Tódi törpe szebben látó mondókájával elutaztunk egy mezőre, ahol mindenki elmondhatta magáról, hogy miben jó, ki segített neki megnyugodni szomorúságában. Tükörjáték során gyakoroltuk a testünk részeit, fejlődött önbizalmuk. Néhányan már önábrázolásra is képesek voltak. Szabad játék során mindenkinek elkészítettem az értékfáját, melyet örömmel vittek haza a mosolygós gesztenyefigurákkal együtt. Az optimizmus jelét ábrázoló kislabdát körbeadogatva-gurítva naponta ismételgettük a neveket, jeleket. Új beszoktatós gyermekeink is érezhették a feléjük irányuló szeretetünket, befogadásunkat.Vendégünk volt Sün Artúr, Szomorú Szilárd és Boldog Blanka is. Többször mozogtunk B.B.:Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalra. A szülőknek fogadóórát tartottunk, majd leírhatták egy varázsgömbbe mindazt, aminek a megvalósulásában reménykednek.
Az optimizmus gyakorlása
Ebben a hónapban is sokat tevékenykedtünk. Hajtogattunk, rajzoltunk, gépeltünk, beszélgettünk, stb. Tanultuk és informatika órán megszerkesztettük az „Optimizmus erősségmondókáját”. Meghajtogattuk a remény csónakját, előtte pedig elénekeltük a vidám, Evezz, evezz a csónakon… dalocskát. Megrajzoltuk a világot az optimizmus szemüvegén keresztül – mindenkit más-más dolog inspirál. A Pozitív gyerek vagyok kártya képeiről mondatokat alkottunk. Sétáltunk is, teljesítettük az „Optimista gyaloglók” próbáját, igaz, hogy több részletben. Daloltunk, énekeltünk, zenét hallgattunk.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Optimizmus gyakorlása
A foglalkozás célja: A jó dolgok felismerése, erősítése.
A foglalkozás feladatai: Pozitív dolgok megismerése, felismerése.
1.Motiváció: Ha jó a kedved c dal éneklése, mozgásutánzással.
2.Előzmény: Séta a közeli gesztenyefához, gesztenyék gyűjtése, gesztenyedobó verseny.
3. A csoportszobában Gesztenye Gusztik készítése. Miért mosolyog Gesztenye Guszti? Te hogyan tudsz mosolyogni? Mutasd Meg! Nézd meg a tükörben! X.Y. miért sír? Vigasztaljuk meg! Nagy ölelés neki! Űzzük el a rossz kedvét!
4. Mozgásalapú zenehallgatás: Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalocska meghallgatása, mozgással kísérése
5.Tökfaragás, mosolygós cica készítése közösen.
6. A töklámpás meggyújtása, körül táncolása, éneklés mozgásutánzással. A töklámpás elszállítása optimizmus falvára, (a másik óvodai csoportba) ezzel örömet okozni a másik csoport gyermekeinek is. Közös tánc a világító töklámpás körül.
7. Lezárás: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára közösen táncoltunk.
Reflexió:
A foglalkozást több napnyi előkészület, ráhangoló foglalkozás előzte meg. A hét elején elmentünk közösen a legközelebbi gesztenyefához gesztenyét szedni, a gesztenyefát megölelni, így köszönve meg a fának, hogy termésével rengeteg új játékot játszhatunk. Még kint a szabadban gesztenye dobó versenyt játszottunk. A csoportszobában gesztenye és makk gyűjtő versenyt, tárgy-kép egyeztetős játékot, és számolós játékot játszottunk a gyerekekkel. Megnéztük Bogyó és Babóca: Az elveszett mogyoró meséjét, amelyről beszélgettünk, majd mókus etető játékot játszottunk úgy, hogy a dobozokba összeszedett makkot és diót egy varázs erdőn keresztül elvittük mókusnak, hogy legyen mit ennie télen. A varázs erdőben különböző akadályokon kellett keresztül menni, kidőlt fákon átugrani, alagúton átmászni, billenő hídon átkelni a doboz élelemmel.
