Nagy örömünkre vendég-gyerekek érkeztek hozzánk a foglalkozásra. Vannak érdeklődő osztályfőnökök és tanítványaik, akiknek a csoportomba járó gyerekek szoktak mesélni a napköziben arról, hogy mivel foglalkozunk boldogságórán. A foglalkozást úgy terveztem, hogy több játék legyen benne, mint általában, így biztosan mindannyian jól fogják érezni magukat. A vendégek normál osztályba járnak, ezért azok közül a játékok, feladatok közül is választottam a foglalkozásra.
1. Zenével, tánccal, mozgással kezdtünk hangolódni. Az „optimizmus”, mint téma kissé nehezen megközelíthető számura, de azt mindannyian megértették az elméleti háttér anyaga alapján, hogy másképp kell gondolkodni, hogy jobban érezhessük magunkat – így fogalmaztak ők!
2. Babzsák-beszélgetőkör
3. Bábszínház
4. Optimista esernyő
5. „Igen, nem, de, csakazértis „
6. Zárókör
Az optimizmus gyakorlása
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Október elején karanténba került az osztály, így online órákat tartottam. A következő héten pedig bezárt az iskola. Kénytelenek voltunk a Boldogságórát is online megtartani. Nem tudtunk csoportosan készülni. Egyéni munkákat küldtek vissza a Clasroomba. Ezt teszem most közkinccsé. Több részletben tudom elküldeni. Hála és köszönet a gyerekeimnek, a szülőknek, hogy fel tudok tölteni anyagot. Optimisták vagyunk, mert bízunk abban, hogy hamarosan vége lesz ennek a járványnak! Hogy vissza fogjuk kapni a régi életünket! Negyedik éve tartok Boldogságórákat az osztályomnak. Hol az iskolában, hol a képernyőn. Az biztos, nem eredmény nélkül. Mert a gyerekeim és a szüleik mellettem állnak, és tudják, hogy csak optimistán, szeretettel lehet megélni a jelent, bízni a jövőben. Én meg hiszek abban, hogy az utolsó osztályommal a jövő évben bepótolhatunk nagyon sok felejthetetlen élményt!
Októberben az optimizmus gyakorlásának témája több esetben kapcsolódott a heti témákhoz. Volt esős időszak is, ezért az optimista esernyők színezése nagyon aktuálissá vált. A nagycsoportosok a kéz finommozgásnak fejlődése szemontjából vonalvezető formájában oldották meg a feladatot, és szép szivárványszínűvé varázsolták az esernyőket. A kicsik és középsősök is megpróbálták szép színessé varázsolni az esernyőt a színes ceruza segítségével. A közös séta során gyűjtött, földre lehulló termésekből különböző termésbábokat készítettünk, megbeszéltük közben a termések és az optimizmus közötti kapcsolatot. A termések a gyermkekek keze munkája során új életre keltek, kedves kis állatok váltak belőlük, mellyel a csoportszobát tovább díszítettük. A gyermekek nagyon örülnek annak, ha az ő munkájuk is beletartozik a csoportszoba dekorációjába, igy nagyon optimisták voltak munka közben is. A megszokottak szerint alkalmaztuk a relaxációs gyakrolatoakat, hallgattuk Bagdi Bella dalait, és elmeséltem nekik az optimizmus gyakolásához tartozó mesét.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Október elején karanténba került az osztály, így online órákat tartottam. A következő héten pedig bezárt az iskola. Kénytelenek voltunk a Boldogságórát is online megtartani. Nem tudtunk csoportosan készülni. Egyéni munkákat küldtek vissza a Clasroomba. Ezt teszem most közkinccsé. Több részletben tudom elküldeni. Hála és köszönet a gyerekeimnek, a szülőknek, hogy fel tudok tölteni anyagot. Optimisták vagyunk, mert bízunk abban, hogy hamarosan vége lesz ennek a járványnak! Hogy vissza fogjuk kapni a régi életünket! Negyedik éve tartok Boldogságórákat az osztályomnak. Hol az iskolában, hol a képernyőn. Az biztos, nem eredmény nélkül. Mert a gyerekeim és a szüleik mellettem állnak, és tudják, hogy csak optimistán, szeretettel lehet megélni a jelent, bízni a jövőben. Én meg hiszek abban, hogy az utolsó osztályommal a jövő évben bepótolhatunk nagyon sok felejthetetlen élményt!
