A mai órán a diákoknak kiosztottam kérdéseket, melyek az optimizmusról és a kitartásról szóltak. Csoportokban megválaszolták a kérdéseket, majd leírták őket egy lapra. Ezután mindenki elolvasta, milyen választ adtak a többiek. Majd ezután közösen megbeszéltük ezen témák fontosságát.
Az optimizmus gyakorlása
Az októberi boldogságóránkat mozgásalapú relaxációs gyakorlatokkal indítottuk a napocska segítségével („Napimádás”, „Napra forgó a napraforgó”, „Lemegy a nap, lankad a kar…”.)
„Hepe után mindig hupa következik, és hupa után mindig hepe jön. És még sohasem fordult elő a világon, hogy hepe után hepe, és hupa után hupa következett volna.” A Micimackóból vett idézetet a táblára tettem, innen indult a beszélgetőkörünk. Megállapodtunk abban, hogy igyekszünk minden helyzetben a legjobbat keresni, meglátni magunkban és másokban is a jót. Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok c. dalának hallgatása alatt mindenki elkészítette októberi kártyácskáját, melyet a közös tablóra ragasztott.
2025. októberében az Optimizmus témában merültünk el. Nemcsak a boldogságórán, hanem a tanórákon is igyekeztem kialakítani a gyermekekben az optimista szemléletet (célzottan és tudatosabban, mint egyébként is). A hónapban egyre több és több optimista gondolatot hallottam a gyerekek szájából, aminek nagyon örültem.
A boldogságórán az indító relaxációs gyakorlat után különböző érzelmeket kifejező arcképeket húztak ki a gyerekek egy kalapból. A képen látható érzelmet kellett utánozniuk, átérezniük és felidézniük egy eseményt, ami azt az érzelmet váltotta ki náluk. Akinél vidám kártya volt, felvidította valamilyen formában a szomorú kártyával rendelkezőt. Megvitattuk ezután, hogy milyen a pesszimista és az optimista hozzáállás. Megnéztünk néhány élethelyzetet, s eljátszottuk pesszimista és optimista befejezéssel is a szituációkat. Majd mindenki készített egy optimista szemüveget, mellyen keresztül optimistán látjuk a nehezebb helyzeteket is. Egy nagy optimista szemüveget pedig néhány tanuló készített, amit megbeszéltünk, hogy a tanteremben tartunk szükség esetére. Azóta használták is a tanulók ☺.
Nagyon élvezték a szemüveg használatát, hiszen tetszett nekik, hogy a nehéz helyzeteket is tudják pozitív megvilágításban látni.
A 11. A osztállyal az optimizmus témakörét kicsit másképp jártuk körbe, mint az előző tanévben. A kérdéskártyák segítségével egy jó beszélgetés alakult ki, mindenki elmondta a kérdésekről a véleményét. A tanulók szerint az emberek testtartásából, mimikájából, hangjából lehet leginkább észrevenni azt, ha valaki optimista. Ha valakinek nehéz fenntartani a reményt, az azért lehet szerintük, mert túl sok időt szentelnek a negatív dolgoknak, gondolkodásuk beszűkül, nem is tudnak másra, csak a rosszra gondolni. Az optimista sétát mindenki bemutatta, határozott, egyenes testtartással, enyhén megemelt fejjel, kifelé fordított vagy olykor felemelt kezekkel. Az élet sokkal könnyebb lenne, ha mindenki optimistán gondolkodna. Ha a pesszimizmus eluralkodna a világon, akkor mindenki a rosszra, negatívra koncentrálna, ami hátráltatná a feladatok elvégzésében, reményvesztett lenne az ember és elvesztené hitét, hogy egyszer minden jobbra fordulhat. A pesszimizmus megbetegít, elgyengít, bizalmatlanná – és magányossá tesz.
A feladatok közül az „Optimista póló” címűt végeztük el. Mindenki lerajzolta a saját optimista pólóját, amin vidám jelek, feliratok, szimbólumok kaptak helyet.
Boldogságóra
Az önbizalom és a kitartás
Osztály: II. A
Tantárgy: személyiségfejlesztés-boldogságóra
Téma: Kitartó leszek és bízom magamban
Fő didaktikai feladatok: érzelmi intelligencia fejlesztése, gondolkodás fejlesztése, problémakezelés, verbális emlékezet fejlesztése, kreativitás, személyiség fejlesztése, pozitív gondolatok és érzelmek a társak iránt, a hála gyakorlásának az elsajátítása.
Tantárgyi, foglalkozási átjárhatóság: magyar, vizuális kultúra
Az óra menete:
1. Ráhangolás- relaxációs tevékenység A szép nap Bagdi Bella dalát hallgatjuk
A szivárvány légzőkártyát használjuk és relaxálunk
2. A téma bevezetése A kiskakas gyémántfélkrajcárja
A mese felolvasása
3. Beszélgetés a kiskakasról , aki nagyon kitartóan küzdött azért hogy visszaszerezze azt , ami neki jár
A kiskakas példájából tanulhatunk mi is az önbizalomról és a kitartásról
Meghallgatjuk mindkét mondókát , majd beszélgetünk arról, hogy minden új dolog nehéznek tűnik, amig meg nem tanuljuk….
Viszont ha már megtanultuk, bátran tudjuk hasznosítani azt a tudást, hogy elérjük a céljainkat.
