Az optimizmus gyakorlása
Kőbányai Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
Az órára a ráhangolódást Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalával kezdtük. A téma bevezetését Hogy vagy ma? arcjátékkal folytattuk. Majd nevetőversenyt rendeztünk csoportban. A játék után ismét feltettem a Hogy vagy ma kérdést? melyre most már sokkal vidámabb képpel válaszoltak a gyerekek. A téma feldolgozását 1 perces interjúkkal folytattuk. ( idézzetek fel az életetekből olyan eseményt amikor a legrosszabbra számítottatok, de végül mégis jól alakultak a dolgok. A témát rövid jókívánságokkal folytattuk. ( párban) a Jókívánságokról videó készült. Majd egy olyan történetet kellett eljátszani csoportban amikor valami rossz dolog történt velük, de végül mégis jóra fordult. Az óra záróköre Miért érdemes optimistának lenni? címmel rajz készítése a munkafüzetbe. Majd megerősítő meditáció.


Az osztállyal először tisztáztuk a pesszimizmus és az optimizmus fogalmát, megbeszéltük, vajon kinek lehet könnyebb, annak, aki borúlátó, vagy annak, aki derűlátó. Elolvastuk a Lakatlan sziget című történetet, amiből kiderült, hogy bizony az első látásra rossznak tűnő dolgok is lehetnek jók, majd mindenki kapott egy-egy helyzetet, aminek először pesszimista, majd optimista értelmezést kellett adniuk. Ezután megkértem őket, hogy rajzoljanak le egy olyan helyzetet, amiben optimistának, derűsnek, vagyis jól érzik magukat.
Mi is az optimizmus? Miután megbeszéltük a szó jelentését, csak úgy özönlöttek a gondolatok a gyerekektől, hogy miként is lehet optimistán gondolkodni. A csoportból néhány tanulót az optimista rajz elkészítésére kértem meg, amit a saját elképzeléseik alapján valósítottak meg. A többi tanuló ez idő alatt optimista üzeneteket „küldött” a hozzájuk közel álló személynek, amiben biztatták őket.
Néhány üzenet, ami magával ragadott:
1. Címzett: Anya. Szia Anya! Remélem többet nem fogtok Apával veszekedni. Hamarosan minden rendbe fog jönni!
2. Címzett: Ricsi. Szia Ricsi! Örülök, hogy végre kijutottál Erdélybe a Mamádhoz. A suliban rendben van minden, írtunk dolgozatokat, de neked simán menni fognak.
3. Címzett: Kinga. Hello Kinga! Tudom, hogy leestél a fáról és most fáj a karod, de hamarosan meg fogsz gyógyulni. Ha szeretnéd, írhatok helyetted!
Petőfi Sándor Általános Iskola
A lelkes Bagázs csapat hetedikesei több tevékenységgel haladtak a cél felé.
Első tevékenység: Vidíts fel!
Második tevékenység: Vedd észre a szépet, a jót, légy optimista!
A jókedv mintha kéznél lett volna mindig – lehet, csak a zsebükből kellet elővegyék a gyerekek. Irányító: Takács Katalin, osztálynevelő
Az októberi foglalkozáson eljött hozzánk Szomorú Szilárd és Boldog Dóra játszani. A csoport egyik részének fel kellett vidítania a csoport másik felét. Hihetetlen jó hangulatban játszottunk, nagyon élvezték, felszabadultak voltak, könnyedek. Másik alkalommal ismerkedtünk a Pozitivity társasjátékkal. Mélyebb beszélgetésekre lehetőséget nyílik a játék során.
A következő megállapítást vettük alapul az osztályommal (8.b szivárványok):
Már megint engem hívott ki felelni a matektanár. Biztosan pikkel rám!
Gyűjtöttünk 5 pesszimista magyarázatot erre az állításra:
1. Már megint ugyanaz történik! Engem gyűlöl az egész világ!
2. Rám fogták, hogy én törtem el a tanár kedvenc vázáját, pedig nem is én voltam. Ezért feleltet engem.
3. Miért pont engem szemelt ki? Ennyire gyűlölne?
4. Már megint engem hívott ki? Azt hiszi, csak én nem tanulok ebben az osztályban?
5. Már megint én felelek? Tudtam, hogy nem kellett volna jönni!
Ezután átalakítottuk ezeket az állításokat optimistává:
1. Jaj, de jó, hogy felelhetek! Legalább még egy ötössel gyarapodik a gyűjteményem!
2. Legalább a tanár azzal foglalkozik, hogy jó jegyeim legyenek!
3. Legalább a szüleim megdicsérnek, hogy újabb jó jegyet vittem haza!
4. Most legalább bebizonyíthatom, hogy otthon sokat tanulok, mert különben nem hiszik el.
5. A tanár azért feleltetett, mert tudta, hogy készültem.
A zárókörben összefoglaltuk, ki miben jó: sport, foci, történelem, földrajz, angol, helyesírás, otthoni takarítás, tanterem
díszítése, őszi díszek kivágása, segítés a takarító néniknek…
Végezetül meghallgattuk a boldogságdalt.
Ötödikeseimmel beszélgettünk az optimizmusról, a pozitív hozzáállásról, megpróbáltunk negatív gondolatokat pozitívra átfordítani. Kiválasztottunk 4-5 szituációt, amire mindenki egy-egy SMS írásával reagált. Az általuk legjobbnak tartott hármat választottuk feltöltésre.