
Az optimizmus gyakorlása


Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor általános Iskola és AMI
A Szolnoki Kőrösi Cs. S. Ált. Iskola 2. a osztályos tanulói így látják pozitívan a világot. Sok nehéz helyzet van az életben, de megpróbáljuk meglátni és megtalálni a pillanatok örömét, optimista szemüvegen keresztül látni egymást. Pozitív gondolatok tükröződnek a gyerekek munkáin, nem szívesen készítettek negatív arcokat. Mindannyian megrajzolták magukat vidáman, optimistán. Nemcsak alkotásokat készítettünk, hanem kedvenc játékunk a pozitív pletyka volt. Nagyon tetszett nekik, hogy mindenkiről csak szép, kedves tulajdonságokat lehetett mondani. Ezzel is a közösségben előforduló csúfolódásoknak próbáltuk elejét venni. Bár, csak az idén kapcsolódtunk be a programba, de nagyon élvezzük minden közösen megélt pillanatát!
OPTIMISTA GYEREK VAGYOK
Ebben a hónapban igyekeztem minden esetleges negatív helyzetet pozitívvá változtatni, hogy ráhangolódjanak a témára.
A legjobb apropót mégis egy borongós esős nap adta, amikor a gyerekek azon szomorkodtak, hogy nem tudunk kimenni az udvarra játszani. Ekkor elmondtam nekik az örömhírt, hogy az egyik ovis társuk éppen aznap ünnepli a születésnapját, aminek nagyon örültek. Az ünneplést Bagdi Bella Isten éltessen, boldog szülinapot című dalával indítottuk, amitől mindenkinek jó kedve kerekedett. Ekkor érkezett hozzánk vendégségbe Boldog Dóra (hurrá végre elkészült), aki megcsendítette a kis varázs csengőjét. Ajándékot is hozott magával, a Tódi Törpe varázsszemüvege című mesét. Érdeklődve hallgatták, sőt a mondókát már együtt mondták a mesehőssel, ezzel is kifejezve, hogy teljesen beleélték magukat a történetbe.
Ezután mindenki elkészítette a saját varázsszemüvegét, színezték, majd az évszakhoz kapcsolódóan őszi falevelekkel díszítették.
Csodaszép szemüvegek lettek, amit aztán fel is vettek és így mondták el újra a mondókát.
Megbeszéltük, hogy azon a napon ki mit lát jónak, szépnek a szemüvegén keresztül.
Remélem, hogy sikerült megértetni velük, hogy minden nehéz helyzetben kereshetünk valami jót is. Tudom, hogy a problémák attól még nem múlnak el, hogy akkor is megoldásra váró feladatok lesznek, de ne engedjük, hogy lehúzzanak minket.
Hiszen attól is jobb velünk a világ, ha a borús helyzetekben is tudunk mosolyogni egymásra!
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A hónap témáját feldolgozó óránkon elsőként az elmúlt évben készített optimista szemüvegeinket tettük fel és ebben hallgattuk meg a számunkra nagyon tetszetős hónap dalát.
Ezután elkészítettük a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka pálcákat, amikkel később sikerült megnevettettünk egymást.
Rajzainkon azt igyekeztünk kifejezni, hogy ki és miben látja a világot szépnek. Ebből közös montázst alkottunk az óra végén.
A mese bemutatása és feldolgozása után elkészítette minden kisgyermek az optimista szemüvegét. Mennyivel jobb így látni a világot! A szemüveg segítségével ellentétpárokat kerestünk negatív helyzetek megoldásához és szavak ellentétpárjait kerestük meg.
Pozitív gyerek vagyok dalra kendőkkel játszottunk, táncoltunk és énekeltünk. A relaxációs gyakorlatok már szinte mindennapjaink részévé váltak. Mennyivel könnyebb a világ , a helyzet, ha a varázsszemüveg segítségével a jót látjuk meg vele. A tevékenységek, játékok során a gyerekekkel, együtt mi magunk felnőttek is rengeteget tanulunk a Boldogságórák gyakorlataiból.
Kecskeméti Bekvárosi Zrínyi Ilona Általános Iskola Béke Általános Iskolája
Ez a téma még most második osztályban is nehéznek bizonyult a gyerekeknek. Elvont fogalom a pozitív és negatív gondolkodás számukra, de próbáltuk egyszerűen megközelíteni, az ő szintjükön. Ezt a témát is KIP-es rajzóra keretében dolgoztuk fel 3 csoportban. Az óra „Nagy gondolata”(minden KIP-es órának van egy nagy gondolata, ami tömören, velősen megfogalmazza az óra témáját) „Félig üres, félig tele” volt. A mese feldolgozása, megbeszélése után megkapták a csoportok a feladataikat. Az első csoport készítette a feltöltendő feladatot, a Nagyító címmel. A második csoport Bátorító SMS-eket küldött , amihez rajzot is készítettek, a harmadik egy valós eseményt örökített meg, ami nehezen indult, de pozitív hozzáállással, küzdelemmel végül sikert aratott.
Pilisborosjenő Mesevölgy Óvoda
A különböző életkorú Mókus csoportosok mindannyian fel tudtak idézni olyan eseményt, amikor valami miatt szomorúak voltak, de felvidította őket a reményteljes gondolat, hogy a helyzet hamarosan jobbra fordul. Közös rajzunk készítéséhez azt a szituációt választottuk, amikor az ég beborul, talán esni is kezd. Ilyenkor nem lehet kimenni játszani, ettől sok kisgyerek elkeseredik. Sőt! Rajzukon még az anyukák némelyike is könnyeket hullajt 🙂 Látható azonban, hogy pár gyermek a szomorú szituáció megjelenítésekor is halványt mosolyt rajzolt az arcokra, hiszen – mint mondták – talán hamarosan ki süt a nap. Közös alkotásuk közepén meg is jelenítették a mosolygós Napot, a nyíló virágokat és a szivárványt is.