Ekkor beszéltük meg, hogy a mókus bízott abban, hogy nem marad éhes a télen, hiába veszett el az összegyűjtött élelme. A mókus bízott abban is, hogy valaki segíteni fog neki. Nem kezdett el sírni, hanem kérte a gyerekek segítségét, akik nagyon nagy lelkesedéssel mentek segíteni. A mókus egy nagy öleléssel meg is köszönte a gyerekeknek a segítséget. Szintén a hét elején egy szülő jelezte, hogy vett tököt a gyerekeknek, amit nagy örömmel el is fogadtunk.
A Boldogság óra foglalkozáson elején motivációként elénekeltük a gyerekek kedvelt dalát, amit mozgással kísértünk: Ha jó a kedved…..
A dal éneklése után jó kedvű Gesztenye Gusztikat készítettünk előre kifúrt gesztenyékből, amihez a mosolygós fejeket is előre megrajzoltam. Amikor elkészültek a gyerekek az emberkékkel, kiraktuk mindet egymás mellé, és megnéztük őket. Szerintetek milyenek a Gesztenye Gusztik? Boldogok vagy szomorúak? Mosolyognak? Miért mosolyognak? Ti hogyan tudtok mosolyogni? Mutassátok meg! Nézzétek meg a tükörben! Ki szokott gyakran sírni? Most is sír! Vigasztaljuk meg! Nagy ölelés neki! Űzzük el a rossz kedvét!
Hallgassunk zenét! Bagdi Bella: Rosszkedv elűző dalocska meghallgatása, mozgással kísérése.
Gyertek segítsetek kifaragni a tököt, amit G.D. anyukája hozott. Nézzétek csak nem is sír már X.Y, sikerült elűznünk a rosszkedvét, és képesek voltunk jó kedvre deríteni!
A tökfaragásban minden gyerek nagy örömmel vett részt. A kifaragott tököt ki is világítottuk a besötétített csoportszobában, ami még nagyobb örömöt okozott a gyerekeknek. Körbe táncoltuk, el is fújtuk a gyertyát többször is, majd egy nagy traktoron átvittük optimizmus falvára ( a másik csoportba) ahol szintén meggyújtottuk a gyerekek nagy örömére. Lezárás képen Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalára közösen táncoltunk.
Az október hónap során elvégzett feladatok:
Októberben mindig a „félig tele a pohár” jelmondattal kezdjük az optimizmus fogalmának tisztázását, megértését. A foglalkozásra bevittem egy poharat, amit félig töltöttem vízzel. Utána azt kértem a résztvevőktől, hogy a folyadék helyébe képzeljék el csukott szemmel a kedvenc innivalójukat. A következő kérdés: Mi a jobb? Ha azt gondolom a pohár tartalmáról, hogy szomorú vagyok, mert félig üres, vagy, hogy örülök, mert félig tele van. Sok-sok megbeszélés után most is, mint általában mindig az a következés, hogy a „félig tele” a győztes. Ez az optimista gondolkodás lényege, hogy mindig keressük a jót a legrosszabb esetekben is! Feladataink ebben a meggyőződésben valósultak meg.
Beszélgettünk a reggeli ébredésről is, mindenki elmesélhette, hogy jobb, vagy bal lábbal kelt-e fel aznap. A következő jó tanácsokat fogalmaztuk meg közösen: Ébredés után gondolj olyan dolgokra, amikért hálás lehetsz! Kelj fel „jobb” lábbal! Örülj mindennek, ami körülvesz! A rosszban is találd meg a jót! Vedd észre az apró örömökre utaló jeleket!
A kicsikkel optimista szemüveget készítettünk, amit sablon segítségével ugyan, de mindenki kedve szerint díszíthetett és megbeszéltük, hogy ez egy varázslatos szemüveg, mert viselése által csak a legjobb dolgokat vesszük észre életünkben. Utána a szemüvegben sétálni kezdtünk néma csendben, közben tudatosan pozitív érzésekre figyeltünk. A sétát követően megpihentünk a tanteremben, majd az általam elkészített rózsaszínű képkeret mögül mindenki (aki szeretett volna) beszámolhatott egyénileg/csoportosan/párosan a séta közben tapasztalt „jó” élményeiről. Aki nem akart szerepelni a feladatban nyilvánosan, az diszkrétebben, az „Optimista tükörkép” című feladat segítségével érvényesülhetett, hiszen az általam adott fénymásolt képkeretbe belerajzolhatta azt az arcképet, amit „boldog és elégedett” önmagáról képzelt. Természetesen mosolygós, önelégült képek készültek mindenki részéről.
