Optimizmus téma kapcsán elkészítettük saját óriás sólymunkat. Megbeszéltük mit láthat az élőhelyén és mit, ha betekint a csoportba. Mi az amit a szemével lát, milyen külső tulajdonságaink vannak, mit lát a szívével, milyen belső tulajdonságok jellemeznek minket. Elhelyeztük a csoportszoba központi részében, ahonnan mindennap jól lát minket. Meg is beszéljük minden ebéd előtt, mi minden jót láthatott, az éppen aktuális napunkban. Környezettudatos szemléletmódot tükrözve csoportban lévő dobozokat és papírokat használtunk fel, csoport minden tagja részt vett az elkészítésben.
Az optimizmus gyakorlása
A hónapot a relaxációs mozgásalapú játékokkal indítottuk. Ezek a gyakorlatok már ismertek és kedveltek voltak a gyermekjóga által. (Pl.: „Napimádás”, „Napraforgó a napraforgó”, „Hintaszék”) A mozgás már önmagában is feszültséget oldott, vitális érzetet javított. (biztonság, bizalom, közérzet) A Szomorú Szilárd és Boldog Blanka csapatjátéknak nagy sikere volt, ügyesen fejeztek ki érzelmeket a gyerekek és valóban megnevettették egymást. Igaz, volt olyan gyermek, aki nem akart játszani, de ő is érdeklődve nézte a többieket. A Tódi törpe varázsszemüvege c. mese után a gyermekekkel mi is készítettünk varázsszemüveget. A velük történteknek kevesen tudták elmondani a helyzet jó oldalát, inkább vágyaiknak adtak hangot. Sok értékes játékkal és percekkel gazdagodtak gyermekeink, néha teljesen meglepő álmaikat ismerhettük meg.
Október-optimizmus
A téma bevezetése: Indítás: Optimizmushoz kapcsolódó szavak gyűjtése. Kb 25 gyűlt össze.
Majd jött a következő feladat.
„Nem az a boldog ember, aki mindenből a legjobbat kapja, hanem az, aki a legjobbat hozza ki abból, amit kap!”- tetszés szerint jelezte valaki, hogy mondana hozzá valamit, dobtam neki a labdát. Kb 3 perces gyors folyamat volt ez frontálisan. Majd csoportokban dolgoztak tovább a tanulók.
1. csoport: Macikártyákat csoportosították melyik pozitív melyik negatív. Majd megnevezték, hogy melyik érzés mit fejez ki.
2. csoport: A lányok rajzoltak az adott kártyához egy-egy optimista képet.
3. csoport: A tanulók kártyákat válogattak ki. Melyik fejez ki optimizmust, melyik fejez ki pesszimizmust. A pesszimista kártyákból milyen gondolatokkal lehetne pozitív? Erre a kérdésre szóban válaszoltak.
4. csoport: Mit fejeznek kis számodra az alábbi gondolatok? Körben állva egymásnak dobtuk a labdát és mondtuk a gondolatokat az adott idézettel kapcsolatban. Lsd a Mellékletben a gondolatokat!
5. Az igazán lázadók megfogalmazták, hogy a diákok körében mi a pesszimizmus és mi az optimizmus
6. csoport, akik nem szívesen szerepelnek, tesztet töltöttek ki.
1. Optimista vagyok, ha
2. Pesszimista vagyok, amikor
3. Számomra az optimista ember
4. Milyen tanácsokat adnál a barátodnak, aki hosszabb ideje pesszimistán gondolkodik?
5. Mitől lehetsz optimista? Adjál tippeket!
7. Mesélés: Közösen, mindenki figyelt. Előtte koshival lecsendesítetteem őket.
Boldizsár Ildikó: Életválságok meséiből: Bőhön, a vadász
„Bármi egyen, gazdagít”
Másnap vittem nemik A két béka c. magyar mesét, nagyon örültek neki. Ez a mese bemutatta, hogy mi történi azzal, aki optimista, illetve, aki pesszimista.
Kértek még mesét, így kapták még a Próbálkozás bátorságáról szóló mesét is. E téma több alkalommal felmerült a múlt héten.
Melléklet:
Még az akadályokkal kikövezett úton is mindig akad egy szerencsésebb szakasz.
