Az októberi hónap az iskolánkban az optimizmus jegyében telt. Az ötödikeseimmel meghallgattuk a hónap dalát, beszélgettünk magáról a fogalomról, illetve idézeteket értelmeztünk. A gyerekeknek elolvastam a tankönyvben lévő történetet az optimizmusról, mely nagyon tetszett nekik, dramatizáltunk. A tanulók optimista szemüveget készítettek maguknak annak érdekében, hogy a mindennapokban pozitívan és optimistán szemléljék a világ dolgait. A pozitív gyerek vagyok kártyajátékkal játszottunk, véleményvonalat készítettünk. A gyerekek önfeledten, aktívan dolgoztak velem együtt. Fontosnak tartom, hogy dolgozzunk azon, hogy iskolánk tanulói vegyék észre a mindennapokban a jót és optimisták legyenek.
Az optimizmus gyakorlása
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Játékra hív Boldog Dóra
2. Relaxációs játékok- ” A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom”.
” Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga”…
Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”…
3. Boldog Blanka, Szomorú Szilárd képek felmutatásával érzelmek másolása.
4. Tükörjáték, tükrök segítségével. Tükörkép figyelése.
5. Ferenczi Éva : Bábjáték- történet megbeszélése
6. Optimista tükör rajzolása, optimista könyvjelző színezése
7. Varázsgömb készítése, kívánságok elmondása
8. „Pozitív gyerek vagyok”- zenére táncolás.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az óráinkat relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd közösségépítő és személyiségfejlesztő koncentrációs jétékokkal folytattuk (pl.: Igen! Nem! De! Csak azért is!; Bumm!, Hogy teszik a szomszédod?…). A hónap témájának ismertetését követően tisztáztuk a két fogalmat, majd olyan élethelyzeteket soroltak, amikor vagy optimistán, vagy pesszimistán gondolkodtak. A Hogy vagy? c. játék során arcjátékukkal fejezték ki, hogy milyen napjuk volt aznap. Megnéztük Az ajándék c. filmet is, majd beszélgettünk arról, hogy „mire tanította meg” a kisfiút a kapott ajándéka. Ezt követően csoportmunkában az alábbi feladatokat végeztük el:
1. Lerajzolták Az optimizmus várát, majd elnevezték a bástyákat, tornyokat optimista érzésekről, fogalmakról.
2. Térbeli optimista esernyőt hajtogattunk, melyre optimista mondatokat írtak.
A munkafolyamatok alatt mindig szólt a Pozitív gyerek vagyok c. dal is. Az órákat meditációval zártuk
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A foglalkozást a dal meghallgatásával kezdtük. A refrénre különböző ritmusokat is kitaláltunk. Megbeszéltük az pozitív, optimista szó jelentését. Bemutatták arcjátékkal milyenek ők ilyenkor. Megfogalmazták, hogy sokkal jobb vidámnak lenni, és az is jó, ha mások is azok. Eljátszottuk az Igen! Nem! De! Csak azért is! játékot. Megkérdeztem, mikor használjuk ezeket a szavakat. Felidéztek egy-egy emléket, amikor valami rosszul indult, de csak azért is sikerült valami jó dolgot kihozni belőle. Megbeszéltük mi szükséges ahhoz, hogy meglássuk a jót a rosszban is. Dobozokat gyűjtöttek és felépítettük az Optimizmus várát. A falakra felkerültek azok a pozitivitást megerősítő szavak, tulajdonságok, / remény, kitartás, kreativitás, önbizalom, hit, segítőkészség, türelem, szeretet, erő, képes vagyok, derű / amelyek segítenek nekünk optimistán látni a világot.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A foglalkozást a dal meghallgatásával kezdtük. A refrénre különböző ritmusokat is kitaláltunk. Megbeszéltük az pozitív, optimista szó jelentését. Bemutatták arcjátékkal milyenek ők ilyenkor. Megfogalmazták, hogy sokkal jobb vidámnak lenni, és az is jó, ha mások is azok. Eljátszottuk az Igen! Nem! De! Csak azért is! játékot. Megkérdeztem, mikor használjuk ezeket a szavakat. Felidéztek egy-egy emléket, amikor valami rosszul indult, de csak azért is sikerült valami jó dolgot kihozni belőle. Megbeszéltük mi szükséges ahhoz, hogy meglássuk a jót a rosszban is. Dobozokat gyűjtöttek és felépítettük az Optimizmus várát. A falakra felkerültek azok a pozitivitást megerősítő szavak, tulajdonságok, / remény, kitartás, kreativitás, önbizalom, hit, segítőkészség, türelem, szeretet, erő, képes vagyok, derű / amelyek segítenek nekünk optimistán látni a világot.
