Optimista esernyőt készítettünk, aminek a színes sávjaira optimista mondatokat írtunk. A hétköznapokban erőt adnak a kitartáshoz, a tanuláshoz, a szorgalomhoz, az önbizalomhoz.
Az optimizmus gyakorlása
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Nagy Csemeték
A csoport párhuzamosan dolgozott az optimizmus témáján. Az optimista maszkokat az ősz motívumaival díszítették. Maszk viselőjének arcot adtak, igy minden figura más lett. A sok elkészült arcot kartonra ragasztották, amit színtén az ősz jeleivel láttak el. Ennél a feladatnál felhasználásra került a honismereti tananyagban szereplő Évszakok-Ősz tananyag, valamint a Szitakötő folyóirat tükör témája.
Boldogságóra
Dátum: 2021.10.31
Aktivitás: Az optimizmus gyakorlása
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: feladatlap, színesceruzák, CD-lejátszó, tükör, mesekönyv
Megvalósítás:
-A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük: „Napimádás, Égig érő fa vagyok”.
-A relaxációs gyakorlat után a szőnyegen körben ülve beszélgettünk az optimizmus szó fogalmáról, mit jelent, a pozitív gondolkodásról és arról, hogy az emberek életében milyen szerepet játszik.
-A beszélgetés után egy tükröt körben adva a gyerekek között mindenki belenézett és egy pozitív leírást mondott el magáról. Mi tetszik magán a legjobban, mi a pozitív tulajdonsága.
-A beszélgetés után Tódi törpe varázsszemüvege címü meséje következett.
-Miután meghallgattuk és megbeszéltük miről is szólt a mese, az asztalhoz ültek a gyerekek és kiszínezhették Tódi törpe házikóját.
-Mikor mindenki készen lett, egyenként kiálltak a többiek elé és megmutatták a rajzaikat. Megdicsértem őket, amiért odafigyeltek és szépen dolgoztak.
-Végül a Boldogságórát Bagdi Bella – Ma rám talál a boldogság címü dalával zártuk.
A választható feladatok közül az Optimista pajzs elkészítése mellett döntöttünk. Egy elsős gyermeknek nagyon nehéz megmagyarázni, hogy mit jelent az optimizmus, ezért a jó és rossz dolgok irányába tereltük a témát. Megbeszéltük, hogy mi véd meg bennünket, ha valami rossz történik velünk és mi az, amitől félünk. Nagyon sok kisgyermek a kedvenc állatkájának elvesztésétől fél. Védelemként a szeretet, a törődés került előtérbe, de a fegyverrel való védekezés is szóba jött. Megbeszéltük mindennek az előnyét, hátrányát és a végén már az optimizmus szót is meg tudtuk magyarázni.
A gyerekek nagyon lelkesen és odaadóan vettek részt a feladatokban.
Az optimizmus gyakorlásának jegyében az optimista esernyőt készítettük el. Minden tanuló a saját nemének megfelelő esernyő színezőt kapott. A gyerekek kiszínezték a saját elképzelésük alapján a képet. Az elkészült esernyők színes sávjaiba olyan mondatokat írtunk, ( Pl. Meg tudom csinálni!, Képes vagyok rá!..stb) amik új erővel, lendülettel, bátorsággal töltik fel a gyerekeket. Az elkészült munkákat a teremben kiállítottuk és ha valaki úgy érzi, hogy dolgozatírás előtt szüksége van egy kis erőre, akkor újra elolvashatja a saját esernyőjére felírt bátorító, erősítő, pozitív gondolatokat.
Ebben a hónapban az optimizmus témakörön belül minden csoport örömmel próbálta ki az ajánlott játékokat a témához kapcsolódóan.Szinte minden csoportban nagy sikert aratott az esernyős célba dobó, amit a kicsik a saját zoknijukkal próbáltak ki és nagyon jól szórakoztak. A legkisebbek a gombás mondókára mozogtak majd saját gombát is készítettek maguknak. A nagyobbak természetesen kipróbálták a Vigyázz a tócsára játékot is ahol szinte mindenki ki szerette volna próbálni milyen is tócsának lenni.A beszélgető körök alkalmával a gyermekek elmondhatták érzéseiket a témával kapcsolatban s örömmel táncoltak mozogtak a hónap dalára is.
Ebben a hónapban az optimizmus témakörön belül minden csoport örömmel próbálta ki az ajánlott játékokat a témához kapcsolódóan.Szinte minden csoportban nagy sikert aratott az esernyős célba dobó, amit a kicsik a saját zoknijukkal próbáltak ki és nagyon jól szórakoztak. A legkisebbek a gombás mondókára mozogtak majd saját gombát is készítettek maguknak. A nagyobbak természetesen kipróbálták a Vigyázz a tócsára játékot is ahol szinte mindenki ki szerette volna próbálni milyen is tócsának lenni.A beszélgető körök alkalmával a gyermekek elmondhatták érzéseiket a témával kapcsolatban s örömmel táncoltak mozogtak a hónap dalára is.
Ebben a hónapban az optimizmus témakörön belül minden csoport örömmel próbálta ki az ajánlott játékokat a témához kapcsolódóan.Szinte minden csoportban nagy sikert aratott az esernyős célba dobó, amit a kicsik a saját zoknijukkal próbáltak ki és nagyon jól szórakoztak. A legkisebbek a gombás mondókára mozogtak majd saját gombát is készítettek maguknak. A nagyobbak természetesen kipróbálták a Vigyázz a tócsára játékot is ahol szinte mindenki ki szerette volna próbálni milyen is tócsának lenni.A beszélgető körök alkalmával a gyermekek elmondhatták érzéseiket a témával kapcsolatban s örömmel táncoltak mozogtak a hónap dalára is.
Az osztály tagjai hagyományos eszközökkel készítettek egy-egy képet. Általában az udvari játékokat ábrázolták kétféleképpen – melyek a felszabadult időtöltést jelentik -, vidám és szomorú „köntösben”.
Bármire képes vagyok!
Az elmúlt hónap órái után alig vártam a következő téma gyakorlását. A relaxációs gyakorlat során “felszabadítottuk” magunkat minden negatív, vagy bosszantó dolgoktól ami ért vagy bántott bennünket. A zene, mint az előző alkalommal most is nagy sikert aratott, az óvodások kérték többször, míg az iskolások már koreográfiát is készítettek rá. Érdekes volt, hogy a különböző korosztály mit is lát az optimista szemüvegen keresztül. Az óvodások szomorú-vidám játékában hamar a nevetésé lett a főszerep, ami segítette a pozitív légkör kialakítását. A pozitív gondolatok fája pedig a hét folyamán nagy örömömre egyre bokrosabb lett. Örömmel hallottam, hogy sokat beszélgettek még a témáról, dolgozatok előtt biztatták egymást, magukat: “Bármikor, bármire képes vagyok!”