Az öröm, a jókedv nagyon fontos az osztályunkban. Alapvetően vidám közösség a Bem 2.a, a kicsik szeretnek iskolába járni. Nem okoz nekik gondot egy kis nevetés, többnyire optimisták a mindennapokban. Az optimista szemüveg azonban nagyon felkeltette az érdeklődésüket, alig várták, hogy kipróbálják!
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása
Vázlat
• Foglalkozást kezdő mondókas:
„Kicsi vagyok én, majd megnövök én,
Én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” (Munkafüzet 11. oldal)
• Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Az én hangom” (Kézikönyv 37. oldal)
• A téma bevezetése:
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka hangulat játék (Kézikönyv 70. oldal)
• A téma feldolgozása:
• Mese: Fésűs Éva: Bundavásár
• Játék:
Tükörjáték Bagdi Bella Szép nap című dalára
„Egy aranyos kedves gyermek képét rejtettem el a dobozban. Nézzétek meg ki lehet az!” (eszköz: doboz, tükör)
• A téma lezárása:
Közös körtánc Bagdi Bella Pozitív gyermek vagyok című dalára
Varázsszemüveg készítése papírból színezéssel, ragasztással
Reflexió
A mai boldogságóra rendkívül sikeres volt, és minden tervezett elemet gördülékenyen sikerült megvalósítani, amely pozitív hangulatot és aktív részvételt eredményezett a gyerekek részéről.
Foglalkozást kezdő mondóka
A foglalkozást a „Kicsi vagyok én, majd megnövök én,én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” mondókával kezdtük, ami kiválóan megteremtette az óra alaphangulatát. A gyerekek lelkesen mondták velem a mondókát, és látszott rajtuk, hogy már ez az egyszerű kis rituálé is segített nekik abban, hogy összpontosítsanak, és pozitív hozzáállással induljanak neki az órának. Az ilyen ismétlődő kezdések hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyermekek már az első percektől ráhangolódjanak a foglalkozásra.
Foglalkozást kezdő relaxáció
Az „Az én hangom” relaxáció szintén jól sikerült. A gyerekek figyelmesen követték az utasításokat, és különösen tetszett nekik, hogy saját hangjukra koncentrálhattak. Ez a rövid relaxáció segített nekik abban, hogy belső nyugalomra találjanak, és így az egész foglalkozás során nyugodtabban és fókuszáltabban vettek részt. Ez a gyakorlat különösen hasznosnak bizonyult a csendesebb, visszahúzódóbb gyermekek számára, akik ezzel feloldódhattak.
A téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka
A Szomorú Szilárd és Boldog Blanka hangulatjáték nagyon tetszett a gyerekeknek. A gyerekek könnyen azonosultak a karakterekkel, és lelkesen bekapcsolódtak a játékba. Nagyon ügyesen mutatták be a szomorúságot és a boldogságot különböző arckifejezésekkel és testtartásokkal. A játék segített abban, hogy megértsék, mindenki másképp élheti meg az érzéseit, és hogyan lehet felismerni ezeket az érzelmeket magunkban és másokban is.
A téma feldolgozása: Bundavásár mese
Fésűs Éva Bundavásár című meséjét teljes figyelemmel hallgatták. A történet különösen megfogta őket, mert egyszerű, de mégis tanulságos üzenetet közvetített: a pozitív, önbizalommal teli hozzáállás hozzásegít bennünket ahhoz, hogy megoldjuk az előttünk álló feladatokat.
Játék: Tükörjáték
A tükörjáték Bagdi Bella Szép nap című dalával meghittre sikerült. A gyerekek élvezték, hogy mozdulataikkal és mimikájukkal utánozhatták egymást, és ezáltal még inkább kapcsolódtak egymáshoz. A dal pozitív üzenete szépen harmonizált a boldogságóra tematikájával. Amikor a gyerekek meglátták saját tükörképüket a dobozban, örömmel és nevetéssel fogadták. Ez a gyakorlat remek lehetőség volt arra, hogy erősítsük a gyermekek önértékelését és önbizalmát, hiszen mindannyian egy „aranyos, kedves gyermeket” láttak, azaz saját magukat.
