Mi is elkészítettük varázsszemüvegünket!
Hogy mindenki megélhesse, hogy szebbé válik a világ, ha változtatunk nézőpontunkon.Mert „Jobb Veled a Világ!”
Az optimizmus gyakorlása
Meghallgattuk az optimista dalt. Gyűjtöttünk optimista és pesszimista tulajdonságokat. A pesszimista mondatokat optimistán fejezték be a csoportok. Játék a „Meleg zuhany” volt, ahol a széken ülő gyermeknek társai csak pozitív tulajdonságait említették, sorolták fel. Az „Örök mosoly” elnevezésű feladatban mindenki megrajzolta saját optimista tükörképét.
E hónapban szem elé raktuk a főbb gondolatainkat, amelyek az optimista hozzáállást segítik az életben. Ez az ajtót díszítő gondolatfaként jelent meg, melyet technika órán valósítottam meg. A gyerekek örömmel dolgoztak, jó ötleteik voltak. A pozitív gyerek vagyok c. dalt nagyon szerették és szívesen énekelték, táncoltak rá.
Meghallgattuk az optimista dalt. Gyűjtöttünk optimista és pesszimista tulajdonságokat. A pesszimista mondatokat optimistán fejezték be a csoportok. Játék a „Meleg zuhany” volt, ahol a széken ülő gyermeknek társai csak pozitív tulajdonságait említették, sorolták fel. Az „Örök mosoly” elnevezésű feladatban mindenki megrajzolta saját optimista tükörképét.
A csoport napirendjének megfelelően napunkat reggeli beszélgetőkörrel kezdünk a gyermekek érkezését követően.
Reggeli beszélgetőkörünket reggeli imával kezdjük, majd megbeszéljük a napi aktualitásokat.
Ezt követően érzelem párnák segítségével beszélgetünk az érzelmeinkről, arról, hogy mit hogyan tudunk és hogyan szoktunk kifejezni. Ezt a gyermekek meg is mutatják, különböző grimaszok és mozdulatok használatával. Játékosan megpróbáljuk kitalálni melyik mit jelenthet. Az érzelem párnáink segítségével napi hangulatunk került megbeszélésre, kiemelve a szomorú, kedvetlen , aggódó illetve a dühös érzelmeket. Ezeket az érzelmeket az aktuális kedvünkhöz párosítottuk.
Egy babzsák segítségével elmondhatták a gyermekek azt amilyen a kedvük ma majd aki szerette volna egy olyan élményt, dolgot mesélt el, amitől fél, vagy ami miatt aggódik.
Elrejtettem a köpenyemben egy hangszórót és lejátszottam nekik az eső hangját. Miután kitalálták a gyermekek minek a hangja ez, megbeszéltük mi is az az eső, illetve, hogy mi az ami megvédhet minket tőle. Szóba került az esernyő, megnéztük, megbeszéltük a részeit, bebújtunk alá. Majd elénekeltük a csipp csepp csepereg című dalt.
Arról beszélgettünk mitől védhetmég meg minket egy esernyő, majd azt kértem a gyerekektől, hogy fogják meg azt amitől félnek , vagy ami miatt aggódnak, vagy rossz a kedvük és dobják a vödrünkbe. Ezeket én labdákká varázsoltam, majd az esernyő alá bebújva megnéztük, hogy megvéd e minket az esernyő attól,hogy a fejünkre essenek a „ rossz dolgok”. Elmeéltem a gyermekeknek, hogy ilyen az is, amikor jól állunk a dolgokhoz,keressük a megoldást, pozitívan, optimistán gondolkodunk.
Tudunk mi így gondolkodni és cselekedni? Majd táncoltunk egyet szabadon Bagdy Bella pozitív gyermek vagyok című dalára, amit már jól ismerük.
Ezt követően tízóraizni mentünk, naposi munkát végeztünk.
A tízórai után hívókép segítségével vártam és hívtam a gyermekeket az asztalhoz.
