Boldogságóra (október) – Az optimizmus gyakorlása
A legdrágább dolog, bízni a jövőben.
A tankönyv feladata segítségével megkerestük a svéd bölcsességek mondatait, és megbeszéltük, hogy mit jelentenek ezek a bölcsességek. (tk. 83.o.). Ezután elolvastuk a: A lakatlan sziget című olvasmányt, majd levontuk a tanulságot, miszerint minden ember életében vannak olyan időszakok, amikor az ember elveszettnek érzi magát. De a tánc mindenre gyógyír, így egy rövid koreográfiával jókedvre derültünk.
Az optimizmus gyakorlása
A gyerekek tisztában vannak azzal, hogy egymásnak tudják a legnagyobb örömet szerezni. Gesztusokkal, szavakkal, alkotásokkal. Ezért ha valaki közülük hajlamosabb a szorongásra, vagy érzelmi hullám jellemzi, igyekeznek bevonni a játékba, készítenek neki valamit.
ToldiMikós Élelmiszeripari Szakképző Iskola és Kollégium
Ebben a tanévben több alkalommal hiányoztam hosszabb ideig egy betegség miatt, ezért a tematikát tekintve kénytelen voltam eltérni az eddigiektől: sajnos nem tudtuk feldolgozni minden témát, nem a javasolt időben/hónapban foglalkoztunk velük, s talán éppen ezekért nem annyira részletesen foglalkoztunk velük. Mégis újabb és újabb megerősítéseket kaptam, hogy ezzel foglalkozni kell, folytatni kell, szüksége van rá a gyerekeknek, s nekünk, pedagógusoknak is.
Egy évvel ezelőtt részt vettem az EKOP-os továbbképzésen. Körülményeim, lehetőségeim miatt a két programot összefonva dolgoztuk fel a gyerekekkel.
Az Optimizmus témakört, mint kollégiumi nevelőtanár, nagyon hasznosnak tekintem a diákok megismerése szempontjából. Kombinálni szoktam – most is így tettem – egy életút és tervek bemutatását.
A témafeldolgozást a diákok véleményével kezdtük: mit gondolnak, miért fontos az optimizmus
ha valaki optimista, nehezen lesz depressziós,
az optimista embereknek nagyobb a bátorsága
az optimista embereknek nagyobb az önbizalma
Ezek után, egy önként jelentkező diák (próbáltam olyat motiválni közülük, aki inkább pesszimista ) elmesélte napját, gondolatait. Az esetleges pesszimista gondolatait „átfordítottuk” optimista gondolatokká.
Végül a diákok elkészítették eddigi „életük boldogság diagramját” és „élettervezetüket”. Ezeket a munkákat a következő foglalkozásokon bemutatták. Nagy örömömre szolgált, hogy mindenki örömmel megosztotta a csoporttal munkáját, terveit.
Optimizmus. Optimistának maradni a járvànyügyi körülmények közepette nem egyszerű. Kétséges meddig járhatunk iskolába, s ha jelenléti oktatás zajlik vajon meddig lesz kötelező a rendszeres kézfertőtlenítés, a maszkviselés? Ezen témákat boncolgattuk a hónap kapcsán. Egy optimista naptár szerint próbáltuk végezni a teendőinket, élni, olykor túlélni a mindennapokat. Megismerkedtek a gyerekek a realista optimista fogalmával. Végigjártuk az iskolát, az újonnan létrehozott idézetek segítettek minket felemelkedni, túljutni a ránk váró feladatokon. Néztünk motivációs videókat a hónap kapcsán, igyekeztünk a legtöbbet mosolyogni.
Október hónapban az optimizmus gyakorlása járta át osztályunkat. Nehezítette munkánkat, hogy az osztály karanténba került a járvány miatt, de igyekeztünk pozitívak maradni. Megkerestük a jót mindenben és próbáltuk javunkra fordítani. Meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, mellyel ráhangolódtunk a közös ötletelésre. Ezt követően egy ötlethalmazt formáltunk, és a gyerekek által összegyűjtött pozitív megerősítéseket papírra vetettük. Szorgos kezek munkájának köszönhetően a szűkös idő ellenére is sikerült megoldani feladatunkat, így optimistán zártuk októberi hónapunkat is.
Mecsekaljai Általános Iskola Köztársaság Téri Általános Iskola
Optimizmus
Aranyosi Ervin: Életre szóló tanmese
Volt egyszer egy csoport béka,
béka ősök ivadéka.
Akik versenyezni kezdtek,
magas tornyot célba vettek.