A téma lezárása
A foglalkozás lezárása közös körtánccal történt Bagdi Bella Pozitív gyermek vagyok című dalára. A körtánc egy szimbolikus és közösségépítő gyakorlat volt, amelyben mindenki együtt mozgott, és átélhették az egység és összetartozás érzését. A gyerekek felszabadultan vettek részt benne, mosolyogva és nevetve.
Végül a varázsszemüveg készítése nagy érdeklődést váltott ki. Mindenki lelkesen mutogatta saját egyedi szemüvegét. Ez a feladat nemcsak a kézügyességüket fejlesztette, hanem a képzeletüket is megmozgatta, és segített abban, hogy egy új nézőpontból lássák a világot.
Október 15-e az Ölelés Világnapja. Ezen a napon tartottuk e havi aktuális témánkat a csoportunkban. Két napon át készültek a Varázsszemüvegeink- egyik nap festették a gyerekek, másnap pedig kidíszítették csillogó díszekkel azokat. Amikor mindenki elkészült, felvettük és eltáncoltuk a kedvenc dalunkat, a Pozitív gyerek vagyok címűt, amit imádnak a gyerekek és kívülről fújják nap közben is mindig. A dal után kopgtak az ajtón, megérkezett Tódi törpe, aki a vidám zenét hallva talált rá a csoportra. Megvígasztaltuk a sirdogáló tüskéshátú sün barátunkat, énekeltünk neki és megölelte minden kisgyermek, majd lehullott levelekből avar fészket készítettünk neki. A tükörjátékot követően még lerajzoltuk a kívánságainkat, vágyainkat a Varázsgömbbe. Végül Ölelőkörrel zártuk a délelőttöt és minden kisgyermek szivecskét adott valamelyik kispajtásának. Nagyon pozitív délelőttöt töltöttünk el vidáman!
Világ Gyalogló (HÓ) Nap
Helyszín: Tokaj Hétszőlő Részvevők: 18 fő kisgyermek, 5 fő felnőtt
Tokaj a világörökség része, mely nemcsak a két folyó összefolyásáról híres, hanem a csodálatos természeti tájáról is. Meghívást kaptunk a Hétszőlő szőlőbirtokra szüretelésre, amit egybekötöttünk egy kis gyalogtúrával. A Kopasz hegy tetején, van egy felirat, amin ez áll: Tokaj Hétszőlő. Nagyon jól látható már az úttestről is. Csoportunkból több kisgyermek még sohasem volt ott, csak lentről láthatta a kiírást. Elhatároztuk, hogy szüret után megnézzük közelebbről is. A hegyen kisebb gyalogtúrát tettünk, majd bekapcsolódtunk a hegyaljai szüretbe. Hosszabb szőlősorokon kellett mennünk, majd mindenki megtöltötte kis vödrét szőlővel. A vödröket nem vittük magunkkal, hanem egy traktor elszállította nekünk a szőlőt, a feldolgozóba. A szüret után útnak is indultunk, ami kihívást jelentett, hiszen most közelről is megnézhettük a Hétszőlő feliratot. A birtok tulajdonosa és felesége is elkísért minket az úton, így könnyebb volt számunkra a tájékozódás. A gyalogtúránkat gumicsizmában tettük meg, hiszen a szüretre így készültünk fel. Minden kisgyermek vidám hangulatban gyalogolt, közben szüreti dalokat énekeltünk. Büszke voltam a munkatársaimra, mert ők is végrehajtották a túrát. A hegy tetejére felérve jólesően elfáradtunk. Megcsodáltuk a Tokaji táj őszbe öltözött gyönyörűségét, valamint érzékelték a gyermekek, hogy fentről milyen más a kilátás. Megkértem a gyermekeket, hogy majd szülőkkel is tegyék meg ezt a jó kis túrát. A hegyen kisebb vendéglátásban is volt részünk, finom pogácsával, musttal, must fröccsel vártak bennünket. Igazán tartalmas gyalogtúrában volt részünk, remélem a gyermekek emlékezni fognak majd rá, hogy fent jártunk a hegy tetején közösen.