A Nagyok csapata „ráérős” délutáni, napközis/esős tevékenysége során „kicsi” mosolygós smileyi figurákat nyírt ki fénymásolt sablon alapján, amikből egy közös „nagy” mosolygós fej /napocska alakult ki végül. A foglalkozás bevezetőjeként körbeálltunk, majd sorban egymásra mosolyogva adtuk tovább szemkontaktussal kísérve kedves mosolyunkat társunknak, hogy örvendezhessünk. A mosolygó napocskát/arcot a gyerekek által gyűjtött vadgesztenyékből és őszi falevelekből is kirakták a gyerekek az iskola udvarán, ami kellemes időtöltést biztosított a számukra. Mi így ünnepeltük a Mosoly világnapját október 3-án.
A Varázsgömb című feladat során egy óriási varázsgömböt rajzoltam a táblára, aminek kapcsán az optimista jövőképről beszélgettünk. Erre vonatkozóan kis cetlire mindenki ráírhatta/rárajzolhatta vágyait, álmait, amit felhelyeztünk a táblára és egész hónapban adott volt a lehetőség, hogy újabbak is kerülhessenek rá. Az egyik legmeghatóbb kívánság egy kisfiúé volt, aki mozgássérült édesapját tolókocsi nélkül, álló helyzetben rajzolta le.
Eljátszottuk az „Optimista válaszok” című feladatot is, melynek során egy-egy tanuló valamilyen rossz, negatív dolgot mesélt, amit a többiek megpróbáltak pozitívra, kellemesre alakítani. A játék lényege, hogy meglássuk, észrevegyük mindenben a jót, utána pedig próbáljunk meg arra fókuszálni. Válaszaikat mindig úgy kellett kezdeni, hogy: „Ez fantasztikus/csodálatos/hihetetlen, mert……..!”, majd átfogalmazták a rossz gondolatokat jóra. Eleinte nehezen ment, segítséget igényeltek, de később az ügyesebbek ráéreztek a játék lényegére. A legelgondolkodtatóbb számomra, amikor kiskedvenc (kutya, cica) elvesztéséről meséltek szomorúan, amit aztán végül úgy próbáltunk „átkonvertálni”, hogy a gyász elmúltával új társként másik cica vagy kutyus kerülhet a családba, akiket megszerethetünk.
Az ölelés világnapját is megünnepeltük október 15-én, aminek alkalmából kis szív alakú, ölelést ábrázoló szimbólumokat színeztünk, nyírtunk sablon segítségével. A foglalkozás zárásaként pedig körbeálltunk és „nagyölelést” adtunk tovább a mellettünk állónak, míg vissza nem ért a kör a kiindulási helyzetbe.
Minden tanév őszi szimbólumaként készítek iskolánk folyosójára egy gyermek nagyságú madárijesztőt. Ez idén is megtörtént, Optimista Ottónak neveztük el, aki vidám, mosolygós ábrázatával, a derekára kötött színes kendőjével és a vállára helyezett virágfüzérrel egészen november végéig emlékeztet mindenkit a pozitív gondolkodás, az optimista szemléletmód fontosságára és gyakorlására.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Október hónap az optimizmus jegyében telt. Volt itt pályaorientáció, mesés szabadulószoba és a Bocskai napok színes kézműves tevékenységei csigacsinálástól a tarisznya készítéséig. A foglalkozáson a páros pacsi játékot követően körben ülve NEVETŐ LEVELET adtunk tovább nagy mosollyal vagy kacagással, amit aztán közös nevetéssé dagasztottunk. Nevettető versenyt rendeztünk csapatok között. A MESEKÚTBAN új mesét találtunk Vidámfalva és Szomorú falva történetét ismertük meg. Megbeszéltük a mese tanulságait, majd a HÉTMÉRFÖLDES KACSKARINGÓ INTERAKTÍV SZABADULÓSZOBÁBAN megtapasztaltuk, hogy a „A mese, – maga az élet.
Felkészít a harcra, – és biztatást ad. Hitet, hogy a jó győzni fog.”
Megismertük Vidámfalva híres sztárját és nótafáját Opti Miskát, aki megtanította nekünk a dalát, amit szívesen éneklünk minden nap.
Derűs vagyok, fenn lakom a Szivárvány-hegyén, pozitívan gondolkodj, ezt tanácsolom én….
