A gyerekekkel egy interaktív játék után beszélgettünk az optimizmusról, majd mindenki elkészítette azt a rajzát, amin megjelenítette, hogyan képzeli el magát felnőttként.
Az optimizmus gyakorlása
A készségfejlesztő 11. osztály alkotásához nem kellenek szavak. A képek és a rajtuk lévő szöveg mindent elmond!!!!
A másik kép a 9/E. 2 alkotása. Jövőfa címmel.
Amikor megkérdeztem az osztály tagjaitól, hogy mit jelent az optimizmus szó, csak egyetlen gyerek tette fel a kezét….A többiek nem ismerték a szó jelentését…Aztán elkezdtünk beszélgetni a pozitív-negatív életszemléletről és rövidesen kiderült, hogy a tanulók nagy része pozitívan gondolkodik a saját jövőjét illetően. Összeszedtük az optimista ember jellemzőit, és tisztáztuk az optimizmus, pesszimizmus fogalmát. Megfogalmaztuk az optimista szemléletmód fontosságát, és a testre, lélekre gyakorolt pozitív hatását. Az óra második felében mindenki lerajzolta az álmát, hogy hogyan szeretne élni, mit szeretne elérni az életben.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Ebben a hónapban sokszor meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok dalt. Megismertük A süket béka című mesét, mely tanmese jól példázza, hogy célunk elérésében milyen fontos a pozitív gondolkodás. Elkészítettük a Valóra vált álmok tablót, ahol egy hógömbbe rajzolták meg a gyerekek, hogy hogyan képzelik el az életüket 20-30 év múlva. A gömbbe beleírták azokat a képességeket, amelyek szükségesek céljuk eléréséhez. Kívánom, hogy váljon valóra minden gyerek álma!
A téma feldolgozását a szó magyarázatával kezdtük. Meglepő módon többen ismerték a kifejezést. Szóba került az ellentéte is. Megállapítottuk hogy a megoldások keresése a legfontosabb, mindig van kiút és ebből építkezhetünk. A rajtvény megoldása is ezt sugallta. Különösen sokat foglalkoztunk a mosoly fontosságával. Varázstükörbe rajzolták magukat, illetve dolgokat gyűjtöttünk, amik megnevettetnek. Lerajzolták, hogyan képzelik a boldog életüket az idő múlásával. Csoportmunkában gyűjtöttek fogalmakat, amik saját magukra, illetve társaikra jellemző. Nem maradhatott el a grimaszverseny, illetve a társak megnevettetése sem.
3. osztályosokkal úgy kezdtük az órát, hogy elmesélték, mi történt velük mióta nem találkoztunk. Majd meghallgattuk a Szomorú Királylányról szóló mesét, ami nagyon feldobta őket. Megbeszéltük, hogy milyen erőssége volt a juhásznak és hogyan nevetette meg a királylányt. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy nekik milyen erősségük van, mi a szuper erejük, amit használni tudnak. Miután példákat mondtak, megkértem őket, hogy ezt írják, rajzolják le egy papírra és kitesszük a falra, mint a mi szuper erőnk címmel. Az óra égén meghallgattuk és elénekeltük a hónap dalát.
Figyelem felkeltése, ráhangolódás az órára
Relaxációs feladat: Rágógumi gyakorlat egy új játékkal kezdjük az órát. Kérlek, képzeljétek el,hogy egy kemény rágót kell megpuhítanunk!
Bagdi Bella –Repülj velem
Az ismert dalunkat kérem énekelni és mozogni rá! Aktivizálás
Internet (You tube:Bagdi Bella-Repülj velem)
A tanulók informálása az óra céljáról.
A mai boldogságórán is sok pozitív dologról fogunk beszélgetni
közlés
Előzetes tanulói ismeretek felelevenítése, ellenőrzése.
Készségfejlesztés
Én egy pozitív, pozitív gyerek vagyok bármikor bármire képes vagyok! Színezzétek kis
Ki gondolja. hogy Ő ilyen? (színező)
beszélgetés, önértékelés
Új ismeret elemzése
1. Kinek mit jelent az a szó hogy OPTIMIZMUS? Kire mondjuk azt , hogy optimista, mi az ellentétje, pesszimista? Húzz egy kártyát! (közös beszélgetés)
2. Kérlek töltsétek ki a keresztrejtvényt!(csoport munka)
3. Hoztam egy mesét nektek, hallgassátok figyelemmel!(tanítói bemutatás)
4. Aki elkészült hunyja be a szemét, helyezze magát kényelembe és gondoljon szép dolgokra! (halkan fog szólni a zene)
szemléltető kártyák
Boldogságóra mf.
A szomorú királykisasszony-mese megbeszélése
You tube:
Bagdi Bella-Jobb veled a világ ki hova tartozik, optimista v pesszimista
Házi feladat
Készítsd el az örök mosoly varásztükrödet!
.Értékelés
Órai munka értékelése
Hogyan éreztétek magatokat az órán. Milyen érzéssel léptek ki az ajtón?
Kisvárda Egyesített Óvoda Tompos úti tagintézménye
Az őszt többen az elmúlás hónapjának tartják, mi a csoporttal örömmel játszottunk a gyönyörű falevelek között a parkban. A felhőtlen játék boldogsággal töltötte el a gyerekeket, önfeledten daloltak és verseltek miközben a levelek repültek a magasba. Ez feledtetett minden „rosszat” és jó érzéssel töltötte el őket.
Voltunk a szomszéd iskola tornacsarnokában is, ahol a két gyerek megoldotta öleléssel az összetűzésükből adódó problémájukat.
Ebben a hónapban is látogatást tett csoportunkban Boldog Blanka és Szomorú Szilárd, a gyermekek nagy örömére. Két csapatban igyekeztek jókedvre deríteni egymást, amely nagyon jó hangulatot teremtett már a foglalkozás elején. Nagyon ügyesen kifejezték a gyermekek a felmutatott érzelmet mimikával, gesztusokkal, egyedi megoldásokkal.
Második éve tartom a csoportban a boldogságórákat, ezért megkérdeztem tőlük, hogy mit is jelent számukra az optimizmus. Jó gondolataik voltak, de igazán nem tudták megfogalmazni, hogy mit is jelent. Nagyon kíváncsiak lettek, hogy mi is az optimizmus, ezért elmeséltem nekik a „Varázsbonbon” című mesét, amelyből egyből kiderült számukra a jelentése. Majd mindenki megpróbálta feltenni a saját varázsszemüvegét a két kezével (jógagyakorlat), amit nagyon élveztek. Ha, bármikor felteszik optimistábban láthatják a világot. Közben meghallgattuk a Bagdi Bella: A világomban minden rendben van című lemezen lévő „Szeretet dalt”. Majd a kör közepére ült egy gyermek és egy-egy pozitív tulajdonságot mondtak a gyermekek egymásnak. A foglalkozás zárásaként lerajzolták saját arcukat, amilyennek tartják magukat. A rajzokat elemezve, valóban olyannak rajzolták le magukat, amilyenek a mindennapokban.