Első lépésben elmeséltük a hónap meséjét. Ezzel kapcsolatosan beszélgettünk az optimizus – pesszimizmusról, és arról, hogy kiben mi a jó. Minden gyermek elkészítette saját varázsszemüvegét, melyen keresztül mindenben és mindenkiben csak a jót látta. Az optimizmus jelét – a mosolygó arcot – kiszíneztük és kivágtuk, minden gyermek 2-2 darabot. Az egyik saját magára vonatkozott, a másik egy általa barátnak tartott kisgyermekre. Majd a varázsszemüvegen keresztül látva el kellett mondani egyesével, hogy ki mit tart jónak önmagában, illetve a kiválasztott csoporttársában. Ezután a varázsszemüvegek és a saját arcok kikerültek a faliújságra, amit társuktól kaptak, azt pedig hazavihették.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimista szemüveg segítségével ráeszmélt a csapatom, hogy a kis sikerek is okozhatnak örömöt.
Győri Nádorvárosi Énelk Zenei Általános Iskola
A gyerekek mindannyian egy-egy optimista üzenetet írtak egy mindenkihez szóló „üzenőfalra”.
Miskolci Nyitnikék Óvoda Szivárvány Tagóvoda
A foglalkozás elején köszöntöttük egymást, majd elmondtuk a „boldogság-mondókát”. A csoport már a foglalkozás előtt többször meghallgatta a héten az óvónénik által felolvasott mesét Tódi törpéről. Erről beszélgettünk, és megbeszéltük mi is lehet az az optimizmus. A pozitív, optimista gondolkodás jegyében célba dobósat játszottunk. A dobás előtt mindenki elmondta hangosan a következőket: „Képes vagyok rá! Sikerülni fog!” Majd jöhetett a dobás. A gyerekek nagyon ügyesek voltak, élvezték a játékot. Megerősítettük a saját magunk pozitív támogatását.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Bevezetésként azokkal a gyerekekkel is megbeszéltük az optimizmus szó jelentését, akik eddig ezt nem ismerték. Próbáltam a mindennapi életből vett példákkal elmélyíteni bennük, mire is gondoljanak e szó hallatán. Kiszínezték a mf. 22. oldalán lévő rajzot, közben pedig felolvastam nekik a szomorúságról és nevetésről szóló “ A szomorú királykisasszony” c. mesét. Közben az ismétlődő szövegrészeknél aranyosan nevetgéltek a gyerekek, és jól ment közben a színezés is nekik.
Azután visszavezettem gondolataikat a mese elejére, és vígasztaló szavakat, módszereket kértem tőlük a mf. 27. oldali táblázatba írni.
A foglalkozás végét a rejtvénnyel zártuk, és egyetértettünk benne, hogy mindig van mindenre megoldás, és aki reménykedik a jóban, az alapjában véve máris boldogabb ember lehet.
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka volt a vendégünk.
„Mitől vagy szomorú?”, ” Mitől vagy boldog?”- beszélgető kör indult
A mese után varázs szemüveget készítettünk.
„Van nekem egy szemüvegem.”- mondogatták a mondókát, miközben feltették a szemüvegüket.
Egy alkalommal tükörjátékot játszottunk, másik alkalommal Bohócdoktor látogatott el az éppen kórházas játékot játszó gyerekekhez…
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Októberben az optimizmus hónapja volt. A gyerekekkel a megadott képet elemeztük, majd mindenki írt pár sort a képen szereplő lány naplójába, mint ha a sajátja lenne.