BOLDOGSÁGÓRA
Az Optimizmus gyakorlása témakör
Osztály: 3. osztály (általános tantervű)
Az óra célja:
• Az optimizmus jelentőségének megértése, a jó meglátása, befogadása mese feldolgozásán, keresztül
• Tisztánlátó varázsszemüveg készítése
Felhasznált irodalom:
• Bagdi Bella – Prof.Dr. Bagdy Emőke – Dobrova Zita: Boldogságóra kézikönyv 6-10 éveseknek
• Bagdi Bella – Dobrova Zita: Boldogságóra munkafüzet 6-10 éveseknek
I. Órakezdő relaxáció, éneklés
1. Relaxáció: „Napra forgó a napraforgó”
Cél: Az óra ráhangolódása, a gyerekek ellazítása.
– Gyakorlat: törökülésben vagy a padban ülve, a két kart magasra emelve csak a törzset fordítjuk el jobbra, mintha onnan sütne a nap, majd balra, most onnan süt a a nap. Kétszer ismételjük a gyakorlatot. (Korhatár nélküli)
2. Pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása
Hallgassátok meg a “Pozitív gyerek vagyok ” Bagdi Bella dalt ezen
a linken: https://www.youtube.com/watch?v=CnIjYdIvjuk
Tanítói kérdések:
• Milyen idegen szót ismétel a dal?
• Mit jelenthet?
• Mi lehet a szó ellentéte?
3. Nevetésverseny
Két csapat jelre (grimaszol, nevet, bohóckodik) nevetteti a másik csapatot külön indítva. Akik nevetnek, átállnak a nevettető csapatba. Az a csapat nyer, amelyiknek több tagja van. Fél percet adok a nevettetésre egy-egy alkalommal.
Most hogy érzed magad? Mitől érezted magad jobban?
II. A téma feldolgozása:
Nézzétek meg a következő mesét: A szomorú királykisasszony és a varázslatos bárányka
Beszélgetést irányító, érzékenyítő kérdések:
• Ki volt mindig szomorú?
• Miért lehetett szomorú?
• Te voltál-e már szomorú?
• Milyen érzés szomorúnak lenni?
• Ha másokat szomorúnak látsz, milyen érzés az neked?
• Mit teszel ilyenkor a másikért?
• Szívesen vagy rosszkedvű emberek társaságában? Miért?
• Ha rossz a kedvetek, megosztjátok másokkal vagy inkább egyedül szomorkodtok?
• Miért osztod meg mással, ha szomorú vagy? Más jobban megoldja a problémádat?
• Ki volt a mesében, aki vidámmá tudta tenni a királykisasszonyt? Miért?
• Mit tanácsoltál volna a királykisasszonynak, hogy ne legyen szomorú?
• Te jobban érzed magad jó kedvű emberekkel?
• Ki volt optimista a mesében és ki volt pesszimista?
• Te milyen vagy általában? Milyen szeretnél lenni?
Dicséret: Ügyesen észrevettétek a különbséget! Szeretném, ha sokszor alkalmaznátok a pozitív gondolkodást!
Hallgasd meg a következő idézetet:
„Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.”
(Janikovszky Éva)
Tudtad-e, hogy az optimista ember nem panaszkodik, nem szomorkodik, mert hamar
meglátja a jobb megoldást, ami jó hatással van rá, ezért sokkal vidámabb tud lenni minden nap?
III. Optimista varázsszemüveg készítése
Most mindenki elkészíti magának azt a varázsszemüveget, amelyben a dolgok jó részét fogja meglátni! Gondolj most egy nem kellemes élményre, de lásd meg, mit változtatott az benned jobbá! Rajzold le a szemüveg egyik részébe a kellemetlen élményt (bal), a másik részébe pedig (jobb), hogy mi volt pozitív, jó része?
Közben ismét a korábban hallott zene szól.
IV. Zárás meditációval
• Most pedig hajtsd le a fejed a padra, csukd be a szemed és engedd, hogy figyelmed megérkezzen a belső világodba.
• …és most bízd rá a szívedre, mond utánam magadban…: „a napos oldalon járok, jót a rosszban is meglátok…derűs vagyok…és szeretem, milyen vidám az életem”…
• Képzeld magad egy virágos kertbe, ahová elülteted ezt a gondolatot, és ott gyökeret ereszt…majd szépen kivirágzik.
• Nézd, mennyi virágot hozott…
• Nyisd ki a szemed, és hozz magaddal egy mosolyt.. sóhajts egy jó nagyot!..