Az asztalnál arról beszélgettünk, hogy mi is az a koncentráció és miért számít ez az optimizmusnál. Sokan nem tudtuk mi az a koncentráció, így hát kipróbáltuk. Kerestünk egy-egy őszi falevélt és szívószál segítségével megpróbáltuk a levegő beszívásával fenn tartani. Így érzékeltettük mi is az ha nagyon figyelünk, először nehéz volt,majd könnyebb, megbeszéltük, hogy ez a gondolkodásunkkal is épp így van.
Az őszi levelünknek elmondtuk a Csepp csepp csepereg, őszi levél kesereg című mondókát, amit a napokban korábban már megtanultunk.
Majd eljátszottuk a mozgó tócsa című játékunkat, ahol a tócsába nem szabad belelépni a csoportban.
Ezt követően, pedig elkészítettük közösen és egyénileg is a csoport esernyőjét.
A szabad játék ideje alatt bábozás lehetőség kínáltam fel a gyermekeknek pöttyökkel és esernyőkkel, amelyben az esernyők megvédhették és összegyűjthették a szitakötőkre pottyanó pöttyöket.
Az október hónap az optimizmus jegyében zajlott az osztályunkban, mely kifejezést egy keresztrejtvénnyel vittem be a gyerekek közé. Mielőtt mélyrehatóbban foglalkoztunk volna a témával, tisztázásra szorult az optimizmus-pesszimizmus fogalmak jelentése. Beszélgettünk arról, hogyan lehet és miért érdemesebb minden helyzetből a legjobbat kihoznunk. Ezekből a helyzetekből néhányat alaposan is körbejártunk az okos tv-n: vajon miként vélekedne egy optimista és egy pesszimista… A gyerekeknek aranyos ötleteik voltak. Mindannyian lerajzolták önmaguk optimista tükörképét. Jó volt látni, hogy mindenki mosolyog és jókedvű. Egy kis időutazásra is meginvitáltam őket. Megkértem mindenkit, képzelje el magát felnőttként, húsz év múlva. Nézzen bele a varázsgömbbe, és mondja el, mit lát. Kedves elképzelések, álmok, jövőképek jelentek meg, amik nekem talán eszembe sem jutottak volna. Tantermünk állandó fa-dekorációját most olyan őszi falevelekkel öltöztettük fel, melyek egy-egy boldogító erősséget sugallnak. Tél jöhet, tél mehet, mi ezt a fát nem fogjuk egyhamar megfosztani a leveleitől. Ez lesz a mi örökzöld optimista fácskánk.
Optimista esernyőt készítettünk a gyerekekkel. Ezt követően az esernyővel játszottunk célbadobó játékot. Közben arról is szó esett, mitől véd meg minket ez az ernyő és kipróbáltuk, hogy elférünk alatta? Vidám és boldog percek voltak, melyek erősítik bizakodásunkat: mindig jó együtt játszani. „Nagyon jó volt ez a játék óvónéni. Máskor is jössz hozzánk?” Így váltunk el.
Október hónapban az optimizmus várába költözött a 3.b osztály. Megbeszéltük, hogy közösségünk a napi derűlátásból egy várat épít fel, amelyet mindenki az optimizmus várának gondol. Ebbe a várba alkottunk végül díszleteket, mandálakat és több saját szerkesztésű vándormedált is szerkesztettünk, amely mindig emlékeztetni fog minket az optimizmus napi gyakorlatára.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
A gyerekekkel az őszi terméséből készítettünk kedvenc mesefigurát: Csiguszt, optimista esernyőt, majd kukorica morzsolással összekötve az óvodánk jelképét. 18 fiú jár hozzánk és nagyon tetszett nekik a feladat.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Optimizmus mit is jelent? Beszélgettünk a gyerekekkel a szó jelentéséről, majd eljátszottuk azokat a játékokat, amiket hoztam a gyerekeknek. Ezek a játékok az ajtó dekorációjához nagyon jól illenek. Ki szereti az esőt?
Tanuljunk mondókát…
Esik az eső – játékos mozdulatokkal kísérve.
Trópusi eső.
Fújja a szél a fákat – játékos mozdulatokkal kísérve.
Vigyázz a tócsára.