A világ gyalogló (HÓ) napot teljesítettük, majd folytattuk a Boldogságóránkat. Reggeli játékidőben elkészítettük a varázsszemüvegeket, mindenki a saját ízlése szerint. A mai napon megérkeztek hozzánk a Tokaji Ferenc Gimnázium pedagógia szakos tanulói, akiket kértem, hogy ők is kapcsolódjanak be a Boldogságóránkba. Barátságos bemutatkozással kezdtük el a napunkat, majd játékos köszönésre invitáltam mindenkit. Egy tapsolós, pacsizó, mozdulatsorral folytattuk az ismerkedést, úgy hogy körben mindenki tovább adta egymásnak. A varázsládából előbújt Boldog Dóra, aki egy képzeletbeli túrára hívta a gyermekeket, mert ő is szeretett volna egy olyan kiránduláson részt venni, mint a Harangvirág csoport. A csoportszobát úgy alakítottam, hogy legyen elegendő helyünk. A tokaji Kopsz hegyet másztuk meg, improvizált mozdulatokkal. Közben a gyermekek felelevenítették a kirándulásunk élményeit. Gyalogló mozdulatok közben szívesen mondták el mi mellett haladtunk el, mi tetszett nekik. Lovas szekérrel is közlekedtünk a hegyen, amit vidáman utánoztak. A jó hangulatot sikerült megteremteni, melyet csak fokoztunk Bagdi Bella „Pozitív gyerek vagyok” dal hallgatásával. A gyermekeknek már nem is kellett mondani, hogy mozogjanak a zenére, már várták, hogy táncolhassanak. Csendesebb rész következett ezután. A meséléshez szükséges mesepárnáikon elhelyezkedve hallgatták meg Tódi törpe varázsszemüvege meséjét. Közösen mondogattuk a törpe szebben látó mondókáját. A mese végén mindenki felvehette a szemüvegét. Beszélgetni kezdtünk arról, hogy történtek-e velük rossz dolgok, amit jóra lehet fordítani. Meglepődve tapasztaltam, hogy sok ötletük volt, bátran meséltek élményeikről, volt, amikor együtt kerestük meg a jó megoldást. A tükörjátékot a pedagógiás lányokkal kezdtük el, akik nevetve bekapcsolódtak. A gyermekek bátrak voltak, mindenki talált magában valami jó tulajdonságot. Erősítettem önbizalmukat még azzal, hogy külön mindenkinek mondtam még valami pozitív dolgot, majd a munkatársaimnak is. Az optimizmus jele a vidám smiley. A gyermekek kézfejére szemceruzával, rúzzsal rajzoltam mosolygós smiley-t, majd ujjaik összekulcsolásával azt próbáltam velük megéreztetni, hogy a mindenki jó valamiben, mindenkinek van erőssége, jó együtt lenni. Az óra végén már kérték a Boldogság dalát, közben felszabadultan énekeltek, táncoltak, volt, aki a munkafüzet színezőjét színezte ki. A pedagógiás lányok jól eső érzéssel nyilatkoztak, milyen jól érezték magukat, viszik a jó hírünket a gimnáziumba. A Boldogvárra természetesen feltettük a második lépcsőfokra a smiley jeleket.
A Boldogságóra Alapprogram havi témája: Az Optimizmus gyakorlása volt.
Mivel a boldogságóránkat az Ölelés világnapján tartottuk, öleléssel kezdtünk.
“Minden nehéz volt, mielőtt könnyűvé vált.” Ráhangolódásképpen beszélgettünk a gyerekekkel olyan helyzetekről, amikor valami új dolgot tanultak, és az első próbálkozások után úgy érezték, hogy ez nekik soha nem fog sikerülni.
Megbeszéltük az optimizmus és pesszimizmus szó jelentését. Szavaztunk és mindenkinek a pozitív hozzáállás, a bízom benne, a kitartok és megoldom, megcsinálom gondolatok tetszettek a legjobban.
Optimista szemüveget készítettünk:
Elképzelték, hogy van egy olyan varázsszemüvegük, amelyet, ha felvesznek, meglátják a rossz dolgokban is a jót! A gyerekek elkészítették saját varázsszemüvegüket, választhattak szemüvegformák közül és az szabadon, örömmel varázsszemüveggé varázsolták.
A „varázsigét” megtanultuk pikk-pakk, és örömmel hangoztattuk. Az ajánlott „Pozitív gyerek vagyok” Bagdi Bella dalt szívesen fogadták, mozogtak rá és szinte azonnal elsajátították a szöveget és a dallamot.
