Valóra vált álmok tablója
Az optimizmus gyakorlása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
E havi témánk az Optimizmus gyakorlása volt. Ráhangolódásként meghallgattuk a gyerekekkel Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát. A dal mondanivalójából kiindulva beszélgetéssel folytattuk, melynek során azt próbáltuk megtudni, hogy mikor szoktak szomorúak, lenni, és mi teszi őket vidámmá. A beszélgetés után mesére hívó mondókával motiváltuk őket a „Tódi törpe varázsszemüvege” című mese meghallgatására. Igyekeztünk bevonni őket a mese folyamatába, a mesében szereplő kis versbetét folyamatos együtt mondásával. A mese meghallgatása után megbeszéltük a mese mondanivalóját, s többször hangsúlyoztuk a mese főbb gondolatát, hogy, ha van egy varázsszemüvegünk, és azt feltesszük, szebbnek, színesebbnek láthatjuk a világot. Valamint, hogy fontos az egymásra való odafigyelés, a jó szó, hisz mindenki szerethető. A mese továbbéléseként a gyerekek elkészíthették saját varázsszemüvegüket, amelyet aztán örömmel vittek haza szüleiknek is.
Optimistán állunk a jövőhöz, bízunk abban, hogy mindenki óvni fogja környezetét és még unokáink is megtapasztalhatják vilàgunk szépségeit.A szemüveg egyik oldala azt mutatja ha ez nem valósul meg , a másik az optimista oldal ha sikerül megállítani környezetünk tönkretételét.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Több órán keresztül foglalkoztunk ezzel a témával. Az optimizmus gyakorlása sok-sok gyakorlaton keresztül nagy szeretetre lelt a gyerekek között. A rajzos feladatba bevontuk a családot is. Nagyon jó alkotások születtek. Kedvencük lezz az optimista gyerek vagyok című dal, amit már más órán is énekelnek.
Nem csak az elméleti oktatásban, hanem a gyakorlatban is nehéz megtartanunk az optimista látásmódunkat. Pedig derűlátás nélkül nem tudunk a betegeknek reményt vagy vigaszt nyújtani.
Kiemelten fontosnak tartottam ezért ezt a hónapot és igyekeztem minél jobban fölkészülni a Boldogságórára. Ráhangólódásként kártyapárosító játékot választottam, amelyben a diákok a kiválasztott kártyáik alapján keresték meg egymás párját, eldöntve, hogy optimista vagy inkább pesszimista hangnemű a kártyán fölvázolt élethelyzet. Miután megmozgattuk a csontjainkat rátértünk a munkalapok kitöltésére. A diákok feladata volt meghatározni, milyen érzéseket és gondolatokat váltanak ki belőlünk bizonyos életszituációk, majd igyekeztünk negatív életeseményeket értelmezni a lehető legoptimistább szemlélettel. Az óra végén választható volt a feladat – a csoport egy része optimista napocskát gyártott. A témának a diákok jövő évi korházi gyakorlattal való derülátó elvárásait, hiedelmeit választottam. A csapat másik fele fogalmazást választott, ahol kifejthette azt, hogyan alakult a nem túl kedvező élethelyzete a lehető legjobb módon.
Az óra az -optimizmus gyakorlására- igényelte a játékkártyák kétnyelvű változatát, valamint az életszituációs munkalap elkészítését. Alapul Bagdi Bella és Dezső Anita Boldogságóra 14 – 20 éveseknek című könyve szolgált. Az optimista napocskát a gyerekek rajzlapra rajzolták, majd kiszínezték. Megjegyezném, hogy a 14 és 20 éves korosztály lételeme a csillámpor és a csillagos konfetti. Az alkotásokat az osztályban állítottuk ki, hogy mások is örömüket leljék a szó szerint vakító művekben. A fogalmazásokat pedig szeretném megosztani veletek! Íme:
