„Ha minden beborult, s úgy érzed, zivatarban állsz, MOSOLYOGJ, hisz minden eső magával hozza a szivárványt!”
Az október havi boldogságóráink során egymást segítve, sokszor támogatva, megerősítve próbálgattuk az optimista szárnycsapásainkat. Mit is jelenthet az, hogy optimista? Miért van erre szükség? A hónapunk visszaigazolt Bennünket. Ha sokszor azt éreztük, hogy nem sikerülhet, akkor összekapaszkodva közösen átléptünk a gondokon, problémákon. Hitet adtak egymásnak, nekem, bíztak abban, hogy együtt-egymásért-egymással minden sikerülhet. Közösen énekeltük a Repülj velem Bagdi Bella dalt, együtt váltunk napocskává, majd készítettük el az optimista szemüvegeket, amelyen minden csodálatossá válik! Még az eső is, hiszen akkor jó nagyokat lehet a pocsolyába ugrálni! A mondóka többszöri ismételgetése után a csoda megtörtént, hiszen a tükörkép mindenkit igazolt. Mosolygós, kedves, vidám, jókedvű gyermekarcok néztek vissza ránk! Ha pedig Bagolyvárban vagyunk, akkor annak a sziklaszilárd alapjait közösen meg is alkottuk. Mindenki választhatott magának egy színt a Bagolyvári téglák közül, s olyan formára vághatta, amilyenre szerette volna. A közös optimista várunkhoz mindenki hozzátett egy követ, s így kialakult a „csudaszép” várunk! Örömük határtalan volt. Munka, alkotás, rajzolgatás közben is csak dúdolták és egyre hangosabban énekelték az újabb kedvenc dalukat: Mert én egy pozitív, pozitív gyerek vagyok, bármikor, bármire képes vagyok!!! Beszélgetőkörökben, kisfilmek tanulságai segítségével egyre csak erősödött bennük az a hit, hogy igenis bátrak, képesek mindenre, az egész világ előttük áll! S ha esik is? Nem baj! Fel kell húzni az optimista esernyőket, amelyek segítenek, megvédenek és átsegítenek a sok-sok próbatételen, akadályon. Ezekből nem volt hiány: versenyeken, bátorság próbákon, programokon bizonyították tudásukat, erejüket, hitüket, hogy ők igenis
P-O-Z-I-T-Í-V gyerekek! Hiszem és vallom, hogy jobb és szebb lesz velük a világ!
„Egy pesszimista minden lehetőségben látja a nehézséget; egy optimista minden nehézségben meglátja a lehetőséget.”
Hiszen: „Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra”
Az optimizmus gyakorlása
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A feladatok közül a Boldogság vár elkészítését választottuk.
Izgalommal álltunk neki a várfalak lefestéséhez…..még fényképezni is elfelejtettem. 🙂 2x is. 🙁 Először pirosra festettük a kartondobozokat,ezt követte a téglák rakása. A kőműves mesterséget még ki kell tanulkozniuk. 🙂 Emlegették is Mekk Eleket, az ezermestert. Több mesét is megnéztünk a Pályaorientációs napunkon. Ezt követte az 5letelés a vár részeinek elnevezését illetően. Csak úgy röpködtek a jobbnál jobb gondolatok, amiket igyekeztünk is megvalósítani.
A képek önmagukért beszélnek…………
A Mocsárjárást a novemberi PUSZILVA napra tervezzük, amelyre a kedves Szülőket is meghívtuk.
Reméljük nem fog esni az eső, bár már esőkabátunk van ! 🙂 és fő az optimizmus………..
A betegség most engem sem került el. Ezért itthon készítettem egy kis rövid videót a gyerekeknek és megkértem a szülőket, hogy mutassák meg nekik. „A farkastanya” című mesét olvastam el és feltettem azt a kérdést, hogy kik voltak optimisták a mesében és kik nem azok? Elmondtam a gyerekeknek a „Szomorú Szilárd és Boldog Blanka” játék szabályát és kértem őket, hogy játsszák el Apával vagy Anyával ezt a játékot. A visszajelzések szerint nagyon kedvelt játéka lett a csoportom tagjainak. Kértem a gyerekeket, hogy rajzoltassanak a szüleikkel mosolygós smile-t és utána színezzék ki. Itt az eredmény : a sikeres fotók és a boldog, optimista gyerekarcok.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
A pozitív gondolkodást és hozzáállást erősítő gondolatok feljegyzése egy általunk színezett esernyőre. Pozitív gyerek vagyok című dalra táncolunk.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
a pozitív gondolkodást és hozzáállást erősítő gondolatok feljegyzése egy általunk színezett esernyőre. Pozitív gyerek vagyok című dalra táncolunk.
