Két hétig úsztunk a boldogságban és a tanmedencében. Nagy élmény volt a gyerekeknek az úszás tanfolyam. Minden napot pozitívan kezdtünk és optimistán. Arról beszélgettünk, milyen jó napunk lesz megint. Egymást bíztatták, optimistának kell lenni: ha még valamelyik feladat nem megy jól, hamarosan sikerülni fog! Valóban sikerült is!
Mindennap végeztünk relaxációs gyakorlatokat, ami jól esett a fizikai megterhelés és a tízórai után.
Szép napjaink voltak, mindenki nagyon jól érezte magát. Kihasználva ezt a pozitív időszakot, megalkották saját tükörképüket, melyen sugárzik róluk az optimizmus. Kitettük a terembe az osztálykép mellé. Ha esetleg valakinek rossz napja van, innen meríthet egy kis optimizmust!
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása a gyerekekkel több alkalommal is történt. Minden alkalommal relaxációs gyakorlattal kezdünk, mert segíti az odafigyelést, összpontosítást. Elmeséltem a témához kapcsolódó mesét (Bezzeg Andrea :Tódi törpe varázsszsmüvege) beszélgettünk a hallottakról, majd a gyerekek kiszínezték a varázsszsmüvegeiket. Azokat felvették és megtanultuk hozzá a varázsigét is. Minden adandó alkalommal (beszélgető kör, spontán beszélgetés, játék, egyéb tevékenység közben) igyekeztem felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy akkor éppen mi az, aminek örülök, ami pozitív, jó dolog, igyekeztünk minden helyzetben a legjobbat keresni. Megtanultuk, hogy az optimizmus jele a mosolygós arc, a pozitív érzéseiket, ha szavakkal még nem is mindig tudták kifejezni, ez segített nekik. Minden gyerek kapott egyet, amit nap közben is elővehettek, ha kitartóan voltak, sikerült valami akadályt legyőzni, stb. A gyerekek többsége nagyon nehéz körülmények között él a családjával, ezért fontos, hogy legalább „parányi optimizmust” ki tudjunk alakítani bennük. Ahogy a hála gyakorlása, úgy a pozitív gondolkodás, szemlélet napi szintű gyakorlására is szükség van.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Októberben az optimizmus járta át a csoportunkat.
A gyermekek meghallgatták a mesét Tódi törpe csodaszemüvegéről, amiről sokat beszélgettünk. Hamar konszenzusra jutottunk, hogy pozitívan sokkal jobb élni, mint bárhogy, máshogy. A gyerekek nagyon élvezték a játékot, amikor egymást kellett felvidítaniuk. Sok pajtás nem is tudott sokáig szomorú lenni, de azok is, akik megmakacsolták magukat, egy öleléstől mind felvidultak. Tevékenységünk zárásaként meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, és közösen elénekeltük a Ha jó a kedved című dalt, amit gitáron kísértem. Utóbbit nagyon szeretik a gyerekek, a héten többször is énekeltük.
Szerencsére az osztályom tanulói bizalommal fordulnak hozzám és osztálytársaikhoz ha problémáik vannak vagy valamiért szomorúak. Igyekszünk mindig meghallgatni egymást, s támogatást, segítséget nyújtani. Az „optimista naplónak” azért álltunk neki, hogy akkor is legyen kéznél (tolltartóban) valami, ami segít előre tekinteni, feltöltődni, ha épp nem tudunk a szomorúságunkról beszélni. Az optimista naplót folyamatosan töltik, színesítik a gyerekek. Célokat, terveket, jó élményeket írnak, rajzolnak bele a gyerekek. Használata közben, után minden egyes gyermek arcán mosoly van. Megérte! 🙂
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
A süni csoportosok ebben a hónapban is örömmel várták a boldogságórát, melynek során feldolgoztuk az optimizmus fogalmát.
Tódi törpe varázsszemüvege című mese meghallgatása után mi is kerestük a szép dolgokat a környezetünkben. Megneveztük kedvenc tárgyainkat és a varázsszemüveg segítségével felsoroltuk jó tulajdonságaikat.
A Bennem az a jó….című játékot többször is játszottuk. Az első pár alkalommal inkább a külső vonásokat sorolták fel a gyerekek, a hónap végére szinte mindenki szívesen sorolta a jó tulajdonságait és ezek már inkább belső értékek voltak.
A téma feldolgozásának további részében sokat mozogtunk kint és bent egyaránt.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
A hónap legoptimistább tanulója
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása témakört sajnos később tudtam átadni, mivel intézményünkben több hétig nagy volt a hiányzások száma betegség miatt.
A gyermekekkel megbeszéltük mi is az optimizmus, példákat hoztunk fel rá. A téma feldolgozását relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd Bagdi Bella zenés táncával folytattuk. Elbáboztam a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét, amit a gyermekek nagy érdeklődéssel hallgattak végig. Majd játékos feladatokat vettünk a témával kapcsolatban. Készítettem egy varázsszemüveget, amit átadtunk egymásnak és közben mindenki mondott egy értékes tulajdonságot magáról. Játszottunk Boldog Blanka és Szomorú Szilárd játékot. Majd mindenki elkészítette a saját barátság virágját.
Úgy érzem a gyermekek a játékos feladatokon keresztül megértették a témakör lényegét és nagyon élvezték a feladatokat.
Remélem a következő boldogságórát időben eltudom majd kezdeni és nem lesznek a gyermekek ilyen betegek.
Az optimizmus fogalmának megbeszélése, a mese és zenehallgatás után minden gyerek lerajzolta magát vidáman és leírt néhány gondolatot a pozitív világszemléletéből.