Alex Stone
Nézd csak azokat a viharfelhőket! Ma sáros lesz miattuk az út, ám éltető eső nélkül nem nőne meg a termés. Nem gondolod, hogy a világon mindennek lehet haszna?
Joann Davis
Mikor nem tudsz változtatni valamin, lásd meg benne a legjobbat! Mike Pearl
Hiszek abban, hogy minden történetnek lehet boldog befejezése, és én azon fogok dolgozni, hogy az én történetemnek is boldog vége legyen. Malála Júszafzai
Az attitűd – a hozzáállás – a legfontosabb sajátosság, amely a sikeres embert jellemzi. Ha attitűdje és gondolkodásmódja pozitív, ha szereti a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, az már fél siker. Lowell Peacock
A világot letakarni nem tudjuk. Egyetlenegy dolgot próbálunk meg: az arcunkat a napba emeljük, mert hogyha a napba nézünk, nem látjuk az árnyékot.
Náray Tamás
Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevés dologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálával telve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk. Lewis Howes
Életed a várakozásaid szerint alakul. Azt kapod, amire számítasz. Éppen ezért számíts arra, hogy a körülmények a javadra változnak! Bagdi Bella
Reflexióim:
A tanulók szívesen fejtették ki a véleményüket az adott mondatokra. ( a labdás és idézetes faladatnál) Fontos volt számukra, hogy legyen céljuk, illetve akinek nincsen célja bizony elveszhet.
A kártyás feladatoknál, egy-egy velős gondolat volt. ( OH-Mesés kártyák)
A tesztből kiderült, hogy nem szeretik, ha elhanyagolják a tanulókat, a hozzártartozók és a barátok.
Hogyan tudsz optimista lenni, itt nehezen sorolták a dolgokat. Együtt beszéltük meg, hogy egy jó könyv, egy séta egy kávé egy jó beszélgetés és relaxáció is sokat segíthet. Mivel ők erdésztanulók, sokat vannak a levegőn, a szabadban. Fontos nekik, hogy jó jegyeket kapjanak, illetve jó híreket.
fontos nekik, hogy sok optimista embereket lássanak maguk örül, akik úgy 9ndulnak neki a dolgoknak, hogy sikerülni fog.
A mesét nagy örömmel fogadták, tetszett nekik, hogy minden szörny legyőzhető, illetve „Bármi legyen, gazdagít!”
Minden ki jól érezte magát, és mosolygott. a tanulók a csoportmunkában igazán kommunikáltak egymással.
A 2 béka c. mese nagyon tetszett a tanulóknak. Aztán kitalálta pár ember, hogy szívesen rajzolna. 2 tanuló elmesélte, hogy ő az optimista béka. Dominik 17 évesen gombaszakértő, tavaly az év túravezetője lett. Jelenleg szarvasgombás tanfolyamra jár. A felnőttek világában ügyes, teszi a dolgát. Jó ezt látni, vannak még tervei.
Kirill orosz anyuka fia, 5 évig éltek Németországban, hazajött, hogy itthon szerezzen erdész végzettséget. Oroszul és németül nagyon jól beszél, magyarul is, de a helyesírás minden nyelvben nehézkes. Jelszava, hogy nem adom fel. A nyáron 40 kg-ot fogyott, jelenleg Kresz-vizsgát csinál.
Balázs a pesszimista béka szerepét választotta. 9. osztályban került hozzánk, évismétlőként. Nem tanult, most is abból é, amit az órán hall, és negatívan nyilatkozik magáról. De e történettől megijedt, hogy jaj, az érettségin meg is lehet bukni.
Október-optimizmus
A téma bevezetése: Indítás: Optimizmushoz kapcsolódó szavak gyűjtése. Kb 25 gyűlt össze.
Majd jött a következő feladat.
„Nem az a boldog ember, aki mindenből a legjobbat kapja, hanem az, aki a legjobbat hozza ki abból, amit kap!”- tetszés szerint jelezte valaki, hogy mondana hozzá valamit, dobtam neki a labdát. Kb 3 perces gyors folyamat volt ez frontálisan. Majd csoportokban dolgoztak tovább a tanulók.
1. csoport: Macikártyákat csoportosították melyik pozitív melyik negatív. Majd megnevezték, hogy melyik érzés mit fejez ki.
