Októberi témánk az optimizmus gyakorlása volt. A reggeli beszélgető kör során megbeszéltük ki milyen kedvvel érezett az óvodába, miért volt jó,vagy rossz kedve. Két smile (szomorú,és vidám) figura segítségével két csapatot alkottunk,és felváltva fel kellett vidítani egymást.Nagyon tetszett a gyerekeknek ez a játék.A zsákomból előkerült egy vigaszbot, amelynek segítségével különböző ötleteket találtunk ki,mivel vidíthatjuk fel szomorú társainkat,vagy bárki mást.Érdekes volt,hogy eleinte minden kisgyerek,valamilyen tárgyi dologra gondolt, és meglepődtek,hogy egy ölelés, egy simogatás, kedves szó, vagy akár egy” megpörgetés” is lehet vigasztaló.
A téma feldolgozása során megismerkedtünk Tódi törpe meséjével. A „varázs” szemüvegeink segítségével néztünk körül a csoportban, hogy mi az ami szebb, és jobb lett általa.A pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása közben kidíszítettük a „varázs „szemüvegeket, hogy majd otthon odaadhassák annak akinek vigasztalásra, egy kis optimizmusra van szüksége,hogy szebbnek lássa a világot.
Az optimizmus gyakorlása
A Manók(elsőseink) , a Méhecskék(másodikosaink) és a Firkák(a harmadikosok) vírusmentes szeptember után optimistán kezdték az októbert. A hónap dalának órán, napköziben, szakkörön történt többszöri meghallgatása után már a szünetekben is önállóan énekelték , tanították a folyosón kialakított kuckóban egymásnak. A manófalvi utcanév táblák készítése a pozitív szó betűire válogatott szavakkal sok vidám percet szerzett a kis alkotóknak. A házak mellé kitűzött legszebb munkák alkotói büszkén álltak be a fotózáshoz.
A tavaszi távoktatás miatt elmaradt az elsősök eskütétele iskolánkban. Ennek bepótlása a nemzeti ünnep alkalmával egy zárt körű rendezvényen megtörtént. A teljes alsó tagozat tisztelgett a most már másodikosok avatása alkalmából iskolánk névadójának emlékfalánál, amikor megkapták az óarany hímzéses nyakkendőt a kisfiúk, sálat a kislányok. Bízunk benne, hogy a fogadalom megtartása egyre jobban sikerül majd mindenkinek. Reméljük, hogy iskolánk névadójának születésnapján tavasszal a Manók avatása nem marad el!
Az optimizmus témakörben a gyermekcsoportnak a felhőmosoly játék tetszett leginkább. Örömmel jelenítették meg vizuális tevékenységgel a témában felmerülő ötleteiket. Szivárvány, növények, virágok megöntözése, napocska a felhőkönnycsepp pozitívvá formálására.
Az optimizmus témakörben a gyermekcsoportnak a felhőmosoly játék tetszett leginkább. Örömmel jelenítették meg vizuális tevékenységgel a témában felmerülő ötleteiket. Szivárvány, növények, virágok megöntözése, napocska a felhőkönnycsepp pozitívvá formálására.
A szegvári Kurca-parti Óvoda Szivárvány kiscsoportjának mindennapjaiba beépültek a boldogságórák gyakorlatai, játékai, amiket napi szinten alkalmazunk.
Októberi témánk az optimizmus gyakorlása volt. A téma feldolgozása során megismerkedtünk Tódi törpe meséjével. Egy „varázs” napszemüveg segítségével néztünk körül, majd egy tükröt körbeadva mondták el a gyerekek, hogy mit látnak magukon a legvonzóbb tulajdonságnak (Külső tulajdonság, amit látunk). Varázslabda körbeadásával mondhatták el, hogy ki mitől érzi jobban magát, mivel lehet megvigasztalni, ha rossz a kedve.
Beszélgettünk arról, hogy mitől jó a kedvünk, mitől vagyunk szomorúak, vidámak. Mivel még most is a beszoktatás folyamata zajlik néhány gyermek esetében, arra törekszünk, hogy jól ki tudják fejezni az érzelmeiket, hangulataikat. Így egyértelmű jelzésekkel megkönnyítve a többiek számára is egymás teljesebb megismerését. Smile-kat válogatva igyekeztünk utánozni, kitalálni az általa jelzett érzelmet, hangulatot. Kiválasztottuk, ami leginkább illik valakire.
A pozitív gyerek vagyok című dal meghallgatása, hozzájárult önértékelésük növeléséhez, hogy el tudják hinni, hogy a róluk szóló állítások, társaik pozitív megnyilvánulásai helytállóak.
Sajnos a mi 2. Boldogságóránk igen csökkentett létszámmal valósult meg a járványügyi helyzet miatt.
Törekedtünk a kolléganőmmel szebbé, jobbá, mosolyokban gazdaggá tenni ezeket a napokat.
Szülőkkel, általuk a gyerekekkel, internetes zárt csoportban tartottuk a kapcsolatot, így az otthonukban tartózkodók sem maradtak ki az optimizmus gyakorlásából. Megosztottuk a Süni kiscsoportban, Napsugár csoportban és a Csiga-biga nagycsoportban, Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét, melyet mi is elolvastunk az összevont gyermekcsoport részére.
