Optimizmus vára
Az optimizmus gyakorlása
Erzsébethelyi Általános Iskola
Az optimista esernyőket nagy örömmel festették a gyerekek. Közösen gyűjtöttünk optimista mondatokat, majd mindenki maga választotta ki, melyiket írja rá az esernyőjére. Most az iskolát díszítik, de majd hazaviszik, és a szobájuk falán fogja emlékeztetni őket a sok pozitív mondat, hogy értékesek, ügyesek, és mindig van kiút, segítség…az erő és a bátorság pedig bennük van!
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
Az osztályommal egy idézet megbeszélésével kezdtem a téma feldolgozását, amit Lao-ce filozófustól választottam. „HA DEPRESSZIÓS VAGY, AKKOR A MÚLTBAN ÉLSZ. HA SZORONGSZ, AKKOR A JÖVŐBEN ÉLSZ. HA BÉKÉBEN VAGY, AKKOR A JELENBEN ÉLSZ.” (Lao-ce)
A következő lépésként egy optimista történetet olvastunk el közösen, hogy értelmezzük ezt a fajta tudatos gondolkodást. A történet ez volt: „Volt egyszer egy nő, reggel felébredt és tükörbe nézett, ekkor meglátta, hogy csak három szál haja van. Szóval ekkor azt mondta: „Úgy gondolom, ma befonom a hajam.” Így is tett és csodálatos napja lett. Következő nap felébredt, tükörbe nézett látta, hogy csak két szál haja van. Ekkor azt mondta: „Hmm… ma középen elválasztom a hajam” Így is tett és csodálatos napja volt. A következő nap felébredt, amikor tükörbe nézett, azt látta, hogy csak egy szál haja van. Mikor meglátta, azt mondta: „Akkor ma lófarokba kötöm a hajam.” Úgy is tett és nagyon vidám volt a napja. A következő nap, amikor felébredt és a tükörbe nézett azt látta, hogy egyetlen szál haja sem marad. Ekkor felkiáltott: „Szuper! Ma nem kell frizurát készítenem!” A hozzáállás minden! ” /Borka Ida/
Az órán kipróbáltuk azt is, hogy más nézőpontból szemléljük a világot egy „optimista” szemüveg segítségével, így ezt mindenki felpróbálta az osztályból és igyekeztünk a pozitív oldalról tekinteni az életünkre.
Az egyik énekórán egy kreatív feladat során több csoporttal dolgozva, hangrudakkal alkottunk meg egy „optimista dalt”, amelynek a szövegét és a dallamát, egyúttal a ritmusát is a diákok találták ki. Arra is volt még lehetőségünk októberben, hogy kipróbáljuk a Pozitivity Fókusz társasjátékot, amelyet ebben az évben sikerült beszereznünk a tankerület támogatásával.
Nagyon vártuk, hogy jöjjön ez a feladat.
Van egy kis diákom, nem az optimizmusáról híres. Sokszor tapasztaljuk, hogy megsértődik kudarc esetén.Szerettük volna alternatívákat mutatni neki, arra, hogy ki mit tesz abben az esteben, ha rossz a hangulata, szomorú.
Ebben a hónapban azon dolgoztunk, hogy őt támogassuk meg.
Optimista üzeneteket írtunk neki, majd tölcsérrel töltöttük belé.
Végül egy kacagórát tartottunk, mely mindenkit feltöltött vidámsággal, jókedvvel.
Igazán ragadós volt, még a szünetben is dalolásztak , mely az iskola többi tanulójára is hatott.
Harmadik osztályosaim a negyedikes tanulókat invitálta az optimizmus témakörébe, ahol szemüveget készítettünk.
Ha felveszzük a szemüveget, nincs többé bánat, szomorúság, fájdalom.
Formáltuk a látásmódunkat!
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
A hónap elején megbeszéltük az optimista szó jelentését, amit példákon keresztül egész jól sikerült megérteni. Kiszíneztük az optimista esernyőket, melyek jó hangulatban készültek. Több optimista mondat keletkezett.Például: Sikerülni fog! Ügyes vagyok! Képes vagyok rá! Meg tudom csinálni! Értékes vagyok! Örömmel játszották az Igen! Nem!… játékot. Jó hangulatban teltek az órák és a hónap is. Beneveztünk az Aqua Challenge programba is, ahol vállaltuk, hogy szomjoltásra csak vizet iszunk 1 hónapig. Sikerült megcsinálni a legtöbb gyereknek. Ez is nagy öröm volt számunkra. Papírt is gyűjtöttünk, aminek az áráért sok játékot, kézműves dolgot tudtunk venni. Nagy öröm volt ez is! Így optimistán tudunk elindulni a következő hónapban is!
Tódi törpe meséje után után „Varázsszemüveg” készítését ajánlottam fel a gyermekeknek. A sablonokat előre elkészítettem, nekik szines fólia beragasztása volt a dolguk, amiben tényleg „másnak” láthatták a világot. Nagyon megnyerte tetszésüket, következő kérdésük az volt, hogy: ugye vihetünk haza is ilyen szemüveget, mert ráfér apára/anyára, amikor morcoskodik. Napokon keresztül dolgoztak a gyermekek a szemüvegkészítésen. Megbeszéltük, hogy az óvodában is ajándékozhatnánk néhányat a felnőttek körében is, hiszen most sok óvónéninek nagyon nehéz dolga van. Végül minden csoportba vittünk, a gyermekek megindokolták, hogy miért lehet hasznos: ha rossz kedvűek vagyunk, szomorúak, morcosak, vagy nem hiszünk eléggé magunkban. Néhány szemüveg folyamatosan rendelkezésre áll az egyik polcon, bármikor felvehetik a gyermekek, önbizalom erősítésére is nagy célt szolgál.
Tódi törpe házikóját is nagy élvezettel szinezték, napokon keresztül szépítgették.
Októberi foglalkozásunkat beszélgetéssel kezdtük, megpróbáltuk értelmezni az optimizmus fogalmát. Mindenki megértette, hogy az optimizmus azt jelenti, hogy mindig mindenben találunk valami jót. Majd a dicsérő karikába ülve a gyerekek egymásról pozitív, jó gondolatokat fogalmaztak meg. Ez után „Vigyázz a tócsára játékot!” játszottunk. Majd színes esernyőket készítettünk, amit az optimizmushoz hasonlítottunk, mert mindkettő megvéd bennünket. Megismertük a hónap meséjét, majd zárásként Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalára párban táncoltunk.
Októberi foglalkozásunkat beszélgetéssel kezdtük, megpróbáltuk értelmezni az optimizmus fogalmát. Mindenki megértette, hogy az optimizmus azt jelenti, hogy mindig mindenben találunk valami jót. Majd a dicsérő karikába ülve a gyerekek egymásról pozitív, jó gondolatokat fogalmaztak meg. Ez után „Vigyázz a tócsára játékot!” játszottunk. Majd színes esernyőket készítettünk, amit az optimizmushoz hasonlítottunk, mert mindkettő megvéd bennünket. Megismertük a hónap meséjét, majd zárásként Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalára párban táncoltunk.
Elkészítettük az Örök mosoly tükörképeket. Ha szomorúak vagyunk, csak belenézünk a varázstükörbe, és kiderül az ég. Vidám, boldog napunk lesz.