Októberben a gyerekekkkel az optimizmusról beszélgettünk. Elképzeltük mit is szeretnénk az elkövetkező időszakban elérni. Ezt egy varázsszemüvegen keresztül adták a tudtomra.
Az optimizmus gyakorlása
Kedden megrendezésre került a második boldogságórai foglalkozás délutáni keretek között. Háromnegyed 2-kor összehívtam a gyerekeket, akik nagyon lelkesen csatlakoztak hozzám. Megbeszéltük az október hónap témáját, amely az optimizmus. A foglalkozás alsós gyerekeknek szól, az elsős és másodikos diákoknak nehéz volt megfogalmazni az optimista szót, de a harmadikosok már ügyesen mondták, hogy „megpróbáljuk minden nehézségnek a jó oldalát nézni.” A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd meseolvasás következett. A gyerekeknek egy önbizalom erősítő mondókával készültem a foglalkozásra, ezt megtanultuk, azóta minden nap elmondjuk. A délután fő programja az volt, hogy mindenki elkészítse a saját optimista szemüvegét. A gyerekek nagyon élvezték, szívesen díszítették, színezték, vágták a szemüvegeket. Megtanultuk hozzá a kellő varázsigét is. A foglalkozás közben hallgattuk, dúdoltuk, énekeltük a hónap dalát. A gyerekek önfeledten, aktívan, dolgoztak a foglalkozás keretében, nagyon jó hangulatban, pozitív szemléletben telt a délután. Nagyon fontosnak tartom, hogy nem csak e délután keretében emlékezzünk meg az optimizmusról, ezért hangoztattam a gyerekeknek, hogy tanítsák meg a mondókát és a varázsigét az osztálytársaiknak is. Bízom benne, hogy a következő alkalmakkor is szívesen visszajárnak a gyerekek a boldogságórára.
A Bólyi Általános Iskola 7. évfolyamával október 15-én útra kelltünk, s meglátogattuk a többi osztályt, ingyen öleléseket osztogatva.
Szem nem maradt szárazon, amikor a tanári szobába, igazgatói irodába is betértünk.
Csupa boldog iskolás, tanár, dolgozó.
Mégis a 7-es gyerekek voltak a legboldogabbak, örömet okozni mindig jó. 🥰
Az Ölelés Világnapján tartottuk meg az októberi Boldogságóránkat.
Indításképpen meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt, majd megbeszéltük az optimizmus, a pozitív érzés jelentését.
Első feladatként, olyan dologra kellett gondolniuk, ami régen nehezen ment, de ma már profi módon megy! (biciklizés, olvasás, szorzótábla…) Megbeszéltük, hogy a gyakorlás, az önbizalom segít, hogy ügyesebbek legyenek ezekben a dolgokban.
Fejlődés szemléletmódú nyújtást végeztünk az óra közepén, lazításképpen. Ezután be kellett fejezniük egy mondatot: Ez fantasztikus, mert … (pozitív szemléletmód)
Képzeletben mindenkinek adtam egy lufit. Elmondták a gyerekek, ki milyen színűt kapott, majd fel kellett fújni. Azt figyeltem meg, hogy ki milyen nagyra fújta. Észrevehető volt, hogy a lufik nagysága -kezükkel mutatták- egyenesen arányos az önbizalmukkal.
Ezután kapott mindenki egy színes papírlufit, amire ráírták, hogy ki milyen dolognak örül. Majd körbevágás után egy luficsokrot készítettünk a terem ajtajára. Örömmel olvasgatták egymás írásait.
I. Bev.: Relaxációs gyakorlat: „Napra a forgó a nappraforgó” (12.)
Ráhangoló játék: „Mitől lehet jó egy nap számodra?” Ötletbörze.
II. Főrész: Elméleti háttér
Optimizmus, hogyan befolyásolja az életünk?
Beszélgetés a témakörről. (Optimista, azaz reménykedő realista. Tudtad?)
Rávezető feladat: „Mindig van megoldás!”
Képes keresztrejtvény.
Téma feldolgozása:
„Szemléletváltás” gyakorlat.
(„Optimista szemüveg” készítése)
II. Bef.: Játékos gyakorlat: „Boldog élet egy év múlva”
Optimista jövőkép elképzelése. („Ideális Jövő Bál”)
Meditációs gyakorlat: Az optimizmus gyakorlására.
Gyermekdal: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok.
Relaxációs gyakorlat – „Égig érő fa vagyok…”
Idézet értelmezése
A szomorú királykisasszony című mese elolvasása, megbeszélése
A pohár félig tele vagy félig üres – az optimista ember jellemzői
Optimista szemüveg készítése, kipróbálása
Jó okom van rá…
Optimista mondatok megfogalmazása
Levezető meditáció – „A napos oldalon járok…”
Ezen a héten tartottuk iskolánkban az egészség hetet különböző programokkal, ehhez választottam ki kiegészítésként az október 10-i lelki egészség világnapot témaként.
Egy feladatlapot állítottam össze idiómákkal; az első a ‘A sound mind in a sound body’ ( Ép testben ép lélek) volt. Magyarázatot, példákat adtam, a tanulók pedig illusztrációkat készítettek hozzá.
Ezenkívül a 11.osztályos Nemzetközi Érettségi programos diákjaim plakátokat készítettek erre a napra, a lelki egészségről, amelyet kitettünk az iskolában.
Szolfézs csoportommal varázsszemüveget készítettünk a tanóra elején.
Többféle alakú papírszemüveget készítettem elő, hogy a gyerekek majd választhassanak.
Elképzeltük, hogy van egy olyan varázsszemüvegünk, amelyet ha felvesztünk, meglátjuk a rossz dolgokban is a jót!
Beszélgettünk olyan esetekről, amikor valami rossz történt velünk, például egy fellépés a növendékhangversenyen nem úgy sikerül, ahogy azt szerettük volna! Mi történik, ha feltesszük képzeletbeli varázsszemüvegünket? A gyerekek elmondták, hogy ezen keresztül hogyan tudják jóra fordítani a történteket, illetve meglátni a helyzet jó oldalát.
Majd mindenki elkészítette saját varázsszemüvegét, díszítették, színezték kedvükre.
A második boldogságórát nagyon vidáman kezdtük. A világomban minden rendben van című dalt óra előtti szünetben meghallgattuk . Ez olyan jókedvre derített mindenkit, hogy egyből elkezdtek vonatozni a gyerekek. A táblára felírt optimista, pesszimista szavakat nem minden tanuló ismerte illetve jelentését nem tudta. Szinonimákat kerestünk és megbeszéltünk pár érdekes ehhez kapcsolódó idézetet is. Egyik diák felolvasta a történetet a lakatlan szigetről. Ezek után már mindenki könnyen át tudta fordítani a pesszimista gondolatokat optimista szemléletté.