1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka elmondása közösen
3.Relaxáció „Napimádás”
4.Tükörjáték
5.Tóbi törpe varázsszemüvege(mese)
6.varázsszemüveg készült – kipróbálása
Az optimizmus gyakorlása
A mindennapokban arra törekszünk, hogy a gyerekeket megtanítsuk arra, hogy az eléjük gördülő feladatokat, problémákat megoldani és ne kikerülni akarják. Kitartásra, megoldások keresésére biztatjuk a gyerekeket, pozitív megerősítéssel, segítségadással terelgetjük őket. Előhívjuk, erősítjük a pozitív tulajdonságaikat, ahogyan ezt tettük októberi témánk feldolgozása alkalmával is. Tükörjátékot játszottunk, mely során mindenki elmondta azokat a külső tulajdonságokat, amiket szépnek lát magán, majd a belső tulajdonságokra is rátértünk. Természetesen a belső tulajdonságok megfogalmazása nehezebb feladat volt, így példákkal, kérdésekkel segítettem a megoldást. Akinek nem sikerült semmit mondania, annak közösen mondtuk el, hogy miért szeretjük őt. Az optimista szemüveg segítségével Szomorú országból Vidám országba jutottak a gyerekek egy varázs alagúton keresztül, ahol csupa pozitív tulajdonságok visszhangoztak. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítségével igazán jó hangulatot sikerült varázsolni a csoportba. Az októberi témához Szutyajev Okoska botocska c. meséjét választottam, valamint Bagdi Bella Tükördal c. dalát. A korábbi Hálafa, most Értékeim fájaként funkcionált, minden ágán egy-egy tevékenység jelent meg képek formájában. A gyerekek kiválasztották miben érzik a legjobbnak magukat és oda ragasztották fel a jelükkel ellátott virágokat.
A második lépcsőfokra léptünk. Az optimizmus, mint témakör elgondolkodtatott. Hogyan is tudom átadni a lényegét a kicsiknek? Mi is az optimizmus 3 évesen? Ezt a témát nagyon leegyszerűsítve tudtam elképzelni.
Boldog Dórát örömmel fogadták a gyermekek és mindenki vele együtt mozgott a lazító mondókákat mondogatva. Mivel csak 1 hónapja vagyunk túl a befogadási időszakon, még néha előfordul, hogy reggelente megitatjuk az egereket 😊 és a rosszkedv-jókedv érzése úgy hullámzik a nap folyamán, mint egy hullámvasút.
Nagy örömet jelentett, amikor a sírósabb gyermekek megfogalmazták, hogy azért van rosszkedvük, vagy azért sírdogálnak, mert hiányzik az anyukájuk. Erre alapozva került elő a varázskendő. Arra ügyeltem, hogy olyan kendőt válasszak, ami színes, arc elé téve átlátszó, hiszen ebben a korban még az újtól („valamit a fejünkre raknak, ami alól nem látok ki”), a szokatlantól megijednek.
Ez a varázsjáték annyira felkeltette az érdeklődést, hogy egytől-egyig mindenki alá bújt, még a legbátortalanabb gyermekem is.
Nap közben sokszor szoktunk olyan játékot játszani, hogy mozgásokat, hangokat utánzunk, így örömmel vették, amikor az arcunkkal játszottunk – szomorúság-jókedv érzését jelenítették meg. Ebből vezettem át „a vidíts fel a társad” játékba a gyerekeket. Megkapták a kis mosolygós-szomorú fejeket és a szomorú társukat kellett megnevettetni – a kicsik szintjén egy nevetés elég volt ahhoz, hogy mosolyra mozduljon a száj. Ezután a második lépcsőfokra mindenki feltehette a kiszínezett mosolygós jelet.
Megbeszéltük, hogy a varázskendő itt marad a csoportba, de készítünk helyette egy varázs szemüveget, amit rosszkedv esetén magunk elé tartva mindjárt jobb lesz.
Számomra nagy örömöt jelent a mai napig, hogy a kendőt azóta is kérik, ha rosszkedve van valakinek – együtt bújunk alá egymást ölelve és működik a varázslat.