Esztergomi József Attila Általános Iskola
a pozitív gondolkodást és hozzáállást erősítő gondolatok feljegyzése egy általunk színezett esernyőre. Pozitív gyerek vagyok című dalra táncolunk.
Beszámoló
A Mesevár Óvoda és Bölcsőde
Törpike csoportjában megtartott Boldogságóráról,
amelynek témája:
Az optimizmus téma volt.
A csoportban tovább folytattuk ismerkedésünket a Boldogságóra témáival, így a következő témájával, az Optimizmus témával.
A kicsiket zenével és mozgással motiváltam a téma feldolgozására.
Meghallgattuk, Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalát, és tündérekké „varázsolódva” táncoltunk a zenére, rögtönzött koreográfiával. Nagyon tetszett a gyerekeknek a közös mozgás és a zenehallgatás.
Az optimizmus téma feldolgozás nem is olyan könnyű dolog most számunkra, hiszen kiscsoportosok vagyunk.
Ezért, arra gondoltam, játszunk egy jót a gyerekekkel, és így próbáljuk megalapozzni ennek a témának a lényegét.
Közösen készítettünk egy szép őszi esernyőt, egy régi piros esernyőt találtam, erre közösen őszi színekben pompázó leveleket ragasztottunk, s máris kész volt az optimista esernyőnk, amely megvéd minket az esőtől, és a szomorú gondolatoktól is.
Mindenki a feje fölé tehette, és máris vidámmá változott tőle. Kisérésként elmondtuk, kedvenc versikénket, a Gomba, gomba, gomba, nincsen semmi gondja, ha az eső esik rája, nagyra nő a karimája, az esőt csak neveti, van kalapja, teheti.
Annyira tetszett a csoport tagjainak ez a játék, hogy többször is kérték az ismétlését.
Mesetarisznyánkban, két kedves báb érkezett hozzánk, „Boldog Blanka” és „Szomorú Szilárd”.
Mindketten elmesélték nekünk, hogy miért hívják őket így.
„Boldog Blanka” arról mesélt, hogy őt mennyire szeretik a szülei és a barátai, és nagyon szeret óvodába járni, nem „nyafizik” reggelente, hanem boldogan játszik.
„Szomorú Szilárd” pedig arról mesélt, hogy nincsenek barátai, sosem érnek rá a szülei, az óviban sem érzi jól magát, sokszor „nyafizik” reggelente.
Megkérdeztem a gyerekektől, hogyan tehetnénk Szilárdot is boldogabbá?
Ketten a gyerekek közül, azt mondták, hogy ők szívesen építenének Szilárddal, akkor biztosan örülne.
„Szomorú Szilárd” várat építetett a csoport tagjaival, egy Boldogság várat, és közösen megbeszéltük a gyerekekkel, hogy egy boldogság várban, biztosan boldog Szilárddá változik ő is.
Az építés után esernyős célbadobóra hívtam a gyerekeket, a közösen készített őszi esernyőnkbe kislabdákat kellett beledobni.
Ennek a kis játéknak nagy sikere volt a gyerekek körében. Boldogan, nagyon összpontosítva, próbáltak beletalálni a nyitott esernyőbe.
A célbadobós játék előtt mondókát tanultunk:
Csepp, csepp, csepereg,
Őszi levél kesereg,
Ne keseregj kis levél,
Levélrügyed újból él,
Mert, ha itt a kikelet,
Új levélke születhet.
Könnyen megtanulták a gyerekek, és boldogan mondogatták egész játékidő alatt a mondóka szövegét.
Befejezésképpen, aki kedvet érzett hozzá színezhetett egy kicsit, néhányan le is ültek színezni.
A többiekkel, ismét meghallgattuk Bagdy Bella: Pozitiv gyerek vagyok c. dalát, a gyerekek szabadon mozoghattak a zene ütemére.
Úgy gondolom, hogy élményközpontú volt a tevékenységünk, a csoport tagjainak is nagyon tetszett, örömmel vettek részt a játékokban.
Úgy gondolom, hogy a játékosságba ágyazott, tudatos kis feladatok, nagyban elősegítették, hogy megtapasztalhassák a gyerekek a pozitív gondolkodást, a pozitív látásmódot.
A zene meghallgatásával, a mozgással a csoport tagjainak zenei érzékét, ritmusérzékét kívántam fejleszteni.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A lányok az ötletek közül a fiúkkal ellentétben, (és 1kicsit ez természetes is) az esőkabát elkészítését választották, bár1fiúcska „szolidarított” velük és besegített nekik. Nagyon élvezték a feladatot és ügyesen dolgoztak.