A szülőket megkértem, hogy aki teheti, töltse fel a zárt csoportunkba az otthon elkészült, élesen látó varázs-szemüvegeket.
Mi is elkészítettük az oviban, volt aki még Tódi házát is felépítette, és aztán beszéltük meg, resztoratív –kör keretén belül, hogy ha sólymok lennénk, az óvodánk környezetében, mik azok a szépségek és jó dolgok, melyeket megláthatunk. Így elevenítették fel a virágokat, tökfaragásokat, melyeket a kerti asztalaink megszépítésére helyeztünk el, nemrég a napokban a gyermekekkel, együtt közösen. Az udvari fák leveleit gyűjtöttük össze, melyekben megláttuk az ősz szép színeit. Említést tettünk az évszak jellemzőiről. Fejlődött a gyermekek szépérzéke, bővítettük ismereteiket. Szó volt még a pozitív cselekedeteinkről, jó látni és tapasztalni rajtuk, hogy már van hatása a Boldogságóráknak, hiszen törekednek a síró társaikat megvigasztalni, kedvükbe járni és a többi…. Erősödik a gyermekek szociális érzékenysége, így a társas kontaktusaik.
Ebben az időszakban is, jó érzés volt a szülőkkel történő kooperáció! Hiszen tudtunk a gyermekekről, a feladatainkba bekapcsolódtak, kéréseinkre együtt mozdultak, felajánlásokat kaptunk, mellyel hangulatosabbá tehettük az óvodánk környezetét, valamint gyümölcsökkel és zöldségek fogyasztásával, a szervezetünk egészségéről is gondoskodtunk.
Jó cselekedeteink közé tartozott az is, hogy gondoltunk az otthon lévő kollégáinkra, kik egy jó kívánságot tartalmazó üzenettel ellátott csokit kaptak a ,,posta-galamb”-tól .
Várjuk vissza sok szeretettel a kispajtásainkat, kollégáinkat! Mindenkinek jó egészséget kíván a Móricz ovi apraja és nagyja.
A gyerekek szívesen tervezték meg optimisra póióikat. Pozitívan álltak hozzá a feladathoz.Így a pólók is vidámak, tetszetősek lettek.
A gyermekeknek nagyon tetszett az optimizmus gyakorlásával kapcsolatos újabb boldogságóránk is. Nagy lelkesedéssel készültek a kis sólymok, elkészítéséhez kétféle technikát választhattak. Többen a színezést választották, de volt aki mozaikragasztással készítette el az alkotását. Minden gyermek megszólaltatta a saját sólyommadarát. Nagyon aranyos meglátások születtek. Volt olyan, aki azt mondta, hogy „szófogadó, vidám gyerekeket látna meg a sólyom”, „finom ebédeket”, „szép ruhás gyerekeket”.
A nevető falevelek játéknál nagyon jól érezték magukat. Volt olyan gyermek, akit többször is választottak. Hirtelen hatalmas jókedv kerekedett. 🙂
A vigaszbotos játéknál nagyon aranyosan vigasztalták az épp szomorkodó gyermeket.
Van egy kislány a csoportban, aki reggelente sír, nehezen tud elszakadni a mai napig az édesanyjától. A gyermekek rögtön mondták, hogy majd Ők megvigasztalják ezt a kislányt. Nagyon kedves gondolatokat fogalmaztak meg a gyermekek egymásnak.-„adjak neked puszit „hozzak neked csokit” stb.
Nagyon tetszett nekik a foglalkozás, várják a következőt. Sokszor emlegetik a szívkeresős játékot is. 🙂
A jó dolgok kertjét minden nap meglátogatták, és örömmel „dobtak bele” apró kis kívánságokat. Sokan utána lerajzolták a jó dolgok kertjét, és középre a családjukat rajzolták.
A hónap dalának meghallgatása után beszélgettünk az optimizmusról. A gyerekek fogalmazták meg azt, hogy minden rosszban meg kell találni a jót is. A jing-jang jelképét említette meg az egyik kisfiú : minden jóban van egy kicsi rossz, de minden rosszban van egy kicsi jó. A tanulók összegyűjtötték a jó tulajdonságaikat. Optimista tanácsokat gyűjtöttünk. Elképzeltük a jövőt optimista szemlélettel. Itt szóba került az az időszak, amikor már nem lesz korona vírus. Ezt nagyon élvezték. Sokan rajzot is készítettek hozzá. A nevető levelek feladat során sok vicces emlék került elő. A POZITÍV szó betűiből alkottak a gyerekek értelmes szavakat. A negatív szemléletmód megváltoztatásához a tanulók a Csak pozitívan kártyacsomag mondatait fejezték be és alakították pozitívvá. Zárásként a Pozitív gyerek vagyok kártyacsomagból húzott mindenki háromszor is, mert annyira tetszett nekik a pozitív gondolat, ami a kártyalapon volt.
Tekints optimistán a jövőbe! 🙂
A gyerekek egy varázsgömbön keresztül nézve lerajzolták, milyen életet képzelnek maguknak 5, 15, 25 és 50 év múlva. Nagyon élvezték ezt a feladatot.