A foglalkozást relaxációval és a Pozitív gyerek vagyok dallal nyitottuk meg, amelyek nagyon tetszettek a résztvevőknek.
Egy kispárnán lévő emoji figurák segítségével megbeszéltük, hogy melyik figurák a pozitívak, optimisták és egyáltalán mit jelent az, hogy valaki optimista.
Feldolgoztuk a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. Elkészítette mindenki a saját varázsszemüvegét, amelyet felvéve egyenként belenéztünk a tükörbe és elmondtuk mindazt a szépet és jót, amit megpillantottunk magunkban.
Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy amíg az ovisok szinte kivétel nélkül azonnal tudták sorolni, hogy mi minden jó van bennük, addig az iskolások, akikkel szintén kipróbáltam ezt a gyakorlatot, már zavarban voltak és a legtöbben azt mondták, hogy nem tudnak mit mondani… Van tennivaló az önbecsülésnövelés területén. Még szerencse, hogy optimista vagyok én is és tudom, hogy sikerülni fog! 🙂
Esernyő
A témát egy kedves őszi dallal indítottam: Kiszáradt a diófa,
nem játszhatunk alatta.
Majd megújul tavaszra,
majd játszhatunk alatta!
Beszélgettünk arról mi történik ősszel a levelekkel, majd tavasszal újra a rügyekből szép zöld levelek lesznek. Ezt a kezükkel is eljátszották.
Majd következett a már többször mondogatott eső mondóka: Esik eső, jaj-jaj-jaj, Mindjárt itt a zivatar! Tüzes villám cikázik, Aki nem fut, megázik! Egy nagy kék felhőt mozgattak, ami alatt át is futhattak, közben figyelni kellet arra, ne hogy összeütközzenek. és minél gyorsabban, hogy ne ázzanak el.
Nagyon szeretik 3 éveseink az utánzós tevékenységeket, igy a „Trópusi eső” játék mindenkinek elnyerte a tetszését. Majd kék babzsákokat helyeztem le a szőnyegre, azok voltak a pocsolyák azt kerülgették változatos módon. Azért választottam ezt a megoldást, mert a gyermekek többsége még bizonytalan, hisz a beszoktatásuk a sok betegség miatt igen elhúzódott.
Előkerült az esernyő, mindenki felismerte, elmondták ügyesen mire használjuk az esernyőt. Kiemeltem azt, hogy az esernyő megvéd bennünket, hogy ne ázzunk el. A nyitott esernyőbe dobálták a babzsákokat.
Tevékenység lezárásaként mozgásos játékba vettek részt „Esik az eső” futkároztak a szőnyegen és ha meglátták az esernyőt, gyorsan aláfutottak.
Az asztalhoz ültünk és benéztük a színes krepp papírcsíkokat és bemutattam a technikát, amivel a színes vidám esernyőt készítettük. Mindenkinek nagyon tetszett ez a tevékenység közben beszélgettünk, hogy milyen jó hogy van esernyő, esőkabát, mert megvéd bennünket a rossz időtől.
Következő nap azzal folytattuk, hogy a nagyszülők is meglátogatták óvodánkat együtt játszottak unokájukkal, majd a felragasztott esernyős képre esőcseppeket varázsoltak közösen. Elkészült a vidám, színes esernyőnk. Együtt mozogtuk a Bagdi Bella zenéjére, ajándék kulcstartót adtak a nagyszülőknek.
Az optimista szemlélet az egész hetünket áthatotta. Nagyon jól segítette munkámat az online tematika, azt a korosztálynak megfelelően adaptáltam.
A megvalósított változatos tevékenységek erősítették optimista szemléletet alakítását.
Nagyon sok örömöt fogunk ezekkel a gyermekkel együtt átélni.
Somogyi Rezső Általános Iskola
Nagyon jó hangulatú boldogságórát tartottunk. Az osztály Sakkpalota Programmal tanul, így az Optimizmus várát is a Sakkpalota ihlette. Több toronyban is látható Pici Gyalog sakkfigura, aki a távolba réved vagy éppen optimistán néz a jövő elé. Ő az osztály kedvenc bábja.