Varázsszemüveg, ami hozzásegít az optimista gondolkodáshoz.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az idei optimista október foglalkozásokat a tavalyi „Optimista láda” felbontásával kezdtük. Ebbe előző évben dobták be a gyerekek a rajzaikat. A rajzokon a tavalyi karantén előtti bizakodó jövőképet kellett ábrázolniuk. A doboz kibontása nagy izgalommal töltötte el a gyerekeket, sokan meg is ismerték a korábbi rajzaikat.
A mostani foglalkozáson történt beszélgetésünk után mondatbankból választottunk ki mondatokat, melyek egy optimista ember szájából hangozhattak el. Ezeket eldaraboltuk és egy színes, vidám esernyőre ragasztottuk rá. Aki beállt az esernyő alá, az mindjárt más színben látta a világot…
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Október
Az optimizmus gyakorlása
Az optimisták a problémákkal szembenéznek és nem adják fel.
Mit jelent az optimizmus?
Milyen az optimista ember?
Mi az optimizmus ellentéte?
Optimizmus: Optimista az olyan ember, aki azt gondolja az emberekről, a világról, hogy az jó. Hisz abban, hogy a dolgok bármilyenek is legyenek, majd jóra fordulnak. Az optimizmus egy pozitív életszemlélete a világnak.
Pesszimizmus: A pesszimista ember abban hisz, hogy a dolgok alapvetően rosszak és rosszra fordulnak. A pesszimizmus negatív életszemlélete a világnak.
Meghatároztuk a fogalmakat. Szituációs játékkal dramatizáltuk A lakatlan sziget című történetet. A példázat és a saját tapasztat alapján a tanulók választottak maguknak tulajdonságot. Bemutatták az optimista és a pesszimista ember kontrasztját.
Ez egy optimista osztály!
Ebben a hónapban sikerült olyan kötetlen beszélgetésekkel erősítenem a kapcsolatomat a gyerekekkel, amin keresztül a személyiségük fejlődésére még jobban tudok hatni. Igyekszem befolyásolni a világról alkotott képüket, hogy abban reálisan lássák magukat, tudják értékelni önmagukat, tudjanak tenni a változásért és a jóért. Úgy lássák a dolgokat. hogy azokat ők jó irányba tudják befolyásolni, amiben nekik helyük van. Szerencsére ők mindenben látnak jót, apróságoknak is tudnak örülni.
Az egyik kedvenc relaxációs gyakorlatuk, az „irkafirka”. Azt vettem észre, hogy mindig mosolyognak rajzolás közben. Ez így van jól. Továbbra is szeretnek beszélni a dolgaikról, meg beszélgetni is. Szeretik a meséket hallgatni, ahogy A Szomorú királykisasszony történetét is örömmel hallgatták meg. Érdekes meglátásaik voltak a mese befejezését illetően. A tavalyi évhez képest látom bennük a változást.
Amikor rajz óránk van, hallgatunk Bagdi Bella dalokat. Alkotnak és közben énekelnek. De az egyik órán ez elmaradt. Egyszer az egyik kisfiú megszólalt, hogy : „Tudom mi hiányzik: a zene!” Ez is a fejlődés jele.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Pozitív – negatív
Iskola udvarunk.
Az iskola egy pozitív hely, a gyerekek szeretnek ide járni, mert sok apró dolog megszépíti a mindennapokat. Ellentétet vontunk a negatív és a pozitív dolgok között. Minden hozzáállás kérdése. Egy dolgozat megírása is okozhat örömet, ha tudatosan készülünk rá. Természetesen nem a feladatok elvégzése miatt érezzük pozitív helynek az iskolánkat, hanem azért, mert mi tesszük azzá a hétköznapokat egy mosollyal, segítő szándékkal, kedvességgel, együttérzéssel, megértéssel és a barátságokkal! Ezt az érzést közelítettük meg rajzos formában a tanulókkal.
A projekt leírása:
A szomorú királykisasszony meséjének meghallgatása.
Előzetes beszélgetés alapján a téma körüljárása, irányított kérdésekkel a mese feldolgozása.
A feladathoz szükséges anyagok előkészítése.
A kész feladatok átbeszélése, összegzése.
Feladat:
A mese meghallgatása.
Feladatlap kitöltése.
A következő eszközöket, anyagokat használták:
– A5-ös nyomtatott feladatlap (ez a normál fele);