Az ember életeleme a vidámság és nevetés. Így vagyok ezzel én is. Nagyon szeretek nevetni és jókedvűnek lenni. Így is ismernek kollégáim. Az e havi boldogságóra kacagás óra volt. Az óra elején interjút készítettem velük olyan eseményekről, amik rosszul indultak, de a végén jól sültek el. Majd grimaszoltunk és jól megnevettettük egymást. Az óra másik szeletében a szomorú királykisasszony című mesét elmeséltem nekik, után eljátszottuk. Egymáshoz ragadtunk és úgy meneteltünk a teremben. Harsogott a terem a jókedvű 1.a osztálytól. Ezt a jókedvet örökítettük meg egy portrén. Mindenki lerajzolta önmagát örök mosollyal az arcán. Feledhetetlen óra volt.
Az optimizmus gyakorlása
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az én csoportomba járó gyermekek nagy része optimista, boldog, segítőkész, együttműködő. A 2,5- 4 éves gyermekek együttműködési képessége, segítő attitűdje nagyon sokat fejlődött az elmúlt hónapokban. Szeretnek együtt játszani, tevékenykedni, verselni, énekelni. Bár két korcsoport van egy óvodai csoportban, nagyon hamar elfogadták helyzetüket, megszokták új kisebb társaikat.
A kezdő ének többszöri meghallgatása után. és a relaxáció után meghallgatták: Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Nagyon tetszett nekik. A mese végén mindenki meg akarta simogatni Tódi törpét, és Sün Artúrt. Ezután, akinek volt kedve, igazi varázsszemüveget készíthetett előre kivágott színes szemüvegeket díszíthettek kiszúrt formákkal. Volt, aki 3 szemüveget is megmintázott, hogy legyen a testvérének, és az anyukájának is.
Másnap ismét meghallgathatták Tódi törpe történetét, majd bemutattam nekik Szomorú Szilárdot, Boldog Blankát. Megkértem őket, hogy mindenki gondolja át, hogy ma milyen kedvvel érkezett közösségünkbe, és annak megfelelően álljon vagy Szilárd, vagy Blanka mellé. Nagyon örültem, mikor kiderült, hogy 2 kisgyermek volt szomorú, és 24 boldog. Ebből is látszik, hogy a mi közösségünk boldogan éli mindennapjait.
Tanítványaim vidámak, jókedvűek, kíváncsiak, várják a boldogságórákat. Több órát tartottam az optimizmus témával kapcsolatosan. Az ének, relaxációs gyakorlat után elolvastuk A lakatlan sziget című olvasmányt, majd négyes csoportokban többféle stílusban feldolgoztuk a történetet (énekeltek, meséltek, táncoltak, némajáték), majd levontuk a tanulságot, miszerint minden ember életében vannak olyan időszakok, amikor az ember elveszettnek érzi magát, mert annyi rossz dolog történik vele. De az életnek minden negatív törénésére van egy pozitív válasza. Az óra következő részében különböző játékokkal ismerkedtünk meg. A feladatok a következők voltak: a simléderes sapkára fogott gémkapoccsal kellett az asztal szélére tett 10 darab gémkapcsot összeszedni 1 perc alatt.
Egy másik feladat szintén 1 perc alatt páros munkában műanyag poharakból minél magasabb tornyot kellett építeniük. Harmadjára célba kellett dobni. A feladatok elvégzése előtt és után is megbeszéltük hogyan tekintenek a feladatra, félnek-e, milyen érzés volt sikeresen elvégezni a feladatot, milyen volt nem egészében teljesíteni a feladatot, hogyan hatott rájuk az osztálytársak bátorítása…, majd levontuk a következtetést, hogy ha jobban bízunk magunkban, és ha társainktól, szüleinktől, tanárainktól bátorítást kapunk, akkor a nehezebb feladatokkal könnyebben meg tudunk birkózni. Az óra végén páros munkában pozitív megerősítőkártyáról optimista gondolatokról beszélgettünk. Búcsúzásképpen megöleltük egymást, és Jobb Veled a világ súgtuk egymásnak.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
Boldogságóránkat a hangullatteremtő nevettetős játékkal kezdtük, mely nagy sikert aratott. Folytatásként megbeszéltük az optimista szó jelentését. Aznap történt eseményeket beszéltünk meg, ki volt optimista és ki inkább pesszimista, miért volt jobb optimistának lenni. A feltöltendő feladat elkészítése előtt kisfilmeket néztünk meg szakmákról, mely segített a jövőbeli elképzelések megalkotásában.
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk az optimizmusról. Mindenki elmondhatta gondolatait a fogalommal kacsolatban. Rendeztünk nevetésversenyt, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A „Mi sül ki ebből?” szituációkhoz ötletes „következmények”, szép rajzok születtek. Elkészítettük a „Valóra vált álmok” tablóját, melynek a „21 év múlva” címet adtuk. A zárókörben mindenki megfogalmazta saját optimista jelmondatát. Diákjaim most is szívesen, örmmel tevékenykedtek, türelmetlenül várták az újabb és újabb feladatokat.
Az osztály valamennyi tanulója kitöltötte Dr. Vargha András kérdőívét. Izgalommal várom a szociometriát.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
„Életed a várakozásaid szerint alakul. Azt kapod, amire számítasz. Éppen ezért számíts arra, hogy a körülmények a javadra változnak!”
Bagdi Bella
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Boldogságóra – optimizmus gyakorlása 6. oszt.
Már tavaly is örömmel vett részt az osztályom ezeken az osztályfőnöki órákon, így ebben a tanévben is örömmel vágtunk bele a feladatokba.
Az októberi témánk az optimizmus volt. Meghallgattuk a dalt hangulatteremtésként, énekelgették a gyerekek is a játék közben is. Kedvcsinálónak ugyanis a „Mozogj a tükrömben” játékot játszottuk. Ezt követően svéd bölcsességeket fejtett meg az osztály – ezalatt jókedvvel hallgatták a zenét – egyénileg, kódok segítségével. Értelmeztük együtt a megoldásként kapottak jelentését. Hatodikosként már a környezetükben tapasztaltakból tudtak példát mondani, illetve párhuzamot vonni élethelyzetek és a bölcsességek között. Nagy érdeklődéssel hallgatták A lakatlan sziget történetet, leszűrték a tanulságot, majd csoportmunkában dramatizálták a történetet.
Az órát a dallal zártuk.
Suhajda Endréné Molnár Erika
osztályfőnök
Zempléni Árpád Általános Iskola és AMI
Az optimizmus gyakorlása
Az első osztályban az októberi boldogságóra is jó hangulatban telt el. Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát, ami megalapozta a jó hangulatot. A tanulók örömmel és lelkesen vettek részt a játékos feladatokban. Legnagyobb sikert az érzelmek arcjátékkal történő kifejezése aratta. Az óra utolsó részében elkészítettük „A valóra vált álmok” tablóját. Végezetül a nevettetős játékot is eljátszottuk.
Birinyiné Koroknay Katalin
osztályfőnök