E hónapi témánál azt próbáltam megmutatni a gyerekeknek, hogy ugyanarról a helyzetről számtalan különféle történetet szőhetünk – de hogy milyen képekbe ill. milyen szemüvegen és milyen színben látjuk a környező valóságot, az aztán messzemenően meghatározza a hangulatunkat, a lépéseinket, a sorsunkat.Az hogy másként nézünk az adott nap elé vagy másképp gondolkodunk valamiről nem azt kérdezi, lehet-e vagy nem, nem is azt, hogy miért nem lehet, hanem azt: hogyan lehet. Ezt a szemléletet próbáltam a gyermekeknek átadni az optimizmus témában. A gyerekek másolással tanulnak, ezért fontos, hogy a pozitív életszemlélet, az optimizmus a mindennapjaitok része legyen. Mindennap átbeszéltük a nap pozitív történéseit. De gy nap során nem mindig csak pozitív élmények érnek bennünket, ezekre is hangsúlyt fektettem, hogy ezeket az érzéseket, dolgokat is megtudják osztani a gyerekek velem. Arra ösztönöztem őket, hogy az adott helyzet pozitív oldalát, keressük meg együtt, hogy hogyan lehetne mégis boldog élménnyé alakítani azt a dolgot ami esetleg szomorúságot okozott számára. Amikor a gyerekeket optimizmusra neveljük, valójában reális és felelősségvállaló gondolkodásra tanítjuk őket. Arra inspiráljuk őket, hogy megismerjék a saját gondolataikat és érzéseiket, kíváncsiak legyenek azokra, maguk alakítsák az életüket, és ne csupán elfogadják azt, ami velük történik.Milyen feltételeknek kell teljesülni, milyen segítséget tudunk igénybe venni, milyen erőforrásokra, segítségre támaszkodni valamilyen ötlet vagy terv megvalósításához.
Tódi törpe meséje a varázsszemüveggel annyira megragadta őket, hogy a hét folyamán többször is elővettünk napszemüveget, megnéztük, mennyivel másabbak a színek azon keresztül nézve.
Készítettünk varázsszemüvegeket, amit haza is vihettek, hogy otthon tovább kísérletezhessenek vele, elmeséljék, hogy mire használtuk és szüleik is másképp nézzenek az adott napra.
Az optimizmus gyakorlása
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Optimista elsősök
Októberben az optimizmus témakört dolgoztuk fel az első osztályos gyermekekkel. A foglalkozás elején tisztáztuk, mit is jelent maga a szó, mi az ellentéte, milyen tulajdonságok jellemzik az optimista és a pesszimista embert. A gyerekek megállapították, hogy szerencsére mi egy optimista, vidám kis csapat vagyunk, s erre a tulajdonságunkra nagy-nagy szükség is van, a jelenlegi, különös szabályokkal teli, kicsit furcsa tanévben.
A foglalkozás mesehallgatással és interaktív játékokkal folytatódott. A tevékenység végén Bagdi Bella dalát hallgatva, a kapott képkeretbe, egy optimizmust sugárzó önarckép készült.
Krányák Jusztina
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
A mai órán arról beszélgettünk, hogyan nézzünk optimistán a jövőbe. Rejtvényt fejtettünk, majd optimista pólót készítettünk. Ezután a témához kapcsolódó mesét eljátszottuk. Az órát a hónap dalával zártuk.
Mohács, Meixner Ildikó EGYMI 4. osztály
A könyv történeteit szeretik hallgatni a gyerekek. A foglalkozást most is a történet felolvasásával kezdtem.
Az optimizmus fogalmának lényegét közösen állapítottuk meg. Nem a negatív tagadása vagy mellőzése a pozitív gondolkodás, hanem az, hogy a negatív eseményben hogyan látom meg azt az irányt, amely előre visz. Egy táblázatban olyan dolgokat kellett összegyűjteni, amelyek kedvezőtlenül alakultak számunkra, majd mellé írhatták a gyerekek, hogyan lehet ezt a negatív történést úgy látni, hogy végül a hasznunkra váljon. Hasonló gondolat jegyében húztunk szituációs kártyákat, amelyekre reagálni kellett egy-egy optimista megoldással. Énekléssel zártuk a foglalkozást.
Az optimizmus
Októberben az optimizmus témája köré szerveztük a boldogságórákat. A ráhangoló játék után („Akasztófa”) a fogalmat próbáltuk megmagyarázni egymásnak, majd a „Komor varázsló” játékával a gyakorlatban is jókedvre derítettük egymást. Majd párokban egyperces interjúkat készítettünk egymással, amelyben egy olyan helyzetet beszéltünk meg, amikor egy előre félelmetesnek, kudarcosnak gondolt szituáció jóra fordult, és sikeressé vált. Majd elolvastuk a „Szomorú királykisasszony” meséjét, és arról beszélgettünk, hogy a mi életünkben mi okoz örömet, mi derít jókedvre. Ezt le is írtuk egy napsugárra, amelyből a végén elkészült az Optimizmus napocskája. Majd gyakoroltuk, hogy bizonyos helyzetekben hogyan reagálhatunk (pesszimistán, optimistán), és ennek milyen következményei lehetnek. Ez a gyakorlat lehetőséget adott a járványhoz való lehetséges viszonyulások „kibeszélésére” is, illetve az optimista változatok tudatosítására is. A végén, optimista szemüvegen keresztül szemléltük a Világot! 🙂
Az októberi foglalkozásunk nagyon jó hangulatban, vidáman telt. Ebben a kihívásokkal teli időkben is optimistán állunk a dolgokhoz. Optimista levelekkel nevettették meg egymást a gyerekek.
Az októberi foglalkozásunk nagyon jó hangulatban, vidáman telt. Ebben a kihívásokkal teli időkben is optimistán állunk a dolgokhoz. Optimista levelekkel nevettették meg egymást a gyerekek.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. b osztályának a tanulói, ebben a nem mindennapi kihívásokat tartalmazó napokban is optimistán várja és látja a jövőt. A gyerekek a témához kapcsolódó mesét rajzban is megörökítették a mese megbeszélése után!
A mai foglalkozásunk nagyon vidámra sikerült. Az optimista életszemléletet szituációs játékok segítségével próbáltam megértetni a gyerekekkel. Boldog Dóra és Morcos Marci bábbal ugyanazokat a szituációkat játszottam el. Boldog Dóra mindent optimistán, Morcos Marci pedig mindent pesszimistán látott. Megbeszéltük, hogy szerintük Dóra vagy Marci látásmódja-e a jobb. Elkészítették a saját optimista szemüvegüket is, majd elmondták, hogy ők milyen szép dolgokat látnak rajta keresztül. Meglepetésként a világító varázsszemüveget is felpróbálták.
A mai foglalkozásunk nagyon vidámra sikerült. Az optimista életszemléletet szituációs játékok segítségével próbáltam megértetni a gyerekekkel. Boldog Dóra és Morcos Marci bábbal ugyanazokat a szituációkat játszottam el. Boldog Dóra mindent optimistán, Morcos Marci pedig mindent pesszimistán látott. Megbeszéltük, hogy szerintük Dóra vagy Marci látásmódja-e a jobb. Elkészítették a saját optimista szemüvegüket is, majd elmondták, hogy ők milyen szép dolgokat látnak rajta keresztül. Meglepetésként a világító varázsszemüveget is felpróbálták.