Az optimizmus boldogságmágnes. Ha pozitív maradsz, akkor jó dolgok és jó emberek vonzódnak hozzád. – Mary Lou Retton
Az optimizmus olyan életszemlélet, amiből nézve a világ jó, vagy kedvező hely. Az optimisták általában azt tartják, hogy az emberek jók. Az életről „kedvező” képük van. a gyermeki lélek optimista. Az idei tanévben harmadikos évfolyamon tanuló gyerekek azok, akik eddig minden tanévben szembe találták magukat a covid járvány következményeivel. Tanévenként sok időt töltöttek otthon karantén vagy online oktatás miatt.
Mindannyian azt érezzük, hogy az eddig megszokott környezetünk átalakult. Új elemek kerültek előtérbe. A nyugalom felborult, mindennapi életünkbe és a tanítási-tanulási tevékenységek közé olyan jelenségek ékelődtek, amelyek megnehezítik az együttlétet, a közös munkát.
A gyermekek alapvetően nagyon szeretnek egymás társaságában lenni, együtt játszani. Ez fontos mind a mentális, mind a fizikai fejlődésben, hiszen ismereteket nyújt a világról, megtanulhatók belőle az élethez szükséges készségek, ugyanakkor az önfeledt szórakozás lehetőségét is megteremti. Gyakorolhatók a társas szabályok is. Ez teremti meg a gyermek fejlődésének természetes közegét, ezen keresztül fedezi fel és ismeri meg a világot. Átéli az örömöt, megéli a győztes és a vesztes szerepét, megtanulja elviselni a kudarcot, együtt érez játszótársával.
Az együtt töltött idő során fontos, hogy jól éljék meg. Októberben még jó idő volt, ezt kihasználva az osztály ellátogatott Hortobágyra a Vadasparkba. Nagyon örültek a gyerekek a kirándulásnak, hiszen elsőben és másodikban a járvány miatt nem igazán tudtak elmenni.
Kreatívan, aktívan töltöttük a délutánokat, dekoráltuk a tantermet Halloween témában.
Az őszi szünet előtti utolsó tanítási napon a gyermekek kívánsága az volt, hogy tartsunk egy klubdélutánt. Megmutatták, hogy a jeans dance-re szoktak táncolni otthon. Nagy örömmel fogadtam, hogy nem hagytak petrezselymet árulni, bevontak maguk közé táncolni. Közben az gumicukor óriáspók, denevér és pókháló mintás ropogós is előkerült. Nagyon jó hangulatú, felszabadult közös időtöltés volt, visszarepítettek a gyermekkor önfeledtérzésébe.
A pozitívan gondolkodók, a sorsukban és a világban bízó optimisták olyan belső energiákat termelnek, amelyek fokozzák a vitalitásukat, az önbizalmukat, sőt a kölcsönhatás elve alapján az emberi kapcsolataikat is harmonizálják.
Én egy olyan osztályközösség részévé válhattam, mely kellemes, jóindulatú, megértő gyerekekkel körülvéve élhetem a mindennapokat, ápoljuk pozitív hatású kapcsolatainkat.
Az optimizmus gyakorlása
Színes esernyőinkre optimista mondatokat írtunk és megbeszéltük, hogy milyen fontos a pozitív hozzáállás
Rossz idő esetán a tornaszobánkban szoktunk mozogni.
Falat mászunk, sorversenyt játszunk,akadálypályán haladunk át.
Közösségépítő ereje van, empátiájuk, kitartásuk fejlődik általa.
A foglalkozás elején meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendben van című dalát, majd beszélgettünk a pesszimista és az optimista szó jelentéséről. Készítettünk egy félig teli és egy félig üres poharat. Mindenki kapott egy mondatot , a pesszimista gondolatokat a félig üres, az optimistákat a félig teli pohárba kellett a tanulóknak tenniük. Amikor valamennyi a megfelelő pohárba került, a pesszimista gondolatokat kiborítottuk, és úgy módosítottuk őket, hogy pozitív tartalmú mondatok legyenek belőlük. Ezután egy kirakó segítségével csoportokat alkottunk, kiscsoportos munka következett. A gyerekek kiegészítettek egy hiányos szöveget, a történet Opti Miskáról és Pesszi Miskáról szólt. Amikor készen voltak, bemutatták egymásnak a történetet. A foglalkozást meditációval zártuk.
A gyerekek csoportokban nagy lelkesedéssel alkották meg váraikat, erősségeikat a nehézségekkel szemben.
A gyerekek csoportokban nagy lelkesedéssel alkották meg váraikat, erősségeikat a nehézségekkel szemben.
