Ebben a hónapban az optimista szemlélet kialakítását erősítettük a gyerekekben. Megbeszéltük, mi is az az optimizmus, hogy nem a problémákat, a nehéz helyzeteket kell tagadni, hanem arra törekedni, hogy a legjobbat hozzuk ki belőle. Az optimizmus gyakorlása közben, sokat visszacsatoltunk a hálához is, sok közös vonást találtunk, hiszen a lényeg, meglássuk, meglássák a helyzetek, dolgok jó oldalát. „ A boldogság kulcsa: engedni, hogy minden helyzet az legyen, ami, ahelyett, amiről azt gondoljuk hogy lenni kellene.” ( Hale) Ezen belül „ Az optimizmus a hangulati élet derűje.”( Bagdy) Nagy felelősségünk nekünk pedagógusoknak, hogy az iskolába bekerülő kisgyermek találkozzon az optimizmus lényegével, és cselekvőképesség érzésével.
Célunk volt ebben a hónapban megtanítani a „gyermekeiknek” a rugalmas és valóságon alapuló optimizmus készségét .
A téma bevezetéséhez színezőt színeztünk.
A boldogságórán megismertük a Szomorú királykisasszony mesét, és párokban kerestek megoldásokat arra, hogyan lehetne megvigasztalni. Aztán beszélgető körben beszélgettünk arról, őket ki tudja jobb kedvre deríteni és hogyan.
Elkészítettük az „Örök mosoly” tükörképüket. Mindegyik gyermekrajzon sugárzott az öröm és az optimizmus. Megbeszéltük, ha rossz kedvük lesz bármiért, csak bele kell nézni ebbe a tükörbe.
Rajzban is megjelenítettük az optimizmust. Egy szomorú eseményt kellett átváltoztatni pozitívvá. Gyönyörű rajzok születtek. Így nemcsak szóban vizuálisan is látták a különbséget a gyerekek.
Feltettük a HAPPY varázsszemüveget és átkereteztük a történeteket. Beláttuk közösen, sokszor csak azon múlnak a dolgok, milyen szemüvegen keresztül nézzünk rájuk.
Pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok: hangzott osztálytermükben egész hónapban. Megkapta mindenki a névre szóló szívecskéjét, hiszen JOBB VELÜK A VILÁG!
Óvodáskorban és még kisiskolás korban is, az a cél, hogy a gyerekek tartsanak ki, a kihívások során és győzzék le az akadályokat. Ezt a kis „Mézengúzok” megtették, legyőzték az akadályokat és közben félelmeiket is, egy testnevelés óra keretében, a közeli játszótéren.
Zárókörben mindenki megfogalmazott egy optimista mondatot, hiszen a folyamatos optimizmus megsokszorozza az erőt!
Az optimizmus gyakorlása
Majd megnövök én…
Azért leszek boldog felnőtt koromban, mert…
– „ …traktorozni fogok, kombájnnal tudok sokat dolgozni.”
– „…mindig elmehetek a tengerpartra. A mi kis cicáink nagyok lesznek, szülnek újakat.”
– „…a Luca szeretni fog.” ( Lucának hívják a kishúgát)
– „…vadász leszek.”
– „…végig a szüleimmel fogok lakni, tudok kocsit vezetni, mert a nagyinál tudok mindig lenni.”
– „…a kutyusunk szül kiskutyákat.”
– „…nagy markolóval és dózerekkel fogok dolgozni”
– „…a családom sokáig fog élni.”
– „… lesz egy kutyám és farönk szállító leszek.”
– „… én fogok körmöket csinálni.”
– „… lesz munkám, kamionos leszek, traktoros, kombájnos.”
– „… táncos és énekes leszek. Híres leszek.”
– „…kórházban dolgozhatok anyukámmal. Ha megsérül egy macska vagy kutya , beviszem az
állatkórházba és meggyógyítom.
– „…lesz munkám, fodrász leszek, mindenki haját én fogom megcsinálni.”
– „… sok pénzem lesz, kapnak a gyerekeim játékokat és akkor örülni fognak, és én is
boldog leszek.”
– „…majd lesz gyerekem, vehetek nekik játékokat, elvihetem őket strandolni, kirándulni.”
– „…john deere traktort fogok vezetni és bálákat fogok rakni.”
A gyerekek elképzelték,megálmodták, mit szeretnének felnőtt korukban csinálni, mivel foglalkoznának és kikkel dolgoznának a legszívesebben. Ezt mutatják be a rajzaik.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Az optimizmus témakörnél zenét hallgattunk, játszottunk, beszélgetés után készítettünk varázsszemüveget, majd a jövő tervezésével próbálkoztunk. A következő montázst alkottuk.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekekkel elutaztunk a jövőbe, lerajzolták milyen hivatást, foglalkozást szeretnének, ha felnőnek.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A csoport nagy lelkesedéssel gondolt a jövőre és az álmokra.