Az októberi hónap témája az optimizmus gyakorlása volt. A téma feldolgozását egy relaxációs gyakorlattal kezdtük. Az „Irkafirka” relaxációs gyakorlat nagyon tetszett a gyerekeknek.
A „Pozitív gyerek vagyok” című dalt ugyan nem tanulták meg a gyerekek, szerintem ők még kicsik ehhez, de nagy örömmel hallgatták.
Beszélgetőkört indítottam a szomorúságról és boldogságról. Megkérdeztem a gyerekeket, mitől lesznek vidámak, boldogok és mitől lesznek szomorúak? Különféle vélemények alakultak ki, a legtöbb gyermek (életkorukból adódóan), olyan választ adott, ami a saját szomorúságát vagy boldogságát helyezte előtérbe. Egy-két gyermek a szomorúságát, boldogságát a családjával hozta összefüggésbe.
Készítettem két arcot, egy szomorút és egy vidámat. Két csoportra osztottam a gyerekeket. A játék célja az volt, hogy vidámságot, boldogságot kellett egymás arcára varázsolni. A vidám csapatnak mimikával, gesztikulációval kellett a szomorú csapatot felvidítani és fordítva. Nagyon élvezték a játékot.
A téma lezárásaként elmondtam nekik a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét.
Az optimizmus gyakorlása
Bőcsi Általános és Szakközépiskola,AMI
Az idén első osztályos tanulókkal kezdtük újra témák feldolgozását. Nagyon ügyes, érdeklődő, nyitott kis társaság erre a programra is. Elsősorban mozgásos játékok, tevékenységközpontú technikákat, módszereket terveztem. Az osztály összetétele több szempontból sem egyszerű. Nagyobb részük hátrányos helyzetű, tanulási nehézséggel küzdő, valamint családi hátterüket tekintve, sokan nem teljes családban élnek, bizonyos szomorú esetnek következményeként. Ezért nagyon körültekintően kellett feladatokat, módszereket választanom, hogy ne váltak ki érzelmi kitöréseket, vagy olyan szituációt, melynek kezelésére nem vagyok felkészült. Az a tapasztalatom, hogy sikerült a témák feldolgozása életkoruknak és körülményeiknek megfelelően. Folytatni szeretném ezt a megkezdett utat, mert fontos dolgokat sajátíthatnak el így a gyerekek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A csoportunkban megbeszéltük mi a különbség az optimizmus és a pesszimizmus között majd két részre osztottunk egy nagy lapot. Mindegyikre mondtunk példákat, és olyan élethelyzeteket amelyek ilyenkor egy emberre jellemzőek. Ez alapján készült el a kislány rajza, aki a rosszabb dolgoktól elindul, bízva benne hogy minden jóra fordul.
Rácz István 4.b
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A siklósi Kanizsai Dorottya Általános Iskola diákjai a Boldogságóra program ötlettárában található (igaz kicsiknek szóló) sablonokkal játszottak, s ezekből a jópofa fejekből készítettünk online kiállítást. Mert ha valamikor szükséges az optimizmusunk, vidámságunk megtartása, most a járvány idején valóban az.
http://linoit.com/users/Honfi/canvases/Boldogiskola%20-%20%C3%A1prilis
Értékeink!
Október 7-11-ig valósítottuk meg, több alkalommal az optimizmus gyakorlása témakört. A hét során több alkalommal foglalkoztunk a témával. Minden alkalommal, a gyermekekkel a napimádás relaxációs gyakorlattal kezdtük a foglalkozást, majd leültünk körben a szőnyegre. A foglalkozás alatt szólt a relax zene.
Megvalósított játékaink:
• Napimádással készültünk rá a mesére! Nagyon szívesen végzik el a gyakorlatsort a gyermekek.
• Kerekerdő kalandra hív téged verssel kezdtem, majd elmeséltem a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét.
• A mese után beszélgettünk a szomorúságról, ki miért szokott szomorú lenni, majd elmesélhették a gyermekek, hogy kit, ki vagy mi segített megnyugodni.
