Optimizmus témakörben töltöttünk egy hetet a gyermekekkel. Rávilágítottunk, mit is jelenthet ebben az életkorban az ,,optimizmus”. Megbeszéltük, hogyan is legyünk kedvesek, anélkül hogy előre elvárásaink lennének társainkkal szemben. Próbáltuk minden nap ezt előtérbe helyezni, és minél több kedvességet, jóindulatot, előzékenységet gyakorolni magatartásunkban. Közös munka eredményeképpen létrejött a „Sünbirodalom” c. plakát, mely az óvodai faliújságunk központi díszítő eleme lett az ősz folyamán.
Az optimizmus gyakorlása
Minden évszakban megkeressük és megtaláljuk a szépséget, az örömforrást. Az ősz terményekben, termésekben bővelkedő időszak. A természet megfigyelésére, a felfedezés élményének megélésére a séták, illetve a szabad levegőn való tartózkodás ideális alkalom. Lelkesen gyűjtjük az utunkba kerülő terméseket. A piacon látható idényzöldségekkel ismerkedünk. Barkácsolás során új köntösbe jelenítjük meg a természet kincseit. Burgonyából sünit/süni birodalmat „varázsolunk”. A kedvelt kis mesehős történeteit hallgatva (és vele azonosulva) a gyermekek átélhetik a nehéznek tűnő helyzetekhez való pozitív hozzáállást, a magukba vetett hit erejét.
Boldogságóra – Október: Az optimizmus gyakorlása
A gyermekek viselkedésén nagyon megérződik a családokban, vagy a körülöttük kialakult esetleges félelmek, aggodalmak, jó kedv, vidámság, nyugalom. Esetleg kevesebb időt töltöttek velük, vagy a szabályok felborulnak, akár nem is mindenhol van. A megoldási technikákat egy-egy konfliktushelyzet során nem tudják alkalmazni, nehezükre esik. Néha figyelmeztetni kell őket az erőszakmentes megoldásokra, a kérés technikájára. Azonban az empátia egyre több gyermeknél érzékelhető.
Úgy érzem, a pozitív gondolkodás, egyre közelebb van hozzájuk, de sok beszélgetést, tapasztalatot kell még megélniük ezzel a fogalommal kapcsolatban. Nekünk kell jobban erre fókuszálni, hogy ez a korosztály is megértse, szavakba tudja önteni, hogy ez mit takar. Számunkra miért fontos az optimista gondolkodás, milyen kárt okozhat ennek hiánya és milyen örömöket a tudatos használata.
A „Tódi” törpe varázs szemüvege című mese meghallgatása nagy hatással volt rájuk. A Boldogságóra e témájával hozzájárultunk egy kicsit, hogy átsegítsük a gyerekeket az esetleges nehezebb időszakon. A gyerekek lerajzolták hogyan képzelik el a saját „varázs szemüvegüket.
A csoportban nem ismerünk akadályokat. Közösen megoldunk minden elénk táruló nehézséget. Hegyet mászunk, madarat reptetünk, boldogság köppenyt és időgépet készítünk, ahol szárnyalhat a fantáziánk, egyre messzebb az óvoda falain túl.
Boldogságóránkat a „Hintaszék” relaxációs gyakorlattal kezdtük, már ettől mosolygós lett minden gyermek a csoportban. Eljátszottuk „Szomorú Szilárd és Boldog Blanka” játékot, ezután elmeséltem Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét. A mese után beszélgettünk arról, hogy ki miért volt szomorú és hogyan vígasztalódott meg, mit látnak szépnek, létezik-e varázsszemüveg…
Aki hitt benne, az el is készíthette a saját varázsszemüvegét!
A nagyobbakkal játszottunk Tükörjátékot is, végül az optimizmus jele felkerült a várlépcsőnk második fokára. 🙂
1.Mozgásalapú relaxációs gyakorlat: „Totyog a liba, nagy a galiba”
2. Pozitív gyerek vagyok c.dal hallgatása
3. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka- 2 csapatra osztottam a csapatot. A vidám gyerekek felvidították a szomorú gyerekeket
4. Mesehallgatás: Tódi törpe varázsszemüvege
5. Beszélgetés
6. Varázsszemüveg készítése
7. Optimizmus jelének kiszínezése
8. A mosolygós arc felragasztása a 2. lépcsőfokra
9. Záróéneklés
Beszélgetőkör alkalmával az optimizmus jelentéséről, a pozitív hozzáállásról beszélgettünk a gyerekekkel. Aztán meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok kezdetű dalt, melyre közösen táncoltunk is egyet. Elmeséltem nekik a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, majd arról beszélgettünk, hogy voltak- e már szomorúak, ha igen, akkor miért és ki vigasztalta meg őket.
Végezetül mindenki elkészítette az optimista szemüvegét.
A szeptemberi ‘globális jóllét’ feladat sikere után ismét a hónap nevezetes napjait dolgoztuk fel.
Angol órán egyébként is a testi-lelki egészség, jóllét, stressz leküzdése volt az elmúlt hetek témája, és ez kapcsolódott az egyik nevezetes naphoz, október 10-hez.
A többi napról csoportokban végeztek kutatómunkát a tanulók a megadott szempontok alapján.
A talált információkkal prezentációt és egy posztert kellett készíteni, mindkettőt angol nyelven.
A globális problémák megoldását megcélzó Sustainable Development Goals része a tananyagnak több tantárgyból is a Nemzetközi Érettségi Programban, ahová a tanulók járnak.
A gyerekek megismerkedtek az optimizmus gyakorlásával. A tevékenységet a hála zenéjével kezdtem, mellyel a gyerekek ráhangolódtak a boldogságóra tevékenységre. Ilyenkor előkerült a csoport plüss hálaszíve is, melyet megölelhettek. A mesét követően beszélgettünk az optimista szó jelentéséről, a mesében szereplő sün érzéseiről és a mesebeli varázsszemüveg hatásáról. A gyerekek megtanulták Tódi törpe Szebben látó mondókáját, majd egy varázsszemüvegbe nézve elmondhatták az életükben lévő szép és jó dolgokat. Készítettünk egy varázsszemüveget vegyes technikával, amelybe mindenki belerajzolhatta a számára fontos örömteli, jó dolgokat. Miután a gyerekek elkészítették önarcképüket, a szemüvegeket ráragaszthatták. Az elkészült alkotásokat közösen megcsodáltuk, beszélgettünk róla.
Játékosan utánozhattak különböző érzelmeket, arcot ábrázoló emotikonok segítségével. A Pozitív gyerek vagyok című zenét nagyon megszerették a gyerekek, gyakran hallgattuk, énekeltük.
A tevékenységek után felhelyeztük a boldogság várának második lépcsőfokára az optimizmus logóját.