2. csoport: A lányok rajzoltak az adott kártyához egy-egy optimista képet.
3. csoport: A tanulók kártyákat válogattak ki. Melyik fejez ki optimizmust, melyik fejez ki pesszimizmust. A pesszimista kártyákból milyen gondolatokkal lehetne pozitív? Erre a kérdésre szóban válaszoltak.
4. csoport: Mit fejeznek kis számodra az alábbi gondolatok? Körben állva egymásnak dobtuk a labdát és mondtuk a gondolatokat az adott idézettel kapcsolatban. Lsd a Mellékletben a gondolatokat!
5. Az igazán lázadók megfogalmazták, hogy a diákok körében mi a pesszimizmus és mi az optimizmus
6. csoport, akik nem szívesen szerepelnek, tesztet töltöttek ki.
1. Optimista vagyok, ha
2. Pesszimista vagyok, amikor
3. Számomra az optimista ember
4. Milyen tanácsokat adnál a barátodnak, aki hosszabb ideje pesszimistán gondolkodik?
5. Mitől lehetsz optimista? Adjál tippeket!
7. Mesélés: Közösen, mindenki figyelt. Előtte koshival lecsendesítetteem őket.
Boldizsár Ildikó: Életválságok meséiből: Bőhön, a vadász
„Bármi egyen, gazdagít”
Másnap vittem nemik A két béka c. magyar mesét, nagyon örültek neki. Ez a mese bemutatta, hogy mi történi azzal, aki optimista, illetve, aki pesszimista.
Kértek még mesét, így kapták még a Próbálkozás bátorságáról szóló mesét is. E téma több alkalommal felmerült a múlt héten.
Melléklet:
Még az akadályokkal kikövezett úton is mindig akad egy szerencsésebb szakasz.
Alex Stone
Nézd csak azokat a viharfelhőket! Ma sáros lesz miattuk az út, ám éltető eső nélkül nem nőne meg a termés. Nem gondolod, hogy a világon mindennek lehet haszna?
Joann Davis
Mikor nem tudsz változtatni valamin, lásd meg benne a legjobbat! Mike Pearl
Hiszek abban, hogy minden történetnek lehet boldog befejezése, és én azon fogok dolgozni, hogy az én történetemnek is boldog vége legyen. Malála Júszafzai
Az attitűd – a hozzáállás – a legfontosabb sajátosság, amely a sikeres embert jellemzi. Ha attitűdje és gondolkodásmódja pozitív, ha szereti a kihívásokat és a nehéz helyzeteket, az már fél siker. Lowell Peacock
A világot letakarni nem tudjuk. Egyetlenegy dolgot próbálunk meg: az arcunkat a napba emeljük, mert hogyha a napba nézünk, nem látjuk az árnyékot.
Náray Tamás
Élj hálásan! Aki hálás azért, amije van, függetlenül attól, mennyire kevés dologról van is szó, megnyílik egy boldogabb élet felé. Amikor hálával telve élünk, az élet többet ad abból, amiért hálásak vagyunk. Lewis Howes
Életed a várakozásaid szerint alakul. Azt kapod, amire számítasz. Éppen ezért számíts arra, hogy a körülmények a javadra változnak! Bagdi Bella
Reflexióim:
A tanulók szívesen fejtették ki a véleményüket az adott mondatokra. ( a labdás és idézetes faladatnál) Fontos volt számukra, hogy legyen céljuk, illetve akinek nincsen célja bizony elveszhet.
A kártyás feladatoknál, egy-egy velős gondolat volt. ( OH-Mesés kártyák)
A tesztből kiderült, hogy nem szeretik, ha elhanyagolják a tanulókat, a hozzártartozók és a barátok.
Hogyan tudsz optimista lenni, itt nehezen sorolták a dolgokat. Együtt beszéltük meg, hogy egy jó könyv, egy séta egy kávé egy jó beszélgetés és relaxáció is sokat segíthet. Mivel ők erdésztanulók, sokat vannak a levegőn, a szabadban. Fontos nekik, hogy jó jegyeket kapjanak, illetve jó híreket.
fontos nekik, hogy sok optimista embereket lássanak maguk örül, akik úgy 9ndulnak neki a dolgoknak, hogy sikerülni fog.
