Az optimizmus segítheti a gyerekeket abban, hogy egy adott helyzetben pozitív hozzáállással sikereket érjenek el. Ebben nagy szerepe van a mosolynak, a jókedvnek, a pozitív gondolatoknak. A hónap feladatai közül az Optimista esernyő feladatot választottuk. Erre a gyerekek optimista mondatokat írtak magyarul és angolul.
Az optimizmus gyakorlása
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A hónap témakörét dolgoztuk fel osztályfőnöki órán 4 csoportban.
Értelmeztük szótár segítségével az „optimizmus” és a „pesszimizmus” szavakat.
Az optimizmusról szóló idézetek alapján saját magyarázatot adtak a csoportok. Véleményvonalon is elhelyezkedtek a tanulók optimista személyiségjegyeik alapján.
A hajótöröttről szóló történetet mutatták be a csoportok: előzmények eljátszása párbeszédekkel, az események bemutatása némajátékkal, a történések bemutatása fordított sorrendben, a hajótörött megmenekülése.
A közösen választott idézetet (az osztályközösségre legjellemzőbbet) ki is ragasztottuk.
Ebben a hónapban is mind az öt csoportban megtartottuk a boldogságórákat. A témát mind az öt csoportban másképpen dolgozták fel, a kolléganőim figyelembe vették a gyermekek életkori sajátosságukat, a gyermekek fejlettségét. A téma feldolgozása során bemutattuk a gyerekeknek az adott hónap meséjét „Tódi törpe varázsszemüvege”, a mese után átbeszélgettük a mese mondanivalóját, kinek mi tetszett a meséből stb.. A foglalkozások során mind az öt csoportban meghallgatták Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok cimű dalát. Ez minden évben nagy siker a gyerekeknél nagyon szeretik ezt a dalt, többször is meg kellett hallgatni. A pillangó csoport gyerekei varázsszemüveget készítettek. A katica csoport egy reménykedő szívet, a mókus csoport emotikonokat (Boldog Blanka) készítettek. A maci csoport szép őszi fákat, mosolygós falevelekkel. A süni csoport gyerekei pedig vidám süniket, akik boldogan várják a telet. Sajnos ebben a hónapban sok gyermek hiányzott az óvodából betegség miatt, ezért csak ennyi gyermek munkák készültek el.
Elmeséltem a gyerekeknek Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét.
Majd a mese után átbeszéltük, hogy ők mit gondolnak arról, hogy miben jók?
Készítettem egy virágot,melynek 4 szírma van.Mindegyik szirom jelképez / képpel és szöveggel /egy olyan pozitív tulajdonságot,amelyben a gyermek magára ismerhet.
A 4 tulajdonság: – segítőkész vagyok
– ügyesen biciklizek
– találékony vagyok
– szépen tornázok.
A gyermekek egy szivecskét helyeznek el jelükkel ellátva azon a virágszirmon, amelyen ők úgy gondolják, hogy a legjobbak.
Az október hónap programját is feldolgoztuk. Nem maradt el a szokásos hónap dala meghallgatása és eljátszása. Majd átbeszéltük az optimizmus lényegét: mit jelent, hogy kell gondolkodni, mit kell mondani. Megbeszéltük kinek, milyen negatív gondolatai vannak. Azt jelképesen átültettük egy esőkabátba, majd arra törekedtünk hogyan tegyük jóvá. A rövid mese feldolgozása is azt erősítette, hogyan kell pozitívan gondolkodni az életről, hogyan kell helyesen cselekedni. Végül megoldottuk a hónap feladatát, az optimista esernyőt. Minden tanuló egyenlően részt vett a feladatokban. Megosztottuk egymással a gondolatainkat, félelmeinket. Kellemesen telt a hónap.
A hónap témájának feldolgozása a Boldogságóra könyvben található meseélménnyel kezdődött. A gyerekek megfogalmazták, mi okozott aznap szomorúságot számukra és azt is, hogy ezen mivel lehet segíteni, ami tényleges feloldást nyújtott számukra. A csoport részt vett a „Vigyázz a tócsára” bátorságpróbán, készítettünk optimista esernyőt, szemüveget. A nagycsoportosok lerajzolták tükörképüket, megfigyelve magukat a tükörben, hogy milyen mimikával fejezik ki pozitív érzéseiket. A Zivatar lányka zenéjére vidám táncot jártunk, a hónap dala „Pozitív gyerek vagyok” annyira elnyerte a tetszésüket, hogy „zenekart” alakítottak és eljátszották a dalt.