A tornyok között lépcsők biztosítják az áthaladást. A vár bejárata a Türelem kapuja, rajta a Szeretet útjára lépve, a Nyugalom hídján átkelve az alábbi tornyok sorakoznak: Bizalom, Boldogság, Hit, Teljesség, Óriás, Hűség, Harmónia, Barátság, Csend, Figyelem, Együttlét, Gondoskodás, Odaadás.
Somogyi Rezső Általános Iskola
Nagyon jó hangulatú boldogságórát tartottunk. Az osztály Sakkpalota Programmal tanul, így az Optimizmus várát is a Sakkpalota ihlette. Több toronyban is látható Pici Gyalog sakkfigura, aki a távolba réved vagy éppen optimistán néz a jövő elé. Ő az osztály kedvenc bábja.
A tornyok között lépcsők biztosítják az áthaladást. A vár bejárata a Türelem kapuja, rajta a Szeretet útjára lépve, a Nyugalom hídján átkelve az alábbi tornyok sorakoznak: Bizalom, Boldogság, Hit, Teljesség, Óriás, Hűség, Harmónia, Barátság, Csend, Figyelem, Együttlét, Gondoskodás, Odaadás.
Somogyi Rezső Általános Iskola
Nagyon jó hangulatú boldogságórát tartottunk. Az osztály Sakkpalota Programmal tanul, így az Optimizmus várát is a Sakkpalota ihlette. Több toronyban is látható Pici Gyalog sakkfigura, aki a távolba réved vagy éppen optimistán néz a jövő elé. Ő az osztály kedvenc bábja.
A tornyok között lépcsők biztosítják az áthaladást. A vár bejárata a Türelem kapuja, rajta a Szeretet útjára lépve, a Nyugalom hídján átkelve az alábbi tornyok sorakoznak: Bizalom, Boldogság, Hit, Teljesség, Óriás, Hűség, Harmónia, Barátság, Csend, Figyelem, Együttlét, Gondoskodás, Odaadás.
Ebben a hónapban igencsak próbára voltam téve én is mind pedagógusként, mind szülőként, hogy meg tudom-e látni mindenben a jót és milyen szemléletmóddal állok hozzá az életemben jelentkező kihívásokhoz, amikben bővelkedett az utóbbi 4 hét… Igaz, hogy a boldogságórák nemcsak a gyerekekre, de az órákat tartóra is nagy hatással vannak, személyiségformáló erővel bírnak.
Az optimista életszemléletet valamennyi foglalkozásunkba igyekeztem belecsempészni. A Boldogságóra kézikönyv gyakorlatainak nagy részét megcsináltuk, sokat gyakoroltuk a szemléletváltás technikáját és beszélgetőkörökben megosztottuk egymással a tapasztalatainkat. Emellett Hahota-jógáztunk, erőt adó idézeteket gyűjtöttünk, optimista mosoly-sétát tartottunk.
Az idézetek közül az alábbiak segítettek a leginkább:
„Minden viszontagság, kudarc és fájdalom magában hordja valamilyen vele egyenértékű jótétemény csíráját!” Napoleon Hill
„Mikor nem tudsz változtatni valamin, lásd meg benne a legjobbat!” Mike Pearl
„Ha padlón vagy, nyomj le pár fekvőtámaszt!” ismeretlen
Az optimista mosoly-séta során azzal a szándékkal keltünk útra, hogy észrevegyük, átéljük és továbbadjuk mindazt a csodát, szépséget, szeretetet, amit útközben megtapasztalunk. Nyitott szívvel indultunk el, annak tudatában, hogy képesek vagyunk befogadni a felénk áradó áldásokat és meglátni mindenben jót és a szépet. Az őszi természet megannyi arcát feltárta előttünk, elöntött minket a hála. Összekapcsolódtunk a körülöttünk lévő világgal. Csillogó szemekkel, széles mosollyal és ragyogó szívvel üdvözöltük mindazokat, akikkel találkoztunk, közben magunkban egy-egy áldást, jókívánságot is elmondtunk számukra. Optimisták vagyunk, hiszünk benne, hogy ez nemcsak minket járt át szeretettel, hanem a többieket is!
Számunkra felejthetetlen élmény marad. 🙂
Az utunk végén falevelekből készítettünk egy mosolygó arcot is, hogy másokat is mosolyra fakasszon. 🙂