Megbeszéltük, hogy mit is jelent jót cselekedni, majd mindenki leírta a lapra, hogy Ő milyen jó cseledeteket szokott tenni.
Boldogító jó cselekedetek
Kedvesség Világnapja
A Kedvesség Világnapját november 13-án tartottuk meg osztály és iskolai szinten. Ez egy remek lehetőség arra, hogy ezen a napon is boldog órákat, boldog perceket okozzunk egymásnak, kedves figyelmességet gyakoroljunk egymás felé. Ha Boldog vagy, mutasd meg mindenkinek Bagdi Bella vidám dalát közösen meghallgattunk. Ezután a tanulók rövid kisfilmet néztek meg, melyet közösen értelmeztünk, megbeszéltünk. A továbbiakban kedvesség muffint dekoráltak, mellyel kiválasztottak valakit akinek adni fogják és igyekeztek az ő kívánsága szerint elkészíteni. Közben a kedvesség fogalmát is igyekeztünk megbeszélni és jókívánságokat, kedves tetteket fogalmaztunk meg egymásnak, melyeket az iskola aulában elhelyezett „Kedvesség táblára” tűztünk fel. Volt kedvesség napi rejtvény, Tudáspróba, TOTO, Kedvesség Színező. A napot az iskola tanulóival közösen, az összetartozásunkat jelképező közös szív forma kialakításával zártuk a nagyudvaron, majd a Mindenik embernek szívében című dalt hallgattuk meg közösen.
Egy kéznyújtás csodát teremt,
Felszárít szívekben ezernyi könnyet.
Apró tett is nagy fény lehet,
S megváltoztat fáradt életeket.
A jóság csendben ér utat,
Nem kér dicséretet, sem aranyutat.
Csak ad, s közben nő és ragyog,
Mint tavaszkor nyíló tiszta napok.
S aki jót tesz, maga is fényt kap,
Mert a jóság szívről szívre szálló aranynap.
Az osztállyal megvalósítottuk a „Jócselekedetek lámpása” című Szent Márton-napi projektet, amely három egymásra épülő részből állt.
Márton-legenda közös olvasása:
A projektet Szent Márton történetének közös feldolgozásával kezdtük. A gyerekek megismerkedtek a legenda üzenetével, a segítőkészséggel és a jósággal, majd közösen beszélgettünk arról, mit jelent ma „Mártonnak lenni” a mindennapokban.
Jócselekedetek lámpása:
Minden tanuló elkészítette saját papírlámpását – volt, aki sablon alapján dolgozott, mások saját ötletekkel díszítették. A cél az volt, hogy minden nap egy jócselekedetet gyűjtsenek: a gyerekek rajzolták vagy írták a napi jó tetteiket a lámpásukba. Ezek között szerepelt például:
– segítettem valakinek,
– kedveset mondtam egy osztálytársamnak,
– megosztottam valamit,
– rendet raktam magam után.
Záró nap „Fénylánc-kör”:
A projekt zárásaként, november 11-én a gyerekek bemutatták a lámpásaikat az osztálynak, és megosztották egymással legszebb jócselekedeteiket. A lámpásokból egy közös faliújság-kompozíciót készítettünk, amely az osztály „fényláncaként” díszíti a termet, jelképezve a közösség jószándékát és összetartását.
A projekt során a gyerekek nemcsak meghallgatták Szent Márton történetét, hanem meg is élték annak üzenetét: a segítőkészséget, a figyelmességet és a mindennapi jóság fontosságát.
A közelgő Márton nap adta az ötletet, hogy Szent Márton legendáján keresztül közelítsem meg a „Jó cselekedetek” témakörét. Képekkel illusztrálva meséltem el a történetet, majd képről képre újra megbeszéltük a hallottakat. Érdekes kérdéseket tettek fel a gyerekek, aminek nagyon örültem. Úgy alakítottam a beszélgetést, hogy lehetőleg egymásnak válaszoljanak meg. Megható volt, amikor a félhomályos csoportban, kezükben lámpással mindenki kiválasztott egy társát,akiről csupa jót és kedveset mondott.
Iskolánk idén is csatlakozott az Adj piros lapot az erőszaknak. Az 5.b osztály örömmel készítette el a saját piros lapjait, hogy ezzel is fellépjenek a bullying ellen!
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Piros lapot mindenkinek! Iskolánkban mindenki készített a bántalmazás elleni erőszak megfékezésére. Megbeszéltük a gyerekekkel, mennyire oda kell egymásra figyelni. Ne bántsanak másokat se szóval, se tettel, se online. Vegyék észre, ha valakit bántanak, ne nevessenek rajta. Merjenek szólni, szülőnek, tanárnak, társnak, ha bántalmazást látnak. Legyenek segítők: álljanak ki a bántott mellett. Merjenek odamenni hozzá, segíteni.
SARMASAGI 1 SZAMU SZAKKEPZO LICEUM
Minden evben mgunnepljuk a BOLDOGSAG VILAGNAPJAT es megprobalunk boldogga tenni akit csak tudunk, egy mosollyal, egy kezzel irt kartyacskaval.
A nevelési évet rendhagyó módon a „Boldogító jócselekedetek” témával kezdtük. Már évek óta ez a téma december hónapban kerül sorra, mivel az ünnepekre készülve már hagyománnyá vált óvodánkban a jótékonysági gyűjtés, általában egy rászoruló intézmény javára.
Augusztusban segítségkéréssel fordult hozzánk egy régi óvodásunk, aki azóta már gimnazista. Sajnálatos halálesetek és betegségek miatt a családja nehéz helyzetbe került, így tartós élelmiszer gyűjtést szerveztünk a család javára.
A gyermekekkel a csoportban több alkalommal szóba került a gyűjtés, a szülőket kértük, hogy vonják be a gyermekeket, otthon is legyen szó a segítő szándék fontosságáról.
A zárófoglalkozás alkalmával a nagycsoportos korú gyermekekkel dolgoztuk fel a témát, kerestük a jó és nem helyes cselekedetek közti különbséget, olyan élethelyzetekről beszélgettünk, melyet már ők is megéltek és valakinek a segítségére számítottak vagy ők nyújtottak segítséget.
Végül közösen csomagoltuk az összegyűlt élelmiszereket.
A jó cselekedetek gyakorlása boldogabbá teszi az embereket. A gomba alatt című mese feldolgozása során a gyerekekkel beszélgetőkörben megvitattuk, hogy azzal, hogy másoknak segítő kezet nyújtunk boldogságot érzünk a szívünkben. A segítségnyújtás során ahhoz a személyhez közelebb kerülünk, így a társas kapcsolataink és a vele járó közösségi érzések is kialakulnak. „Esik az eső. Az állatoknak össze kellett fogniuk, hogy ne ázzanak meg! A gomba alatt menedéket leltek, de csak odafigyeléssel tudták elkerülni, hogy megázzanak. ”
A mese után szíveket vágtunk ki és terményekkel raktuk ki, hiszen a Mihály napi projektunk kapcsán adott volt ez a lehetőség. Ezt a szívecskét a legkedvesebb társuknak ajándékozhatták.