A téma feldolgozása sikeres volt, a második hónap tapasztalata, hogy a Boldogságóra témák közel állnak a gyermekekhez, a beszélgetések, játékok, az együttes cselekvések a csoport tagjainak egymáshoz való érzelmi kötödését erősítik, elfogadóak, együttműködőek, várják az újabb és újabb játékokat, ahol kifejezhetik örömüket, bánatukat és egymástól kaphatnak segítséget a megoldáshoz.
Október 21. 3. óra, 4. óra, 5. óra 3. osztály
Október témaköre: Az optimizmus gyakorlása
A 3. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni ’A szomorú királykisasszony’ című mese főszereplőjével. Megbeszéltük, hogy hogyan szokták egymást jó kedvre deríteni. Elmondták, hogy ők nem szeretnek rosszkedvű emberek társaságában lenni, mert akkor egy idő után ők is szomorúak lesznek. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az eltérő képességű gyerekek természetesen más-más feladatot kaptak. A tehetséges gyerekek inkább az önálló véleménynyilvánítás terén tudták megcsillantani képességeiket. De a gyengébb képességű gyerekek is kaptak testhezálló feladatot a különböző játékokban. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Készítettünk közösen a negyedik órában három vidám napocskát, ahová a gyerekek kis cetlikre felírták, hogy mit sikerült a hónap folyamán sikeresen megoldaniuk és jelek segítségével a pozitív érzéseiket is kinyilvánították.
Mivel a pandémia 4. hullámának kellős közepén vagyunk, ezért megbeszéltük diákjaimmal ill. szüleikkel, hogy immunrendszerünk erősítése érdekében hoznak gyümölcsöket és készítünk ízletes és egészséges gyümölcssalátát az 5. órában. Vidáman, rendkívül jó hangulatban telt ez az óra is.
Az órák után azt vettem észre, hogy gördülékenyebben oldják meg még akár a nehezebb feladatokat is. Kölcsönösen segítették egymást, ami az éppen adódó nehézségek megoldásában is sokat jelentett számukra. Maguktól is képesek voltak a köszönet kifejezésére. Az órámnak, úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére ill. az önértékelésüket sikeresen befolyásolta. Optimistábban álltak hozzá a különböző feladatokhoz. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben. Még a viselkedészavarral küzdő gyerkőcöm is elfogadóbb, segítőkészebb volt társaival szemben, amiért természetesen nagyon megdicsértem a többiek előtt. Sok jutalomkártyát és ötös érdemjegyet tudtam kiosztani az óra végén.
Meditációval zártuk az órát. Majd elénekeltük Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban teltek az órák.
Az ének, a környezetismeret, rajz és a magyar irodalom tantárggyal is létrejött a koncentráció. Problémamegoldó gondolkodásukat, önértékelésüket, együttműködő képességüket, kézügyességüket, ritmusérzéküket, zenei hallásukat elég jól sikerült fejlesztenem ezeken az órákon.
Fejlesztendő kompetenciák :
• beszédkészség, beszédbátorság fejlesztése
• önismereti gyakorlatok
• megfelelő nyelvhasználat fejlesztése
• alkalmazkodás, egymásra figyelés.
• esztétikai és érzelmi kompetencia fejlesztése
A boldogságóra keretében a hónap dalát többször hallgatva, későbbiekben énekelve is megerősödtünk abban, hogy a pozitív gondolatok előbbre visznek. Nagyon jó mondatokat fogalmaztak a gyerekek, egymást biztatva születtek a pozitív gondolatok. Az esernyőre a színezés közben fel is kerültek az alkotott mondatok.
A boldogságóra keretében a hónap dalát többször hallgatva, későbbiekben énekelve is megerősödtünk abban, hogy a pozitív gondolatok előbbre visznek. Nagyon jó mondatokat fogalmaztak a gyerekek, egymást biztatva születtek a pozitív gondolatok. Az esernyőre a színezés közben fel is kerültek az alkotott mondatok.
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Harmadik osztályosok lévén, már harmadszor találkozunk a témával. Ügyesen felismerik önmagukban és társaikban is különböző időszakokban az optimizmust, pesszimizmust. Már tudnak többen tanácsot adni a másiknak, hogyan változtathat. Az ajánlott feladatokat örömmel fogadták, és készítették el.