Az optimizmus témakörét első négy évfolyamán, beszélgetőkörrel kezdtünk, boncolgatva a téma tartalmát, miről is lesz szó ebben a hónapban.
Majd Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok számát hallgattuk meg.
Ez a dal olyan energiákat mozgatott meg bennük, amitől aktív és mosolygós gyerekek tekintettek vissza rám.
Minden évfolyamon feladatok megoldását preferáltam.
Az első évfolyamon gesztenyéből készítettünk szomorú és vidám smile-t, majd nekik kellett eldönteni, hogy melyiket választanák. Mindenki a mosolygósat választotta.
Válaszuk nagyon egyszerű volt, mert jobban szeretik, ha jó kedvük van.
Ezt előzte meg az őszi napsütésben egy séta, ahol az ősz szépségeiről és nehézségeiről beszélgettünk, és összegyűjtöttük a gesztenyéket az alkotáshoz.
Harmadik osztályamon, nagyon élvezték a táncolást, felszabadultak és csordultig telítődtek pozitív energiával, melyet magukkal is vittek, énekelve a dalt.
Negyedikeseimmel, már tovább gondoltuk és a rossz élményeiket felelevenítve kutattuk, hogy abban a szituációban, volt-e valami jó?!
Mindenki talált benne pozitív dolgot, nagyon kevés gyermeknek kellett segíteni.
A negatív és a pozitívvá formált tevékenységekből rajzot készítettek, amiből egy tabló lett.
Nem maradhatott el egyik osztályban sem, hogy játszunk a Pozitivity-vel. Egyre ügyesebbek voltak a gyermekek a társasjátékban is.
Ami az évfolyamokon közös volt, az, hogy pozitív tulajdonságokat kellett gyűjteniük az évfolyamukon a nevük kezdőbetűjével. Volt olyan osztály, ahol nagyon sok tulajdonságot tudtak összeszedni, alig fért a kis zsákjukba.
Ez a hónapunk is mozgalmasan telt. Élveztem, hogy a gyerekek ráéreztek arra, hogyan tudják áttranszformálni a negatív dolgokat pozitívvá.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus, pozitívan szemlélni a világot. Milyen nehéz is…
Egy kis gyereknek is sokszor nehézséget okoz, pedig nekik még igazán nincsenek is nagy élet gondjaink. Bár mondhatni azt is, hogy mindenkinek épp a saját maga gondja a legnagyobb.
Tudok e úgy állni a mindennapokhoz, hogy optimista vagyok? Bármit véghez tudok vinni, ha nem tudom az sem baj de megpróbálom.
A mostani gyerekeknek ez is gondot okoz, hiszen könnyebb azt mondani, hogy nem tudom, ez nekem nem megy és meg sem próbálja. Pedig lehet rá érezne az ízére. És igen is menne!!!
Itt az ősz, lehullanak a falevelek, többet esik az eső, borús az idő, köd van és hideg. Néha a mi kedvünk is ilyen borongós lesz. Hangulatunkat is befolyásolja az idő változása. Hogy is legyünk optimisták?
Hát úgy, hogy örülünk az őszi csodának : a le hulló levélnek, az eső cseppek kopogásának, a természet színességének. Örülünk a napnak, örülünk a szélnek, s kihozzuk a legjobbat mindenből.
Ha találunk egy kavicsot kiszínezzük, jó játék lesz belőle. Találunk egy gesztenyét lehet báb, aki mosolyog ránk. Levélkupacba hempergőzünk. Esőben szaladgálunk, pocsolyába szökdösünk.
Eljátszottunk a hangokkal : eső, szél és levél zizegés.
Rátapostunk őszi termésekre és nem csak, éreztük a talpunk alatt a leveleket, a köveket, a gesztenyét és diót. Be élvezetes is volt minden gyerek számára.
A világ jó és benne minden jó, csak meg kell lássuk benne a jót.
Igenis bármire képesek vagyunk, meg tudjuk csinálni, le tudjuk győzni a sárkányt, elnyerjük a királyságot.
Erősek vagyunk és optimisták. 🙂
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Beszélgettünk az optimizmus elméleti hátteréről: értelmeztük az optimista és a pesszimista szó jelentése közti különbséget, konkrét iskolai példákkal alátámasztva. Beszélgettünk az osztályközösségről, a tanulmányi és viselkedésbéli helyzetről: a gyerekek is tapasztalják, átélik, hogy a kamaszkorba érve kicsit felfordul az életük, passzívvá, közömbössé, befelé fordulóvá válnak. Próbáltam pozitív példákat, eseteket elmesélni nekik, amiből erőt, motivációt meríthetnek. Elkészítettük a lehető legjobb énem plakátot.
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
Mindenkinek vannak álmai, vágyai! A gyerekek elképzelései arról, hogy milyen életet
szeretnének élni felnőtt korukba.
Ismét elővettük „optimista varázsszemüvegünket”! Felidéztük, hogy ebben mennyivel könnyebb a szomorkás dolgokat is vidámnak látni.