„Egy keddi napon történt. Ez egy teljesen átlagos nap volt. Úgy zajlott, mint ahogyan általában a keddi napjaim szoktak. Reggel rögtön felkelés után elővettem az Egészség és betegség alapjai könyvet és elkezdtem fölmondani magamnak az anyagot. Elég nehezen ment, sok mindent elfelejtettem. Kezdtem bepánikolni. Ma dolgozatot írunk az első órán. Nem kaphatok rossz jegyet! Eltettem a könyvet a táskámba, mert már nem volt sok időm indulásig. Készülődés közben folyamatosan a dolgozatra gondoltam. Ötöst fogok kapni! Pedig tegnap két órát ezt tanultam. Egy mély levegő, próbálj megnyugodni. Lesétálok a lépcsőn, megcsinálom a tízóraimat. Eközben anya is felkelt. Elmesélem neki, hogy nem emlékszem semmire, amit megtanultam, és nagyon félek. Ő azt tanácsolta nekem, hogy nyugodjak meg és ne mondogassam magamnak, hogy ötöst fogok kapni. Anyának igaza van! Ha tanultam nem kaphatok ötöst! Jól fog sikerülni a dolgozat! Fél órával később már az iskolában voltam. Óra előtt még átismételtem az anyagot, de ezúttal türelmesen és oda figyelve. Dolgozatírás közben is próbáltam nyugodt maradni. Másnap értesítés érkezett a telefonomra – hármas lett a dolgozat! Nagyon örültem neki. Igaz, nem jeles, de a lényeg, hogy össze tudtam szedni magam. Ha pozitívan gondolkodom sok mindenre képes vagyok!“
Orsi
„Újból itt a szeptember. Oly gyorsan eltelt az a várva várt fantasztikus nyári szünet. Tele volt meglepetéssel, örömmel, bánattal, csalódással, viszont mindezek ellenére boldogan gondolunk vissza rá! Itt álunk egy új ajtó küszöbén, telis-tele új kihívásokkal, álmatlan hétköznapi éjszakákkal, zsúfolt hétköznapokkal, hetekkel, hónapokkal. Millió új érdekesség vár ránk, amiről még nem is hallottunk. A felsőbb évfolyam diákjai arról beszélnek, milyen nehéz lesz nekünk, másodikosoknak ez az új tanév. Már koránjában elrettentünk ezektől a pletykáktól, ezért mindenki félve tekint az új tanévre. Ha jobban belegondolunk, bizony nem mástól függ az életünk. Minden ember más, mindenki másként éli meg az élete eseményeit. Minden rajtunk ál, nem máson. Sokszor a másik felet hibáztatjuk, ha nem úgy alakulnak a dolgaink, ahogy mi szeretnénk. Magunkat kell első sorban rendbe tenni – pesszimista elme – pesszimista élet. Ne hagyd soha, hogy más irányítsa az életed. Magadnak élsz és magadnak tanulsz új dolgokat. Gondolkodj mindig optimistán és boldog új életet élhetsz! “
Viki
„Mindig szerettem volna táncolni. Anyukám ezért öt évesen beíratott táncra. Akkor még nem nagyon ment, aztán idővel kezdtem belejönni. Sokszor feladtam volna, mert elestem vagy mert nem annyira ment, mint másoknak, de próbálkoztam tovább! Haza mentem és gyakoroltam minden nap. Ez hét évig tartott. Voltak fellépéseink is – valamelyiken nem vettem részt mert nem ment jól a koreográfia, de később már az első sorban táncoltam. Talán azért rajongok a táncért, mert az egész családom néptáncos. A családom minden egyes föllépésemen jelen volt, mindig nekik akartam megmutatni mi minden újat tanultam. Az időmet most a tanulás köti le, de a tánc még mindig érdekel. Igaz, hogy aktívan most nem táncolok, de a csoportom föllépéseire eljárok és buzdítom őket. A jövőben újra szeretnék foglalkozni a tánc valamelyik formájával. “
Emese
„A tegnapi napom szeretném nektek elmesélni, ami nem sikerült valami jól. Az este annyira fáradt voltam, hogy elfelejtettem beállítani az ébresztőórám, így jóval az után keltem fel, mint ahogy szoktam. A nagy sürgésben otthon felejtettem a reggelim és az italom, amit már csak a suliban észleltem. Ez nem is jelentett volna gondot, ha csak öt óránk lett volna, de pont ezen a napon csak este hatra érek haza az iskolából. Kinyitottam hát a pénztárcám, hogy ebédszünetre készíthessek pénzt, de csak egy eurónyi aprót találtam benne. Kicsit megijedtem, hogy mi lesz velem így estig, hisz ha nem sikerül reggelit szereznem estére már nagyon éhes leszek. Megkérdeztem az osztálytársaimat, nincs- e ételtöbletük, de már mindenki elfogyasztotta a sajátját, vagy neki is csak kevés volt. Nagyon elszomorodtam. Mi lesz így velem? Akkor toppant be a padtársam. Elmondtam neki is mi történt velem. Szerencsére az anyukája sok tízórait készített neki, így ő megosztotta velem. Még narancslét is kaptam. Nagyon hálás voltam neki, így nem kellet egész nap éheznem.“
Barbi