• Megtanultuk a Tódi törpe Szebben látó mondókáját, melyet el is mutogattunk.
• Beszélgettünk saját értékeinkről, majd eljátszottuk, hogy azt szeretem benned játékot!
• Egy másik alkalommal mindenki kiszínezhette a saját varázsszemüvegét, melyet felpróbáltunk és így is elmondtuk a verset. Ez után megbeszéltük, hogy milyen lehet a varázsszemüvegen látott világ, és mi az, amit másképp szeretnének. Mit változtatnának, ha megtehetnék. Nagyon érdekes válaszokat mondtak a gyermekek.
• Harmadik nap eljátszottuk a Tükörjátékot.
• Eljátszottuk a Témához kapcsolódó bábjátékot, mely nagyon tetszett a gyermekeknek.
• A foglalkozások zárásaként kiszínezte mindenki a saját szmájliját, és a színezés közben meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
• Pénteken, a szeretetfolyosón végig mehettek a gyermekek, ahol mindenkiről csak pozitív dolgokat lehetett mondani, majd mindenki lefeküdt a szőnyegre, és egy lágy zenére relaxáltak!
Nagyon jól éreztük magunkat a játékok során, a gyermekek szívesen vettek részt a játékokban, bátran válaszoltak kérdéseimre. Nagyon tetszett nekik a mese és a bábozás is. Nagyon büszkék voltak a szemüvegekre!
Karcagi Arany János Általános Iskola
Kedves naplóm!
A mai napon szuper programon voltunk a hegymászókkal. Az edző már sokszor mondta, hogy szervez nekünk egy csapatépítő programot, és ma megtörtént. Az indulás reggel 8-kor volt, mivel Tiszafüredre mentünk egy kalandparkba.
Éjszaka már alig aludtam annyira vártam ezt a napot, de kicsit féltem is, mert én vagyok egyedüli lány az egyesületben. Féltem, hogy a fiúk ott fognak hagyni, nem vesznek be a csapatba. Nagyon jól sikerült a nap, sok csapatjáték volt, de a legjobb az a falmászás volt. Az edző azt mondta ,hogy ezt én hagyjam ki, mert nehéz. Először durcás lettem, hisztiztem, tudom ez nem jó tulajdonságom. aztán összeszedtem magam és megkértem az edzőt, mégis had próbáljam ki.
Teljesen felpörögtem, eldöntöttem, hogy megcsinálom, zavart, hogy kevesebbnek néz a csapattársaimnál.
a fiúk először cukkoltak, hogy össze fogom magam törni, meg se próbáljam, letörik a körmöm stb.
De aztán érdekes módon, mikor látták, hogy mennyire akarom, segítettek nekem az utolsó fél méteren, kezet nyújtottak nekem.
Most már tudom, hogy van kitartásom, koncentrálni tudok, és a többiek is elfogadnak, segítenek, ha látják rajtam az erőfeszítést.
A csoport tagjai optimista gondolatokat fogalmaznak meg az eddigi órákról.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Csengetyű szóra megérkezett hozzánk Boldogság Dóra, akivel relaxációs játékot játszottunk. Lazító és feszítő játékkal, boldogságot és szomorúságot imitáltunk, testünkkel és arcjátékuk bevonásával. Ezek a játékok kiválóak arra, hogy a gyerekekben lévő belső feszültséget oldják, így a nap hátralévő részében, sokkal könnyebb velük az együttműködés. Tódi törpe meséjét követően, beszélgettünk arról, hogy számukra mi a szép a körülöttünk lévő világban, és milyen álmaik, vágyaik vannak. Beszéltem nekik arról, hogy ha valamit nagyon szeretnének, és nagyon sokat gondolnak arra a dologra, akkor az előbb- utóbb valószínű teljesülni is fog. Közösen elmondtuk a „Szebben látó mondókát”, majd táncoltunk és énekeltünk a hónap dalára: „Pozitív gyerek vagyok”.