Téma feldolgozás, plakátkészítés, Gyűjtsd a mosolyokat

Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Októberben tovább vezettük a Hála naplónkat az optimizmus nevében, hiszen hálásak lehetünk azért is, ha optimistán látjuk, láthatjuk kicsi világunkat. LEHETŐSÉGünk van optimistának lenni. Sokat beszélgettünk a pesszimizmusról is, (ami egy teljesen új fogalom volt számunkra 🙂 ) és hogy tanulható a boldogság. Boncolgattunk, értelmeztünk idézeteket az optimizmusról és jókat derültünk a pesszimista-optimista vicceken. A hónapban tartottunk 1 szokásos őszi rendezvényt is, ez a nap idén PU-SZILVA nap volt. Nagyon jól éreztük magunkat………….egész hónapban. 🙂 Sok-sok 5lettel, izgalommal és kitartással készítettük el a plakátjainkat :
1. \”Épp amikor a hernyó azt gondolta,hogy mindennek vége, átváltozott pillangóvá.\” Müller Péter
2. \”Figyeld a tengert, és látni fogsz.\” A Karib-tenger kalózai c. film
\”A tenger szépsége nem csökken szemünkben attól, hogy tudjuk, olykor hajók süllyednek el.\”
Simone Weil
Az óra elején megkülönböztettük, hogy hogyan gondolkodik egy optimista és hogyan egy pesszimista ember. A tanulók papírcsíkokat kaptak,melyeken állítások szerepeltek. Fel kellett ragasztani egy kartonpapírra. Ügyesen oldották meg a feladatot, minden kijelentés jó helyre került. Ezután egy papírt kaptak melyen öt állítás volt.Én mindegyikhez megfogalmaztam egy pesszimista reakciót. A gyerekek feladata az volt, hogy írjanak mindenhová egy-egy optimista gondolatot. Többnyire jó megoldások születtek, de olyan is volt aminek nem volt köze a témához. Végül mindenki kapott egy kör alakú papírt, amire fel kellett írniuk: ki miben jó. Ettől a feladattól kicsit vonakodtak,de sikerült végrehajtani ezt is. Az óra végén megbeszéltük, hogy hogyan fokozhatja boldogságunkat az optimista szemlélet.
A Sennyey Elza Általános Iskola 2.a osztályos tanulói nagyon várták már a Boldogságórát. Az óra elején meghallgattuk a dalt. Megbeszéltük az optimizmus jelentését és fontosságát. A mese felolvasása után elkészítettük a szívecskéinket, melyekre az optimista és pesszimista rajzaikat jelenítették meg a tanulók. Az óra elejétől a végéig motiválta a gyerekeket a pozitív megerősítés, hogy „Hiszek magamban.”
2018. október 18. Nagy nap volt ez a gyerekek életében, hiszen elérkezett a boldogságóra napja. Ötletadónak meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon tetszett nekik. Megbeszéltük a dal mondanivalóját, megismerték az optimizmus szó jelentését. A táblára feltett smiley kép további gondolatokat indított el bennük. A közös plakátkészítés volt a nap fénypontja. A kék körökbe problémás helyzetek kerültek. Ezekhez a szituációkban is megtaláltuk a jót és a sárga körökbe írtuk. A végén pozitív, optimista gondolatokat gyűjtöttek össze. Akinek volt kedve, zárásként bátorító sms-t írhatott a barátjának. Nagyon jól éreztük magunkat!
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban az optimizmussal foglalkoztunk. Meghallgatták a gyerekek a szomorú királykisasszony meséjét és megrajzolták a királykisasszony arcát a mese végén. Egymás megnevettetése nagyon mókás feladat volt, jót derültek egymáson. Ennek a hónapnak a dala szintén nagy kedvenc lett. Sokszor hallom, hogy szünetben is dúdolgatják. 🙂
Megbeszéltük az optimista és pesszimista ember jellemzőit, érzéseit, majd mindenki elkészítette a saját pozitív tükörképét. Készült csoportmunkában tabló is a témával kapcsolatban.
Ebben a témában ismét lehetőségünk nyílt arra, hogy jobban megismerhettük egymás véleményét, gondolatait a gyerekeimmel. Örömmel és megnyugvással tapasztaltam, hogy gyermeki lelkükben inkább az optimista szemlélet uralkodik és negatív hatás ellenére is igyekeznek a legjobbat kihozni magukból, a helyzetből. A hónap dala nagyon tetszett nekik, amit más alkalommal is szívesen meghallgatunk.
Értékes, tartalmas órákat hoztak az októberi foglalkozások. Optimista szemüvegben máris pozitívabban láttuk a világot és ami a legfontosabb, saját magunkat és társainkat. Pesszimista, optimista mondatokat csoportosítottunk, a pesszimistákat pozitívvá alakítottuk. Optimista plakátunk ábrái, színei jól érzékeltetik a különbségeket. Sikerült együtt, egymás közelében vita nélkül, egy közös célért tevékenykedni. Érzékszerveinket is a világ pozitív ingereire irányítottuk, sok csodát felfedezhettünk. Pozitivity társasjátékkal még jobban megismertük egymást.
Tódi törpe varázsszemüveges meséje sok tanulságot hozott nekünk, negatív gondolatainkat együtt alakítottuk pozitív irányba, összegyűjtöttük erősségeinket, Optimista Pista közös rajzával pedig az optimista diák jellemzőit összegeztük. Optimista házikónk puzzle darabkákból tevődött össze, melyet csoportmunkában alkottuk meg, tele írva pozitív, dícsérő mondatokkal. Minden óránk vidáman zárul, hiszen táncolunk, énekelünk.