Az optimizmus témájánál először az érzéseket csoportosítottunk, majd megbeszéltük melyeknél érezzük jól és melyiknél érezzük kellemetlenül magunkat. Kitértünk arra, hogy még a rossz dolgoknak is van, vagy lehet jó oldala csak meg kell látni és arra kell figyelni. Ahhoz, hogy ezután a jó dolgokat könnyebben megláthassuk mindenki elkészítette a saját optimista szemüvegét. A délután folyamán a gyerekek lelkesen próbálgatták meglátni a jó dolgokat, majd vidáman vitték haza a szüleiknek.
Az optimizmus gyakorlása
Kirándulós játékot játszottunk, eltévedtünk, nem csüggedtünk, vegül közösen örültünk.
Az októberi témát nagy érdeklődéssel várták tanítványaim: segítettek elkészíteni az aulában lévő boldogságóra paravánt. Örömmel tapasztaltam, hogy nemcsak kartársaim, hanem más osztályok diákja is érdeklődve szemlélik a paraván képeit, munkáit. Az órákon a legnagyobb ellenségem az idő volt, mivel két órán is kitartana tanítványaim motiváltságuk, játékos kedvük. Szívesen veszik elő saját füzetüket még délután is, büszkén mutogatják az ötödikeseknek, rajzolgatnak bele.
A boldogságóra program második alkalmával tehát az optimista szemlélet kialakításán dolgoztunk. A gyermekek számára is nagy akadályt jelentenek olyan hiedelmeik, melyek miatt kudarcaikat esetleg általános érvényűnek vagy öröknek tartják, vagy a magatartás, hogy mindenért magukat hibáztatják. A reális talajon álló optimizmus, a jó működés elérése nem lehetetlen! Az optimizmus is tanulható bizonyos mértékig .Célunk az volt a foglalkozással, hogy arra ösztönözzük a tanulóinkat, hogy fogalmazzanak meg egy-egy saját történetet, ami szólnak kihívásról, problémamegoldásról, kudarcról, amelyben a nehézségek ellenére sikerült pozitív jelentést találniuk. Természetesen a játék most is jelen volt órán!
Szolnok Városi Kollégium Tiszaparti Tagintézménye
I. Bevezetés
Hallgassuk meg a hónap boldogságdalát!
Mit jelent az „optimizmus” szerintetek? Milyen ember az optimista ember?
…………….
Mi az optimista ellentéte? Szerintetek Mi jellemzi a pesszimista embert?
………….
Hogyan gondolkodik az optimista?
• mindenben talál valami jót
• nem panaszkodik, ha valami rossz történik
• minden akadályt kihívásként él meg
• hisz benne, hogy nincsenek korlátok, melyek megakadályoznák a céljai elérésében
• biztos abban, hogy sok lehetősége lesz a sikerhez
II. Határozd meg, számodra mit jelent az optimizmus! – a tanulók írásban megfogalmazzák, majd néhányan felolvassák a csoport előtt.
Kétféle hozzáállásod lehet az élethez – az itt látható vízzel félig töltött pohár alapján : (képzeljük el, hogy ez az élet pohara)
Ki gondolja azt, hogy ez a pohár félig tele van? És ki van azon a véleményen, hogy félig üres?
az 1.csoporthoz tartozó tanulók a lehetőségeket látják az életben, a tanulságokat a kudarcokban.
a 2 csoport tanulói az életben leginkább a hiányt, a negatív eseményeket fogják észre venni.
Legyen az a cél, hogy tudatosan tartozz az 1.csoportba, a lehetőségeket lásd és a tanulságokat keresd a problémákban!
III. Feledatok
1. A HUNOPTI POTIMIZMUS TESZT kitöltése, megbeszélése
2. Tk. 42. old. 4. feladat – gondolatok és érzések párosítása
3. Tk. 45. old. 5. feladat – A negatív események pozitívvá való átértelmezése
4. Szituációs feladat Tk. 44. old. 4. – tanulópárokat alakítunk, és páronként oldjuk meg a problémát.
IV. Összegzés
Mindenki fogalmazza meg írásban röviden, milyen tanulságot, milen plussz ismeretet jelentett számára a mai boldogságóra.
Milyen kapcsolatban van a boldogsággal az optimizmus? – Az optimista emberek boldog emberek. Miért? – a lehetőségeket keresik (és találják) az életben, a jót látják a rosszban (tanulságot)
Otthoni feladat: Egy héten keresztül lefekvés előtt 15-20 perces időtartamban írj a víziódról: a lehető legjobb jövőbeni énem és életem
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az optimizmus gyakorlása
A tavalyi évben tartott foglalkozásokon már megbeszéltük az optimista szó jelentését illetve azt, hogy milyen is az optimista ember. Az idei évben a jövőbe tekintettünk egy kicsit. Puzzle alapra rajzot készítettünk arról, hogyan képzelik el magukat a gyermekek néhány év múlva. Fontosnak tartottam a pozitív, de reális énkép erősítését, önbecsülésük növelését.
Tündérkert Keleti Óvoda Százszorszép Tagintézmény
Hogyan érzed magad? Mitől érzed magad szomorúnak és mi az ami boldoggá tesz?
A gyerekek saját kis élettörténetük „könyvét” készítették el. Az első oldalra felírtuk a Harry Potter regényekből ismert Dumbledore egyik ismert mondatát: „Nem a képességeink mutatják meg, hogy kik vagyunk, hanem döntéseink.” Ezzel az optimista látásmóddal megvilágítva készültek a személyes könyvek.
Pápai Városi Óvodák Vajda Péter lakótelepi Tagóvodája
Főként így a nevelési év kezdetén gyakran halljuk az önbizalom hiányos gyerekektől, hogy „Én ezt nem tudom.” „Nem akarom, mert úgysem sikerül.” Így a téma pont kapóra jött.
A téma bevezetéseként meghallgatták a gyerekek a héten a mesét Tódi törpéről. A mese jó gondolatébresztő volt, megbeszéltük mi is lehet az az optimizmus. A pozitív, optimista gondolkodás gyakorlására hónapban több lehetőség kínálkozott.
Egyik ilyen alkalommal a Hagyományok hegyén való kirándulás során több bátorságot igénylő feladat is várt ránk.(célbadobás, erődre felmászás, íjászkodás) Indulás előtt mindenki elmondta hangosan a következőket: “Meg tudom csinálni!Képes vagyok rá! Sikerülni fog!”
A gyerekek nagyon ügyesek voltak, élvezték a játékot.
Megbeszéltük, hogy ha nem akarjuk hangosan mondani, csendben, magunkban elismételgetve is hat a „varázsige”. Ki is próbálhattuk hamarosan, amikor Madársuli bemutató érkezett ovinkba. Bizony nem mindenkinek ment varázsige nélkül a feladat, hogy Törpike, a kis kuvik a vállára ülhessen. 🙂
Mint a választott cím is mutatja, kedvenc dalunk, a hónap dala. Nemcsak az optimizmus téma során, hanem máskor is szívesen hallgatják a gyerekek. A szülők is partnerek munkánkban: mivel örülnek, hogy részt veszünk a programban, otthon is előkerülnek ezek a pozitív megerősítő dalok.