Októberben a Világ Gyalogló nap keretében tettünk egy nagy sétát az iskola közelében lévő kiserdőben.
Az optimizmus gyakorlása
Az órát a 29. számú közös légzéssel kezdtük, körben állva, kézen fogva egymást. Nagyon hatásosak ezek a légzőgyakorlatok, bár még kicsit elbohóckodják a gyerekek. Tisztáztuk a fogalmakat: optimizmus, pesszimizmus, melyikre mi a jellemző, vázlatosan felírtuk a táblára a főbb jellemzőiket. Meghallgattuk a „Világomban minden rendben van” című dalt. Felolvastam a lakatlan sziget történetér, és abból kiindulva saját tapasztalatainkat osztottuk meg egymással. Megállapításra került, hogy az optimizmus egy döntés következménye is lehet, többen átéltek már olyan negatív, rossz dolgokat, melyek aztán pozitív eredményt hoztak az életükbe. Két feladatot adtam ki nekik, az egyiket részben közösen oldottuk meg, az optimista/pesszimista verziókat teljesen jól „hozták”. Megkapták a hónap témájának a színezőjét, ennek nagyon örülnek, várják és szépen kidolgozzák-erről képet csatoltam. Elkezdték elkészíteni az optimista/pesszimista szemüveget is szabadon választott technikával, közben tovább hallgattuk a hónap dalát, aranyosak voltak, mert már ficeregtek rá, nagyon fülbemászó a dal. Tetszik nekik. Eközben kártyát húztak és színezés közben megbeszéltük ki mit húzott és mi a válasza az adott kérdésre. Otthoni feladatnak a problémakeresésre pozitív válaszok kersését adtam nekik.
Szikszai György Református Általános Iskola
A zenén keresztül gyakoroltuk az optimizmust.
Orosházi Vörösmarti Mihály Általános Iskola Rákóczitelep Tagintézmény
A 4.d osztály tanulói Lénárd Lászlóné osztályfőnök vezetésével technika órán az Origami Világnap alkalmából dolgoztak. A gyerekek sablon és oktatóvideó segítségével készített papírból egy kedves, ölelős figurát. A közös hajtogatás során nemcsak technikai tudásukat fejlesztések, hanem a Boldogságóra remény és az optimizmus is megjelent. A tanulók örömmel, bizakodva és támogatva alkottak, ami nemcsak sikerélményt, hanem pozitív hangulatot és összetartozást is hozott.
A foglalkozás során az optimizmusról beszélgettünk. Ráhangolódásként szavakat gyűjtöttünk, majd feldolgoztuk a kérdéskártyákat és optimista reakciókat is kerestünk az egyes felsorolt helyzetekre. Végül gondolatokat gyűjtöttünk és elkészítettük belőle az „optimizmus napsugarait”.
A boldogságórák egyik fontos témája az optimizmus, amely azt jelenti, hogy a nehézségek ellenére is képesek vagyunk a dolgok jó oldalát nézni, és hinni abban, hogy a jövőben pozitív dolgok történhetnek velünk. Az optimizmus gyakorlása segít abban, hogy könnyebben küzdjünk meg a stresszel, jobb kapcsolatokat alakítsunk ki, és boldogabb, kiegyensúlyozottabb életet éljünk.
A gyakorlat során a gyerekek megtanulják felismerni a negatív gondolatokat, és azokat pozitív, reményteli nézőpontokra cserélni. Ehhez különféle játékos feladatokat, beszélgetéseket és kreatív tevékenységeket használtunk.
Az optimizmus nem azt jelenti, hogy minden rózsaszín, hanem hogy bízunk benne: nehézségek után is jönnek jó dolgok – és ehhez mi is hozzátehetünk.
Számomra talán a legnehezebb az optimizmus hónapja. Na nem azért, mert nem vagyok optimista, sokkal inkább azért, mert a gyermekek nehezebben értik meg, hogy mit is jelent ez a szó. Annak érdekében, hogy könnyebben menjen az ismeretlen szó befogadása a játék tevékenységet „hívtam” segítségül.
A projekt témám az „Iciri – piciri kis tök” volt, így adott volt, hogy ebben a témakörben szervezek játékot. Az első és legfontosabb feladatom az volt, hogy a gyermekek elhiggyék, hogy a cél, amit magunk elé tűztünk ki, az sikerülni fog.
Egy térképet készítettem, amit körbe égettem, kávéval lefestettem a könnyebb asszociáció érdekében. A térkép a csoportszobánkat ábrázolta. Elsőként meg kellett festeni, hogy mi is van a térképen. Őszanyó elrejtette nekünk különböző tököket, a csoportszoba hét pontján. (meseszám) A térkép megmutatta azokat a pontokat, ahol tököt fogunk találni. Kis nyilak jelezték, hogy mikor, merre kell menni ahhoz, hogy felleljük a rejtekhelyeket. A térképen sorra haladtunk, a számozásokat figyelembe véve megkerestük az ősz kincsét, a tököt. Miután megtaláltuk, megtapsoltuk magunkat, hogy sikeresen megtaláltuk az elrejtett kincseket és megbeszéltük, hogy a csapatmunkának és a hitünket köszönhetjük, hogy mind egy szálig meglett. Csoportokba rendeztük őket fajták szerint, majd megbeszéltük az azonosságokat és a különbségeket is. Képeket osztottam ki a gyerekeknek, mely alapján párosítani kellett a képen látható tökfajtákat a megtalált tökökkel. Az egyik kislány nem ismerte fel elsőként, hogy melyik fajta látható a képen. Egy másik kisfiú biztatta, hogy: „Okos vagy, menni fog, csak bízz magadba!” Ennek a mondatnak köszönhetően úgy érzem, hogy a gyermekek megértették mi is azaz optimizmus, így sikeres volt az optimizmus érzésének átadás, átélése.