A mesét nagy örömmel fogadták, tetszett nekik, hogy minden szörny legyőzhető, illetve „Bármi legyen, gazdagít!”
Minden ki jól érezte magát, és mosolygott. a tanulók a csoportmunkában igazán kommunikáltak egymással.
A 2 béka c. mese nagyon tetszett a tanulóknak. Aztán kitalálta pár ember, hogy szívesen rajzolna. 2 tanuló elmesélte, hogy ő az optimista béka. Dominik 17 évesen gombaszakértő, tavaly az év túravezetője lett. Jelenleg szarvasgombás tanfolyamra jár. A felnőttek világában ügyes, teszi a dolgát. Jó ezt látni, vannak még tervei.
Kirill orosz anyuka fia, 5 évig éltek Németországban, hazajött, hogy itthon szerezzen erdész végzettséget. Oroszul és németül nagyon jól beszél, magyarul is, de a helyesírás minden nyelvben nehézkes. Jelszava, hogy nem adom fel. A nyáron 40 kg-ot fogyott, jelenleg Kresz-vizsgát csinál.
Balázs a pesszimista béka szerepét választotta. 9. osztályban került hozzánk, évismétlőként. Nem tanult, most is abból é, amit az órán hall, és negatívan nyilatkozik magáról. De e történettől megijedt, hogy jaj, az érettségin meg is lehet bukni.
Ebben a hónapban a Kalász Suli Általános Iskola fejlesztésre járó tanulóinak Boldogságóra feladatait láthatjátok. Kicsit talán kusza az íráskép, és a sólymok előre rajzoltak, de szívvel lélekkel készítettük egy-egy csoporttal. Volt olyan csoport, ahol nagyon sok mindent tudtak a gyerekek, mi a pozitívum számukra az iskolájukban! 🙂 Nagyon klassz szókapcsolatokat is tudtak hozni és pedagógus szívet melengető válaszokat láthatunk a papíron, mint hogy viccesek és kedvesek a nálunk tanító tanárok, jó az órarendi beosztás, szépek a tantermek, sőt még az is jó, hogy alapismereteket tanulhatnak nálunk. 🙂
Gyógypedagógusként örömmel tölt el, hogy a fejlesztésben részesülő tanulóink is észreveszik az őket körülvevő értékeket az iskolánkban, hiszen sokan közülük tanulási kudarcaik miatt kevésbé szeretnek tanulni, de válaszaikból látszik, hogy még is sikerült megnyernünk őket, hogy szeressenek hozzánk iskolába járni.
Elkészítettük a saját sólymunkat közösen, vastag kötözőfonalból, ragasztási technikával.
A gyerekek nagyon élvezték, hogy a hosszú egyenes fonálból egy alkotás készül.
Már kész keretezett vászonra ragasztottunk így ki is került a falra miután elkészült, hogy fentről lásson minket, mi minden jó dologban van részünk a nap folyamán. Láthatja, hogy hogyan töltjük együtt az időt, milyen tevékenyen alkotunk és közösen végezzük el a napi feladatokat. A dekoráció mindig eszünkbe juttatja a készítés örömteli perceit.
OPTI MISKA
Optimista Miska vagyok,
Szeretem a világot.
Mindent rózsaszínben látok,
Mert pozitívvá válok.
Adok néked jó tanácsot,
Kedves kis barátom.
Fogadd tőlem szeretettel,
És soha meg nem bánod.
Mindig úgy bánj társaiddal,
Ahogy te is szeretnéd!
Ne légy durva, hangos és morcos,
Te légy a kis segítség!
Legyél hálás minden jóért,
Örülj velem a mának!
Kedves arcod mindig derüljön,
A bánat elkerüljön!
Küldjél mosolyt a világnak,
Meglásd, visszakapod majd!
Tervezz, dolgozz céljaidért,
Öröm lesz a jutalmad!
Nagyon szeretik a gyerekek, hamar megtanulták. Furulyával szoktam kísérni az éneket.
A szöveg saját szerzemény, a dallamot pedig kölcsönöztük (Tavaszi szél vizet áraszt…)
Szegedi Fekete István Általános Iskola
A gyerekek által készített sólyom csupa jó, és segítőkész gyereket lát a magasból.