
Az optimizmus gyakorlása


A csoport közös varázsszemüveget készített. A gyerekek a szemük elé tartva a szemüveget elmondhatták mit látnak szépnek maguk körül.
– \\\”Szépnek látom a madarakat.\\\”
– \\\”Szépnek látom az óvónénit.\\\”
– \\\”Szépnek látom az óvodát.\\\”
– \\\”Szépnek látom a pajtásom.\\\”




Salkaházi Sára Katolikus Iskola
Nagyító F/2
Csoportunk általános iskola felső tagozatos összevont osztály (5-8. osztály), melyben 9 fő értelmileg akadályozott gyermek tanul. Kéttanítós rendszerben dolgozunk, közösen végezzük a boldogságóra programsorozatát (Vári Melinda, Oláhné Papp Erzsébet), két asszisztens segítségével.

Medgyesegyházi Varázserdő Óvoda
Elbáboztuk a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, elmondtuk a mondókát együtt és készítettünk egy saját varázsszemüveget amivel szebben láthatjuk a világot.

Salkaházi Sára Katolikus Iskola
Nagyító
Csoportunk általános iskola felső tagozatos, összevont osztály (5-8. osztály), melyben 9 fő értelmileg akadályozott gyermek tanul. Két tanítós rendszerben dolgozunk, közösen végezzük a Boldogságóra programsorozatát ( Oláhné Papp Erzsébet, Vári Melinda), két asszisztens segítségével.

Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
Ez a hét az optimizmusról szólt. Az első napon a reggeli utáni beszélgető kört ezzel a kérdéssel kezdtem: ” Mi az az optimizmus?” kis – középső csoportként jobbnál-jobb válaszok érkeztek, míg végül elárultam mit is jelent ez a szó valójában, és természetesen példákat is mondtam hozzá.
A következő napon egy a gyermekek által szimpatikusnak talált plüss állatot elneveztünk ” Optimista Olivérnek”. Olivér körbe járt, és a gyermekeknek el kellett mondania, hogy ma miért optimisták. Ezt a kört én kezdtem, és aki elakadt annak segítettem.
A program folytatásaként egy tükör járt körbe gyermekek közt, belenéztek és elmondták mit látnak magukon jónak, szépnek. A beszélgetés után pedig le is rajzolták a mosolygós énjüket egy papírra.
Az utolsó előtti nap 2 csapatot alakítottunk, az egyik fele volt a mindig vidám – optimista, a másik csapat pedig a szomorú – pesszimista csapat. Az optimisták dolga az volt, hogy felvidítsák a másik csoportot, ami nagyon könnyen sikerült nekik.
A program hetén a „Tódi törpe varázsszemüvege volt” volt a mese, és sokszor táncoltunk a „pozitív gyermek vagyok” című dalra is. A gyermekkel készítettünk varázsszemüveget, amit minden mese előtt felvettek. A hét zárásaként pedig egy nagy posztert készítettünk, ahol az állatok csak akkor vidámak, ha tisztaság van az erdőben.
A gyermekek, és személy szerint én is nagyon élveztük ezt a hetet.
Punk Nóra óvodapedagógus

Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Az optimizmus gyakorlása téma keretében egy tablót készítettünk, amin egy pocsolya látható, tele esővízzel, kaviccsal, falevelekkel. Az összevont csoportban 2.,3. és 4. osztályos enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek tanulnak. A gyerekek feladata az volt, hogy számukra szép dolgokat találjanak ezen a képen. Sikerült megvalósítani, jól ráéreztek a képen látható pozitív dolgokra, megtalálták a számukra tetszetős dolgokat.
A gyerekeink számára nagyon nehéz ennek a témának a feldolgozása, nehezen fejezik ki a gondolataikat. Ez egyrészről az értelmi sérülésük, másrészről a családi hátterük okozza. Életkoruk szempontjából is nehezen ragadják meg a témát.