet, ami bennünk van, átragad a gyermekekre és még a legkonokabb gyermek is törekszik a jóra és bizonyít magának, nekünk, a társainak és a szüleinek. Minden apró jóság elindít egy úton, mely elvezet majd bennünket a boldogságvárunk legfelső lépcsőfokára. Az út nem könnyű, de értékes minden egyes perce.
Örömmel vettünk részt a karácsonyi képeslapkészítő percekben, pedig a csoportunk fele betegség miatt otthon gyógyulgatott, de a többiek örömmel készítették alkotásaikat, tenyérfestéssel. Így nemcsak a maglódi iskolások, de óvodánk kutyus és nyuszi csoportja is készített a maglódi családoknak képeslapokat😊
A sok-sok minden mellett azt hiszem ez a hónap a mi jócselekedeteinkről többnyire a zene szárnyán szólalt meg a boldog gyermekek, pedagógusok, maglódi emberek hangján és mosolyán keresztül.
Boldog ünnepeket kívánunk minden boldog gyermeknek és pedagógusnak!
Szeretettel:
Mészárosné Ádám Andrea
óvodapedagógus, óvodaigazgató-helyettes
Maglódi Napsugár Óvoda
Nyuszi csoport
Dátum: 2023.12.30
Korcsoport: 4-5 évesek
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”.
– Körbe állunk a szőnyegen és kitárjuk karjainkat, majd olyan mozdulatokat végzünk, mint ahogy látjuk szállni a madarakat.
– Ezt a gyakorlatot először a helyünkön végezzük el, majd körben is. Ezzel kifejezve a szabadságot és a szabadon szárnyalást.
– A relaxációs gyakorlat után szintén egy kört alkotunk ülve és beszélgetünk a közelgő ünnepről, a Karácsonyról.
– A karácsonyi hangulat megteremtése következtében beszélgetünk a jócselekedet szó jelentéséről. Beszélgetünk arról, hogy mi a jó cselekedet.
– Ezt követően elolvasok nekik egy mesét: Szívem kertje, majd megbeszéljük röviden a kis Amália történetét..
– Ezután mindenkinek adok egy „üzenet a Mikulásnak” címü papírt, amire a kívánságaikat rajzolhatják. Majd ezeket a rajzokat egy kis postaládába dobhatják, mit is szeretnének karácsonyra.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szeretet c. dalának meghallgatásával zárjuk.
Decemberi boldogságóráinkat Várfalvy Emőke meséjével kezdtük. Rajzórán megrajzoltuk a mese inspirálta angyalkáinkat. A saját cipősdobozunkból elővettük az osztály dekorálásához szánt díszeinket, melyből szintén előkerült néhány angyalka is. Csatlakoztunk a cipősdoboz akciós ajándékgyűjtéshez. Számos megunt, de még használható játékot gyűjtöttek a családok. Majd ezeket be is csomagoltuk.
A cipősdobozzal való foglalkozásokat nem hagytuk abba. Egy színházat, egy kosárlabdajátékot és egy emeletes garázs is elkészült. A bent töltött szünetekben ezekkel gyakorta játszottunk is.
A hónap bővelkedik jeles napokban. Megünnepeltük az önkéntesek napját. Csokit egy mosolyért akcióban vettünk részt és szerepelni mentünk luca műsorunkkal óvódákba és idősek otthonába. Miklós napját. Írtunk levelet a Mikulásnak. Luca napján búzát ültettünk, luca széket, hagymakalendáriumot készítettünk.
Adventi kalendáriumunkat a teljesítmény, a jó cselekedetek jegyében nyithatták ki az arra érdemesek. Idén nemcsak kaptak, hanem adtak is azok, akik a csoki mellett, kis filmekkel jutalmazódtak. Többféle jó cselekedet kártyák, biztatások várták a gyerekeket.
Biztató kártyákat adtunk karácsonyi ajándékba minden osztálynak.
Karácsony előtt iskolai szinten tartottuk meg a vicces pulóverek napját. 16-án, a magyar kórusok napján kántálni mentünk a családokhoz.
A legtöbb izgalommal a karácsonyi közös reggelit és ajándékozást vártuk. Kézzel készített ajándékok óriási örömöt okoztak készítőnek és ajándékozottnak egyaránt.
Beszélgetésünk során a gyerekek, hogyha kedvesek, nagylelkűek vagyunk valakivel, akkor nem csak neki teszünk jót, de saját magunkat is elárasztjuk valami jóval. Bár a mai világ sokszor nem erről az önzetlen segítésről, odafigyelésről szól, mégis kifizetődnek a jó cselekedetek. Külföldi önkéntesek is érkeztek az iskolába, így tőlük is sok pozitívat hallhattak ezzel a témával kapcsolatban. Képeslapot készítettek a gyerekek egymásnak, úgy, hogy nem tudták a készítéskor kinek adják őket, csak valami jót kívántak rajta, mégis nagy meglepetés és öröm lett az átadásakor. Talán a karácsony még inkább alkalmat ad a jó cselekedetekre és ha a rutin megmarad, a továbbiakban is előszedhetik a gyerekek a tarsolyukból.
Az adventi időszak különösen jól tudja segíteni a hónap témájának megértését.
Az egymásra való odafigyelés, a kedvesség ,a figyelmesség amit adunk, nem csak annak okoz örömet , boldogságot aki kapja, hanem legalább annyira annak is ,aki adja.
Foglalkozásunkat egy relaxáció gyakorlattal a „Hóember vagyok ,elolvadok” gyakorlattal indítottuk. Ezt követően, Boldog Blanka érkezett hozzánk ,akinek a gyermekek elmondhatták gondolataikat a jó cselekedetekkel kapcsolatban. Mikor ,milyen jó cselekedettel találkoztak már. A mesére hívó mondóka után Lukács Elvira : A téli erdő történetéből megismerhették, hogyan segítik az erdei kis állatok egymást.
Az „ajándékozós” játék során kedveskedtek egymásnak egy gesztussal, egy kedves szóval. Időközben hallgattuk kedvenc Bella dalainkat és elkészültek a csodaszép angyalkák is, melyet a boldogságóra faliújságon helyeztünk el.
A Boldogságóra továbbadása: minden hónapban , csoportunk zárt facebook oldalán tájékoztatom a szülőket az aktuális téma feldolgozásával kapcsolatban. Most decemberben ezen kívül, Szeret-vendégségbe hívtuk a szülőket. A délután , az egymásra való odafigyelés jegyében zajlott. A szülőkkel közösen végeztük a kedvenc relaxációs gyakorlatunkat, eljátszottuk a „hoztam neked egy…” kapcsolatfejlesztő játékot, amely nagyszerűen segítette a szülők/családok közötti kontaktus építést-kilépve a megszokott mindennapokból. Az szülő-gyermek közötti ölbeli játékok , közös alkotások segítették a „figyelek rád” , „itt vagyok veled” attitűd varázsát, melyek a rohanós hétköznapokban talán még inkább felértékelődnek.
Szeretet-vendégségünk zárásaként boldogító üzenetekkel ajándékoztam meg a szülőket, családokat.
Saját csoportomon kívül , az egész óvodát is sikerült bevonni a Jó cselekedetek gyakorlásában. A kezdeményezést első alkalommal indítottam ilyen formában. A családokat otthoni közös alkotásra bíztattam gyermekeikkel együtt. Az elkészített angyalkák, óvodánk auláját díszítik.
Örömet és hálát érzek mindazért, hogy ezt a számomra is igen fontos témát , a sokszínű tevékenységen keresztül sok gyermekhez , és családhoz tudtam közel vinni.