Az októberi hónap az optimizmus hete. Ezt a hónap végén dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Beszélgetéssel kezdtük a témát, majd pedig eljátszottuk a könyvben található szomorú Szilárd és boldog Blanka játékot. Először hangosan, majd pedig halkan. Persze mindenkit sikerült felvidítani, és a boldog csapatba került. 🙂
Majd másnap pedig újra eljátszottuk, valamint még a tükrös játékot is megcsináltuk. Ez is sikeres volt a csoportban. Aki nem tudott magáról az első körben mondani valamit, ami szép, jó, akkor a többiek segítettek neki mondani egy-két jó tulajdonságot, ami az adott gyerekre vonatkozott.
Majd pedig az utolsó dolog, ami érintette az optimizmust az a Tódi mese elolvasása, feldolgozása volt. Nagyon tetszett a gyerekeknek. Mikor a mesében hallották azt a szót, hogy optimizmus, felcsillant a szemük, ami nagyon jó, hiszen megmaradt bennük. 🙂
Az optimizmus gyakorlása
Magyarmecskei Általános Iskola
Nagy élményem volt ezen a napon. Nagyon elfáradtam, de jó segítőtársaim voltak. Büszke vagyok magamra, arra, hogy végül felmásztam a falra. Ma versenyeztünk, s a csapattársaim nagyon ügyesek voltak. A többiek azt mondták, hogy én is ügyes voltam. Hálás vagyok a csapattársaimnak, hogy segítettek nekem. Nagyon féltem, remegtem, de végül is legyőztem a félelmemet. A többiek szurkoltak, biztattak, tartsak ki, szedjem össze minden erőmet. A maximumot ki is hoztam magamból. Ha a társaim nem lennének, akkor nem sikerült volna elérni a célt. Büszke vagyok a társaimra, a kezüket nyújtották, segítettek.
Úgy érzem, nagyon jó volt ez a nap!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A gyermekek számára az optimizmus szó jelentése ismerős, hiszen már 3. éve lépegetünk a „boldogság vár lépcsőfokain. Természetes számukra a pozitív gondolkodás, az együtt megcsináljuk, a legközelebb sikerülni fog érzés. A hónap során olyan meséket válogattam, amelyben egyértelmű a pozitív hozzáállás, a jó meglátása.
Kirándulást terveztünk a Maros partra, melyre nagyon készültek a gyerekek. De sajnos az előtte levő napokban hűvössé, esőssé vált az idő. A csoport elszomorodott, de megbeszéltük, hogy mindenképp lemegyünk, csak készítünk egy esős napi tervet. Nem hagyjuk, hogy bármi elrontsa a napunkat. Így is történt, de az időjárás a pozitív gondolkodású, optimista gyermekcsoportnak kedvezett, és gyönyörű napos időben kirándulhattunk.
Az optimizmus gyakorlása nem tűnt egyszerű feladatnak… Az elején.
Minden hónap első szerdáján egy teljes órában foglalkozunk a boldogságóra témaköreivel. Ám foglalkozásaink nemcsak erre az egy órára korlátozódnak. A hónap témáját minden nap becsempésszük a napi munkánkba. Előzetesen nem gondoltam volna, hogy az optimista szó jelentését ilyen könnyen meg lehet értetni az elsős gyerekekkel. Ebben nagy segítségemre volt Tódi törpe varázsszemüvege című mese. A mese feldolgozás és eljátszása után kiszíneztük a törpe házát és mindenki elkészítette a saját varázsszemüvegét. Többen családtagjaiknak is készítettek szemüveget. Van olyan tanulóm, aki ha nehezebb feladattal találkozik, előveszi a padjából a szemüveget és abban dolgozik. Állítja, neki így könnyebben megy a suli. Osztályunk falát díszíti Szomorú Szilárd és Boldog Blanka képe. Minden reggelt köszönéssel kezdünk (öleléssel, pacsizással kiegészítve), majd a gyerekek valamelyik képre rámutatva elmondják, hogy indult a napjuk. A hónap dala nélkül nem is kezdődhetne el a napunk.
Ám nemcsak az optimizmussal foglalkoztunk, a hála gyakorlásáról sem feledkeztünk meg. Különösen október 15-én voltunk hálásak, ekkor van a Látássérültek Nemzetközi Napja. Zora osztálytársunk egy csodás kislány, látássérült. Neki köszönhetően rengeteg új információval bővült a tudásunk. Megtudtuk, hogy a fehér bot egy francia grófnő nevéhez fűződik, megtapasztaltuk, hogy mi az a Braille írás, megismertük Zora írógépét, kipróbálhattuk érzékelős játékait, sok új szóval bővült és bővül a szókincsünk. Ezen felül nap mint nap gyakoroljuk a türelem, a segítségnyújtás, az odafigyelés és mások elfogadásának tudományát. Hálásak vagyunk Zorának a rengeteg új élményért, ismeretért és azért, hogy egészségesek vagyunk.
Az őszi szünet miatt az óvodai csoportjaink összevonásra kerültek. Ez jó alkalmat adott mások megismerésére, érzelmek kifejezésére. A témát kedvenc mese festésével indítottam, megcélozva azok pozitív gondolatait (érdekes volt, hogy kevesen választottak klasszikus meséket, inkább napjaink animációs filmjei a kedvencek). Az általuk mesélt történetek végén minden jóra fordult, a legtöbben a vicces helyzeteket kedvelték. A heti projekt témájához, a „Tök jó hét”-hez, Hamupipőke történetét kapcsoltam. Érzékeltettem, hogy Hamupipőke értékes volt és ezért a végén minden jóra fordult az életében. Varázs-tökszemüveget készítettünk, megbeszéltük, hogy volt-e olyan, hogy rosszul indult valami az életükben és a végén jó lett a kimenetele. Aki mondott történetet, feltehette a tökszemüveget. Kedves kis élethelyzetek derültek ki a gyermekekről. A végén táncoltak, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok zenéjére. Majd amikor kimentünk az udvarra, tovább fokozódott az optimista hangulat, mert ott mindenki szívesen, vidáman segített a levelek összegyűjtésében, s közben jókedvűen dicsérték egymást: „De jó, ezt te is meg tudod csinálni!”, „Képes vagy rá!”.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
A tulipánná változott királyfi c. magyar népmeséhez kapcsoltam a hónap témáját. A főhős nem adja fel, harmadszorra kiállja a próbát, s elnyeri jutalmát a mesében.
A mesét irodalom órán feldolgoztuk. 2 további tanóra keretében foglalkoztunk az optimizmus témakörével. A ráhangoló gyakorlatok után a királyfi bőrébe bújtunk, s az első, második majd a harmadik próba után is kihangosítottuk érzéseinket, gondolatainkat.
Volt nevettető verseny, optimista házunk színezése, majd a jövőbe repültünk s kis pillangók hátára megalkottuk elképzelt világunkat.
Az optimizmus téma feldolgozása remekül alakult a szitakötő csoportban, a sok hiányzás és betegség ellenére is. A csoport kis létszámmal végezte el a feladatokat és a gyakorlatokat. Mi plakátot készítettünk ebben a hónapban, ahol mindenki azt a tevékenységet végzi, amelyben a legvidámabb és a nap legjobb része az óvodai mindennapok során.
Készítettünk kinek milyen az arca, mikor mérges, szomorú, vagy vidám rajzokat is , illetve használtunk a mindennapi reggeli körünk folyamán hangulatkártyákat is.