Egy régi ismerős látogatott meg minket, aki már járt a Cica csoportban. Mindenkit szeretettel köszöntött, símogatott, ölelt és volt egy-két kedves szava a gyerekekhez. Boldog Dóra elmesélte Tódi törpe történetét a gyerekeknek és megtanította nekik, hogyan lehet boldogságot adni másoknak, felvidítani a bánatos embereket. Itt is maradt, hogy meghallgathassa a gyerekeket és emlékeztesse öket a boldogság örömteli élményére.
Az optimizmus gyakorlása
Közösen hallgattuk a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok, optimista szemüveget mutattunk a kezünkkel. Ezt követően az érzelmekkel ismerkedtünk: ki melyiket ismeri, mire gondol, mutassuk meg őket – mimikai játék. Meglátogatott minket Boldog Blanka és Szomorú Szilárd és mindenki eldöntheti melyik lenne szívesen, majd ki is szinezheti.
Közösen hallgattuk a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok, optimista szemüveget mutattunk a kezünkkel. Ezt követően az érzelmekkel ismerkedtünk: ki melyiket ismeri, mire gondol, mutassuk meg őket – mimikai játék. Meglátogatott minket Boldog Blanka és Szomorú Szilárd és mindenki eldöntheti melyik lenne szívesen, majd ki is szinezheti.
Közösen hallgattuk a hónap dalát: Pozitív gyerek vagyok, optimista szemüveget mutattunk a kezünkkel. Ezt követően az érzelmekkel ismerkedtünk: ki melyiket ismeri, mire gondol, mutassuk meg őket – mimikai játék. Meglátogatott minket Boldog Blanka és Szomorú Szilárd és mindenki eldöntheti melyik lenne szívesen, majd ki is szinezheti.
A gyerekekkel Erdei Óvoda programunkat valósítottuk meg. Útnak indultunk és magunkkal vittük két csoportbábunkat is:Tündér Lilit és Tündér Lalát. Megbeszéltük, hogy mindent megteszünk azért, hogy megvédjük a természetet és megmentsük a Földet, ezzel együtt testi-lelki egészségünket. Ebben a csoportunk tündérei is segítenek.
„A pesszimista és az optimista emberek gyakran vonzzák egymást. …” Gary Chapman Ez az idézetet vetítettem ki a gyerekeknek és kértem őket gondolkozzanak el rajta, az ő poharuk félig üres vagy félig teli. A beszédesebbek megosztották gondolataikat a csoporttal, a visszahúzódókat kértem írják le azokat. Tippeket adtak egymásnak, hogyan lehet egy negatív eseményt pozitívan/ pozitívabban felfogni.
Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak.
1.Relaxációs gyakorlatok: „Vasbaba,rongybaba” és „Összehangoló 1″.
2.Érzelmek utánzása a szőnyegen körben ülve, arcbábok körbeadásával. Érzelmek utánzása arccal, hangadással, majd megbeszélése az adott érzelemnek („Mikor éreztél ilyet? Jó vagy rossz volt e?” ) Legvégül a boldog arcról beszélünk. „Melyik a boldog arc? Neked mi okoz boldogságot?”
II. 3. Boldog Blanka és Szomorú Szilárd bábokkal megbeszéljük,mit tehetünk ha a barátunk szomorú,hogyan lehet felvidítani.
4. Tódi törpe Szebben látó mondókájának megtanulása.
5. Bábozás, mese :A medve születésnapja. Az erdőben élő medvének születésnapja lesz,és a barátai nem tudják,milyen ajándéknak örülne,végül közösen egy málnás-mézes tortát készítenek, aminek a medve nagyon megörül.
6. Megbeszélés: Ki minek örülne legjobban a születésnapján? Medve báb körbeadása
7. Mosolygós lufi körbedobálása a gyerekek között Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. zenéjére.
Képek
Az optimizmus tanulható
„ Nincs a világon se jó, se rossz, a gondolat teszi azzá.”
A boldogságóra program második alkalmával az optimista szemlélet kialakításán dolgoztunk tovább. Október az optimizmus gyakorlásának hónapja.
Ebben a furcsa, alaposan megváltozott, újabb és újabb kihívások elé állító időszakban talán még nagyobb szükségünk van az optimizmusra, mint valaha.
Meglátni a rosszban is a jót egy nagyon fontos, tanulható képesség, amely átsegíthet minket a nehéz pillanatokon.
Kitartást, és boldog pillanatokat kívántunk az októberhez is és ha nehezebb időszak kezdődik azt mondtuk eszünkbe jut majd a mondás: Ha az élet citromot dob, készíts belőle limonádét!
Az optimizmust is érdemes gyakorolni! Valójában mindannyian tudjuk, csak nem gyakoroljuk eleget. Az életcél, az örömmel végzett munka az elégedettség, az optimizmus sarokköve. A cél elérése hitet, mindennap megújuló reményt és a cél mellett való elkötelezettséget kíván, ez pedig erőfeszítésre ösztönzi az embert. Nem kell világrengető célokra gondolni, az öröm, optimizmus, a mindennapi életünk része kell, hogy legyen. A foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy mi az oka annak, hogy vidáman, erősen, vagy szomorúan, lehangoltan töltjük a napjainkat az iskolában. Mindenki elkészítette az optimista és pesszimista szemüvegét. Szülői értekezleten a szülők érdeklődve nézték, hogy gyermekük a szomorú vagy vidám csapathoz sorolta magát. Szükséges volt a munka elején a szavakat értelmezni, mivel nem volt mindenkinek érthető ezek jelentése. Szituációs játékban készítettünk citromból limonádét. Jól érezte mindenki magát!
„A lényeg, hogy legyen egy szempár, ami reményt talál ebben a világban, és legyen egy kedves szív, ami hisz abban, hogy léteznek szép dolgok.”
Összegyűjtöttük ötletroham keretében mindazokat az eseményeket, velünk történt dolgokat, amitől optimisták lehetünk. Ezután kiválasztottuk a legjellemzőbbeket és plakátot készítettünk belőlük.