…
Az optimizmus gyakorlása
Témánk bevezetését beszélgetéssel és a „Trópusi eső” – című játék eljátszásával kezdtük. A gyerekek nagyon élvezték az eső hangjának utánzását és a különböző fokozatok érzékeltetése fejlesztette ritmus érzéküket, a gyors-lassú érzékeltetését, oldotta gátlásaikat.
Sokat beszélgettünk az ősz szépségeiről, a gyerekek nagyon szeretnek terméseket, őszi leveleket gyűjtögetni, amelyekből termésbábokat, állatkákat készítettünk és az aktualitásoknak megfelelően tököt festettünk. Berendeztük őszi kiállításunkat, ezzel teljesítettük az „Átváltoztatás” – című feladatot.
Végül az „Esernyős célba dobó” feladatot is eljátszottuk, amely során a gyerekek sok ügyes gondolatot fogalmaztak meg, miért szeretik az esőt.
Zárásként meghallgattuk és táncoltunk egy nagyot az Alma együttes: Zivatar lány című dalára.
Nagyon jól éreztük magunkat a feladatok során, sok élménnyel gazdagodtunk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
Az időjárás és a hangulat közti párhuzam érzékeltetése segítségével mutattam be a gyerekek számára az optimista és a pesszimista szemléleteket. Ezt követően arról beszélgettünk, ki mit lát szépnek a világban, a mindennapokban; kinek mitől lesz jobb kedve amikor szomorú. Végül elkészítettük az optimista esernyőt.
A gyermekek tényleg bármikor, bármire képesek! A havi témánkat boncolgatva nagyon ügyesen meg tudták fogalmazni a gyerekek, hogy ha pozitívan állnak a dolgokhoz, mennyivel könnyebb minden…akár az iskolában, akár otthon!
Smile-val fejeztük ki érzéseinket, hogy mennyire: „Pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor bármire képes vagyok!” Nagyon hamar megtanulták ezt a szlogent, és szívesen is alkalmazzák a hétköznapok nehézségei során! 🙂
Van, aki pluszban még papírra vetette, hogy mennyire optimista! 🙂
Taszári Körzeti Általános Iskola
Ezt a nagyon hálás témát évről évre egyre jobban körül tudjuk járni, nagyon sok gyakorlatot el tudunk végezni. A segédanyagban volt az „Optimista köpeny” ötlet, amit az óra előtt pár nappal meséltem el a gyerekeknek, és nagyon tetszett nekik, aktívan vettek részt a megvalósításban. Az „Optimizmus várának” elkészítésére is nagyon készültek – látható, hogy a dobozokból építőkockát készítettünk-, de mi inkább az „Optimizmus nagy falát” tudtuk összerakni, mint várat. Nem szomorkodunk, nekünk így is tetszik! A mese ezen az órán Fésűs Éva: Szélfiúcska a Balatonon című meséje volt.
A munka elkezdése előtt az optimizmusról és pesszimizmusról beszélgettünk. Hamar ráéreztek az optimizmus fogalmára, sok jó ötlet került az esernyőkre.
Egyes kép: Nagyapám így közlekedett.
Kettes kép: Apukám így.
Hármas kép: Én pedig így – és hiszem, hogy ez csak a kezdet.
„Ha élet zengi be az iskolát
Az élet is derűs iskola lesz.”
És ez fordítva is igaz.
Az optimizmus témakörének feldolgozását a Pozitív mondóka többszöri ismétlésével kezdtük. A mondóka végén a gyerekek átölelték társaikat. Nagyon jó érzéssel töltött el, hogy figyeltek arra, senki ne maradjon ki az ölelésből. Ezután következett a relaxáció: “Rongybabává válok, csak pihenni vágyok”. Majd meghallgattuk a „Pozitív gyerek vagyok” című dalt, melyet a második meghallgatás után már énekeltek és vidám táncba kezdtek, a dalt a gyerekek kérésére többször is meghallgattuk. Beszélgetőkörrel folytattuk a foglalkozást, megbeszéltük mit jelent az optimizmus. Körbe adtunk egy tükröt és mindenki elmondta, hogy miért boldog a mai napon. Szinte mindenkinek volt ötlete, ő miért optimista, elmondták azt is, hogy milyen negatív élmény érte őket életük során. Ezt követően Tódi Törpe meséjét, hallgatták meg figyelmesen, a mese lezárásaként kiszínezhették Tódi Törpe házikóját és tükröt is készíthettek, amibe belerajzolták aktuális érzéseiket. Mialatt a gyerekek színeztek én elővarázsoltam Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát. A csoport egyik fele kapta a szomorú, a másik fele a boldog arcot. Nagyon ügyesen próbálták utánozni a szomorú és a boldog arcokat, a játék nagyon jó hangulatban telt. A mozgás után leültünk „varázsszemüvegeket” készíteni. Miután mindenki elkészült a szemüvegekkel, feltettük azokat és a gyerekek elmondhatták, hogy mit látnak másképp a szemüvegen keresztül: „szebb lett a napom, jobb kedvem lett…” A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a „Jól érzem magam boogiet.” A gyerekek a foglalkozás alatt végig motiváltak és jókedvűek voltak.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén kevesebb a torzsalkodás az Osztályban, de akik összevesztek, bizony élesebb az ellentét.
Arra gondoltam, önbizalomerősítésként, s felkészülve „citromot kaptam ajándékba-esős napra virradtunk-kutyagumiba lépésre” is, lepjék meg egymást bátorító mondattal.
Bármit is hozzon a hétköznap vagy hétvége, mi örülünk, hogy 1 csapatként dolgozunk napról napra.
Mindenki írt Minden Gyereknek: Olyan jó, hogy … kezdetű mondatot kellett befejezni, aláírás nélkül.
Majd a Szerencsés Tanuló külön főhelyen várta a bátorító mondatokat.
A borítékokat lezártuk mindaddig, míg Mindenki nem került sorra.
Otthon lehetett csak kibontani a „vidám gondolatokat”.
Ez bizalom-játék is, hiszen nem ellenőrzöm a mondatot. Ha Valaki később rádöbbent, hogy még jobbat tudna írni, más napon lehet még csiszolni.
Az átadás is ünnepélyes volt, Napközis Nevelőnkkel együtt mi is elmondtuk, miért szeretjük, hogy a Csapatunk tagja azon Gyermek, aki sorra került.
Sajnos fotót nem készítettem, a feladat „vitt minket”, de érkeztek Szülőktől is optimista visszajelzések. 🙂