Hogyan éljük túl…?
Az optimizmus gyakorlása
A foglalkozás elején a ” Tódi törpe története” című olvasmány felolvasása után megbeszéltük, összefoglaltuk a mondanivalóját, tartalmát. A gyerekek a varázsgömbbe azt rajzolták le, amit nagyon szerettek volna, hogy valóra váljon. Az óra végén közösen meghallgattuk a hónap dalát, kört alakítva táncoltunk.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Az októberi témához nagyon optimistán fogtunk hozzá.
Az óra elején meghallgattuk a hónap dalát. Ezt már szinte kívülről fújták a harmadikosok. Visszaemlékeztünk, hogy milyen klassz volt Szolnokon a Bagdy Bella koncerten, ahol még roptuk is a Pozitív gyerek vagyok… nótára.
Ezután jöttek a rajzok és a történetek, hogy mi sok jót lát rajtunk az iskola tetején csücsülő sólyom azzal az éles szemével. A választható három téma közül most ez volt a legnépszerűbb a gyerekek körében.
Három kislány egy rövidke tánccal is készült a kedvenc Pozitív gyerek vagyok dalra.
Az óra végén az egész osztály táncra perdült.
Ez a dal olyan jólsikerült, mint amilyen jól sikerült a mi októberi boldogságóránk.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A gyerekekkel sokat vagyunk telephelyünk udvarán. Ilyenkor ősszel gyakran gyűjtünk faleveleket – a gyerekek nagyon szeretik ezt a tevékenységet. Van úgy, hogy csak úgy, cél nélkül gyűjtögetünk – a tevékenység öröméért, a levelek szépségéért és van úgy, hogy céllal: süninek búvóhely, levélkép ragasztásához. Most egy kosárba gyűjtöttük a leveleket, majd a gyerekek választottak egy nekik tetszőt a kosárból és annak adták, aki megnevetteti őket. a +Miért?” megfogalmazásában még a segítségükre voltunk.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A gyerekekkel sokat vagyunk telephelyünk udvarán. Ilyenkor ősszel gyakran gyűjtünk faleveleket – a gyerekek nagyon szeretik ezt a tevékenységet. Van úgy, hogy csak úgy, cél nélkül gyűjtögetünk – a tevékenység öröméért, a levelek szépségéért és van úgy, hogy céllal: süninek búvóhely, levélkép ragasztásához. Most egy kosárba gyűjtöttük a leveleket, majd a gyerekek választottak egy nekik tetszőt a kosárból és annak adták, aki megnevetteti őket. a +Miért?” megfogalmazásában még a segítségükre voltunk.
Orosháza Városi Önkormányzat napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A gyerekekkel sokat vagyunk telephelyünk udvarán. Ilyenkor ősszel gyakran gyűjtünk faleveleket – a gyerekek nagyon szeretik ezt a tevékenységet. Van úgy, hogy csak úgy, cél nélkül gyűjtögetünk – a tevékenység öröméért, a levelek szépségéért és van úgy, hogy céllal: süninek búvóhely, levélkép ragasztásához. Most egy kosárba gyűjtöttük a leveleket, majd a gyerekek választottak egy nekik tetszőt a kosárból és annak adták, aki megnevetteti őket. a +Miért?” megfogalmazásában még a segítségükre voltunk.
Ebben a hónapban törekedtünk óvodapedagógus váltótársammal arra, hogy a Boldogságóra aktuális témája, az optimizmus áthassa a mindennapjainkat. A közös beszélgetőkörök alkalmával megoszthatták aznapi érzéseiket egymással, rosszkedv esetén közösen gondolkodtunk, hogy mivel tehetnénk szebbé csoporttársuk napját.