Boldogságóránkat Bagdi Bella: Pozitív gyermek vagyok c. dalának meghallgatásával kezdtük, majd többször elmondtuk a Kitartás erősségmondókánkat. Miközben ezt mondogattuk a legot kiborítottuk a szőnyegre s az apró szétszórt játékokat kellett elpakolni lábbal a kis vödrökbe. Többször is volt hogy sikerült kiborítani, de lelkesen mindig újra és újra elkezdték felszedegetni. Azt mondták, hogy nem is olyan egyszerű játék ez. Kitartóan csapatmunkával sikerült felszedni az összes apró játékot. Nagyon büszke voltam a kis ovisaimra.
Mit jelent az, hogy valaki pozitív? A válaszokat jól megfogalmazták a 2/B-s lányok. A következőkben az optimista felhők feladatot oldottuk meg. Először optimista szavakat, gondolatokat gyűjtöttünk közösen, majd ezekből választottak és írták be a tanulók a felhőcskékbe. Beszélgettünk arról, hogy mivel lehet mások szomorúságát elűzni, kivel osztják meg, ha rossz kedvük van, miért jó, ha megosztjuk másokkal a gondjainkat. Majd az volt a feladat, hogy mindenki fogalmazzon meg egy optimista mondatot.
Kezdő relaxációként a gyermekek kitárt karokkal szálltak a magasban, mint a madár, így érkeztünk meg a szőnyegre. Itt már várt minket szomorú Szilárd és boldog Blanka, akikkel egy jót játszottunk.
Végezetül az optimizmus témán belül a tükör játékot játszottuk el a gyermekekkel . Először én mutattam be a feladatot, elmondtam mit látok magamban szépnek. Majd a gyermekek következtek. Miután minden gyermek elmondta, ki-mit szeret magán/magában, én is elmondtam én mit látok rajtuk/bennük szépnek. Ezzel is segítve a gyermekekben pozitív énkép kialakítását.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A lelki egészség világnapja alkalmával tartottuk meg az októberi Boldogságóra foglalkozást, melynek kezdetén köszöntöttük egymást, átöleltük magunkat és a hozzánk legközelebb álló csoporttársunkat.
Ezt követte a pillanatnyi érzelmeinkről való beszélgetés.
Érzelemkártyákat mutattam fel (pl. mosolygós, szomorú, dühös arcok), és a gyerekekkel megbeszéltük, mikor éreztek ilyet, majd azt segítettem nekik megérteni, hogyan lehet nehéz helyzetekből pozitív tanulságokat levonni.
Pozitív gondolkodás játékok formájában:
„Bátorító mondatok”: Egy körjáték, ahol a gyerekek pozitív üzeneteket mondanak egymásnak, pl. „Nagyon ügyes voltál, ahogy felépítetted a kockatornyot!” Ez fejleszti a társas kapcsolataikat, és erősíti az egymásba vetett bizalmukat.
„Mi lehet a jó oldala?”: A gyerekek elé tárok egy helyzetet (pl. esik az eső, vagy eltört a játék), és a gyerekeknek meg kell találniuk, mi lehet a jó oldala. (Pl. „Esik az eső, de így lesz szép zöld a fű”).
A játék végén előkerül a varázsszemüveg, melynek segítségével könnyebb meglátni a dolgok jó oldalát.
A gyerekek elkészítették saját varázsszemüvegüket: választottak az előre elkészítettekből, és díszítették kedvükre!
Közösen mondtuk el a nap varázsigéjét: Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, Szebbé válik minden benne, amit megmutat!
A foglalkozást kezdő relaxáció
előzte meg. „Totyog a liba, nagy a
galiba’ A gyerekek nagyon
szerették a libákat utánozni.
A foglalkozást kezdő sétálós
énekléssel kezdtük, Bagdy Bella:
Pozitív gyerek vagyok a
Világomban minden rendben van
Bezzeg Anna: Tódi törpe varázsszemüvege című
mese minden gyereket lekötött,
majd elmondták, hogy milyen lehet
a varázsszemüvegben látott világ. Elkészítették a saját
varázsszemüvegüket.
Voltak, akiknek kedvük tartotta elkészíteni Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát.
A csoportszoba tükrében jót játszottunk, a gyerekek elmondták, hogy a tükörbe nézve mi az ami szép, jó benne.
A Boldogság várunknak a második
lépcsőfokára rárajzoltuk az
optimizmus jelét.