A PESSZIMISTA esőkabáton megjelent a káröröm, harag, irigy dühös, rosszaság, bolondság, dicsekedés és szomorúság fogalmak. Utána foltokkal eltakarva, immáron az OPTIMISTA esőkabáton a kedvesség, a szeretet, a segítség és a jóság olvasható. Szuper esőkabát, hordható pesszimizmus ellen (is), és ez nem:-Eső után köpönyeg…………..
Az októberi hónapunk is igen tartalmas volt. Részt vettünk egy Pályaorientációs napon is, ahol azon kutakodtunk, hogy Mi leszek, ha nagy leszek?
Tök 🙂 jól sikerült a jelmezes Halloweeni bulink is: vidám játékokkal, jelmezversennyel, tombolával. 🙂 Így a gyerekek betekintést nyerhettek más népek ünnepi hagyományaiba is.
A hónapot 1pályázattal zártuk. Kerékpáros mezt kellett tervezni. Reméljük nyerünk!!!! Fő az optimizmus! 🙂
Az 5. osztály néhány tagja igyekezett optimista medált rajzolni, de legtöbben ezt csak a pesszimistával együtt, összehasonlítva tudták értelmezni, így sokféle megoldás született. Voltak lelkesek, akik az udvart ábrázolták kétféle hangulatban.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek számára nem volt ismeretlen az optimizmus és pesszimizmus fogalma, hiszen harmadik éve dolgozzuk fel ezt a témakört is. Ezért mindig nagyon örülünk annak, hogy változatosabbnál változatosabb feladatokat kapunk, amik a gyerekeknek is nagyon tetszenek.
A hónap dalának meghallgatását 1kis teszt követte, amit utána kiértékeltünk.
Egy kis teszt:
1.OPTIMISTA VAGY PESSZIMISTA VAGY???
A) Még van 100 Ft zsebpénzem..
B) Már csak 100 Ft zsebpénzem van.
2. A megállóban már bent áll a villamos, így kocognod kell. Amikor odaérsz…
A) Futottam, de elértem.
B) Futnom kellett, hogy elérjem.
3. Felelni fogsz, és csak a lecke, tananyag, tartalom felét tudod.
A) A kérdések felét tudom, bízom benne, azok közül kapok egyet.
B) A kérdések felét tudom, de biztos, hogy a másik feléből kapok egyet.
Optimista – több A válasz esetén:
Optimistaként, azaz több A válasszal igyekezz a benned lévő derűlátásból másoknak is adni a mindennapokban! Sajnos nem mindenki látja ilyen pozitívan a világot. Mondhatni, küldetésed, hogy segíts azoknak, akik a másik oldalon vannak. Szerencsés vagy, mert képes vagy mindig meglátni a jót, bármi is történik, és hinni az utolsó reménysugárban a legkilátástalanabb helyzetekben is. Ezt a kincset tekintsd ajándékként, és maradj mindig ilyen derűlátó!
Pesszimista – több B válasz esetén:
Ha több a B válaszod több, akkor inkább pesszimista lehetsz. Ebben az esetben próbáld kicsit derűsebben szemlélni a világot. Minden, ami veled, körülötted történik, magában hordozza a lehetőséget, hogy számodra pozitív szituációt alakítson ki. A rossz és jó kimenetelnek egyaránt 50% az esélye a legtöbb esetben. Hinned kell magadban, hogy képes leszel minden helyzetből kihozni a legjobbat, és feltalálni magad.
A kiértékelés után beszélgettünk még az optimista ember ismérveiről, úgy mint a háláról, az önbizalomról, a lehetőségek meglátásáról, a motiváltságról, a sikerességről,a hitről önmagunkban és társainkban és a megbocsátásról.
A beszélgetések megalapozták az OPTIMISTA pajzsok elkészítését a PESSZIMIZMUS ellen. A pajzsok nagyon hangulatosra sikeredtek.
Különösen az amelyiken megjelenik: az iskola, öröm, család- anya,-apa,-tesó, meditálás, megbocsátás, barátság, sport….. és nem utolsósorban Kati néni és Mónika néni. Szívet melengető volt látni és érezni, ennél nagyobb hálára nincs is szükségünk, ezért mi is hálásak vagyunk. 🙂 Boldogságórás munkánk sikeresnek mutatkozik és ettől sem kell több, ez kellő motivációt ad ahhoz, hogy rendületlenül folytassuk……