Elkészítettük optimista sütinket, amitől mindenkinek valóban vidám kedve támadt. 🙂 Valamint készítettünk egy optimista fát, melynek minden levele csupa mosoly. 🙂
Nagyon szeretünk táncolni és énekelni. Bella Pozitív gyerek vagyok című dala nagyon jó motivációt adott az optimizmus témájának feldolgozásához.Jó hangulatunkat megalapozta és társas kapcsolatainkat is erősítette a közös tánc. A szép októberi napokat kihasználva kirándulni is voltunk, melynek során megannyi színben pompázó leveleket gyűjtöttünk. A tanteremben válogattuk és lepréseltük őket. Arra gondoltunk, hogy becsempésszük a természetet a tantermünkbe, hogy még a borúsabb, esősebb napokon is mosolyra, derűre, jókedvre hangoljon minket, amit a kiránduláson láttunk. Színes levélfüggönyt készítettünk a levelekből és folpack -ból, amivel tantermünk ablakát díszítettük. Ez nagyon jó móka volt, minden segítő kézre szükség volt hozzá és szerintünk nagyon szép lett. Osztályunk az októberi iskolai faliújságot is elkészítette, ami szintén jó hangulatú közös program volt.
Boldogságóra-október
1.Labdát dobtam mindenkinek egyesével: Mit jelent a számodra az optimizmus?
Érdekes válaszokat kaptam: nem pesszimizmus, én, aki az vagyok, siker, most, öröm, optimizmus, szép emlékek, öröm-öröm, az életem.
2. Két tanuló a táblánál dolgozott, szavakat gyűjtöttek az optimizmussal kapcsolatban. Egy idő után amőbáztak, de teljes beleéléssel, ebbe nem lehetett beleszólni. Tetszett a lelkesedésük.
3. Pár tanuló kártyákhoz keresett feladatokat.
50 db kártyát a tanulókkal készítettünk, nem az osztályommal, hanem a 9.c, 10. a és 12.a osztályokkal. de ez az osztály talált ki hozzá feladatokat.
Az alábbi mondatokhoz készültek rajzos kártyák:
1. Szép családom van
2. Boldog vagyok
3. Szeretem a természetet
4. Elmúlik
5. Szeretve vagyok
6. Csakazért is sikerül
7. A barátaim szeretnek
8. Szeretek tanulni
9. Biztonságban vagyok
10. Az élet szép
11. Kiegyensúlyozott vagyok
12. Most ez van. elfogadom
13. Meg tudom csinálni
14. Hiszek magamban
15. Középpontomban vagyok
16. Tanulni jó
17. Kívül-belül süt a nap
18. Szeretem az esőt
19. Szép vagyok
20. Tele vagyok energiával
21. Képes vagyok rá
22. Bátor vagyok
23. Én, én vagyok
24. Megérdemlem az ötöst
25. Szeretem a családomat
26. Megérdemlem a teljes életet
27. Mindjárt péntek, kezdődik a hétvége és mehetünk haza
28. Szeretem magam
29. Megtartom a határaim
30. Csodálatos vagyok!
31. Mindenki fontos ember
32. Van igazi otthonom
33. Fontos vagyok
34. Fény vagyok
35. Szeretnek nagyon az ismerőseim
36. Az erdő megnyugtat
37. Belélegzem a friss mátrafüredi levegőt
38. Befogadó vagyok
39. Határozott vagyok
40. Én-én vagyok, ő-ő. te-te. Elfogadlak.
41. Megérdemlem a nyári szünetet
42. Motivált vagyok
43. Értékes vagyok
44. Apa, anya szeret engem
45. Szeretem az osztálytársaimat
46. Bízok a világban
47. Várnak haza
48. Békében vagyok az élettel
49. Megvalósítom az álmaim
50. Befogadom a nehéz matematikát
51. Mátrafüreden lenni megnyugtató
52.
Feladatok a kártyákhoz:
1..Húzz egyet, amire szükséged van a mai naphoz!
2. Válassz ki egyet, amelyik megszólít!
3. Húzz egyet, az élet mely területéhez kell ez neked?
4. Húzzál egyet a társadnak! És add át neki!
5. Húzzál egyet a társadnak, miben kell fejlődnie neki? Mondd is meg! És ez mennyire igaz rád?
Egy tanuló kihúzta a Megérdemlem az ötös kártyát és ezt többen úgy olvasták, hogy megérdemlem az ötöst.
4. A varga c. mesét kapták, ahol a főszereplő minden este mulatozik. Elmegy hozzá a király és másnaptól betiltatja a varga szakmát, de a varga keres magának más munkát. Erre a király behívja katonának, ekkor is mulatott a varga, eladja az arany gombjait a ruháról és a kardját is. A király utasításba adta a vargának, h vágja le egy bűnöző fejét. Mire ő:” drága kardom változz fakarddá, ha ez az ember ártatlan”, és előkapta a fakardját. A király megengedte neki a mulatozó életmódját ezek után.
3 tanuló megmintázta gyurmával azt az érzést, ami a mese során keletkezett benne: varázsbot, életlen fakard és szív formák keletkeztek. Örömmel csinálták, jómagam kaptam egy gondosan megcsinált Haloween tököt.
Jó hangulatú óra volt. Mindenki jókedvűen hagyta el a termet.
Próbálunk mindent pozitívan látni, bevonzani a jót, és mindent szépnek látni! 🙂