„Reggel négykor kellet kelnem, ezért véletlenül lyukas pólóban indultam el otthonról. Az iskolában aznap palacsintát sütöttünk és még össze is piszkoltam az amúgy is lyukas pólómat. Megijedtem, hogy egész nap ebben kell lennem, és még haza is kell vonatoznom. Ötletem sem volt, mit csináljak mivel az összes osztálytársam kisseb méretű ruhát hord. Szerencsémre az egyik barátnőmnek, aki épp nem volt suliban itt maradt a tornapólója. Fölhívtam őt, hogy kölcsön vehetem-e. Ezzel megoldódott a problémám és nem kellet koszos pólóban hazamennem.“
Szandi
„Ma reggel sikerült elaludnom. Nagyon siettem, így sikerült időben beérnem a suliba, de a tízóraim otthon maradt. Gondolkoztam, hogy még úton az iskolába beugrom egy boltba, de akkor már biztos elkéstem volna. Így hát reggeli nélkül maradtam. Amint beértem a suliba, azt a hírt hallottam, hogy a diáktanács ma palacsintát süt. Nagyon megörültem! Érdeklődtem a tanárnőnél, hogy nem kell-e segíteni a sütésben. Örömmel fogadtak. Így a palacsinta volt a reggelim. Egész jól végződött a napom!“
Eszter
A tanulókkal beszélgettünk a pályaválasztási elképzelésükről. Már készülünk a felnőtt életre, de a tanulmányi eredményünk befolyásolja a lehetőségeinket.De nem csüggedünk, mindent megteszünk annak érdekében ,hogy sikerüljön az elképzelésünk.
Azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy mindenki rajzolja le, milyen felnőtt szeretne lenni. Rajzolás közben nagyon jó hangulat alakult ki, sokat nevettünk együtt, boldogan mutattuk meg egymásnak a rajzot.
Különböző formájú varázs szemüvegeket készítettünk. A téma minden gyerek érdeklődését felkeltette. Mindenki elkészítette a saját szemüvegét.Elmeséltük a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Majd minden kisgyerek felvette a szemüveget és elmondhatta, hogy mit lát benne. Sokan szép tájat, pillangókat, kedvenc állataikat, erdőt láttak a szemüvegen keresztül. Egy nehéz körülményekből érkező kisfiú új házat látott benne szép új bútorokkal. Miután levette a szemüveget azt mondta, hogy összegyűri és beledobja a kukába. Gondolom a varázslat után visszatért a valóságba. Nagyon megdöbbentő volt a reakciója.
Meghallgattuk a Pozitív gyerek című számot.A délutáni alvásnál bevezettük, hogy a mese előtt mindig meghallgatjuk a Szép nap ölelj most át engem című dalt. Azt figyeltük meg, hogy ez a dal teljesen lenyugtatja őket.
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Mint minden foglalkozást, most is relaxációval kezdtünk, majd zenét hallgattunk. Tódi törpe meséje alatt kiszíneztük a törpe házikóját. Két csapatot alakítottunk: egy szomorú és egy vidám társaságot, majd felvidítottuk egymást. A tükörjátékkal és énekléssel fejeztük be a boldogságórát.
Október hónapban az optimizmus témát dolgoztuk fel. Törekedtem a pozitív szemlélet kialakítására és megerősítésre. A gyerekekkel nagyon sokat beszélgettünk e témával kapcsolatban, kíváncsiak, érdeklődőek voltak. Foglalkozás előtt relaxáltunk, majd megtanultuk a hónap dalát. /Bagdi Bella: Pozitív gyerek…/ Az optimizmus témát két síkbáb /Szomorú Szilárd és Boldog Blanka/ segítségével dolgoztuk fel. Mindenki nagyon jól érezte magát.
A Halacska csoport egy alapvetően optimista csoport a Kiskunhalasi Református EGYMI iskolájában. Minden reggel az egymásrafigyelés foglalkozáson pozitív támogató üzenettel lelkesítik egymást.
A súlyosan halmozott fogyatékosságuk miatt a tabló feladatot választottuk a hónap kihívásai közül.
Mivel a napi valóra vált álmok olyan egyszerű dolgok mint, hogy kimondtuk a szemüveg szót, vagy végre tartósan szemkontaktust tartottunk, vagy egyedül kinyitotta az ajtót. Ezért a feladatot megbeszéltük a gyermekekkel-fiatal felnőttekkel, hogy milyen álmaik vannak.
Mindegyikük a távoli jövőben szakmát, hivatást szeretne…. Képességeikhez mérten segítjük majd őket!
De most az álom foglalkozásnak öltöztek be: karbantartó, bankár, orvos, rock-énekes és anyuka.
Fogadják szeretettel munkánkat!