Ez a feladat annyira tetszett a gyerekeknek, hogy egy napot kijelöltünk, amikor ki kellett húzniuk valamelyik csoporttársuk jelét a kalapból, és aznap annak a gyermeknek kellett titokban szebbé tenni a napját. A nap végén találgathattak, hogy ki volt az aznapi jótevőjük. Meglepő volt, hogy a gyerekek maguktól odamentek a társukhoz akit kihúztak és megölelgették egymást. Ezt követően párba állva egyikőjük a szomorú, a másik gyermek a nevettető bőrébe bújt. A feladat az volt, hogy meg kellett nevettetni a szomorú társukat. A tevékenység végére mát mindenki kacagott, nagy lelkesedéssel bohóckodtak egymásnak. Pedagógusként nagyon örültünk annak, hogy egy peremvidékre szorult gyermek, aki nagyon nehezen szocializálódik társaival, a tevékenység hatására másnap azzal a gyermekkel kezdeményezett játéktevékenységet, aki őt húzta.
Ösztönöztük a gyerekeket arra, hogy pozitívabban szemlélődjenek a mindennapok során, ebben nyújtott számunkra segítséget Opti Miska, aki az Óriások Földjéről nevettető levelekkel lepte meg a gyerekeket. A nevettető levelet annak a társuknak kellett adniuk, aki megnevettette őket. Érdekes volt végighallgatni, hogy a gyermekek mivel vidítják fel egymást. A levelek kiosztása után Opti Miska egy levelet otthagyott a csoportnak, hogy ha szomorúak, akkor a levél emlékeztesse őket arra, hogy mindig van miért boldognak lenni.
Az optimizmus gyakorlása
A szokásos dal hallgatással indítottunk, ami most is nagyon tetszett a gyerekeknek.
A beszélgetőkör most a pozitív gondolatokról szólt, csak olyan eseményt kellett mondaniuk az aznapi eseményeikből, ami jó érzést okozott számunkra. Volt olyan tanuló, aki azt mondta, hogy vele semmi jó nem történt aznap. Most egy kicsit úgy éreztem bele kell szólnom, és arra kértem, hogy mondjon olyan eseményt, ami rossznak indult, de valami elviselhető lett belőle. Érdekes volt, hogy aznap oltást kaptak és ez az élmény alakult át „jóvá”, hogy…..nagyon félt, de nem is fájt…. A kislány megkönnyebbült, hogy ő is tudott mondani valami „jót”.
Megterveztük az optimista ember pólóját. A gyerekek nagy lelkesedéssel fogtak a munkához, szebbnél szebb tervek készültek. Kitaláltuk, hogy hogyan tegyük 3D-sé ezt az egészet. Csomagolópapírt használtunk, kivágtunk neki nyakat ez lett a póló. Elejét és hátulját is készítettünk. Utána a csoport egy tagja felvette, ezt lefényképeztünk.
„Dobókocka” Játsszunk együtt!
Körben ülünk és a kör közepére dobunk a kockával. Először mindenki húz egy kis kártyát tőlem, amin egy-egy élethelyzet van. Ezeket az élethelyzeteket kell a dobás kimenetele alapján hol optimista módon, hol pesszimista módon elmondani, tovább szőni.
KÁRTYÁK:
– Rossz jegyet kaptam
– Anyukám influenzás lett
– Hétvégén segítenem kell apának a kertben
– A barátom meghívott a szülinapi bulijára
– Nagymama takarítani hív
– Tanár néni megdicsért
– Osztálytársam tolltartója elveszett
– Összetört a szemüvegem
– Nem vettek be a játékba
A dobókocka játékot én találtam ki, mert jó lehetőségnek tartottam arra, hogy egymás előtt is megnyilvánuljanak. Az indító kártyákat kihúzták, és annak megfelelően, hogy pirosat, vagy feketét dobtak, úgy kellett az eseményt prezentálni. Akkor volt nagyobb probléma, amikor a kártya eseménye ellentétes volt a dobással. Ám ügyesen megoldották.
Végül „együtt” énekeltük a dalt Bagdi Bellával.
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Elkészült a mi kis osztályunk őrző , védelmező madara. A sólyom széttárt szárnyai alatt mindannyian elférnek a gyerekek, vigyáz rájuk, hogy megőrizzék optimista gondolataikat. A színei a sokszínűséget, vidámságot tükrözik, mely jellemző a mi kis közösségünkre.