A tanév során belekóstoltunk az Önbizalom Program, valamint az Erősségközpontú Oktatási Program néhány feladatába is. Októberben megnéztük a „Hegytetőn” című animációs kisfilmet, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, sokat beszélgettünk róla. A témával kapcsolatban elkészítették saját rajzukat arról, hogy ők milyennek értékelik saját önbizalmukat. Nyíltan, bátran beszéltek önmagukról, gondolataikról.
Az optimizmus gyakorlása
A szomorúságról és a nevetésről szóló mesével indítottuk a foglalkozást: A szomorú királykisasszony címen. Majd megbeszéltük miről szól a mese és hogyan tudnánk megvigasztalni a szomorú király lányát. Megbeszéltük az optimista és pesszimista szó fogalmát, amit konkrét helyzetekhez kötöttünk. Pl. Mit csinálsz, ha nincs kész a dolgozatod?, Elveszett a kulcsod?, A tanító néni téged hívott ki felelni, de nem készültél?. Ezeket helyzetgyakorlatként eljátszottunk. Végül napocskákat készítettünk, hiszen:,,Ha belül hordozod a napot, nem számít, ha kint esik.”
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az Avar találkozón erdei kisállatok szerepébe bújtunk, majd A mesebeli kis szűcs meséjét meghallgattuk, kiegészítettük, ehhez kapcsolódóan beszélgettünk, megvitattuk milyen tulajdonságai vannak a szűcsnek, és meseillusztrációt készítettünk. Képzeletben időutazáson is részt vettünk, elképzeltük milyen lenne az ideális életünk felnőttként.
A pozitív gondolkodás segít meglátni a jó dolgokat, hiszen mindennek van pozitív és negatív oldala is. Dönteni kell, melyikre fókuszálunk.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Reflexió az órához
A gyerekek élvezték az óra elején elhangzó vidám dalt.
(Bíró Eszter:Birkadal)
Megbeszéltük,hogy kiből milyen érzelmet váltott ki.
Vidámságot vagy szomorúságot?
Beszélgettünk a két érzésről.
A „Nevettesd meg a másikat!” páros játék sok vidámsággal teli percet adott.
Ezt fokozta, amikor valami olyan dolgot kellett rajzolni, ami a másikat jókedvre deríti.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért voltak már szomorúak, és ki volt az,aki megvigasztalta őket.
Megvitattuk, hogy mennyire fontos az, hogy jókedvűek legyünk, hogy vidáman teljen a nap a közösségben.
Hallották-e már az optimista szót?
Mit jelent?
A gyerekek jól körülírták a saját szavaikkal a fogalmat.
Mesefeldolgozás következett,amiből megtanultuk, hogy mit jelent a kitartás és az optimista hozzáállás.(Tanmese az optimizmus erejéről)
Az órát rajzolós mondókával és az óra eleji vidám dallal zártuk.
Az októberi első osztályfőnöki óránkat az optimizmus gyakorlásával indítottuk. A nyugodt légkör megteremtése után relaxációs gyakorlattal folytattuk a foglalkozást. Ezután pozitív és negatív smile kártyákat húztak, és mindenki elmondta az érzéseit. Rávilágítottunk az optimizmus és pesszimizmus fogalmára. Az előző évek gyakorlatai alapján látni, hogy most már sokkal világosabb számukra a két fogalom közötti éles különbségre. Az órát meditációval zártuk.
Foglalkozásterv 2. – Az optimizmus gyakorlása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-érzelem kifejező képek bekészítése
-színes ceruzák, ollók, papír, ragasztók bekészítése
Ráhangolódás:
Foglalkozást kezdő éneklés:
Ha jó a kedved üsd a tenyered! című dal eléneklése, mutogatása
Grimasz verseny: Ki tudja közülünk a legszomorúbb és a legvidámabb arcot vágni?
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka.
A pohár félig tele! Kísérlet bemutatása: egy poharat félig töltök folyadékkal és bemutatom, hogy ugyanaz a mennyiség jelentheti, hogy félig üres, vagy félig tele van.
Az optimizmus érzésének fogalom magyarázata. Az optimista ember jellemzői:
Ha optimista vagy akkor:
– nem panaszkodsz, mindig, mindenben meglátod a jót!
Egy csodálatos világ tárul eléd egy csodás szemüvegen át!
Mondóka tanulása:
Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt
Szebbé válik minden benne, amit megmutat!
Örömséta vendégségbe megyünk 8 napos kiscsibéket nézünk meg.
Relaxáció:
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén.
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét.
A mese után megbeszéltük:
-miért voltak már szomorúak a gyerekek:
-hogyan tudunk ezen a szomorúságon segíteni?
Reflektálás:
Készítsünk optimista szemüveget! Rajzolunk, színezünk, kivágunk (minden gyermeknek a képességeihez mérten segítünk)
Téma továbbadása:
– munkafüzet 14. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
.Kalap Jakab : Ha jó a kedved üsd a tenyered
Beszélgettünk mit is jelent a szó: optimizmus?
Minek örülhetünk nap, mint nap. Majd elkészítettük az optimista süncsaládot.
Eljátszottuk, hogy erdei állatok vagyunk. A gyerekek bejárták a termet, és a végén összebújtak a hideg éjszakában.
A tevékenység témája: Optimizmus gyakorlása
Korcsoport: vegyes csoport óvoda 3-7 évesek
Létszám: 26 fő
Előzmény: Beszélgetőkör (Az élet nem csupán nyakig tejfel, bizony vannak jó és rossz dolgok is az életünkben.) De bizony tudunk olyat mondani vagy mutatni amitől a rosszat bizony jobbá varázsolhatjuk.
Játék az érzelem ladbával
Cél: Optimista gondolkodás alakítása, a jó dolgok felismerése, hogyan ismerjem fel a dolgok jó oldalát.
Szervezés: játékok elpakolása a szőnyegről
Foglalkozás helyszíne: csoportszoba
Foglalkozást kezdő relaxáció: Tankönyv 37.oldal „Az én hangom…”
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok dal szabad mozgással kísérve
Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék az érzelmekkel, ehhezz bekapcsoljuk az érzelem ladbákat is, amivel már előzőleg játszhattak a gyerekek a hét folyamán.
A téma feldolgozása mesével: Mese gyertya meggyújtása
Tódi törpe varázsszemüvege ( a mese élvezetes bemutatása)
Beszélgetés a meséről – Voltatok már szomorúak mint a süni?
– sírtatok is mikor szomorúak voltatok?
-Ki segített nektek megnyugodni?
-Mit láttok szépet a világban? (Hagyok időt arra, ha valaki szeretné elmesélni valamit ami a témával kapcsolatban eszébe jut)
-Milyen lehetne ha ti is varázsszemüvegen keresztül látnátok a világot?
„Nekem van egy varázsszemüvegem! De mielőtt körbe adom nektek tanuljuk meg együtt Tódi törpe szebben látó mondókáját!
Hipp hopp, hopp
Itt vagyok! Varázslatot mutatok.
Felteszem
szemüvegem!
Ide ode billentem a fejem.
Szemüvegben messze nézek.
Meglátom a csodaszépet!
Hipp-hopp, hopp
Itt vagyok! Varázslatot mutatok
Ki mit lát benne? XY te mit látsz benne?
Varázsszemüveg készítése színezéssel.
Szadab játék során a mese illusztrációjának színezése szabadon, zsírkrétával és színesceruzával.
A foglalkozás lezárása: az optimizmus jelének színezése
A foglalkozás záró ének: Bagdi Bella: Jól érzem magam Boogie