A tevékenység végén meghallgattuk a hónap dalát, amit már biztonsággal énekeltek a gyermekek, hiszen évről évre, hónapról – hónapra sokat hallgatjuk. A szülőknek köszönhetően hét különböző tökfajtával is megismerkedtünk, hiszen gyűjtőmunka keretén belül kerültek csoportunkba a különböző fajták. Ezúton is köszönöm a kedves szülőknek, hogy támogatják pedagógiai munkámat és színesítik a fogalkozásaimat.
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
A foglalkozás kezdetén felolvastuk „Úgysemegy és Debizony” című mesét, amelyben a két főszereplő szemléletén keresztül a gyerekek megismerhették, milyen különbség van a pesszimista és az optimista gondolkodás között. A mese segített megérteni, hogy a „meg tudom csinálni” hozzáállás mennyire fontos a mindennapokban.
A mese feldolgozása után közösen beszélgettünk arról, mikor érezték már a gyerekek azt, hogy valami nehéz, de végül mégis sikerült nekik. Ezután minden gyermek kapott egy „varázsgömböt” – ábrázoló lapot –, amelybe lerajzolhatták mindazt, amire nagyon vágynak, amiben szeretnének hinni vagy amit el szeretnének érni.
A tevékenység lezárásaként meghallgattuk „A pozitív gyerek vagyok” című dalt, amely jókedvű, bátorító üzenetével megerősítette a gyerekekben az optimizmus fontosságát. A dal közben sokan együtt énekeltek, tapsoltak, és vidáman mozogtak a zenére.
Tapasztalatok, megfigyelések:
A gyerekek érdeklődve és aktívan vettek részt a tevékenység minden részében. A mese mély benyomást tett rájuk, sokan megosztották saját élményeiket arról, amikor kitartással sikerült valamit megvalósítaniuk. A varázsgömbökbe készült rajzok színesek és ötletesek voltak, tükrözték a gyerekek vágyait, álmait és pozitív gondolatait. A dal közös meghallgatása és éneklése tovább erősítette a jókedvet és az összetartozás érzését.
Összegzés:
A foglalkozás hozzájárult a pozitív életszemlélet, az önbizalom és a kitartás fejlesztéséhez. A gyerekek megtapasztalták, hogy a hit önmagukban és az optimista gondolkodás segíthet abban, hogy álmaik valóra váljanak.
A 9. A-val októberben az optimizmusról beszélgettünk. Az óra elején megbeszéltük, hogy mi is egyáltalán az optimizmus, majd a kérdéskártyák segítségével részletesebben is körüljártuk a havi témát. A tanulók szerint az emberek testtartásából, arcáról, hangszínéről, beszédéből lehet észrevenni leginkább azt, ha valaki optimista. Ha valakinek nehéz fenntartani a reményt, az azért lehet szerintük, mert túl sok időt szentelnek a negatív dolgoknak, kitartás hiány, problémamegoldási nehézségei lehetnek. Az optimista sétát több tanuló is bemutatta, határozott, egyenes testtartással, enyhén megemelt fejjel, nyitott kezekkel. Az élet sokkal könnyebb lenne, ha mindenki optimistán gondolkodna. Ha a pesszimizmus eluralkodna a világon, akkor kizárólag a negatívra koncentrálnánk és nem haladnának előre, megrekednénk bizonyos fejlődési szinteken és végül teljesen elmagányosodna az emberiség.
A feladatok közül a „Meleg zuhany” címűt végeztük el, kicsit módosítva. Mindenki kapott egy lapot, amire felírta a nevét, majd körbe ültek, és mindenki az lapon szereplő tanulóhoz írt egy – egy pozitív, optimista tulajdonságot, jellemzőt, amit szeretnek benne. Amikor végeztek, akkor felolvasták a kapott tulajdonságlistákat. Voltak tanulók, akik nem akarták elhinni, hogy ennyi pozitív tulajdonságuk van, vagy hogy mi mindent tartanak pozitívnak bennük (pl. kifinomul, vicces, energikus, szorgalmas, stb.). A tapasztalat azt mutatta, hogy könnyebben mondtak másokról pozitív vélemény, míg amit kaptak, az nehezebben fogadták el.
Az állatok világnapjának alapelve, hogy az állatok boldogabbá teszik életünket, segítőtársként és barátként gazdagítják mindennapjainkat. Az ünnep célja, hogy az ember és állat közötti barátságot erősítse, valamint felhívja a figyelmet az együttélés fontosságára.