Városunk legnagyobb kertészetében virágot ültettünk, hiszen a szépség, a harmónia hozzájárul az optimista gondolkodáshoz, a fenntarthatósághoz. Az őszi szünet előtti utolsó tanítási napon az ősi hiedelmeket kicsit átértelmezve jelmezekbe öltözve próbáltuk megtéveszteni a pesszimistákat, hogy maradjanak távol tőlünk.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Az optimista szemüveg készítéséhez jól jött az a progam, amihez csatlakoztunk, a Gyalogló világnaphoz. A cél, hogy derűsebben és vidámabban lássuk meg rajta keresztül a világot. Ez jól sikerült, mert az elkészítése is vidáman ment és a kipróbálása is sok mosolygós perceket okozott. Az őszi természetet csodálhattuk és az sem volt baj, hogy nem láttak át rajta rendesen, a papíron átsütött a nap és érdekessé tette a környezetet. Jó levegőn voltunk, sütött ránk a nap, tanulni sem kellett. Vicces volt, hogy a szemekről lecsúszott a papír és egymáson jót nevettek a gyerekek.
A téma bevezetését Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalával indítottam. Ezzel invitálva a gyerekeket szabad elképzelés, tetszés, érzés, asszociáció alapján tőrténő mozgásra, mellyel célom az érdeklődés felkeltése és a hangulat fokozása volt. A táncot követően a szőnyegen beszélgető kört alakitottunk ki. Ezután beszélgettüink az érzelmekről és bemutattam a különböző hangulatokat tükröző Smilei – kat. Mindegyikhez rövid magyarazatot fűztem. pl.: Boldog vagyok azért, mert ma nem veszekedtetek egymással, Szomorú voltam. mert a játékok nem kerültek a helyére, miután mar nem használtátok őket. Ezt követően különböző állítasokat mondtam, melyeket pozitív meglátásba kellett helyeznünk. Miután megértettük az optimizmus fogalmát mindenki lerajzolhatta saját stemüvegén keresztül ezen szemléletben látott kis világát. A tevékenységet az Ölelő fogó játékkal zártuk.
Az óra elején ráhangolódásként meghallgattuk a Remény erősség dalát; azt kértem, hogy ez alapján következtessenek a havi témánkra. Ezt követően a tanulók az optimista gondolkodást fejlesztő tippek közül húztak egy-egyet, mindegyik fejlesztő gondolat kétszer szerepelt. Ez alapján párt alkottak, és a segédanyag Optimista reakciók egy-egy problémahelyzetét húzták, amelyben pozitívumot kellett keresniük, többnyire gördülékenyen találták meg a negatív helyzetben a jót. Ezt követően két feladat közül választhattak, vagy optimista szemüveget készítettek, amelyen keresztül pozitívabban szemlélik a jövőt, vagy csoportmunkában mesét alkottak, melynek a címe Holnap még jobb lesz. A mesében kötelező kellékként kellett szerepelnie az optimista varázs – szemüvegnek.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Ráhangolódásként Bagdi bella Imádok élni c. dalát hallgattuk meg, majd optimizmussal kapcsolatos képeket elemeztek a gyerekek, és egy filmrészletet néztünk meg. Nagyon tetszett nekik a Yes Man c. film rövid részlete, elmondták, hogy ők mit tennének hasonló helyzetben. T- táblázatot készítettek csoportos munkában (optimista, pesszimista ember jellemzői), majd páros feladatként megbeszélték, hogy a lehető legjobb életük hogyan nézne ki 15 év múlva. A Kitöltötték a diákok a HUNOPTI – tesztet, majd megbeszéltük.
Megbeszéltük a beadandó feladatot, ez lett hf., amit a következő hétre el is készítettek a tanulók. Optimista idézeteket kerestek a tanulók, amit az osztály optimista képével tablóra ragasztottunk.
Minden egyes reggel kapsz egy szürke képet.
Ha te úgy akarod, egész nap ezt nézed!
Ezért a világot szürke színben látod:
– szürke valóságod, szürke minden álmod.
Persze van mód arra, mikor reggel felkelsz,
ecsetedért nyúlhatsz, színeket keverhetsz!
Egy kis vidámsággal, némi élénkséggel
elbánhatsz a nyűggel, minden nehézséggel.
Aranyosi Ervin