Sok-sok néző gyűlt itt össze,
a békákat ösztönözve,
biztatva fakadtak dalra:
– Hajrá békák, fel a falra!
És a békák egyre másztak,
közben nem is tétováztak,
Ám sok néző, – s egyre többen,
szörnyülködik, meg is döbben,
nem hiszi, hogy sikerülhet,
egy béka is felkerülhet.
Ilyeneket mondogattak.
– Milyen magas, milyen vastag!
– Egy sem ér a tetejére!
– Csak ne essen a fejére!
– Már itt lent lehetett tudni,
bíz egyik sem fog feljutni!
– Nem sikerül, meglátjátok!
– Beteljesül, mint az átok.
S lám a küzdők, kik hallották,
lemaradtak, mind feladták.
Már csak egy van, aki mászik,
nincs ellenfél, nincsen másik.
S lám felért a csúcsra végre,
nevét felírják az “égre”.
S mikor lejött a toronyból,
a sok néző mind, ott tombol.
Ünneplik a bajnok tettét,
s a titkáról megkérdezték:
– Hogy volt képes, e nagy tettre?
De Ő sajnos nem értette,
mert mint kiderült, a bajnok
egyik fülére sem hallott.
Elmondom a tanulságot:
– Ha rám figyelsz meg nem bánod.
Az életben az a lényeg,
hogyan motiválnak téged.
Sose hallgass mindazokra,
kik szerint nem viszed sokra!
Negatívok, pesszimisták,
szerencsédet rég “leírták’,
kigúnyolják legszebb álmod,
– mert ha nem, hát megcsinálod!
Reményeid porba ássák,
hogy a lógó orrod lássák.
Fontos a szavak varázsa,
mert a képzelet parázsa,
lángra gyújthat és a fénye,
megmutatja, hogyan kéne!
Légy hát mindig optimista,
legyen vágyaidról lista,
S ha valaki gátol téged,
tetess inkább süketséget.
Váltsd valóra minden álmod,
hidd el nekem, megcsinálod!
1. variáció: Játsszuk el a mesét!
• Szereplők:
o egy béka, aki süket
o sok béka, a versenyzők (4 fő)
o közönség, akik „bíztatják” a békákat (4-5 fő)
• Szövegek a közönségnek:
o Úgysem sikerül!
o Le fogtok esni!
o Addjátok fel!
o Nem tudtok felérni a tetejére!
o El fogtok fáradni!
o Ezt nem lehet megcsinálni!
• Beszéljétek meg, hogy a versenyzők mikor adják fel a versenyt.
• A játék után beszéljétek meg, hogy ki, hogyan érezte magát.
Lehet ellenpéldát is csinálni, amikor nincs süket béka, csak békák, akik versenyeznek. Vajon milyen érzés úgy versenyezni, hogy bíztatnak?
Szövegek:
• Meg tudod csinálni!
• Te vagy a legjobb!
• Ügyes vagy!
• Hajrá! Előre, te vagy a legjobb!
• Szuper jó vagy!
• Ez az! Sikerülni fog!
Majd ez után is beszéljétek meg, hogy hogyan érezték magukat a szereplők és a bíztatók.
2. Variáció:
A gyerekek ülnek a helyükön. Csukják be a szemüket.
1. Képzeld el, hogy te vagy az egyik kisbéka a sok közül, nem a süket. Minden áron szeretnél feljutni a toronyba, de a következőket hallod:
o Úgysem sikerül!
o Le fogtok esni!
o Addjátok fel!
o Nem tudtok felérni a tetejére!
o El fogtok fáradni!
o Ezt nem lehet megcsinálni!
Milyen érzés ez a számodra?
2. Újra csukd be a szemedet és te vagy a kis békák egyike. Most a következőket hallod:
• Meg tudod csinálni!
• Te vagy a legjobb!
• Ügyes vagy!
• Hajrá! Előre, te vagy a legjobb!
• Szuper jó vagy!
• Ez az! Sikerülni fog!
Ez most milyen érzés volt a számodra?
Milyen az optimista ember?
Optimista ember:
• Biztos benne, hogy a világ sok lehetőséget nyújt számára a sikerhez.
• Hisz benne, hogy nincsenek olyan korlátok, amelyek megakadályoznák céljai elérésében.
• Nem panaszkodik, ha valami rossz történik.
• Az életben minden akadályt kihívásként fog fel.
• Mindig mindenben talál valami jót.
• A dolgok naposabb oldalát nézi.
• Meglátja a jót a rosszban.
• Hasznot húz még a kételkedésből is.