A gyerekek csoportokban nagy lelkesedéssel alkották meg váraikat, erősségeikat a nehézségekkel szemben.
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: A reális önszemlélet és az érzelmi intelligencia ,önbecsülés fejlesztése.
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika.
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, optimizmus
Idő: 2021.október 20.
Az optimizmus gyakorlása
| Pedagógus tevékenysége | Gyerekek tevékenysége | Módszerek, munkaformák | Eszközök | Célok |
| 1. Órakezdő relaxáció és éneklés: (4 perc) – Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás. – Szép napot kívánok a gyerekeknek! A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:) Bagdi Bella: Pozitív mondóka
2.Téma bevezetése: nevetésverseny (3 perc) Szabály ismertetése.
Most hogy vagy ?
|
Gyors elhelyezkedés Hallgatják körben állva a zenét, táncolva énekeljük a dalokat.
csapatverseny |
egyéni
frontális
frontális |
1.számú melléklet
laptop 2.számú melléklet https://www.youtube.com/watch?v=0JPpJX82S-4
|
Választhat, hogy a szívre vagy a kézre teszi a kezét.
Nyugodt ,derűs légkör megteremtése, érzelmi ráhangolódás az órára.
Mindenki mosolyogni fog a mai órán! Mutassák az arckifejezést ,azok, akik óra elején esetleg búvalbéleltek voltak! |
| 2.Téma feldolgozása: Optimizmus (10perc) Körben ülnek a gyerekek. Hallottátok már azt a szót, hogy optimista? Jelentése a legjobb. Jövő felé mutat. „Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet , hogy még jobb ,mint a mai.” Janikovszky Éva
Hallottátok már azt a szót, hogy pesszimista? Jelentése reményvesztett. Játszunk egyet !Optimista és pesszimista szemüveget hoztam nektek ! Ki az ,aki ki szeretné próbálni? Olyan arcot vágjon miután feltette , amilyen szemüveg van rajta! Rózsaszín optimista ,fekete pesszimista
| Vélemények meghallgatása
Vélemények meghallgatása
Szemüveg kipróbálása.
| egyéni munka
egyéni munka |
Szemüveg 3..számú melléklet
/rózsaszín ,fekete/
| Kellőképpen jól érezzék magukat és úgy mondják el véleményüket.
Gondolkodás, szóbeli kifejezőkészség fejlesztése. Az agy „pozitív” üzemmódban, a szív boldog.
Szemüveg viselése közben mimikát kérek! Optimista, pesszimista bemutatása. |
| 3.A téma előkészítése : (10 perc). Készítsétek el saját tükörképedet az örök mosoly arcoddal! Ha rossz a kedved csak bele kell nézned ebbe a varázstükörbe! Közben zenét hallgatnak. Bagdi Bella:Tükördal
| Tükörbe az arcképének lerajzolása. | egyéni munka | filc ,bármely technika 4.számú melléklet
5.számú melléklet CD hallgatása https://www.youtube.com/watch?v=u1-pvSEd8P8
| Kreativitás, finommotorika fejlesztése
|
| 4. A téma feldolgozása (6 perc) Tükrök bemutatása
| Tábla elé állnak úgy mutatják be egymásnak a fiúk, lányok ! | egyéni munka | 7.számú melléklet | Vidám , mosolygós arcok a tükörben. Körben állva megnéztük egymás munkáját. Kitettük a Boldogságóra program falunkra a folyosóra. |
| 5. Az óra lezárása (10 perc) Jó okom van rá…
Mondjunk optimista mondatokat!
Meditáció :Bagdi Bella :Ellazulni jaj ,de jó Körben állva relaxáció
6.Értékelés (2perc) Téma tovább gondolása
Rajzolj a következő órára két dolgot a napocska mellé, ami megnevetett! | Foglaljuk össze miért érdemes az optimista szemléletet kialakítani vagy erősíteni?
| frontális munka
egyéni munka |
6.számú melléklet
8.számú melléklet
|
A meditáció megszünteti a fölösleges lelki okokat, feloldja a boldogtalanság érzését. Harmóniát, kiegyensúlyozottságot, belső békét teremt.
Lapon megkapja amire rajzolja.
|
A téma feldolgozásához az osztályt csapatokra osztottam. A csapatok előbb néhány feladatot oldottak meg, melyek során világossá vált számukra, mit is jelent az optimizmus. Aztán kreativitásukat engedhették szabadon szófelhő, plakát tervezésével. A legötletesebb alkotásokból válogattam az illusztrációkat.