
Az optimizmus gyakorlása


Ezen az órán csoportokban dolgoztak a gyerekek. Az elkészült munkákon a rendetlen, szemetes környezetből mindenképpen kitűnik valami pozitívum, például kis virág, szép házak, vidám domboldal.
Az apró Sünikékkel ebben a hónapban az optimizmust gyakoroltuk. Tódi törpe meséjét több napon keresztül, visszatérően hallgattuk. Varázs szemüveget készítettünk, közben mondogattuk a meséből megtanult rövidke, Tódi törpe szebben látó mondókáját. Megismerkedtünk szomorú Szilárddal és boldog Blankával, s a tükörben találkozva önmagunkkal boldog, és szomorú arcot varázsoltunk.Miért voltunk szomorúak? Mikor vagyunk boldogok?Hogyan tudjuk a rosszat jóra fordítani?Mindezekre beszélgető körben válaszoltunk.Befogadási időszak végén is előfordul a rosszkedv, ezért az ezt elűző dalocskát is meghallgattuk, s a „rosszkedvünk eltűnt már”.Mindenki számára készítettünk egy vidám és egy szomorú arcocskát, s ha óvodába érkezik, kiválaszthatja milyen a hangulata. Ha szomorú, felveheti a varázs szemüvegét, s mindjárt szebbnek látja a világot.De ha mégse: mi segítünk Neki! Hiszen optimisták vagyunk! A rosszban is igyekszünk meglátni, megláttatni a jót!
Az októberi hónap témájával a tervezett programjainkra való felkészüléskor, és a megvalósulás utáni feldolgozáson foglalkoztunk.
Őszi, évről-évre visszatérő programunk pl. az Erdők hete keretében egy erdészeti szakközépiskolába szervezett kirándulás. A felkészülés során felidéztük a korábbi évek képeiből emlékeinket, és ezekből terveztük meg a várható programot. Az autizmussal élő tanulók számára a látható, előre képekkel jelzett program biztonságot ad, így optimistán vártuk az utazás napját. Nyugodt, jó hangulatban zajlott a kirándulásunk a vonatozástól kezdve a szakközépiskola által biztosított programokon át egészen a hazautazásig. A következő tanítási napon az idei látogatásunk képein keresztül feldolgoztuk a látottakat, élményeinket a gyerekek naplójában rögzítettük is képekkel, egyszerű megjegyzésekkel.
Az előre várt események mind megvalósultak, így optimista várakozásunk teljesült, minden megvalósult esemény mellé mosolygós arcot tudtunk rajzolni a gyerekek naplójába.
Pécsi Szieberth Róbert Általános Iskola és AMI
Ebben a hónapban a Medve projektünkhöz kapcsolódóan két bocs költözött az osztályunkba: Derűs Dönci és Dörmögő Dörmi. Az ő beszélgetéseik segítettek rájönni a gyerekeknek, hogy milyen is a pozitív gondolkodás. Végül Dönci rajzát is elkészítette mindenki, s egy kis tanítói segítséggel a pozitív üzenetek is rákerültek a művekre.
Nagymágocsi Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde
A Boldogságóra második hónapjának témájaként a gyerekekkel az optimizmus fogalmával ismerkedtünk meg. Találkoztak Szomorú Szilárddal és Boldog Blankával, akikkel mozgásos játékot játszottak és mindenki el is készíthette a neki tetsző arcot festéssel, színezéssel hurkapálcára ragasztva. Tódi törpe varázszszemüvege című mesét követően dekorgumiból készültek a csillogó-villogó varázsszemüvegek. A gyerekek hazavitték alkotásaikat, de a hónapban többször visszahozták a csoportba, hogy tudjanak vele játszani.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Elérkezett a várva várt Boldogságóra, amit ujjongva fogadtak a gyermekek. Nagy sikert aratott az ,,Add tovább a grimaszt” című játék. Páros munkával oldották meg a keresztrejtvényt, amely azt sugallta, hogy mindig van megoldás. Elkészítették saját tükörképüket, melyen az optimizmus sugárzott az arcukon. Hamarosan szükség is volt rá, mivel néhány tanulónak rosszul sikerült a környezet dolgozata. Többüknek könnybe lábadt a szeme. Belenéztek a varázstükörbe és már mosoly sugárzott az arcukon.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek megismerkedtek az optimista és pesszimista szemléletmóddal. A mesefeldolgozás után szituációs játékkal szemléltették a jókedvű embereket. Jókedvűen grimaszoltak, amivel megnevettették társaikat. Végül a képzeletbeli tükörbe rajzolták le önmagukat. Az önarcképekről a boldog, optimista életszemlélet tükröződött.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Feldolgoztuk a szomorú kisasszony c mesét.-meseillusztrációt készítettünk.
Dramatikus játékok voltak a padtársak között.:szomorúság-nevetés-vigasztalás-öröm-humor-kacagás kifejezése .
Elkészítettük az ” Örök mosoly” varázstükröt
Kacagó versenyt tartottunk.
Naponta hallgatjuk Bagdi Bella: Pozítiv gyerek vagyok c. dalát és énekeljük együtt.-
Martfűi József Attila Általános Iskola
Kedves Vivi!
Láttam, milyen kitartóan dolgoztál matematika órán. Próbáltad megcsinálni a feladatot.
Megcsináltad! Ügyes vagy!
Nagyon büszke lehetsz magadra, én az vagyok rád!
Bízz magadban!
Ölel barátnőd: Lili
Kedves Dávid!
Láttam, milyen kétségbeesett arccal álltál a sorban.
Tudom, félsz a találkozástól, mégis megtetted.
Nagyra értékelem! Ügyes vagy!
Tudok segíteni valahogy? Szívesen meghallgatlak.
Szeretnék együttműködni veled.
Segítő szándékkal üdvözöl: Niki néni
Gábor, csodállak!
Neked milyen jó a memóriád!
Eszedbe jutott mit kell csinálni a napköziben.
Sokat dolgoztál, ezzel sokat segítettél nekem.
Köszönöm az értékes ötleteidet!
Szeretettel gondolok rád: Kati néni
Drága Anna!
Nem győztél a sorversenyben, de a játék sokszor szerencsén is múlik.
Nekem se sikerült minden hibátlanul.
Mindenki hibázik.
Legközelebb is megpróbáljuk!
Fel a fejjel!
Barátod: Zoli