• Derűlátó a jövőjével kapcsolatban
• Egyszerűen csak bízik abban, hogy ez a nap is sikerülni fog
„Mikor nem tudsz változtatni valamin, lásd meg benne a legjobbat!” /Mike Pearl/
Pesszimista mondatok átfordítása
Hülye vagyok…
Béna vagyok….
Nem tudom…..
Úgy sem sikerül….
Engem senki sem szeret…
…ezt most nem tudtam, legközelebb többet tanulok, segítséget kérek…
… ez most nem sikerült, megpróbálom mégegyszer. Lehet, hogy akkor sem sikerül, újra és újra kell próbálni. (izzólámpa és Edison története)*
… ha nem próbálom ki, nem is fogom tudni…miért ne sikerülne?
….nem kell, hogy mindenki szeressen, a lényeg, hogy én fogadjak el mindenkit olyannak, amilyen.
*Edison már valahol a 3000. kísérletnél tarthatott, amivel még szintén nem sikerült világításra bírnia a villanykörtét, amikor megkérdezték tőle, hogy nem unja-e még a próbálkozást, hiszen már megint belebukott. Unta, vagy sem, a válasza valahogy így hangzott: ,,Nem buktam el 3000-szer. Sikeresen kizártam az anyagok kombinációinak 3000 módját, ami nem működik. Nagyon sokan azért buknak el, mert nem jönnek rá, milyen közel is voltak a sikerhez.”
Alsósok, esetleg a nagyobbak is megtanulhatják.
Boldog mondóka
Örülök a télnek,
örülök a nyárnak,
friss tavaszi szélnek,
őszi lombhullásnak,
hogyan lehetsz bárhol,
és bármikor boldog?
ha a napsugarad,
a szívedben hordod!
(Forrás: https://avarfalvimesek.blog.hu/2018/10/22/boldog_mondo_ka)
Nevetés Coca Cola (1:28 perc)
Hogy beszélsz magaddal? (Cetlikre vágni, mindenki húzzon egyet)
Igaz barát vagyok.
Értékes vagyok.
Elérem a célom.
Kihozom magamból a legjobbat.
Megtalálom a megoldást.
Szeretem magamat pont olyannak, amilyen vagyok.
Úgy viselkedem másokkal, ahogy szeretném, hogy velem viselkedjenek.
Egészséges vagyok.
Úgy vagyok tökéletes, ahogy vagyok.
Jól érzem magam abban a környezetben, amiben élek.
Az álmaim valóra válnak.
Bármi is történik velem, az a javamat szolgálja.
Minden rendben, rendben minden.
Magabiztos vagyok és határozottan cselekszem.
Mindig van lehetőségem kijavítani a hibáimat.
Világomban minden rendben van.
A jó oldalát nézem mindig mindennek.
Szükség van rám és ezt észre is veszem.
Kreatív vagyok. Mindig, minden helyzetben feltalálom magam.
Kedves vagyok másokhoz.
Képes vagyok rá, hogy megoldjam a feladataimat.
Különleges és egyedi vagyok.
Tehetséges vagyok, sok hasznos képességgel rendelkezem.
Biztonságban érzem magamat.
Értékes vagyok.
A kitűzött céljaimat könnyedén elérem.
Könnyen és gyorsan találok a problémáimra megoldást.
Bízok magamban és képességeimben.
Szerethető vagyok.
Hálás vagyok mindenért, amim van.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A hónap meséjét örömmel hallgatták, sőt többen pontosan emlékeztek részletekre. Közös játék alatt hallgattuk és énekeltük a hónap dalát. Beszélgettünk érzéseinkről, miért hasznos ha optimistán nézzük a dolgokat, mely után lufi képben le is rajzolhatták érzéseiket.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Léna teljes elragadtatásba került a szemüveg varázserejétől. Azóta is lelkesen használja, ha szomorúnak vagy magányosnak érzi magát. Ettől teljesen boldoggá, felszabadulttá válik. Jó példa a többi kisgyermeknek, akik szívesen alkalmazzák magukon. Mondják is, hogy a „szeretet szemüvegén nézem a világot”! 😍😍😍
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Soha ne legyél szomorú.Minden bajra problémára van megoldás.
A varázs szemüvegen keresztül minden szépre fordul.
Jóságlisztből készítettünk süteményt, minden nap aki jót cselekedett egy kanállal merhetett az üvegbe. Sok a jóság, sok a liszt:)
Plussz öröm a történetben, hogy a lisztből készült sütemény ezúttal kutyakeksz volt menhelyi kutyák részére.
Így hangolódtunk az Ünnepekre.