
Az optimizmus gyakorlása


Petőfi Sándor Általános Iskola
A lelkes Bagázs csapat hetedikesei több tevékenységgel haladtak a cél felé.
Első tevékenység: Vidíts fel!
Második tevékenység: Vedd észre a szépet, a jót, légy optimista!
A jókedv mintha kéznél lett volna mindig – lehet, csak a zsebükből kellet elővegyék a gyerekek. Irányító: Takács Katalin, osztálynevelő
Az októberi foglalkozáson eljött hozzánk Szomorú Szilárd és Boldog Dóra játszani. A csoport egyik részének fel kellett vidítania a csoport másik felét. Hihetetlen jó hangulatban játszottunk, nagyon élvezték, felszabadultak voltak, könnyedek. Másik alkalommal ismerkedtünk a Pozitivity társasjátékkal. Mélyebb beszélgetésekre lehetőséget nyílik a játék során.
A következő megállapítást vettük alapul az osztályommal (8.b szivárványok):
Már megint engem hívott ki felelni a matektanár. Biztosan pikkel rám!
Gyűjtöttünk 5 pesszimista magyarázatot erre az állításra:
1. Már megint ugyanaz történik! Engem gyűlöl az egész világ!
2. Rám fogták, hogy én törtem el a tanár kedvenc vázáját, pedig nem is én voltam. Ezért feleltet engem.
3. Miért pont engem szemelt ki? Ennyire gyűlölne?
4. Már megint engem hívott ki? Azt hiszi, csak én nem tanulok ebben az osztályban?
5. Már megint én felelek? Tudtam, hogy nem kellett volna jönni!
Ezután átalakítottuk ezeket az állításokat optimistává:
1. Jaj, de jó, hogy felelhetek! Legalább még egy ötössel gyarapodik a gyűjteményem!
2. Legalább a tanár azzal foglalkozik, hogy jó jegyeim legyenek!
3. Legalább a szüleim megdicsérnek, hogy újabb jó jegyet vittem haza!
4. Most legalább bebizonyíthatom, hogy otthon sokat tanulok, mert különben nem hiszik el.
5. A tanár azért feleltetett, mert tudta, hogy készültem.
A zárókörben összefoglaltuk, ki miben jó: sport, foci, történelem, földrajz, angol, helyesírás, otthoni takarítás, tanterem
díszítése, őszi díszek kivágása, segítés a takarító néniknek…
Végezetül meghallgattuk a boldogságdalt.
Ötödikeseimmel beszélgettünk az optimizmusról, a pozitív hozzáállásról, megpróbáltunk negatív gondolatokat pozitívra átfordítani. Kiválasztottunk 4-5 szituációt, amire mindenki egy-egy SMS írásával reagált. Az általuk legjobbnak tartott hármat választottuk feltöltésre.
Hajdúböszörmény Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája
A Körte csoport 6-7 éves gyerekek csoportja. Ennek a témának az „Annak örülök, hogy…” címet adtuk, amelyet közös beszélgetéssel vezettünk be. Ezután következett a „Fejezd be a mondatot: Annak örülök, hogy…” című játék. A gyerekek gondolatait szobor- és mimikai játékkal segítettük kibontakozni: „Testtartással mutasd meg, milyen, amikor tetszik valami, és milyen, amikor boldog vagy!”, illetve „Milyen az arcod, amikor örülsz valaminek, és amikor majd’ kicsattansz a boldogságtól!”.
Játékban való továbbélésként aki szerette volna, lerajzolhatta azt, hogy minek örül a legjobban. Örömteli, boldog perceket töltöttünk el a játékidőn belül a gyerekekkel.
Köszönjük, Boldogságóra!
Megtartottuk a második boldogságórát az AT1/2 osztályban. A hunopti teszt kitöltése rámutatott arra, hogy nem mindenki optimista az osztályban. Az optimizmus növelése céljából megbeszéltük miért jó hogy ebbe az osztályközösségbe tartozunk. Készítettünk egy mosolygós napocskát, amelynek sugaraira felírtuk gondolatainkat erről a témáról.
Újból elővettük a mesetündérünket, meggyújtottuk a mécsest a fehér gyertyatartóban, amit ezeken az alkalmakon használunk. A kerekerdő kalandra hív téged…. kezdetű mondókával útjára indult a tündér. Kézről kézre járt, majd egy gyermek átölelő kezeiben megállt. Kezdődhet a mese! A Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét mindenki csendben, értő figyelemmel hallgatta. A gyertya elfújása után beszélgetőkör keretében a következő kérdésekre válaszoltak a gyerekek őszintén: Voltatok már szomorúak? Mit láttok szépnek a világban? Mi az amin változtatnátok, ha tehetnétek? Természetesen a segédeszköz, a varázsszemüveg is előkerült, amelyen keresztül”minden szebbé válik”. A beszélgetés lezárásaként meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok c.dalt. A gyerekek nagy örömmel fogadták, hogy, készíthetnek egy saját varázsszemüveget is, egy Pozitív szemüveget! Majd otthon nemcsak ők, de bárki a családból, ha belenéz mindent Szépnek lát!
Helvécia-Ballószög Általános Iskola Kossuth Lajos Általános Iskolája
Az optimizmus gyakorlása témájú boldogságórán az első osztályban a \”Mit jelent az optimizmus?\” kérdésre természetesen a gyerekek nem tudnak még válaszolni. A beszélgetést egy történet kapcsán kezdtük el, melyben egy kisgyerek eltévedt az erdőben . Meghallgattuk egymást, ki mit tenne hasonló esetben .Megszülettek az összegzések: Minden jó , ha jó a vége.; Bízni kell magunkban; Az Isten megsegít; Mindig keressük a jót. Nagy sikert aratott a nevetésverseny. A foglalkozás végén varázsgömböt készítettünk, melybe belerajzolták a gyerekek valamilyen a jövőre vonatkozó tervüket, kívánságukat.
Október 26-án délelőtt boldogságórákat tartottunk. Az alsó tagozatosok a tornacsarnokban közös játékkal, relaxálással kezdték a napot. Ezt követően az osztályban minden gyerek elkészítette a varázstükrét, lerajzolta magát boldognak, vidámnak.