A gyerekekkel az optimizmussal kapcsolatos témában átbeszéltük a színeket, amelyek a pozitív szemlélettel kapcsolatos optimizmust sugározzák, és ezzel kapcsolatban gyűjtöttünk szavakat. „A süket béka” című tanmesét elolvastam a gyerekeknek, majd megbeszéltük, hogy milyen fontos a kitartás és a belső erő, ami motivál minket. Majd, amiben nagy kitartás szükséges a gyerekeknek az a sport, a mozgás, ezzel kapcsolatos játékos mozgástevékenységeket végeztünk.
A diákok nagyon élvezték ezt a boldogságórát. Felszabadultak, boldogok voltak.
A gyerekekkel az optimizmussal kapcsolatos témában átbeszéltük a színeket, amelyek a pozitív szemlélettel kapcsolatos optimizmust sugározzák, és ezzel kapcsolatban gyűjtöttünk szavakat. „A süket béka” című tanmesét elolvastam a gyerekeknek, majd megbeszéltük, hogy milyen fontos a kitartás és a belső erő, ami motivál minket. Majd, amiben nagy kitartás szükséges a gyerekeknek az a sport, a mozgás, ezzel kapcsolatos játékos mozgástevékenységeket végeztünk.
A diákok nagyon élvezték ezt a boldogságórát. Felszabadultak, boldogok voltak.
A gyerekekkel az optimizmussal kapcsolatos témában átbeszéltük a színeket, amelyek a pozitív szemlélettel kapcsolatos optimizmust sugározzák, és ezzel kapcsolatban gyűjtöttünk szavakat. „A süket béka” című tanmesét elolvastam a gyerekeknek, majd megbeszéltük, hogy milyen fontos a kitartás és a belső erő, ami motivál minket. Majd, amiben nagy kitartás szükséges a gyerekeknek az a sport, a mozgás, ezzel kapcsolatos játékos mozgástevékenységeket végeztünk.
A diákok nagyon élvezték ezt a boldogságórát. Felszabadultak, boldogok voltak.
A foglalkozást egy mesével kezdtük: „A szomorú királykisasszony”- címmel. A mese után beszélgettünk a szereplőkről, az érzelmekről eljutva az optimizmus kifejezéshez. Készítettem egy „érzelmek dobókockát.” Minden oldalán egy érzelmet kifejező smiley volt – düh, vidámság, szomorúság, hála, ijedtség, félelem. Az volt a feladat, akinek dobom a kockát, amilyen érzelmet lát rajta, idézzen fel egy történetet ezzel kapcsolatban. Összegyűjtöttünk olyan buzdító mondatokat, melyekkel nehéz helyzetben segíteni tudunk másoknak:
Nem vagy egyedül!
Ne add fel!
Sikerülni fog!
Bízz magadban!
Megcsinálod!
Minden rendben lesz!
Erős vagy!
Párokat alkottak, a pár egyik tagja fancsali képet vágott, párjának az volt a feladata, hogy olyan arckifejezést vágjon, amivel megnevetteti társát. A foglalkozás végén közösen megfogalmaztunk egy mondatot: Mindig, minden helyzetben meg kell keresni a lehető legjobbat – ez az optimizmus. Csoportképpel zártunk: egy pesszimista és egy optimista arckifejezés.
A csoport egyik kedvenc témája az optimizmus volt.
Rengeteg élményt meséltek, főleg ami nyáron történt velük.
Ezután a fogalmakat átismételtük, megvitattuk a különbségeket az optimista és pesszimista emberek között.
Játszottunk szerepjátékokat, sokat nevettünk.
A tabló elkészítése napján elég sokan betegek voltak, ezért másik csoportból is bevontam gyerekeket a feladat elkészítésére.