4. Beszélgetés a sikereinkről
5. Beszélgetés a céljainkról jövőképünkről
Körbeülve mindenki elmondhatja, hogy hogyan képzeli el a jövőjét, mivel fog foglalkozni stb. Majd le is rajzolják, ami számukra a legfontosabb a jövőjükkel kapcsolatban.
Ezeket a rajzokat megőrizzük, majd később izgalmas lessz visszatekinteni ezekre az alkotásokra.
6. Páros tevékenység
Párt választva elmondhatják egymásnak, hogy hogyan képzelik el a jövőjüket.
7. Mit viszel magaddal ebből a tevékenységből? Mi az ami megragadott? Egy szó egy gondolat akár…
8. Zárás: Hogy érezted magad az órán?
Reflexió:
Az óra nagyon jól sikerült. A gyerekek nemcsak megértették az önbizalom fogalmát, hanem gyakorolták is annak kifejezését. Minden tanuló meg tudott fogalmazni egy rövid gondolatot valamelyik társának.
Az optimizmus gyakorlása:
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: ” Napra forgó napraforgó” ( kb. 3 perc)
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Pozitív mondóka ( kb. 3 perc)
3. A téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Bianka bábokkal. ( kb. 8 perc)
4.A téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Tódi Törpe varázsszemüvege ( kb. 5 perc)
5.Értékeink fájának közös elkészítése
6.A foglalkozás lezása: az optimizmus jelének megismerése, kiszínezése ( kb. 6 perc)
7.A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok
8. A téma továbbadása: Családi értékfa készítésére ösztönzöm a szülőket.
9. Óvodánk bevonása: 1 ládikót helyezek el az óvoda előterében és arra kérem a munkatársaimat, hogy mindannyian írják le, hogy szerintük mik az intézményünk különlegességei, dolgozóink erősségei. Néhány nap múlva összegezzük a leírt gondolatokat.
1. Ráhangolódás: Beszélgetőkör
Cél: A gyerekek elmondhatják saját tapasztalataikat és érzéseiket
Kérdések:
– Tudod mit jelent az, hogy optimista vagy pozitív gondolkodású?
– Mondj egy példát, amikor valami nem sikerült, de mégis jól végződött!
– Ki tudna mondani valami bátorító mondatot, ha valaki elkeseredik?
2. Mese a kitartásról és az optimizmusról- a történet meghallgatása
Beszélgetés a mese után:
– A tömeg optimista vagy pesszimista volt?
– Miért nem sikerülhetett a többi békának a torony megmászása?
– Szerintetek hogyan végződhetett volna a történet, ha a béka nem lett volna süket?
3. Játék – Felhő és napsugár kártyák
Cél: Gyakoroljuk a pozitív gondolkodást.
Játékleírás:
Egyesével húznak egy „felhő kártyát” – ez egy nehéz helyzet
(pl.: „Elrontottad a rajzodat”, „Nem sikerült a felelés”).
A gyerekek kitalálnak egy „napsugár választ” – egy optimista gondolat vagy megoldás.
4. Kreatív rész
Cél: A pozitív látásmód kreatív megjelenítése.
Rajz: „Minden felhő mögött ott a Nap”
Felhőre írják a nehézséget, napsugárra a jó oldalt.
5. Lezárás – Visszatekintő kör
Körkérdések:
– Mit tanultál ma az optimizmusról?
– Mi volt a kedvenc részed?
– Mit mondanál valakinek, aki épp szomorú?
A hónap témája az optimizmus. A boldogságórára készülődve megkértem a szülőket titokban, hogy azon a napon, mikor az óránk lesz, csempésszenek be reggel a gyermekük tolltartójába vagy uzsidobozába egy kedves kis üzenetet. Nagyon megilletődtek a gyerekek, mikor megtalálták a kis levélkéket, nézegették, szorongatták. Meggyanúsítottak, hogy biztosan az én kezem van a dologban, mert nem lehet véletlen, hogy szinte mindenki kapott üzenetet, és pont ugyanazon a napon. Csak mosolyogtam, és persze nagyon örültem, hogy milyen kis rafináltak
Az óra elején egy akasztófa-játékkal találták ki a hónap témáját. Aztán megbeszéltük az optimista- pesszimista szavak jelentését, idézeteket segítségül hívva. Lelkesen elkészítettük az optimista és pesszimista szemüvegeket, és megpróbáltunk különböző szituációkat megoldani a szemüvegek váltogatásával. Lazításként OpTIppeket adtunk az öltözködésben, otpimista ruhadarabokat, kiegészítőket terveztünk. A többség a saját kedvenc ruhadarabját rajzolta le, hiszen abban érzik legjobban magukat. Úgy gondolták, akkor tudnak optimistán gondolkodni, ha jól érzik magukat a kedvenc viseletükben. Optimista hangulatban telt az óra, de azzal a tanulsággal, hogy ezt a szemléletet a mindennapokban azért még gyakorolni kell.
Az állatok világnapja alkalmából iskolánkban kisállat bemutatót szerveztünk. Faliújságunkra is állatokkal kapcsolatos információkat helyeztünk ki. Rendeztünk állateledel gyűjtést, melyet felajánlottunk a városi állatmenhely számára.
A hónap témáját, az optimizmust többféle módon feldolgoztuk. Boldogságórán megnéztük az ajánlott Oscar díjas rövidfilmet. Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent az optimizmus, megosztottunk egymással olyan történeteket, amikor kitartó hozzáállásuknak köszönhetően sikereket értek el.
Végül meghallgattuk a hónap dalát is.